Via Epia 800 PCI 5v voeding probleem

Pagina: 1
Acties:

• wasco
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22-05 11:53

wasco

brightest crayon in the box

Topicstarter
Ik heb hier nog een Via Epia 800 in de kast liggen. Daarnaast liggen een aantal 250GB harde schijven die rauwe WAV opname data bevatten. Nu wou ik deze online beschikbaar maken. (online als in meteen beschikbaar in het netwerk, niet on het internet online)

Ik heb ook nog een Highpoint RocketRaid 404 kaartje. Dus ik dacht bij mezelf, ok, ik heb eigenlijk alles wat ik nodig heb. Even windows erop, de 250GB's aan de rocketraid en wat shares in windows maken. Niet dus.

Toen ik de Highpoint RocketRaid 404 in het PCI slot van de Epia stak en opstartte, weerklonk er een heel luide en constante piep. Een waarschuwingssignaal dus, van het type dat ook uit je speaker kan komen als je BIOS je iets wil melden. Alleen was deze een constante piep, en kwam hij uit het speakertje van de RocketRaid kaart. De computer bootte wel gewoon op, maar de kaart werd niet gedetecteerd. De RocketRaid kaart is niet stuk, ze werkt perfect in een ander toestel. Ook de voeding van de Epia is prima, ik heb er verschillende geprobeerd.

Na wat zoekwerk via google kwam ik erachter dat het misschien te maken kan hebben met de spanning die het PCI slot naar buiten stuurt. De RocketRaid zou deze meten bij boot en als deze niet voldoende (stabiel) is, dan krijg je dus dit. Dit is tenminste wat ik uit een aantal puzzelstukjes via Google zelf uitgemaakt heb. Ik heb geen meetinstrumenten om het een en ander uit te meten.

Nu is dus mijn vraag; wat kan ik hieraan doen? Is het bijvoorbeeld veilig om zo een molex-verlengkabel te nemen, aan een kant af te knippen en aan de onderkant van het moederbord de juiste 5v-pin van de pci te verbinden met de 5v van de molex? Is dit een goed idee?

Andere suggesties?

wasco [the brightest crayon in the box]

• j-w
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

j-w

Misschien eerst even een andere voeding proberen? Het lijkt mij dat een instabiel voltage op de PCI bus eerder aan de voeding ligt dan aan het moederbord.

Edit: ok sorry, ik zal voortaan beter lezen :)

[ Voor 13% gewijzigd door j-w op 09-10-2006 20:37 ]

• wasco

wasco

Topicstarter
Misschien eerst even een andere voeding proberen? Het lijkt mij dat een instabiel voltage op de PCI bus eerder aan de voeding ligt dan aan het moederbord.
Ook de voeding van de Epia is prima, ik heb er verschillende geprobeerd.
dat is het niet dus.

[ Voor 45% gewijzigd door wasco op 09-10-2006 19:50 ]

• Pantagruel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-02 20:48

Pantagruel

Mijn 80486 was snel,....was!

Als je een beetje zoekt binnen de Epia fora (bijv. ViaArena ) kom je snel tegen dat er verschillende PCI kaarten niet goed werken in verschillende Epia bordjes.

Als oorzaak melden velen het feit dat de 5 Volt rail niet goed geregeld is en een PCi kaart die veel sap vraagt niet voldoende krijgt en dus zelf niet wil te werken of het hele systeem onbruikbaar maakt. Ik heb zelf ervaring met een fasttrack 100TX die door het bios niet herkend werdt maar even zo vrolijk het wel deed onder windows/SuSe in mijn Epia M10000 bordje.

Wellicht de hdd's op de onboard IDE steken en dan sharen, heb je t probleem van de controller kaart niet.

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

• wasco

wasco

Topicstarter
http://forums.viaarena.co..._key=y&keyword1=highpoint

Wed Jun 23, 2004
"When sytem boot , the PCI bus will send REST signal (PCI BUS side A ping 15) to RocketRAID 404 . If the voltage too low , RocketRAID 454 will beep.
Could you check voltage of PCI bus side A ping 15 or sak Via Support team to do it ? If the voltage lower than another M/B , you can ask Via R/D to fix the issue ."

weet er iemand hoe het REST signaal op de PCI BUS exact werkt?
Ik heb ondertussen het een en ander toch kunnen nameten en de 5V signalen lijken toch allemaal stabiel op 4.99V te hoveren. Dus nu moet ik dat rest signaal is bekijken. Iemand?