Printer op wl500 van buiten benaderen

Pagina: 1
Acties:

• KopjeThee
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Mijn thuis situatie is als volgt:
- Kabel modem van Casema
- Daaraan hangt een Linksys 8 poort router
- Aan de linksys hangen:
* ASUS wl500 router
* PC1
- Aan de ASUS wl500 hangen:
* Canon IP Pixma 5000 printer
* PC2
* PC3

Het is gelukt om PC2 en PC3 te verbinden met de printer (nieuwe poort aanmaken met IP 192.168.1.1).

Nu zou ik graag PC1 verbinden met de printer. Dit lukt me niet. Enig gegoogel heeft weinig geholpen. Ik weet niet eens wat het ip adres is dat de linksys de asus heeft gegeven. Hoe kan ik dat zien? Waarschijnlijk deelt de linksys de ip adressen ook nog eens met dhcp uit, wat het niet makkelijker maakt. Hoe krijg ik de linksys zover dat de asus een vast ip adres krijgt? Is er iemand die mij kan wijzen op relevante documenten of misschien zelf heeft achterhaald hoe een dergelijke opstelling werkend is te krijgen?

• Pwigle
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-03 10:45
Waarom maak je gebruikt van de ASUS WL500 router? Ik vermoed dat je die gebruikt als accesspoint?
Waarom sluit je het dan niet als volgt aan:

- Kabelmodem van Casema
- Linksys 8 poort router
- Aan de linksys hangen:
* PC1
* PC2
* PC3
* Canon IP Pixma 5000 printer
* ASUS wl500 router

Vertel iets meer over wat wireless is en wat niet. Daarnaast zou je IP configuratie ook wel helpen om het probleem vast te stellen.

[ Voor 18% gewijzigd door Pwigle op 10-10-2006 10:43 ]

• KopjeThee
  • Niet online
Er is niets wireless. Die antenne zit er voor de sier op :-) De linksys staat in de meterkast, waarvandaan in de muur weggewerkte draden door het hele huis vertrekken naar aansluitpunten. In de werkkamer staat de asus met 2 PC's en de printer op 1 van de aansluitpunten. De andere PC (eigenlijk laptop) staat beneden op de eettafel op een ander aansluitpunt. Herinrichten zal dus niet echt een optie zijn.

Van de ip configuratie weet ik eigenlijk alleen dat vanaf de PC's in de werkkamer gezien, de asus adres 192.168.1.1 heeft.

• KopjeThee
  • Niet online
Ik blaas dit topic even nieuw leven in, omdat ik nog geen manier heb kunnen vinden om dit probleem op te lossen. In feite weet ik niet eens hoe ik files kan sharen tussen alle PC's. Het probleem is dus eigenlijk om vanuit mijn laptop op de eettafel de boel achter de asus router te bereiken. Elke hulp is erg welkom :-) Alle PCs draaien trouwens met windows xp.

[ Voor 6% gewijzigd door KopjeThee op 11-01-2007 21:12 ]