Kapotte printbanen repareren

Pagina: 1
Acties:
  • 3.270 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Ik heb een moederbord gekregen waar tijdens het vastzetten van de cpu een aantal printbanen beschadigd zijn. De schroevendraaier schoot uit en heeft aan de buitenrand van het moederbord 6 printbanen doormidden gehaald. Die banen zijn samen ongeveer 5 mm breed.
Dit wil ik proberen te repareren met zilververf. Er is namelijk nog geen halve milimeter printbaan weg. Aan beide kanten afplakken en een beetje zilververf ertussen. Het is het proberen waard. :)
Maar nu het probleem. De schroevendraaien kwam vrij hard aan en heeft een redelijke deuk gemaakt in het mobo. Ik hoop dus ook maar dat er geen onderliggen layer geraakt is. Nou lijkt het me eigenlijk wel het beste als ik die deuk eerst opvul met het een of ander voor ik met die zilververf aan de slag ga.

Kan iemand uit ervaring advies geven over hoe dit het best aan te pakken?

Ik kwam hier op GOT wel een paar topic tegens omet kapotte printbanen, maar nergens iets over zo'n deuk/gat repareren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 24306

Je kan proberen het op te schuren met een glasvezel pen vervolgens te vertinnen, gebruik een beetje flux om te verkomen dat alles aan elkaar gaat. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 29-04 15:08
Als je door de onderliggende lagen zou gekrast hebben, dan zal je toch wel aan de randen wat van het koper zien. Even goed kijken dus.
Toen men vroeger CPU's van AMD unlockte door de bridges weer te verbinden, werd er ook iets gebruikt om de groeven op te vullen, voor er met zilververf werd geschilderd, dat is de procedure die je ook hier moet volgen. Als ik me niet vergis, kan je voor het opvullen van de kras transparante nagellak gebruiken, even je moeder/zus/vriendin lief aankijken dus :)

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 164668

Misschien kun je er een foto vam maken????
Dan krijgen we er een beetje een beter ID van hoe erg die "deuk" is??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 133585

is het echt niet mogelijk om draadbrugjes te solderen? van soldeereiland naar soldeereiland.
er bestaan in de handel ook pennen om printbanen te herstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 29-04 15:08
Anoniem: 133585 schreef op maandag 09 oktober 2006 @ 23:21:
is het echt niet mogelijk om draadbrugjes te solderen? van soldeereiland naar soldeereiland.
er bestaan in de handel ook pennen om printbanen te herstellen.
Draadbrugje's zijn ook mogelijk, maar vergen nogal wat soldeerskill's (6 baantjes in 5 mm, ik zou het met wat moeite kunnen, TS heeft misschien niet eens een soldeerbout).

Die pennen op printbanen te herstellen, dat erg vergelijkbaar (of hetzelfde) met die geleidende zilververf.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Heb even een camera geleend van een huisgenoot. (klik voor highres)

Afbeeldingslocatie: http://tgftp.nl.eu.org/~sjoerd/pictures/IMG_1395_thumb.jpg

Zoals te zien is het bord op 3 plaatsen beschadigd. De buitenste moeten geen probleem zijn om te repareren als de middelste lukt. Er lopen 2 lijnen in een V over de foto. Daar lijkt iets overheen geschuurd te zijn, maar de baantjes zijn gewoon heel.
Voor zover ik kan oordelen aan de hand van de dikte van het mobo en de diepte van de deuk zijn er geen andere layers beschadigd.

Draadbruggen maken is geen optie. De baantjes komen allemaal onder de cpusocket vandaan (links) en rechts verdwijnen ze weer gedeeltelijk onder de socket. kan niet echt achterhalen waar ze heen gaan. 2 gaan er sowieso naar een chip met als opdruk Attansic ATXP2 0331. Aan de hand van de naam gok ik dat hij iets met voeding doet en dus vrij belangrijk is. :)

Edit:
@ naftebakje
Ik heb 2 soldeerbouten en voldoende ervaring in het gebruik ervan, maar ik ben wel iets grotere electronica gewend. :P
Mijn kleinste bout is al iets van 2 mm breed. Ik geef die zilververf meer kans van slagen. Zal me vrouwelijke huisgenoten eens lief aankijken voor wat transparante nagellak.

