Toon posts:

Stille Server < 400 E

Pagina: 1
Acties:
  • 151 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hallo, ik wil graag een server maken voor in een studentenhuis (4 man).
Maar ik kan slecht een compleet systeem vinden.

Wat zijn de eisen:

- stil (hij komt in de woonkamer)
- dataopslag
- downloaden
- dvd's branden en afspelen op tv (als dvd speler dus, geen tv opnemen)
- Muziek server om op de laptops te kunnen afspelen via netwerk
(eventueel:
- Webserver, incl FTP/MySQL
- CoD2 server)

Wat hiervan is het zwaarste voor de pc?

Zelf zat ik te denken aan:

P4 +/- 1500 Mhz
1024 MB geheugen
300-500 GB schijf
5.1 geluidskaartje (mss onboard?)
NEC DVD DL brander
voeding en koeling heb ik geen id

Verder heb ik nog wel een kast staan, en het systeem kan bestuurd worden via VNC of Remote Desktop, of via tv.

Mijn vragen:

Is dit te realiseren voor een budget van +/- 400 Euro, zo ja waar?
Wat raden jullie aan?

• Tom Paris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:18
Misschien is een router als de Asus WL500g Premium icm een USB harddisk iets?

Hij is iig stil, kan zoveel GB op als je wilt, kan zelfstandig downloaden (HTTP, FTP, BitTorrent) en heeft een UPnP server om muziek te kunnen streamen. Het idee van de dvd-speler en de CoD2 server zul je moeten laten varen, maar je bent zeker voor minder geld klaar dan een server (en het scheelt een hoop op de energierekening ;)).

[ Voor 8% gewijzigd door Tom Paris op 09-10-2006 21:41 ]

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

• hello_moto
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08:18
Tom_Paris schreef op maandag 09 oktober 2006 @ 21:40:

Hij is iig stil, kan zoveel GB op als je wilt, kan zelfstandig downloaden (HTTP, FTP, BitTorrent) en heeft een UPnP server om muziek te kunnen streamen. Het idee van de dvd-speler en de CoD2 server zul je moeten laten varen, maar je bent zeker voor minder geld klaar dan een server (en het scheelt een hoop op de energierekening ;)).
Idd. Er moet gestudeerd worden, niet gegamed. ;) :P
P4 +/- 1500 Mhz
1024 MB geheugen
300-500 GB schijf
5.1 geluidskaartje (mss onboard?)
NEC DVD DL brander
voeding en koeling heb ik geen id
Het moet natuurlijk ook een beetje zuinig zijn, dus als ik jou was zou ik een Sempron nemen. Verder denk ik dat 512 MB RAM geheugen wel genoeg is. Voor het geluid zou ik onboard doen. Voor een voeding zou je voor een Nexus kunnen gaan oid. Wat betreft de koeling, zou je eerst moeten uitvinden wat voor andere apparatuur je neemt. Tot slot de harde schijf; de Samsung Spinpoints zijn heel stil. Eventueel zou je daar ook weer een Silencer omheen kunnen doen.

Misschien een domme opmerking; maar is je kast wel ATX of een andere standaard? Ik dacht altijd dat mn kast ATX was, maar blijkt BTX te zijn. Dus je kan niet zomaar elke willekeurige kast nemen. 8)7

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:37

timovd

Voorsprong door techniek

en als je er geluid/film mee wilt afspelen, kun je ook kiezen voor een externe schijf met Multimedia aansluitingen.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:06
hello_moto schreef op maandag 09 oktober 2006 @ 22:24:
[...]

Idd. Er moet gestudeerd worden, niet gegamed. ;) :P

[...]
Het moet natuurlijk ook een beetje zuinig zijn, dus als ik jou was zou ik een Sempron nemen. Verder denk ik dat 512 MB RAM geheugen wel genoeg is. Voor het geluid zou ik onboard doen. Voor een voeding zou je voor een Nexus kunnen gaan oid. Wat betreft de koeling, zou je eerst moeten uitvinden wat voor andere apparatuur je neemt. Tot slot de harde schijf; de Samsung Spinpoints zijn heel stil. Eventueel zou je daar ook weer een Silencer omheen kunnen doen.

