Digitale TV of toch een kabel versterker

Pagina: 1
Acties:
  • 4.925 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• SOEPSTENGEL13
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-12 07:26
Hallo,

Ik heb sindskort een derde TV aangesloten op de kabel. Wat bleek dat de kwaliteit ontzettend omlaag is gegaan in de woonkamer, dus ik heb advies gevraagd en ik zou dus een betere kabel moeten kopen. Dit heb ik gedaan een 11 meterlange Hirschmann kabel (Koka 799) die extra dik is, maar nu is m'n kwaliteit alleen maar slechter geworden dan dat ik een simpele coax kabel gebruikte... :S Hoe kan dit? Toen ik advies vroeg op dit forum zei iedereen dat betere kabels waarschijnlijk de oplossing waren, niet dus... Ik vind het wel vervelend, het kan zijn dat ik die kabels toch niet perfect heb vast gemaakt aan de stekker, maar ik heb het al nagekeken. En jammer dat ik waarschijnlijk 10 euro heb weggegooid aan een kabel, aangezien ik maar 14 jaar ben en niet werk.

Waarschijnlijk zal ik dus toch iets erbij moeten kopen, maar wat een kabel versterker, een digitale tv of beter advies? Momenteel is alles gewoon aangesloten op een splitter.

Het gaat erbij mij vooral om dat er goede kwaliteit is in de woonkamer TV.

• Rob
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Rob

Hoe is de kwaliteit nu in de woonkamer? Meer ruis dan beeld?
Controleer dan of alle snoertjes wel netjes contact maken.

In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
Klinkt toch als een kortsluiting ergens. Ook niet toevallig 1 dun adertje die per ongeluk aan 1 kant de zooi kortsluit?

Als je zelf of in je omgeving een meter hebt kun je meten of de kabel een kortsluiting is. Tussen de binnen en de buitenkern moet je niets meten.

De koka799 is idd een goede stap. Alleen speelt wat ervoor zit ook mee. Wat voor splitter heb je gebruikt? Een elcheapo baggerding van plastic doet het hele voordeel van de koka kabel teniet ;)

• EraZor
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:00

EraZor

Don't mention the war

Die kabel is absoluut goed: ik zou eerst de stekkers (die je er opnieuw aangezet hebt?) een goed checken: dikke kans dat ergens de buidtenmatel de binnenste ader raakt oid. Zéker als je die plastic rechthoekige stekkers gebruikt... (de metalen varianten van hirschmann (of de imitatie hirschmann's van de bouwmarkt) zijn stukken beter).

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:44

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Het kan natuurlijk ook zijn dat de aarde mantel helemaal geen contact maakt met de stekker. Soepstengel, kun je, als je de kabel zelf gemaakt hebt, een pic van de stekker laten zien?

Sowieso is 3 tv's op 1 aansluiting wel een beetje veel van het goede. In principe is de signaalsterkte ingericht op 1 TV op 20 meter afstand. Wanneer je er drie aangesloten hebt dan lijtk ij een aantenne versterker sowieso geen overbodige luxe.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• pianoman
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 03-09 23:19
3 tv's moet kunnen. Ik heb in de meterkast een multitap met 3 uitgangen, 3 tv's (allemaal ongeveer 10m kabel) overal perfect beeld. (of in ieder geval niet minder dan 1 tv direct op het aop).

Dus zorg dat je een goede splitter hebt, en sluit eerst alleen de tv in de woonkamer aan, het beeld moet nu nog steeds goed zijn. Sluit één voor één de andere tv's aan en kijk wanneer het signaal slecht wordt. Daar is er dus waarschijnlijk iets mis met de gebruikte kabel of connector.

