Ik ben in bezit van een ACER 1602LC laptop. Sinds een paar maand merk ik op dat de pc hapert bij lezen/schrijven naar de harde schijf. Dit is met name bij afspelen van mp3's en video zeer irritant. Ik heb de harde schijf met diskeeper volledig gedefragmenteerd, en er is altijd minimaal 10 gig ruimte over voor het swap bestand. De nieuwste drivers van SIS zijn geinstalleerd voor de IDE controller. Het vreemde is dat zodra ik de zelfde filmpjes/mp3's vanaf een usb stick afspeel het wel soepel gaat. Zodra hdd led knipperd dan stottert de mp3/avi/mov. Ik denk echt dat het een hardware probleem is, maar heb geen idee wat het kan zijn. Alle irq's/DMA's staan wel goed en eigenlijk zou dat ook geen problemen op moeten leveren. De harde schijf is trouwens bad sector vrij. Heeft iemand een idee waar ik het moet zoeken?
Wellicht een overbodige vraag (kan het niet precies uit je topicstart halen), maar weet je zeker dat je de IDE kanaal waar je HDD aan hangt gebruik maakt van DMA? Dit probleem wordt vaak veroorzaakt doordat de PIO-overdrachtsmodus gebruikt wordt. Deze is erg CPU intensief omdat al het verkeer dan eerst door je CPU verwerkt moet worden.
Dit kan je controleren in Apparaatbeheer, bij IDE controllers. Bij de Primary controller moet op tabblad Advanced Settings de transfer mode dus op DMA staan. Als dan niet zo is dan heb je in ieder geval je probleem gevonden. Meestal het gevolg van rotte kabels (doch onwaarschijnlijk in een laptop..).
Dit kan je controleren in Apparaatbeheer, bij IDE controllers. Bij de Primary controller moet op tabblad Advanced Settings de transfer mode dus op DMA staan. Als dan niet zo is dan heb je in ieder geval je probleem gevonden. Meestal het gevolg van rotte kabels (doch onwaarschijnlijk in een laptop..).
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Harddisk vol / bijna vol 
Als in: Prullenbak vol / teveel ruimte voor gereserveerd? IE Cachegrootte? Systeemherstel (nog) aan staan?
Welk OS hebben we het eigenlijk (vermoed XP)
Als in: Prullenbak vol / teveel ruimte voor gereserveerd? IE Cachegrootte? Systeemherstel (nog) aan staan?
Welk OS hebben we het eigenlijk (vermoed XP)
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Hij staat inderdaad op PIO modus via kanaal 0. Heb DMA, indien beschikbaar geselecteerd bij apparaateigenschappen maar hij blijft op PIO staan. Dus dan zal er iets niet aan de kabels kloppen oid?
oh ja besturings systeem is windows XP prof
Check de FAQ en aansluitend de kabels en de jumpers
Dikke kans dat het weer werkt als je de IDE controller simpelweg delete uit apparaatbeheer en even reboot.Verwijderd schreef op dinsdag 10 oktober 2006 @ 00:31:
Hij staat inderdaad op PIO modus via kanaal 0. Heb DMA, indien beschikbaar geselecteerd bij apparaateigenschappen maar hij blijft op PIO staan. Dus dan zal er iets niet aan de kabels kloppen oid?
IDD! that did the trick! Werkt nu weer als een normale pcsmvs schreef op dinsdag 10 oktober 2006 @ 10:26:
[...]
Dikke kans dat het weer werkt als je de IDE controller simpelweg delete uit apparaatbeheer en even reboot.
Pagina: 1