Misschien een domme opmerking; maar is je kast wel ATX of een andere standaard? Ik dacht altijd dat mn kast ATX was, maar blijkt BTX te zijn. Dus je kan niet zomaar elke willekeurige kast nemen. 8)7
Als je het over de PC hebt uit je specs, dat kan bijna alleen maar ATX zijn. BTX zie je eigenlijk alleen maar terug in de allernieuwste modellen van Dell. Merken als HP gebruiken nog steeds ATX(en terecht)

• 0X55AA
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07-05-2023
Moet lukken voor dit bedrag. Kijk eens tweedehands, kan je wel een semi-profi servertje halen, extra schijf erin en gaan met die banaan.

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
Is zo een VIA Epia M10000 moederbordje niks voor jou als basis :?

• rsmits
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:54
Met het budget is het goed te doen. Ik heb vorige week zelf ook een budgetservertje in elkaar gezet. Met de volgende specs:
Asus A8V-VM (€50, audio, lan en video onboard)
Opteron 144 (2e hands, €60). Als vervanging zou je een AMD 64 3000+ kunnen pakken
2GB 2100 ECC (via marktplaats, €90)
Pak een leuk schijfje, bijvoorbeeld een Seagate 7200.10 320 gb à €95 en je houdt €105 over voor een DVD brander (merk enzo maakt weinig uit) en voeding. Een stock koeler lijkt me voeldoende om het te koelen

• SmoothTweaker
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:47
ik denk dat je wel voor 1GB moet gaan. zelf windows 2003 server ( DHCP/Active directory/Opslag/FTP/Muziek streamen ) in idle stand nog maar 120MB over

Verwijderd

Topicstarter
hello_moto schreef op maandag 09 oktober 2006 @ 22:24:

Geen id welke kast ik heb.. hoe kan ik dat zien :? het is al wel een oude kast :P anders komt er ook een nieuw kastje bij hoor...
Tom_Paris schreef op maandag 09 oktober 2006 @ 21:40:
Helaas vindt ik dat een beetje zonde omdat we net internet hebben aangesloten.. waarschijnlijk is het niet met onze router mogelijk hoewel er wel een zogenaamde Virtual Server optie op zit.:o Ik weet alleen niet precies wat ik ermee kan...

Onze aansluiting bestaat uit Casema Multi (4200/660 kbit/sec) (mss niet echt geschikt voor streaming audio buiten het netwerk :?) met een WL-153 Sitecom Router MIMO XR (a 85 E)
Weten jullie meer over de mogelijkheden met deze virtuele server optie? de router heeft geen USB.. of sluit je de schijf aan via UTP?

Verwijderd

Topicstarter
SmoothTweaker schreef op maandag 09 oktober 2006 @ 22:36:
ik denk dat je wel voor 1GB moet gaan. zelf windows 2003 server ( DHCP/Active directory/Opslag/FTP/Muziek streamen ) in idle stand nog maar 120MB over
De pc's zijn in principe via de router met internet verbonden.. dan hoeft DHCP toch niet op de server te draaien?

Verwijderd

Vriend van me heeft in Groningen een IBM netfinity Dual Xeon op de kop getikt met 1Gig geheugen en 2 Intel Xeon's er in van elk 550mhz.....
2X 18.6gig 10000rpm schijfjes.......en knallen maar.

Het heeft hem maar 75 euro gekost en dat ding gaat als de brandweer!

Aleen maakt ie wel een takke herrie met 4 Delta fans! :9 :X
Maar daar kun je voor 20 euro aan fans ook weer af zijn!

Verder zijn dat ook leuke bakkies om aan te prutsen!

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 09-10-2006 22:46 ]

Verwijderd

Topicstarter
Incubus666 schreef op maandag 09 oktober 2006 @ 22:34:

Asus A8V-VM (€50, audio, lan en video onboard)
Met de video on-board heb je in principe genoeg om een dvd'tje te kijken? met Power DVD oid?

Verwijderd

Topicstarter
WiLLoW_TieN schreef op maandag 09 oktober 2006 @ 22:33:
Is zo een VIA Epia M10000 moederbordje niks voor jou als basis :?
Wat is er dan zo speciaals, of extra aan dit moederbord? of waarom is hij zo geschikt voor mij?

