Dat kan, maar of het zinvol is is de vraag.
Je zit met een aantal gegevens:
- Het opgenomen vermogen van je PC (W)
- De tijd per dag dat je hem gebruikt (h)
- Het vermogen van je zonnepaneel (Wp)
- De energie-inhoud van je accu (Wh)
- Hoeveel dagen wil je zonder zon kunnen
- Wil je ook in de wintermaanden met dit systeem draaien?
Als je PC+monitor 200W gebruikt (niet ongewoon) en je hebt hem 4 uur per dag aanstaan, dan moet je dus 200 * 4 = 800Wh per dag opbrengen. Op een mooie zomerdag zou een 150Wp paneel dit net kunnen halen, voor een dergelijk paneel ben je nieuw zo'n € 600 kwijt.
Dan moet je die energie ook nog opslaan in accu's, je zult er flink wat neer moeten zetten om dat vermogen enige dagen op te kunnen slaan. Voor 5000Wh aan accu's ben je ook best veel geld kwijt vermoed ik.
Ik heb een 20 Wp paneeltje die 130Ah aan loodaccu's oplaad. Van ongeveer april t/m september kan dit systeempje zonder probleem mijn laptop (25-30W), ADSL-modem (8W), en een 12V spaarlamp (11W) laten draaien. In de donkere maanden merk ik dat de accu slechts langzaam weer volgeladen wordt, en gebruik ik het niet veel. Loodaccu's vinden het niet fijn om langere tijd ontladen te zijn.
Maar voor de kosten hoef je het allemaal niet te doen, je komt altijd (veel) duurder uit dan netspanning. Maar als knutselproject kun je het prima doen, en het is natuurlijk een leuke demonstratie van wat zonne-energie kan. Zonnepanelen en accu's vind je nog wel eens op marktplaats, je zult ook een laadregelaar en wat kabels moeten kopen. verder zul je je PC aan moeten passen om op 12V te draaien, het zij dmv van een omvormer (simpel en relatief goedkoop, maar niet efficiënt) of een 12V ATX-voeding (duur maar efficiënt). Of je neemt zoals ik een laptop met een auto-adapter

, dan kun je toe met een veel kleiner zonnepaneel.
Wil je het op een wat grotere schaal aanpakken dan kun je beter zonnepanelen plaatsen die de opgewekte energie terugvoert in het elektriciteitsnet, dat is veel efficiënter. Zie dit topic:
Zonnepanelen geplaatst
[
Voor 13% gewijzigd door
JeroenH op 12-10-2006 10:34
]
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar