Toon posts:

Technics SU-X933

Pagina: 1
Acties:
  • 3.493 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Enige tijd geleden heb ik deze versterker op de kop getikt, weet er eigenlijk vrij weinig over en er is ook bijna niets over te vinden. Als iemand er meer over weet is alle informatie welkom. Ook is het een vrij vreemd formaat, 36 cm oid.. Het is een klasse A met afkoppelbare eindversterker.

Vraagje:

Waarom zit er een aarde aansluiting op?

Excuses voor de slechte foto's, beetje vieze lens.

versterker1

versterker2

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 10-10-2006 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 10:38
Deze versterker komt me niet bekend voor, maar die aarde aansluiting zit daar in ieder geval vanwege de phono-ingang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EraZor
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:52

EraZor

Don't mention the war

Aarde is idd voor de phono ingang (platenspelers hebben een aardedraad). Je hoeft de versterker zelf niet te aarden (wat je wel gedaan hebt, vlgens mij?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spice
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-06-2024

Spice

- Mijn vader is een tovenaar -

Volgens mij heeft mijn broer deze met cd-speler enz. , is al wel redelijk oud, ik zal hem ff op dit topic attenderen.

Just call me angel of the morning, angel. Just touch my cheek before you leave me, baby. Just call me angel of the morning, angel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik wist niet waarvoor het was en heb inderdaad de versterker geaard, wat ik nog apparter vond is dat bij het aarden (op een verwarmingsbuis) er vonken over sloegen van de draad naar de buis.
Spice schreef op dinsdag 10 oktober 2006 @ 09:13:
Volgens mij heeft mijn broer deze met cd-speler enz. , is al wel redelijk oud, ik zal hem ff op dit topic attenderen.
Wat voor een cd-speler heeft hij hier bij dan?

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 10-10-2006 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAVA-Doctor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-09 22:51
Dit is inderdaad een oud beestje, zo´n 17 jaar. Ik heb zelf een modelnummer lager, de SU-X840.

Deze setjes werden altijd verkocht in combinatie met een tuner en een cassettedek. Als je de tuner er niet bij hebt, mis je ook een stukje functionaliteit. De afstandsbediening werkt namelijk via de tuner (is die tuner control aansluiting achterop, boven de tape remote aansluiting).

De CD speler die er bij mij bij zat was de SL-PJ22. Werkt nog steeds, maar heeft af en toe moeite met het inlezen van de TOC. De versterker begon een jaar of 5 geleden af en toe uit te vallen. Ik heb toen de FETs opnieuw even gesoldeerd en sindsdien nergens last meer van gehad.

Als je nog iets wilt weten zeg ´t maar. Heb de originele handleidingen nog liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
JAVA-Doctor schreef op woensdag 11 oktober 2006 @ 01:18:
Dit is inderdaad een oud beestje, zo´n 17 jaar. Ik heb zelf een modelnummer lager, de SU-X840.

Deze setjes werden altijd verkocht in combinatie met een tuner en een cassettedek. Als je de tuner er niet bij hebt, mis je ook een stukje functionaliteit. De afstandsbediening werkt namelijk via de tuner (is die tuner control aansluiting achterop, boven de tape remote aansluiting).

De CD speler die er bij mij bij zat was de SL-PJ22. Werkt nog steeds, maar heeft af en toe moeite met het inlezen van de TOC. De versterker begon een jaar of 5 geleden af en toe uit te vallen. Ik heb toen de FETs opnieuw even gesoldeerd en sindsdien nergens last meer van gehad.

Als je nog iets wilt weten zeg ´t maar. Heb de originele handleidingen nog liggen.
17 jaar, had ik niet verwacht. Ik heb de tuner er jammergenoeg niet bij, maar had inderdaad de ingang voor de afstandbediening gezien. Ik heb exact hetzelfde probleem gehad, toen ook die transistoren gesoldeerd en nergens meer last van.

Ik vind het verder wel een mooi stukje techniek, komt echt een mooi geluids-beeld uit in combinatie met een setje missions. Weet je het uitgangsvermogen toevallig? Ik verwacht eigenlijk wel dat m'n speakers wat underpowered zijn. Al heb ik geen last van vervorming of crossover oid, waarschijnlijk dankzij het klassa A systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAVA-Doctor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-09 22:51
Ik heb de consumentenfolders van Technics van '86 tot ´'88 hier liggen, jouw model staat er niet in. Ik denk dat de jouwe uit '89 komt.
Mijn idee is dat ie 2x70 Watt (DIN cont.) is. Veel verder gingen New Class A versterkers niet vanwege de hitte die deze techniek genereerde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Dat klasse A zal wel een of andere marketing naam zijn :)

