Onderclocken P3 1000 MHZ: 100°C

Pagina: 1
Acties:

• ijsblok
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-12-2025
Hallo,

Ik heb iets merkwaardigs... Ik heb een pc waarvan de bedoeling is dat hij 24/7 aan staat. Aangezien de koeler op de processor (P3, 1000 MHZ), zo ongeveer evenveel geluid maakt als een stofzuiger heb ik de fan uitgeschakeld en de processor op 750 MHZ gezet. Dit ging in eerste instantie goed, de temperatuur bleef tussen de 40 en 50°C, en ik lees op internet dat de processor tot 75°C probleemloos kan hebben. Nu ben ik laatst twee dagen van huis geweest, enbij terugkomst viel me op de pc was vastgelopen. In de BIOS was uit te lezen dat de temperatuur was opgelopen tot 100°C! :X
Waarschijnlijk veroorzaakt door stress veroorzaakt door de virusscanner die elke nacht een volledige scan doet op de pc.

Technische feiten:
- Socket 370 FC-PGA Pentuim 3 processor, 1000MHZ 'locked' (multiplier op 7.5, in geen enkele richting te veranderen)
- Bus gezet op 100 ipv 133.
- MOBO = ASUS Cusi-FX
- koeler is standaard Intel koeler geleverd bij CPU.

Ik vind het raar dat de processor ooit zo heet kan worden. Heet iemand een verklaring? Werkt een lagere bus niet temperatuur verlagend? :?
Heeft iemand een goede tip om dit te omzeilen, behalve virusscanner uitzetten of de fan weer aan te zetten?

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:03
Koeler uitzetten zonder dat je een groot koelblok op de processor hebt is vrij dom... Kan best dat ie in het begin 50°C was toen ie net geboot was en nog niks deed, maar als ie het wat drukker krijgt moet je of de koeler aanzetten of er een goed koelblok op zetten.

The devil is in the details.

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-01 15:57
ijsblok schreef op maandag 09 oktober 2006 @ 22:53:
Ik vind het raar dat de processor ooit zo heet kan worden. Heet iemand een verklaring? Werkt een lagere bus niet temperatuur verlagend? :?
Heeft iemand een goede tip om dit te omzeilen, behalve virusscanner uitzetten of de fan weer aan te zetten?
De athlons konden een kleine 300°C worden..die was je dan wel meteen kwijt ^_^

Zo'n CPU verstookt gewoon 60 watt oid, zonder active koeling is dat heel moelijk weg te pompen met het standaard koelblok => hogere temps

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

Verwijderd

fan moet aan, of groter koelblok.

• Clavius
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 25-02-2024
Tsja, niet zo handig om die fan uit te zetten. De processor die jij hebt is een van de meest opgefokte p3 die te koop was(snelste 1133MHz). De core die erin zit (coppermine) begon orgineel bij 533MHz, en bij de laatste modellen (1000+) was de rek er echt wel uit. Punt is dat deze core zelfs op 750 nog steeds aardig hard aan het lopen is en de nodige hitte produceerd onder stress.

Zoals je zelf aangeeft valt er met de p3 qua klokken niet zoveel te beginnen. Je kunt je busspeed nog wel verder nerfen (met als gevolg dat de rest van je hardware daar ook onder lijdt), maar de vraag is of je er uberhaupt voldoende vaart uit kunt halen om passief te koelen. In het geval dat je het stock koelblokje blijft gebruiken natuurlijk.

Hoe nu verder dan? Ik heb zelf een 933 slot 1 staan uit een dell. Daar zit een heel mooi groot blok op wat met een 12cm fan wordt gekoeld. Stil & koel. Maargoed, daar heb je niks aan. Je zou kunnen kijken waar je een mooi groot koelblok vandaan kunt halen. Hoeft natuurlijk niet perse voor p3 te zijn, met een beetje handigheid kun je vanalles erop fixxen. zorg wel dat je daar airflow over houdt, met een 12cm fan.

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16:04
Ik zou gaan voor een andere CPU-koeler. Bij voorkeur eentje met een grote fan die langzaam draait en/of regelbaar toerental.
Anders een heel groot passief koelblok, maar dan wel met een aantal case fans voor luchtstroming IN de kast.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• InjecTioN
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:23

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

idd.. gewoon een simpele socket A-cooler kopen, en zorgen dat die aan het socket vast gezet kan worden ipv. met schroeven door het moederbord heen!!

suc6!

1995: 486 AM5x86-p75@160 512kb L2, 64MB, S3 Stealth 64 3000 4MB VLB, AWE64 Value, 8GB CFµDrive
1998: K6-III 400MHz, 384MB, Voodoo4 AGP, AWE64 Gold!, Adaptec AHA-29160+2x 72GB 10krpm SCSI

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-01 14:35

EMP

Krulloos!

Is het nog mogelijk om je bus op 66 Mhz te zetten? Hij dan op 500 MHz lopen.

Daarnaast: bij over(/onder)clock / koelings tweaks moet je ALTIJD de stressed temperatuur in de gaten houden, dat hij idle maar 50 graden wordt is niet echt relevant.

Als hij dus op 66 Mhz kan (en je vind 500 MHz genoeg snelheid), dan kun je hem dan stress-testen, en kijken wat hij doet.

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03:50

Jimbolino

troep.com

als je hem onderklokt, moet je ook het voltage omlaag zetten !

voltage omlaag = wattage omlaag !

een P3 1000@750 moet passief best wel kunnen, gewoon groot zallman koelblok erop...

boxed koeler is van alu, en heeft een erg lage capaciteit

[ Voor 42% gewijzigd door Jimbolino op 10-10-2006 15:43 ]

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:28

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

InjecTioN schreef op dinsdag 10 oktober 2006 @ 15:30:
idd.. gewoon een simpele socket A-cooler kopen, en zorgen dat die aan het socket vast gezet kan worden ipv. met schroeven door het moederbord heen!!

suc6!
Inderdaad... ik heb hier een 800mhz PIII voorzien van een groot socket A koelblok... Geen centje pijn en continu onder de 50 graden...

• _zer0_
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-01 21:58
Voor de zekerheid zou ik toch gaan voor een 120mm fan boven het al dan niet grotere koelblok.
Laat die op 7 of 5 volt draaien, dan hoor je 'm niet meer en heb je toch iets meer koeling dan alleen een koelblok.
Ik heb zelf een hele tijd een P3-800 gehad waarvan ik het fannetje op 5volt had draaien, dat is ook altijd goed gegaan.
Beste test is je machine bewust belasten en kijken wat de temperatuur doet met speedfan oid.
Dit wel met de kast dicht etc...

[ Voor 37% gewijzigd door _zer0_ op 10-10-2006 15:51 ]

Verwijderd

Jimbolino schreef op dinsdag 10 oktober 2006 @ 15:41:
als je hem onderklokt, moet je ook het voltage omlaag zetten !

voltage omlaag = wattage omlaag !

een P3 1000@750 moet passief best wel kunnen, gewoon groot zallman koelblok erop...

boxed koeler is van alu, en heeft een erg lage capaciteit
Ik heb een P3 733@733 met een koperen zallman block zonder fan en deze wordt 65 graden en soms een beetje meer, harde schijf moest hiervoor verplaatst worden naar onder de dvd-writer en wordt ook stuitend warm. :*)
zit trouwens wel erg krapjes in een Shuttle FV24 kastje. 8)7 :9

• Kwomkwommr
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-01 19:46
neem de oude koeling, en hang er een zalman fanmate tussen. done
Pagina: 1