Advies?

Pagina: 1
Acties:

• johnwoo
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 07:57
Ik heb nu al weer 8 maanden dezelfde (onderdelen in mijn) PC en mijn handen tintelen om iets te upgraden. ;) Nou ga ik dat niet op stel en sprong doen, maar binnen nu en een maand gaat er toch wat veranderen. Dit zijn de onderdelen die ik nu heb en die ik wil vervangen:

Mainboard: Asus P3B-F
CPU: PIII-500E
Memory: 160MB PC100 SDRAM
Video: Creative TNT2 Ultra
HD: IBM 10.1GB 5400rpm, standaard IDE

Dit had ik ervoor in gedachten:
Mainboard: ? (iig 133MHz, ATA66) - ~400,-
CPU: PIII-733EB - ~700,-
Memory: 256MB PC133 SDRAM - ~800,-
Video: Creative GeForce2 32MB DDR SDRAM - ~650,-
HD: Maxtor DiamondMax 40 30.7GB - ~370,-
Totaal: ~2920,- (slik)

Maar daar gaat dan nog ongeveer 1200 piek vanaf, zoveel verwacht ik nog terug te krijgen voor wat ik verkoop. Zit ik voor zo'n 1700 piek weer helemaal 'on top'. Bovendien zullen de prijzen nog wel enigszins zakken (maar dat zal wel gecompenseerd worden door de stijgende geheugenprijzen :( )

Mijn vragen:
- Wat is een goed mainboard? Ik kan natuurlijk de facts wel opzoeken, maar ik heb liever reacties uit eerste hand van mensen die een vergelijkbaar systeem hebben.
- Nog verdere op- of aanmerkingen?
- Kan ik misschien beter een Thunderbird nemen? Zijn daar al goede mainboards voor met ATA66?

4200Wp ZO + 840Wp ZW + 1680Wp NW | 14xIQ7+ + 1xDS3-L | MTVenusE | HWP1

Verwijderd

Ik zou er een DURON in hengsten van 800 mhz ofzo. of de hoogst mogelijke kloksnelheid die er nu is.

Pak je dat ASUS bord bij.
Klaar.

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

de duron en de asus a7v (die zul je wel bedoelen) liggen nog niet in de winkels en het kan nog wel een paar weken duren voor ze wel leverbaar zijn. zeker de a7v zal nog wel een tijdje op zich laten wachten.

snelste duron wordt voorlopig trouwens de 700mhz variant.

jownwoo, waar haal jij die prijzen vandaan, bijna alle spullen die je noemt zijn zeker 20% (of meer) duurder. of koop je btw-vrij?

• johnwoo
/downtime/ : De meeste komen gewoon uit de pricewatch hoor... PIII-733EB = 707,-, dus dat scheelt maar 7 piek (vandaar die ~tekentjes) en misschien daalt dat nog voordat ik ga kopen. 256MB PC133 = 751,- maar dat zal wel 800 worden binnenkort. Mainboard weet ik dus nog niet, ik ga uit van ongeveer 400 piek. Die GeForce2 koop ik dan OEM, hij stond laatst ergens heel goedkoop (<650). En die HD was 374, dus dat scheelt ook maar 4 piek...

Ik denk dat ik dat geheugen een dezer dagen al ga kopen, wordt toch met de week duurder. De rest doe ik dan over een/twee maanden, dan is het weer iets goedkoper... Ik ben me nu alleen nog maar aan het orienteren. Vooral het mainboard zou ik echt niet weten. Was de Asus CUV4X niet een goed bord?

• Bas
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Bas

aka BannieMove

Als je van je mobo + processor afmoet, dan kunnen we misschien wel een dealtje sluiten.

Bas

Tjielp... een vogel.

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

als je even geduld hebt kun je beter even de nieuwe kt133- en de i815/i815e-borden afwachten. de asus cusl2 lijkt me wel een heel aardig i815e bord. een duron of t.bird met kt133-bord is ook geen slechte keus.