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Barry|IA schreef op woensdag 11 oktober 2006 @ 22:30:
Dat klasse A zal wel een of andere marketing naam zijn :)
Klasse A is een instelling van een versterker waarbij de maximale stroom die de voeding van een versterker kan leveren continue door de transistoren of buizen loopt. Vroeger was men niet goed in staat om paren buizen of transistoren samen te laten werken waarbij de ene transistor (of buis) de positieve stroom levert aan de luidspreker en de andere transitor (of buis) de negatieve stroom. Op het punt waar de wisseling plaats moet vinden treedt zogenaamde crossover vervorming op. De positieve spanning sluit niet naadloos aan op de negatieve spanning op het schakelmoment van geleiden naar niet geleiden. Wat men daarom bedacht is om de transistoren steeds wijd open te zetten waardoor ze altijd geleiden. Of deels open te zetten (een stukje klasse A en een stukje klasse B, klasse B duidt op geleiden/niet geleiden). Omdat door een klasse A versterker altijd de maximale stroom loopt, ook als er geen geluid uit de luidspreker komt, en die stroom omgezet wordt in warmte wordt hij heet. Pas als de luidspreker veel stroom afneemt koelt een klasse A versterker. Dat geeft een aantal nadelen: veel koeling is noodzaak, het ernergie verbruik is permanent hoog, het rendement kan door de opbouw van een klasse A schakeling nooit meer dan 50% zijn, de warmte doet condensatoren in kwaliteit afnemen en elk onderdeel wordt steeds maximaal belast. Toch kiezen sommige fabrikanten voor klasse A omdat zij vinden dat het altijd beter klinkt dan klasse AB of klasse B. In de loop der jaren is de noodzaak voor klasse A afgenomen omdat transistoren steeds beter worden en toleranties kleiner. Ook zijn er technieken ontwikkeld die pure klasse A schakelingen nabootsen door de maximale stroom te laten varieren op basis van het muzieksignaal, gestuurd door microprocessors. Een klasse A versterker is niet per definitie beter of slechter dan andere toegepaste technieken als klasse AB, B, C, D of H.

Bron: hifi.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Pff, denk ik een slimme reactie te krijgen, heb je het van Hifi.nl :P

Ik weet wat klasse A is, maar ik geloof gewoon niet dat die Technics klasse A is.

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spice
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-06-2024

Spice

- Mijn vader is een tovenaar -

Spice schreef op dinsdag 10 oktober 2006 @ 09:13:
Dat was meener Java dus :), thx bro, goed geheugen heb ik toch wel na al die jaren :)

Just call me angel of the morning, angel. Just touch my cheek before you leave me, baby. Just call me angel of the morning, angel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die Technics is een perfecte versterker om zeer moeilijke speakers aan te sturen, de Class A aanduiding op de Technics heeft niks meet een Klasse A schakeling te maken, is gewoon marketing ;)

Marantz PM80, 78 en consorten hebben een echte klasse A schakeling, Sugden bijvoorbeeld is geheel Klasse A en Audio Analyse ook, zijn ook enorme stroomvreters.

Die aarde aansluiting is echter alleen voor de aardedraad van de draaitafel, door dit punt als aarding te gaan gebruiken, zoals omschreven aan een CV, heb je grote kans op een aardlus (brom), wat nog linker is, nooit die aarde op de CV plaat aansluiten, er kan een lekstroom op staan en je versterker naar de eeuwige jachtvelden helpen ;)

Je iig een pracht versterker, paar mooie speakers en mooie cd-speler en je hebt een pracht set ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Barry|IA schreef op donderdag 12 oktober 2006 @ 20:18:
Pff, denk ik een slimme reactie te krijgen, heb je het van Hifi.nl :P

Ik weet wat klasse A is, maar ik geloof gewoon niet dat die Technics klasse A is.
Nouja, ik doe iig bronvermelding ipv zelf de eer op te eisen ;) .
Verwijderd schreef op vrijdag 13 oktober 2006 @ 08:10:
Die Technics is een perfecte versterker om zeer moeilijke speakers aan te sturen, de Class A aanduiding op de Technics heeft niks meet een Klasse A schakeling te maken, is gewoon marketing ;)

Marantz PM80, 78 en consorten hebben een echte klasse A schakeling, Sugden bijvoorbeeld is geheel Klasse A en Audio Analyse ook, zijn ook enorme stroomvreters.

Die aarde aansluiting is echter alleen voor de aardedraad van de draaitafel, door dit punt als aarding te gaan gebruiken, zoals omschreven aan een CV, heb je grote kans op een aardlus (brom), wat nog linker is, nooit die aarde op de CV plaat aansluiten, er kan een lekstroom op staan en je versterker naar de eeuwige jachtvelden helpen ;)

Je iig een pracht versterker, paar mooie speakers en mooie cd-speler en je hebt een pracht set ;)
Ok, ik vond het ook al vreemd dat de koeler in kwam als je het volume hoger zette.
Dat verhaal van de aarde klinkt minder :|, voortaan toch maar even eerst inlezen voor het aansluiten.
Er is in ieder geval nog niets te horen, zien, ruiken, voelen. Dan zal het allemaal wel meevallen neem ik aan toch?

Over de speakers, ik zal het voorlopig met een setje Missions 732 en Jamo e350 moeten doen maar dat voldoet wel aardig. Ik zou inderdaad graag de bijpassende cd-speler en tuner vinden maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan helaas.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 13-10-2006 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter gb
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 11-02-2024
Hallo
Ik krijg geen geluid uit mijn technics su 933 versterker, zal wel iets over het hoofd hebben gezien, iemand tips? En ik zoek een ned handleiding hiervan, kan iemand mij eraan helpe. ? Bvd peter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Een topic van 17 jaar geleden omhooghalen en overnemen is natuurlijk niet de bedoeling. Voor eigen problemen, open je een eigen topic. Dit topic gaat bij deze dicht.

[ Voor 4% gewijzigd door S1NN3D op 12-08-2023 15:35 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.