Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Is een PC laten werken op zonnepanelen mogelijk?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.671 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• endness
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21-11 19:12
Ik zit al een tijdje na te denken over dit idee.
Ik weet dat er al meerere topics over geweest zijn, maar die zijn al weer van 4 jaar geleden..

Is het mogelijk om je pc te voeden via zonnepanelen, en is het de moeite waard qua kosten?

Mijn voeding is 350 watt.. als dat te veel is, zou het dan mogelijk zijn de helft te voeden, en de rest vanaf het lichtnet te laten komen?

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Je zult zoveel pieken en dalen krijgen, dat je systeem enorm instabiel zal lopen, en als er een wolk langs komt uitvalt.

Je kunt beter een zonnepaneel op je dak gooien, en gewoon aansluiten, dan kun je óf de stroom zelf gebruiken, en als je het niet gebruikt verkoop je het. Zo 'gooi je geen stroom weg' als je niets doet, maar zit je ook niet ineens 'zonder'. Je kunt dan altijd nog een zooi statistieken bijhouden, om uit te rekenen of jouw PC 'werkt op de stroom van die panelen'... :)

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Natuurlijk kan dan. Maar wat mag het kosten?
[google=400 watt solar panel].
Air X 400 watt Wind Generator and Solar PV System $4,999.00
Array Output: 480 watts... $5,626
Etc. Keer twee voor 's nachts, plus natuurrlijk een dikke UPS om pieken en dalen op te vangen.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Tomino
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19:59
endness schreef op maandag 09 oktober 2006 @ 22:00:
Ik zit al een tijdje na te denken over dit idee.
Ik weet dat er al meerere topics over geweest zijn, maar die zijn al weer van 4 jaar geleden..

Is het mogelijk om je pc te voeden via zonnepanelen, en is het de moeite waard qua kosten?

Mijn voeding is 350 watt.. als dat te veel is, zou het dan mogelijk zijn de helft te voeden, en de rest vanaf het lichtnet te laten komen?
doe is gek,
begin met een klein paneeltje, om uit te proberen. Doe eerst is je Fans op zonne-energie te laten lopen ofzo.
iet meteen héél je pc..
Idee?

• endness
ok ok,, 400 watt is inderdaad wat overdreven..

Wat betreft die pieken en dalen, is dat niet op te vangen door er eerst een accu mee op te laden, en daar dan m'n pc/fans mee te voeden? Fans heb ik zowieso niet..2, alleen intake 80 mm en outake 120.. allebei op 7 volt.. :)

Ik heb hier nog 4 zonnepaneeltjes liggen, uit van die tuinlampjes, die stuk voor stuk 1.50 volt leveren..
Ik zal daar eens wat mee gaan proberen morgen..

• Frankie02
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 31-08 19:21
Dan kun je beter een laptop kopen, deze gebruiken maar enkele tientallen watts.

Ik vrees dat de hoeveelheid zonne-energie te weinig is in Nederland om er een volledige pc aan stroom te kunnen voorzien. Vooral als je er toch al enkele uren op een dag gebruik van wilt maken.

• endness
ok, het is nu duidelijk dat heel mn pc sowieso niet gaat werken..hoeveel watt zou nog betaalbaar kunnen zijn? met betaalbaar bedoel ik ongeveer 200 euro,, inclusief accu.. Bij Conrad hebben ze accus, zag bijvoorbeeld http://www1.nl2.conrad.co...=1&product_show_id=110760
EDIT,, conrad kan dus niet deeplinken.. 8)7
DRYFIT ACCU 12V 17AH
Bestnr.: 110760 - 89

Aansluiting 6,3 mm plat
Spanning 12 V
Vermogen 17 Ah
Afm. (lxbxh) 181 x 76 x 154 mm
Gewicht 6,8 kg

Prijs slechts 84,95 EUR

stuk(s)
Het bijzondere aan deze accu's is de gel-achtige elektrolyt. Hierdoor zijn de dryfit-accu's bedrijfsklaar bij aankoop. De elektrolyt kan er niet uitlopen en de accus'zijn onderhoudsvrij.
Lage zelfontlading
Overlaadbeveiligd
Diepontlading beveiligd
Hoge levensduur
Deze compacte en vermogenssterke accu's zijn geschikt voor dagelijks gebruik. Typische toepassingen zijn: zonne-energie-installaties of vakantiehuisjes, zonne-energiestations langs de weg voor bewegwijzering, parkeerautomaten en praatpalen. Deze accu's zijn eenvoudig in gebruik, zonder onderhoud, geen gedestilleerd water bijvullen en zonder lekken van accuzuur.

Technische specificaties:
Spanning 12 V
Constante laadspanning met 2,35 V/cel
De capaciteit C100 komt overeen met een capaciteit die de accu 100 uur kan leveren
Lange levensduur en grote betrouwbaarheid ook in een zweeftoestand waarbij de laadtoestand tussen 50 en 90% varieert
Kan ook na diepontlading weer worden opgeladen
Laadstroom wordt door de accu geregeld. Met Nederlandstalige gebruiksaanwijzing.
ik weet verder niet zoveel over die getallen enzo..was gewoon een vraag die telkens bij me op kwam..

