Toon posts:

Radeon 9800 Pro koeling

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
De ventilator van mijn Sapphire Radeon 9800 Pro geeft het bijna op, daarom ben ik op zoek naar nieuwe koeling voor mijn kaart. De huidige ventilator van Ati en het koelblok heb ik enkele weken geleden volledig stofvrij gemaakt. De ventilator heb ik ook geolied en sindsdien loopt hij weer soepel, echter na enige tijd een game te spelen word de kaart toch te warm; de ventilator kan het niet meer aan.

Om dit probleem op te lossen had ik de Zalman VF700-CU gekocht. De groen omcirkelde ‘dingen’ op de onderstaande afbeelding blokkeren echter de installatie, doordat ze net iets te hoog zijn. Hierdoor is de Zalman VF700 in mijn huidige situatie dus nutteloos, maar ik bewaar hem want misschien komt ie later nog van pas.

Nu zoek ik dus een andere coolingsmethode, passief is geen optie, het moet dus wel een fan zijn. Een Arctic Cooler bij voorkeur ook niet; omdat er voor zo’n groot plastic ding zeer waarschijnlijk geen ruimte in mijn kast is. Ook twijfel ik of deze op mijn kaart past, het paars omcirkelde ding is minder ‘hoog’ dan de groen omcirkelde dingen maar kan denk ik ook voor problemen zorgen.

Als laatste de blauw omcirkelde dingen van hard plastic. Deze kreeg ik met geen mogelijkheid los, met een tang heb ik ze tegen de klok in gedraaid maar ze lieten echter niet los. Weet iemand hoe ik het de zwarte dingen loshaal en het koelblok eraf haal?

Afbeeldingslocatie: http://xs307.xs.to/xs307/06411/9800pro.JPG.xs.jpg

Samengevat heb ik dus 2 vragen:
• Welke koeling/fan moet ik kopen? (criteria: niet passief, passend op mijn kaart)
• Hoe haal ik het huidige koelblok los, hoe schroef ik de zwarte dingen los?

Edit: de automatische thumbnail is wel erg klein geworden :X gelieve dus op deze thumbnail te klikken om de volledige afbeelding te zien

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 09-10-2006 16:12 ]

• FiXeR.nl
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Die zwarte dingen "druk" je los aan de achterkant ;)

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
FiXeR.nl schreef op maandag 09 oktober 2006 @ 16:20:
Die zwarte dingen "druk" je los aan de achterkant ;)
Waarbij je soms wel even flink moet drukken om ze los te krijgen. Ik heb zelfs bijna mijn kaart doormidden moeten drukken, zo vast zaten die dingen :X

• akzr
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 05-01 15:51
Verwijderen oude koeler.

Voordat je begint te drukken aan de achterkant, eerst aan de voorkant met een tangetje de zwarte kunsstof pinnetjes er uit trekken. Daarna pas aan de achterkant de zwarte plugjes terug duwen.

Verwijderd

Topicstarter
Haha dat is dan in elk geval opgeslost, bedankt voor de reacties! Dan blijft alleen de vraag over, welke koeling ik moet hebben die past; kheb namelijk geen zin weer geld uit te geven aan iets dat niet past.

Edit: okee eerst de zwarte kunststof pinnetjes eraf halen aan de voorkant

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 09-10-2006 16:29 ]

• ReZ1987
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13:25
Verwijderd schreef op maandag 09 oktober 2006 @ 16:10:
Om dit probleem op te lossen had ik de Zalman VF700-CU gekocht. De groen omcirkelde ‘dingen’ op de onderstaande afbeelding blokkeren echter de installatie, doordat ze net iets te hoog zijn. Hierdoor is de Zalman VF700 in mijn huidige situatie dus nutteloos, maar ik bewaar hem want misschien komt ie later nog van pas.
Weet je zeker dat de VF700 Cu er niet op past :)? Ik heb namelijk zelf ook de Sapphire Radeon 9800 Pro, en daar heb ik precies dezelfde koeler gemakkelijk opgezet :)
Reminder to self; foto's maken

Death Knight Zaebor(80), Warlock Thortur (80) en Druid Galithor (80). Retired.