• johnwoo
Ben even bij asus geweest, die CUSL2 ziet er best jummie uit ja! Iemand enig idee wanneer hij hier te krijgen is? Hij heeft zelfs 2 CNR slots -> wtf zijn CNR slots?
En ten derde: de ICH2 van de i815E heeft onboard UDMA/100, ik neem aan dat dat backward compatible is met UDMA/66 schijven?

--- edit ---
Laat dat CNR maar zitten, ik weet het al. CNR = Communications and Networking Riser, een nieuw(?) type slot door Intel, speciaal voor CNR netwerkkaartjes en modempies.

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

voor zover ik begrepen heb is cnr vrijwel hetzelfde als amr maar dan ook met ondersteuning voor netwerkkaarten. je hebt er dus weinig/niks aan. maar je hebt er ook geen last van.

en ja, die udma/100 is compatible met udma/66. sommige harddisks van maxtor blijken zelfs met een firmware-update te upgraden naar udma/100.

• botoo
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 23:34

botoo

💀 too old to die young

Overstappen naar 'niet Asus'/'niet BX' ga je spijt van krijgen.
De "winst" van je upgrade zal je vooral in je portemonnaie voelen.
Ik heb zelf onlangs een P2B-F vervangen voor een Abit BE6-II, loopt nog steeds niet stabiel (kan wel verder overgeklokt worden :) ) en ik vraag me af of de ATA66 controller echt bijdraagt of dat de nieuwe Seagate 30GB HD domweg sneller is (zat/zit ook een IBM 10,1GB ATA33 in)

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

• johnwoo
Jah, ik denk dat ik inderdaad nog even wacht... Wel lastig hoor, ik heb echt zin om iets nieuws te kopen :(. Ik ga nu alleen dat DIMMetje kopen, want de prijs daarvan zal voorlopig alleen maar stijgen. (Wel cool, heb ik tijdelijk 416MB SDRAM! :D)
Als er dan een goed i815 bordje is (zoals de Asus CUSL2) dan neem ik die en zie dan wel welke CPU op dat moment betaalbaar is. De HD heeft eerder ook geen zin (heb nu geen UDMA), de GeForce2 wacht ik nog eventjes mee, kijken of de prijs binnenkort nog omlaag gaat. Moet ie niet te lang over doen anders kan ik me niet meer inhouden! :)

Bedankt voor de reacties! (Echt niemand die weet wanneer de CUSL2 in de winkel ligt??)

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 28-08 15:44

Wekkel

De downloadkoning

De reviews van i815 borden is nou niet bepaalt florisant te noemen. Alleen met het snelste PC 133 geheugen is ie sneller dan de oude BX (zie heft 13/2000 van duitse c't). Daarom niet echt aan te bevelen, de VIA chipsets bieden gewoon meer waar voor je geld.

Verwijderd

P3B-F nog steeds beste mobo, en 133mhz Pentiums zuigen nog steeds, kun je beter een P3-750 nemen en die OC'en (FSB op 115 lukt wel gewoon) hoeveel RAM chippies gebruik je nu en hoeveel MB zijn ze per stuk? Scheelt weer heel wat geld, voor het zelfde geld als P3-750 kun je ook een Athlon750 en Abit KA7mobo kopen, voor iets meer met KA7-100 (4 IDE poorten!) maar dat geld verdien je weer RUIM terug door extra verkoop van de Asus P3B-F, een erg gewild mobotje! Maar ja, als je een P3-750 hebt kun je die beter overklokken natuurlijk!
Op de Athlon werkt dat PC100 Ram nog prima, als daar 1 128MB chippie bij zit (en het zou wel 128MB + 32MB zijn of 2x64+32?) dan kun je daar nog een 128MB PC-133 bij zetten, met 2X64MB ook trouwens :) Die PC-133 RAM kun je dan LATER weer gebruiken en die ouwe PC-100 eruit gooien als de Athlon-T'birds 266mhz zijn op 133mhz FSB.
Pagina: 1