• Redwood
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 30-01 15:40

Redwood

The Truth Is In Here

kzou inderdaad kijken naar een 2ehands server.

heb laatst zelf een partij Compaq dl380 p17, 2x1100 mhz, 4 x 9.1gb uw scsi. op de kop getikt.
170 euri per stuk.

Dingen zijn absoluut niet stil, maar je houd zat poen over voor wat stille fans!
En zo'n ding draait gewoon alles!!!!

Wat ook een optie is, is een grote N.A.S. van linksys ofzo, zijn leuke progjes voor dat zo'n ding standalone kan downloaden, en voor 400 euri koop je sowieso 500 GB!
(die dingen maken helemaal geen geluid)

Walk without Rythm, and you won't attract the worm!

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
Verwijderd schreef op maandag 09 oktober 2006 @ 22:43:
[...]

Wat is er dan zo speciaals, of extra aan dit moederbord? of waarom is hij zo geschikt voor mij?
Zuinig in verbruik, zeer klein 17cm * 17cm, compleet --> VGA onboard, CPU zit in de prijs, FireWire, Sound onboard, LAN onboard, USB enz enz

Afbeeldingslocatie: http://i114.photobucket.com/albums/n272/WiLLoW_TieN/itx-m10000.jpg
Geinig om in een HTPC achtige kast te bouwen.

[ Voor 16% gewijzigd door WiLLoW_TieN op 09-10-2006 23:08 ]

Verwijderd

Zuinig in verbruik, zeer klein 17cm * 17cm, compleet --> VGA onboard, CPU zit in de prijs, FireWire, Sound onboard, LAN onboard, USB enz enz. Geinig om in een HTPC achtige kast te bouwen.
Ja het zijn inderdaad leuke bordjes om in een HTPC achtig kastje te gooien. Maar het gaat hier niet om een CM-project. Is dit bord, met alle onboard-spullen die erop zitten, snel/goed genoeg om een server te draaien die aan de wensen van Barbarimi voldoet?

• rsmits
Verwijderd schreef op maandag 09 oktober 2006 @ 22:42:
[...]

Met de video on-board heb je in principe genoeg om een dvd'tje te kijken? met Power DVD oid?
Dat kan ik je helaas niet vertellen. Ik heb me daar niet zo mee bezig gehouden en er hangt geen DVD speler in dat systeem. Manual zegt dat het een "Integrated VIA DeltaChrome GPU" is met ondersteuning voor DX9 en een maximum van 256 mb ram. Lijkt mij dat het geen probleem moet zijn. Overigens is er ook de A8N-VM, die een Nvidia chipset heeft en dus ook een nvidia gpu. Kost uit mn hoofd €20,- meer, maar was slechter leverbaar.

Ik zou je het VIA bordje afraden; het is een leuk bordje, maar snoept al snel €200 van je budget en is niet het krachtigste wat je je kan voorstellen. Daarmee kan je CoD server wel vergeten.

edit:
Je mist met onboard video alleen de TV-out. wellicht een belangrijk detail. Ik zou dan proberen via v&a of marktplaats een 2e hands videokaart te bemachtigen met TV-out. Dit hoeft geen high-end kaart te zijn

[ Voor 11% gewijzigd door rsmits op 10-10-2006 07:46 ]

• vanaalten
  • Laatst online: 19:56
Incubus666 schreef op maandag 09 oktober 2006 @ 23:41:
[...]
edit:

Je mist met onboard video alleen de TV-out. wellicht een belangrijk detail. Ik zou dan proberen via v&a of marktplaats een 2e hands videokaart te bemachtigen met TV-out. Dit hoeft geen high-end kaart te zijn
... die VIA M10000 heeft onboard VGA en zo te zien aan het plaatje ook TV-out...
Heb zelf zo'n ding ook in gebruik: downloaden (emule, torrents, newsgroups), webserver, mailserver, muziekstreaming (Twonkymusic).