[ Voor 98% gewijzigd door endness op 09-10-2006 22:22 ]

• Opi
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Opi

Dit topic lijkt mij meer op zijn plek in EL. :)
[W&L] -> [EL]

Verwijderd

plaats een accu in uw pc, zo'n type van in alarmsystemen.
probeer dan die accu op te laden met een zonnepaneel, er zijn genoeg schalingen te vinden voor zonnelader of zoiets.

• roborobbie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 26-10 19:17
we leven in Nederland, regen wind en geen zonneschijn betekent dat.. Gebruik dus een windmolen aangesloten op wat 12 volt accu's. vanaf daar een invertor naar 220v..

just because i rock, it doesn't mean i'm made of stone

• powerflux
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online

powerflux

Edit zich kapot@375fsb

vandaag lag bij ons het gemiddelde op 250 watt (4 zonnepanelen met subsidie van een paar jaar terug, type geen idee van) dus het is Zeker wel mogelijk.

if computergames really affect us, we would be running around in dark rooms and eating magic pills.

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21-11 21:40

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

roborobbie schreef op maandag 09 oktober 2006 @ 23:41:
we leven in Nederland, regen wind en geen zonneschijn betekent dat.. Gebruik dus een windmolen aangesloten op wat 12 volt accu's. vanaf daar een invertor naar 220v..
Misschien slimmer om dan een 12V voeding te gebruiken in je PC? Lijkt me nutteloos om van 12 V naar 230 V te gaan, en vervolgens in de voeding van je PC weer naar de 12V. Je hebt PC-voedingen die op 12V werken, zo spaar je een invertor uit.

• Jazzper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-11 10:49

Jazzper

BB4E^Guerilla

ik kan het zo nergens vinden maar ik heb thuis een bookmark van een site waar je voor 80 euro ofzo een 12 volt pc voeding kan halen. Geniaal ding echt. Ter grootte van een ATX stekker. Je plugt hem direct in je moederbord in het ATX PSU slot en je sluit er 12V op aan en er komen uiteraard kabels uit om dingen te voeden. Je hebt ze in 60Watt en 160Watt meen ik. Trefwoorden iets met mini mod en pico ofzo? Zoek thuis wel ff in mijn bookmarks :)

edit: http://www.picco.nl/product_info.php?products_id=2154
plaatjes: http://images.google.nl/i...ff&q=pico+psu&btnG=Zoeken
meer voedingen: http://www.picco.nl/index.php?cPath=21_25 (tot wel 200Watt fanless stekker geval)
review: http://www.epiacenter.com...ontent&pa=showpage&pid=83

[ Voor 28% gewijzigd door Jazzper op 10-10-2006 10:15 ]

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:56
Dat kan, maar of het zinvol is is de vraag.

Je zit met een aantal gegevens:

- Het opgenomen vermogen van je PC (W)
- De tijd per dag dat je hem gebruikt (h)
- Het vermogen van je zonnepaneel (Wp)
- De energie-inhoud van je accu (Wh)
- Hoeveel dagen wil je zonder zon kunnen
- Wil je ook in de wintermaanden met dit systeem draaien?

Als je PC+monitor 200W gebruikt (niet ongewoon) en je hebt hem 4 uur per dag aanstaan, dan moet je dus 200 * 4 = 800Wh per dag opbrengen. Op een mooie zomerdag zou een 150Wp paneel dit net kunnen halen, voor een dergelijk paneel ben je nieuw zo'n € 600 kwijt.
Dan moet je die energie ook nog opslaan in accu's, je zult er flink wat neer moeten zetten om dat vermogen enige dagen op te kunnen slaan. Voor 5000Wh aan accu's ben je ook best veel geld kwijt vermoed ik.

Ik heb een 20 Wp paneeltje die 130Ah aan loodaccu's oplaad. Van ongeveer april t/m september kan dit systeempje zonder probleem mijn laptop (25-30W), ADSL-modem (8W), en een 12V spaarlamp (11W) laten draaien. In de donkere maanden merk ik dat de accu slechts langzaam weer volgeladen wordt, en gebruik ik het niet veel. Loodaccu's vinden het niet fijn om langere tijd ontladen te zijn.

Maar voor de kosten hoef je het allemaal niet te doen, je komt altijd (veel) duurder uit dan netspanning. Maar als knutselproject kun je het prima doen, en het is natuurlijk een leuke demonstratie van wat zonne-energie kan. Zonnepanelen en accu's vind je nog wel eens op marktplaats, je zult ook een laadregelaar en wat kabels moeten kopen. verder zul je je PC aan moeten passen om op 12V te draaien, het zij dmv van een omvormer (simpel en relatief goedkoop, maar niet efficiënt) of een 12V ATX-voeding (duur maar efficiënt). Of je neemt zoals ik een laptop met een auto-adapter :), dan kun je toe met een veel kleiner zonnepaneel.

Wil je het op een wat grotere schaal aanpakken dan kun je beter zonnepanelen plaatsen die de opgewekte energie terugvoert in het elektriciteitsnet, dat is veel efficiënter. Zie dit topic:

Zonnepanelen geplaatst

[ Voor 13% gewijzigd door JeroenH op 12-10-2006 10:34 ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Pagina: 1