• SOEPSTENGEL13
Rob schreef op maandag 09 oktober 2006 @ 19:56:
Hoe is de kwaliteit nu in de woonkamer? Meer ruis dan beeld?
Controleer dan of alle snoertjes wel netjes contact maken.
Zonder de derde TV aangesloten is de kwaliteit is beter, nog steeds ruis maar wel minder. Als ik de andere TV loskoppel is er geen verschil... Het is niet super veel ruis ofzo, maar er zitten wel veel stukjes ruis tussen. Er zijn dus ook geen mooie egale kleuren, vooral niet als ik m'n derde TV aansluit. Mijn moeder vind het niet zo storend, maar ik en m'n broer geven wel om kwaliteit.

Ook heb ik alle stekkertjes nagekeken, maar wat ik vreemd vind is dat kwaliteit slechter is dan vroeger, ook als ik m'n derde TV niet aansluit. De 2de TV heeft vreemdgenoeg geen effect op de kwaliteit, dus als ik die loskoppel is er geen verschil.

-----

Mijn vader komt over 3 weken weer en zal gelijk even kijken of hij mischien weet waarom.
Ook ben ik de batterijen aan het opladen en plaats zometeen even foto's, ik heb volgens mij gewonen standaard stekkertjes, van plastic met een ijzer kleur. De splitter is gewoon van ijzer ofzo en is 5 - 1000 MHz ik weet niet of het jullie wat zegt.

• FabiandJ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
SOEPSTENGEL13 schreef op dinsdag 10 oktober 2006 @ 16:30:Mijn vader komt over 3 weken weer en zal gelijk even kijken of hij mischien weet waarom.
Ook ben ik de batterijen aan het opladen en plaats zometeen even foto's, ik heb volgens mij gewonen standaard stekkertjes, van plastic met een ijzer kleur. De splitter is gewoon van ijzer ofzo en is 5 - 1000 MHz ik weet niet of het jullie wat zegt.
Hirschmann heeft ook ijzeren stekkers, als ik jou was zou ik die ook op die koka kabel zetten. Want als je kabel dan echt helemaal goed is aangesloten weet je tenminste zeker dat het niet je kabel is. En zou je een eventueele versterker er tussen moeten zetten. En het liefst dan ook een Hirschmann versterker/multitap aangezien dat echt top spul is. En voor die paar euro kan je toch wel je moeder lief aankijken?

• EraZor

EraZor

Don't mention the war

Die kabel is 100% (nou ja 99%) zeker niet de boosdoener. Ik verdenk zéér sterk de stekkertjes. (zeker omdat het nu nog slechter is dan het was). heb je 't zaakje met die schroefjes niet helemaal samengeknepen? of hele scherpe bochten in de coaxkabel gemaakt?

• SOEPSTENGEL13
Nou ik heb het wel lekker stevig aangedraaid is dat erg? Er zin geen super bochten ofzo, want hij ligt nog helemaal los.

Ik heb al even gekeken op een site met allerlei versterker van Hirsmann, ze verschillen tussen de 130 euro en 25. Ik zal eerst even kijken of stekkertjes de boosdoener zijn, maar als dat nog niks is zal ik denk ik dus een versterker moeten kopen? En geen digitale TV dus. Ik heb dus alvast gekeken en zie 2 die me wel aanspreken.

http://www.goedkoop.com/i...l?lang=nl&target=d74.html

Hirschmann zva134 2e toestelversterker 2x6d --- € 44,95
Eenvoudige tweeweg antenneversterker --- € 24,95 (40-900 mhz, 10-28 db regelbaar, lage prijs... Troep?)

Hieronder een link hoe het precies eruit ziet:
http://img174.imageshack.us/img174/8922/schemayb3.jpg

• pianoman
Als het nakijken van de stekkertjes van invloed is op de beeldkwaliteit is het 100% zeker dat ze niet goed zitten. het belang daarvan moet je echt niet onderschatten. Een versterker heeft geen zin als de kabels of connectors niet goed zijn.

Voordat je er geld tegen aan gaat gooien is het misschien de moeite om echt even bekend te raken met de materie. Heb je een ster opstelling, of een rijgopstelling. Heb je einddozen of rijgdozen (heb je uberhaupt wcd's gebruikt of trek je de kabel zo door vanaf het aop). De kans is groot dat je met een uurtje werk en een investering van €5,- al klaar kan zijn. Zonde om voor €70,- een versterker te kopen om er dan achter te komen dat je probleem niet is opgelost.