[ Voor 13% gewijzigd door Farmerwood op 10-10-2006 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InjecTioN
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 29-04 10:16

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

Farmerwood schreef op dinsdag 10 oktober 2006 @ 00:00:
Heb even een camera geleend van een huisgenoot. (klik voor highres)

[afbeelding]

Zoals te zien is het bord op 3 plaatsen beschadigd. De buitenste moeten geen probleem zijn om te repareren als de middelste lukt. Er lopen 2 lijnen in een V over de foto. Daar lijkt iets overheen geschuurd te zijn, maar de baantjes zijn gewoon heel.
Voor zover ik kan oordelen aan de hand van de dikte van het mobo en de diepte van de deuk zijn er geen andere layers beschadigd.

Draadbruggen maken is geen optie. De baantjes komen allemaal onder de cpusocket vandaan (links) en rechts verdwijnen ze weer gedeeltelijk onder de socket. kan niet echt achterhalen waar ze heen gaan. 2 gaan er sowieso naar een chip met als opdruk Attansic ATXP2 0331. Aan de hand van de naam gok ik dat hij iets met voeding doet en dus vrij belangrijk is. :)

Edit:
@ naftebakje
Ik heb 2 soldeerbouten en voldoende ervaring in het gebruik ervan, maar ik ben wel iets grotere electronica gewend. :P
Mijn kleinste bout is al iets van 2 mm breed. Ik geef die zilververf meer kans van slagen. Zal me vrouwelijke huisgenoten eens lief aankijken voor wat transparante nagellak.
kan je t beste denk ik als volgt doen:
- eerst een beetje gelijk schuren
- dan met nagellak of secondelijm erover heen (en dan wel ervoor zorgen dat je contactpuntjes overhoudt!!)
- dan met 2 stukjes plakband een gleufje maken van contact naar contact op de plek waar de originele spoor hoort te zitten, en zorgen dat deze goed erop geplakt zijn!! (dat het plakband er dus niet vanaf gaat als je er iets opsmeert!!)
- dat opvullen met zilververf, dit met alle lanes doen,
- weer nagellak/lijm eroverheen

als je hiermee bezig gaat, moet je er zeer goed voor zorgen dat de plakband er GOED op ligt, en gebruik geen duct-tape of schilderstape!! gewoon normaal plakband van bijv. de Hema.

de manier die hierboven beschreven is, is ongeveer hetzelfde als met het unlocken van een AMD Athlon XP met Palomino-core, en it works like a charm :)

suc6!!

1995: 486 AM5x86-p75@160 512kb L2, 64MB, S3 Stealth 64 3000 4MB VLB, AWE64 Value, 8GB CFµDrive
1998: K6-III 400MHz, 384MB, Voodoo4 AGP, AWE64 Gold!, Adaptec AHA-29160+2x 72GB 10krpm SCSI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-04 16:53

Part

Helemaal niets.....

Op het werk gebruiken we hier gelakt koperdraad voor.

Van de spoortjes krapje met een mesje de lak. (geen schuurpapier gebruiken)
Vervolgens wat flux er op en het gelakte draadje vast solderen.

Ga niet proberen de draadjes naast elkaar te solderen maar laat de soldeerverbindingen verspringen.
Dus bv het eerste draadje 3mm de volgende 5mm en dan weer 3mm.

Gelakt koperdaard kun je op een spoeltje of oude trafo vinden.
Een stereo microscoop en pinset zijn hierbij geen overbodige luxe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InjecTioN
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 29-04 10:16

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

vergeet de vaste hand niet ;)

1995: 486 AM5x86-p75@160 512kb L2, 64MB, S3 Stealth 64 3000 4MB VLB, AWE64 Value, 8GB CFµDrive
1998: K6-III 400MHz, 384MB, Voodoo4 AGP, AWE64 Gold!, Adaptec AHA-29160+2x 72GB 10krpm SCSI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2_05
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19-03 21:53
Ik heb gister dus ook een aantal printbanen gesloopt en ben nu op zoek naar een manier om ze te repareren. Alleen zijn het geen koperen banen op een normale ondergrond maar ander soort banen op plastic (uit een plat toetsenbord). De buitenkant van deze spoortjes geleiden wel.

Kan ik dit ook met zilververf maken? Is zilververf ook een beetje flexibel. (het plastic namelijk wel)
Afbeeldingslocatie: http://xeon.ele.tue.nl/~s040167/postpics/Printbanen.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cablekevin
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:03

Cablekevin

CCCP Baby!