• rsmits
Ik doelde ook op de Asus A8V-VM die geen TV-out heeft. Maar wat de TS eventueel met zijn server wilde doen (CoD server) kan je niet met een VIA M10000. Performance van die VIA blijft natuurlijk nog onder dat van een P3 1 ghz. Genoeg voor alle andere taken, dat wel. Maar kosten voor bouw server zijn ongunstig en je kan met een andere oplossing meer performance voor je geld halen.

• Onno b
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 29-01 10:49

Onno b

Heilige iRacing data koeien

NAS device kopen, heb je zelfs netwerkmogelijkheden en mooi klein apparaat. Een vriend van mij heeft er onlangs ook één gekocht en ik moet zeggen ik was erg onder de indruk. Suc6 met je keuze!

Zie voor meer info;
http://www.wifisound.nl/c...fac542d50cf62c5c706c67c55

Verwijderd

Topicstarter
Hmm deze link werkt niet volgens mij...

Wat vinden jullie van dit systeem dan?

- M board: 69E
Asus P5GPL-X SE (Socket 775)
- CPU 79E
Intel Pentium 4 Processor 524 (3066 Mhz)
- Geheugen: 109E
DDR-SDRAM - Buffalo DIMM 1 GB (1 module) PC3200
- Harddisk: 72E
Samsung SpinPoint P120 250GB
- Video 39E
ATI PCIe - Asus Extreme AX300SE-X/TD (128MB DDR)
- DVD-RW 39E
NEC AD 7173A
- Voeding: 39E
CoolerMaster Extreme Power (ATX2, 380Watt)
- Koeler:19E
Scythe Sflex (120mm)

De totale kosten worden dan 465 E, dat is wel iets boven ons budget.. maar je houdt wel je uitbreidmogelijkheden en tevens kan het (volgens mij) aan alle eisen voldoen:?

[ Voor 58% gewijzigd door Verwijderd op 10-10-2006 09:34 ]

• AvanCade
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-01 21:25
126827 8508 TwinMos Memory, 512 MB, DDR2, PC4300, 533 MHz, 1 x € 39,04 1 € 39,04
126828 7868 AMD Sempron 64, 2800+, Socket AM2, Boxed € 45,14 1 € 45,14
126829 8302 Asus M2NPV-VM € 79,85 1 € 79,85
126830 2002 Cooler Master Centurion 5, Zwart € 52,43 1 € 52,43
126832 3015 LG Electronics GDR-8163RBB, ATAPI/E-IDE, Zwart, OEM € 16,91 1 € 16,91
127046 8341 Samsung SpinPoint, 80 GB, 7200 rpm, 8 MB, Serial ATA300 € 42,44 2 € 84,88
127364 2108 Nexus NX-3000, 300 Watt, Retail € 41,07 1 € 41,07

Dit had ik laatst gekocht bij Azerty voor 370 euro samen. Met een beetje aanpassen kom je wel rond de 400 euro. Daarnaast is deze nog stiller dan mijn laptop ook (en die is super stil).

Ik ben zeker te vreden en deze vervult zijn taak ook prima.

(Let op, prijzen zijn NIET recent).

• rsmits
@ systeem van TS:
Heb je een speciale reden voor die intel? In vergelijking met de oudere generatie intel zou een AMD64 toch een betere keuze zijn (qua hitte en performance).

Daarnaast zou ik 2x512 Mb nemen ipv 1x1024 Mb ram.

Of die koeler zo stil is betwijfel ik.

Verder geen commentaar

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:43

Thandor

SilverStreak

Dit topic voldoet niet aan Wat moet ik nemen? Is dit systeem goed?.

Om je toch op weg te helpen: Lees eens wat reviews over hardware. Zoek een zuinige processor uit (AMD Sempron64 / Athlon64 zal ideaal zijn. Check wel even of de CoD2 server daar snel genoeg op draait) en zorg voor goede schijven en bijbehorende configuratie. Stel jezelf eens de vraag wat er gaat gebeuren als een hardeschijf crashed en hoe je dergelijke zaken kunt opvangen. (Tweede schijf / RAID?)

Zo zijn er nog talloze zaken die je zelf kunt uitzoeken. Op GoT verwachtten wij namelijk dat men eerst zelfonderzoek pleegt alvorens er een topic aangemaakt wordt ;). Bij deze dus: Reviews, benchmarks en ervaringen lezen over hardware! :o

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.