• SOEPSTENGEL13
Enige wat ik weet is dat ik naar mijn kamer een Hirschamnn kabel heb: Koka 799, de stekkertjes zijn gewoon standaard, maar waar kan ik dan goede stekkertjes kopen?

BTW: Ik heb geen idee wat je bedoeld met ster- of rijopstelling en einddozen en rijgdozen. Er gaat gewoon een kabel via de meterkast naar boven.

• ArChie
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Je kan het Hirschmann handboek eens doorlezen en/of deze verkorte catalogus.

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Zou je die steker ook even open kunnen halen om te laten zien hoe je ze aangesloten hebt? Wat heelveel mensen namelijk vergeten is dat de mantel van de kabel ook contact moet maken met de metalen stekker behuizing.

mbt opstellingen even wat terminologie:
AOP: Abbone Overname Punt. Dit is waar de kabel de meterkast binnenkomt (of ergens ander, gewoon het eerste aansluitpunt)
Ster netwerk: Op het AOP zitten een berg splitters en vanaf daar lopen kabels naar alle TV's
Rijgopstelling: Vanaf het AOP gaat de kabel naar een TV en van daar middels splitter of rijgdoos naar de volgende tv enz enz
Rijgdoos: een aansluit doos die je halverwege een kabel zet. De kabel gaat dus na deze doos verder naar de volgende doos.

• SOEPSTENGEL13
Nou, ik heb er even een foto gemaakt, bagger slechte kwaliteit (ook al) krijg je met zo'n mislukt foto toestel. Ik heb hem een beetje, bewerkt maar het lbijft nog steeds onduidelijk, dus ik zal het even beschrijven.

De kabel zit geklempt onder dat klipje met 2 schroeven en daar komen ook een hoop kleine dunne zilveren vezels uit. Daar achter zit een stukje folie oid en dan komt er wit platic met daarbinnen in een dikke draad die door het gleufje gaat. Als ik het goed begrijp moet dat zilveren folie ook een stukje ijzer aanraken, maar welke de gene waar het dikke koperen staafje door heen gaat (Binnenkant) of de gene waar de dunnen vezeltjes aan zitten verbonden (Buitenkant).

Afbeeldingslocatie: http://img176.imageshack.us/img176/2939/kabelmontagewh2.jpg

EDIT:
In de meterkast waar de kabel als eerst komt, zit een splitter. Een gaat naar boven toe de andere naar de woonkamer. In de woonkamer is weer een splitter, een gaat naar de TV en de andere naar zolder via de verwarmingsbuis.

[ Voor 13% gewijzigd door SOEPSTENGEL13 op 11-10-2006 19:51 ]

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Je foto doet het niet, maar die 'hoop dunnen zilveren vezels' kun je het beste terugvouwen zodat ze ook onder het klipje met de twee schroefen geklemd zitten. Zolang dit contact maakt met de buitenkant maakt het folie ook niet uit. De dikke draad binnen het plastic moet door dat staafje heen gaan. Het is erg belangrijk dat de vezels en het folie deze draad en dit staafje niet raken! Het dikke binnenste draadje mag ook absoluut niet in contact zijn met het fole, de vezels of de 'buitenkant' van de stekker.

• pianoman
SOEPSTENGEL13 schreef op woensdag 11 oktober 2006 @ 16:02:
Enige wat ik weet is dat ik naar mijn kamer een Hirschamnn kabel heb: Koka 799, de stekkertjes zijn gewoon standaard, maar waar kan ik dan goede stekkertjes kopen?