2_05 schreef op woensdag 11 oktober 2006 @ 10:31:
Ik heb gister dus ook een aantal printbanen gesloopt en ben nu op zoek naar een manier om ze te repareren. Alleen zijn het geen koperen banen op een normale ondergrond maar ander soort banen op plastic (uit een plat toetsenbord). De buitenkant van deze spoortjes geleiden wel.

Kan ik dit ook met zilververf maken? Is zilververf ook een beetje flexibel. (het plastic namelijk wel)
[afbeelding]
Dat kan je wel maken met zilververf als je het netjes afplakt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenzie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-01 11:54

Koenzie

Never leave, just go

2_05 schreef op woensdag 11 oktober 2006 @ 10:31:

[afbeelding]
Of met potlood, dat heb ik mijn mijn tobo ook gedaan en werkt goed, het lood blijft goed op het plastic zitten en geleid goed genoeg

Life is like a box of chocolates you never know what ya gonna get

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuuL20
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-11-2021
Euhm er zit geen lood in een potlood hoor :X Dat is grafiet.
Lijkt me nou niet echt een goede oplossing.

[ Voor 26% gewijzigd door JuuL20 op 11-10-2006 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenzie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-01 11:54

Koenzie

Never leave, just go

JuuL20 schreef op woensdag 11 oktober 2006 @ 12:41:
Euhm er zit geen lood in een potlood hoor :X Dat is grafiet.
Lijkt me nou niet echt een goede oplossing.
O-) bedoelde grafiet, maar voor dat keyboard probleem werkt dat echt perfect hoor

Life is like a box of chocolates you never know what ya gonna get

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuuL20
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-11-2021
Blijft dat gewoon goed zitten jah? Zal het onthouden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2_05
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19-03 21:53
JuuL20 schreef op woensdag 11 oktober 2006 @ 13:26:
Blijft dat gewoon goed zitten jah? Zal het onthouden :)
In mijn geval iig niet, het is vrij zacht plastic bij mij. Ik zal het met zilververf moeten proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 105758

bij dat moederbord, gewoon beetje die bovenlaag wegkrassen, komt er wat koper vrij, zo ook aan de andere kant doen. Dun draad pakken er tussen hangen en solderen maar. en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guus.assmann
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-04-2021
Het moederbord zou ik zeker ook solderen en niet met zilverlijm doen.
Solderen moet goed kunnen, alleen natuurlijk wel een dunne soldeerbout en zeker geen soldeerpistool.

Een toetsenbord folie gaat heel erg goed met zilverlijm.
Ik heb er al diverse keren mee gewerkt (Voor een Atari 130XE) en dat gaat erg goed.
Het is ook flexibel en blijft goed zitten. Wel ontvetten en erg goed afplakken, anders loopt de lijm onder het plakband.

Grafiet werkt goed onder de rubbertjes op een contactvlak van een toetsenbord. (Afstandsbediening)

Guus Assmann

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Niet online
Ik heb een punt van mijn soldeerbout eens wat kleiner zitten maken, maar zelfs nu is hij nog even breed als 3 printbaantjes. Dat gaan solderen lukt volgens mij nooit. De 6 printbanen die kapot zijn zijn samen net geen 3 mm breed. Ik ga komend weekend die zilververf proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 60783

Je kunt het wel solderen, maar dan moet je idd gebruik maken van profi soldeer gereedschap.
Loskrassen met een glas/fiberpen, dan met flux zoals hier boven vermeld, en dan dus heel voorzichtig met zeer dun soldeer het baantje te verbinden aan de andere.

Zelf heb ik het wel gedaan in mijn vorige baan, maar daar had ik ook een microscoop en het fijne gereedschap. Zelf denk ik dat Bison Elecro niet zo een succes word, omdat de banden zo dicht bij elkaar zitten, dat je makkelijk krijgt dat het gaat overlopen.

Succes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:53

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

maak netjes groeven voor iedere verbinding; leg daar een klein puntje (echt een lullig stukje) soldeersel op en vervolgens even laten smelten met je soldeerbout (net lang genoeg om het vloeibaar te maken!).

Als het goed is, loopt het soldeersel dan netjes in het baantje en maakt dan contact met de kapotte lijnen :)

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Pagina: 1