Asus A8N SLI memtest crash

Pagina: 1
Acties:

• SiliconError
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 29-10-2025

SiliconError

:(){ :|:& };:

Topicstarter
Ik probeerde gisteren Debian te installeren op mijn (onder windows overigens al tijden perfect werkende) systeem. Het gaat om een Athlon 4400+ op een Asus A8N SLI Premium (bios 1009), met 4x1gb Kingston geheugen erin.

De debian etch netinstall CD (voor amd64) crashte direct met een kernel panic (Kernel Panic - Not Syncing: Attempted To Kill Init). Voordat ik verder ga zoeken naar dubieuze nforce/sata problemen dacht ik: even het geheugen testen.
De nieuwste memtest86 op CD gezet, geboot, en wat gebeurt er: test #0 produceert een berg errors.

Boven in het scherm is te zien:
AMD Athlon 64 2211Mhz
[gegevens over cache]
Memory: 4096M
Chipset: [leeg, herkent 'ie niet]
Vervolgens staat er Testing: 4096M - 5376M 4096M

Test 0 test een hele rij geheugen boven de 4096M. 5368M, 5372M zijn de laatste reeksen errors die ik nog in beeld zie. Zoveel geheugen heb ik dus niet 8)7

Test 1 (address test, own address) blijft hangen bij precies 50%
Het failing address is 00100000000, precies bij 4096MB. Dan begint 'ie langzaam dat adres op te tellen, iedere keer komt er 1 error bij, maar geen nieuwe regel in memtest86. De WallTime loopt niet meer door, de Error count wel.

Op internet kan ik alleen dit vinden, precies hetzelfde probleem, geen oplossing gepost:
http://forum.x86-secret.com/showthread.php?t=4371

Ik snap er niks van, het ziet er allemaal een beetje vreemd uit...

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Tsja, breng het geheugen terug of koop nieuw geheugen. Andere dingen dat je met betrekking tot het geheugen kunt proberen staan in de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter :)

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Ik zou zeggen: Test de modules stuk voor stuk apart. Als één van de vier modules defect is zul je de boosdoener er op deze manier uit kunnen pikken. Als de errors veroorzaakt worden door onderlinge incompatibiliteit niet, maar desondanks worth a shot :)

Kijk verder ook even naar de geheugeninstellingen zoals kloksnelheid, timings en voltage, aangezien je die hier niet hebt vermeld. Wat voor Kingston-geheugen is het exact?

[ Voor 25% gewijzigd door Rone op 10-10-2006 07:38 ]

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT
PC2: 5800X3D + RTX 3080

• SiliconError

SiliconError

Topicstarter
't is Kingston Valueram (typenummer weet ik niet meer, het zat in zo'n 2-per doosje verpakking). Het gaat me ook niet om de ruwe performance, dus alle timings staan op standaard / auto.

Omdat er op die website ook staat dat het gebeurt met 4 reepjes geheugen die individueel allemaal goed testen, en omdat de tests foutlopen op geheugenadressen boven de 4096M lijkt het me meer een probleem met het bord (of met memtest).

Ik ga nog wel eens prutsen met andere linux kernels, kijken of ik er een kan vinden die wel boot.

[ Voor 6% gewijzigd door SiliconError op 10-10-2006 18:56 ]

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11:34
De A8N SLI heeft onder memory configuration de optie DRAM Over 4G Remapping. Probeer eens de instelling waar hij nu NIET op staat.

• SiliconError

SiliconError

Topicstarter
Inderdaad, als ik de H/W DRAM Over 4G Remapping uit zet dan werkt het wel.
S/W mapping doet niet veel volgens mij. Wat is trouwens het verschil?

Als je de remapping uitzet dan wordt niet meer de volledige 4 gig gebruikt. Is met ene ander kernel nog te regelen dat het weer aan kan, of is het een probleem met de BIOS / het bord en zal het nooit meer werken?

• The__Virus
Ik heb maar één optie, maar meen me te herinneren dat in latere versies inderdaad twee opties er waren. Wat het echter is; ik heb geen idee. En ik denk dat de rest van het probleem beter in het non-Windows OS subforum kan worden gesteld, daar weten ze er vast meer van ;).

• SiliconError

SiliconError

Topicstarter
Ik heb het geloof ik zelf al gevonden. De H/W remapping kan alleen met een processor hoger dan stepping E0 ofzoiets. Geen probleem.

Heb je trouwens nog een speciale reden om niet te upgraden naar BIOS 1009 (of die testversie 1302) ?

• The__Virus
Ja 1006 bleek voor mij de snelste te zijn qua geheugenbandbreedte, is echt een enorm verschil. Heb ongeveer alle versies gehad en ze waren qua stabiliteit vrijwel gelijk. Maar door een grotere geheugenbandbreedte (vraag me niet waarom, maar het scheelde meer dan 400MB/s) heb ik deze genomen. Heb nu een doorvoersnelheid van 6800MB/s geloof ik :) (2xPC3200 @ 224Mhz).
Pagina: 1