BTW: Ik heb geen idee wat je bedoeld met ster- of rijopstelling en einddozen en rijgdozen. Er gaat gewoon een kabel via de meterkast naar boven.
Ik kan je echt adviseren om even een half uurtje of een uurtje te verdiepen in dat hirschmann handboek, en ook die spullen te halen. Volgens mij hebben ze dat bij bcc liggen, bij handyman, en vast wel bij conrad. Hoeft niet eens duur te zijn, maar je moet even precies weten wat je nodig hebt, en daarom is het handig als je de materie begrijpt. Ik heb het ook zo gedaan, en heb in een paar hele simpele stappen perfecte ontvangs bereikt, voor veel minder geld dan zomaar een zware versterker aanschaffen.

Aan je foto's is bijna niet te zien of de stekkers goed zitten, maar zorg in ieder geval dat je geen kortsluiting hebt tussen de kern en de mantel. De mantel moet altijd in contact zijn met de buitenkant van de stekker en de kern met de binnenkant (het staafje). Het gaat heel vaak mis wanneer van de mantel een miniscuul draadje toch per ongeluk de kern of het staafje raakt, dan is de ontvangst meteen waardeloos.

Wat heb je gebruikt om het signaal in drieën te verdelen? plastic splitters dien je meteen weg te gooien, die zijn waardeloos.

Ik heb zelf zo'n ding ertussen zitten

de kabel naar de tv in de huiskamer heb ik dan nog gesplitst met deze

Maar loop eens je hele aansluiting na, elk stekkertje en elke kabel moet goed zijn

• plankie
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-06 09:23

plankie

ondertitel?... wasda?.....888!

Wordt de TV in de woonkamer slechter zodra je de kabel naar de 3e tv aansluit op de splitter, of wanneer je de splitter ertussen zet?

• SOEPSTENGEL13
@Janoz
De dunne vezels zitten idd omgevouwd en komen tegen het pinnetje aan, het middeslte staafje gaat door het gelufje dus dat moet goed zitten.

@pianoman
Klopt foto is zeer onduidelijk (slecht fototoestel). Maar ja ik gebruik geen plastic splitter, hij is van ijzer volgens mij. 1 in de woonkamer en 1 in de meterkast. Ik zie alleen geen plaatjes bij jouw links. Ook zal ik dus dat handboek even doorlezen, ik was het even vergeten.

plankie
Ja de kwaliteit wordt aanzienelijk slechter. Als de kwaliteit ook slechter is als ik alleen een splitter er tussen zeten en geen 2de kabel, zal het dan liggen aan de splitter?

• EraZor

EraZor

Don't mention the war

de dunne vezeld moeten het pinnetje niet raken. Die moeten alleen het metaal van de behuizing (en/of het klemmetje waarmee de kabel aan de stekker vastzit) raken. Als ze elkaar raken heb je dus kortsluiting.

• SOEPSTENGEL13
Ja ik weet wat het bedoelt, schroefje met klemmetje of het metaal. En de andere mag alleen een pinnetje raken.

EDIT:
Ik heb het handboek door gekeken, en er zijn allemaal versterkers met hele vreemde aansluitingen. Geen gewone stekker die je in de TV moet doen.

[ Voor 42% gewijzigd door SOEPSTENGEL13 op 12-10-2006 17:27 ]

• pianoman
hmm, ja mijn links zijn niet in orde zie ik nu. die vreemde aansluitingen zijn waarschijnlijk van die aansluitingen die je erop met schroeven. Dat is een vrij eenvoudig systeem en werkt prima, die kun je overal krijgen. (het is alleen een ander type stekker)

Heb je een handyman winkel in de buurt? ik heb goede ervaringen met de handyman bij ons (zwolle), ze hadden daar echt verstand van kabel-tv en proberen me geen dure troep aan te smeren.

Toen ik daar kwam voor een kabel versterker vroegen ze eerst waar ik die voor nodig had, en moest ik mijn situatie beschrijven. Vervolgens kreeg ik een aantal stekkers een multitap en een nieuwe aop-doos mee. voor twee tientjes klaar en probleem opgelost.

• SOEPSTENGEL13
Ja, in de buurt is wel een speciale kabel zaak. Maar hoe kan je een multitap eigenelijk aansluiten en is het beter dan een gewone splitter?
Pagina: 1