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Verwijderd schreef op maandag 09 oktober 2006 @ 16:27:
Haha dat is dan in elk geval opgeslost, bedankt voor de reacties! Dan blijft alleen de vraag over, welke koeling ik moet hebben die past; kheb namelijk geen zin weer geld uit te geven aan iets dat niet past.
Even rondzoeken met Google of met de search hier op GoT naar koelers. Is zat over te vinden :)

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:31

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
[search=radeon 9800 koeler]

Ik heb hier zelf ook al eens naar gezocht en er is al ontzettend veel over langsgekomen.
Zelf had ik mijn oog laten vallen op een Zalman heatsink die je er omheen hangt en dan een een fan daarop. :)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• akzr
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 05-01 15:51
Ik heb die van mij vervangen door een:

AC ATI Silencer1 (9xxxSerie)
AC staat voor Arctic Cooling.
Kost slechts 11,50, past prima, en werk zeer goed en stil.
De warme lucht wordt de kast uitgeblazen.

Verwijderd

Topicstarter
@ ReZ1987: dat zou je inderdaad denken, ik heb ook een kameraad met een Sapphire Radeon 9800 Pro met een Zalman VF700. Op de Sapphire site is echter te zien dat er verschillende uitvoeringen zijn, sommigen wel geschikt voor de Zalman anderen niet.

http://www.sapphiretech.c...ew.php?gpid=37&pid=g&grp=

@ RoD: dat had ik ook gedaan, daarna had ik de VF700 gekocht welke volgens de Zalman site ook op de 9800 pro zou moeten passen. Dit topic is echter bedoeld om meer zekerheid te krijgen; kheb namelijk geen zin weer geld uit te geven aan iets dat niet past.

Edit: Volgens GoT en Google past de zalman VF700 ook, in de praktijk dus niet (of moet ik die metalen dingen van de VF700 slopen op de plekken waar die 'batterij-achtige' dingen zitten? :/

Hopen dat ik toch genoeg ruimte heb in mijn kast en de kaart maar opmeten of de Artic Cooling past (http://www.arctic-cooling.../height_restr_ati1_r2.pdf) lijkt mij nu de beste oplossing.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 09-10-2006 16:38 ]

• ReZ1987
Verwijderd schreef op maandag 09 oktober 2006 @ 16:31:
@ ReZ1987: dat zou je inderdaad denken, ik heb ook een kameraad met een Sapphire Radeon 9800 Pro met een Zalman VF700. Op de Sapphire site is echter te zien dat er verschillende uitvoeringen zijn, sommigen wel geschikt voor de Zalman anderen niet.
Heel vreemd... Als ik op de VF700-Cu compatibility list kijk, staan daar geen uitzonderingen op de 9800 Pro bij... (itt de incompatible list ;)) Maar ik heb dan ook geen Atlantis 9800 Pro :). De Atlantis was toch iets minder capabel dan de "gewone" Radeon 9800 Pro's? :)

Verwijderd

Topicstarter
Hey ReZ1987, dat is ook heel vreemd. Ik had van tevoren de Zalman lijst gecheckd en hij lijkt volledig en professioneel, maar hij past toch echt niet. Zoals ik al zei; volgens GoT en Google past de zalman VF700 ook, in de praktijk dus niet (of moet ik die metalen dingen van de VF700 slopen op de plekken waar die 'batterij-achtige' dingen zitten? :/

Verwijderd

Topicstarter
Nog maar een post:

Dit is ongeveer precies ( ;) mijn probleem:

http://www.zalman.co.kr/p...er/VF700_x600pro_eng.html

Dit geld voor de X600, maar dus ook voor mijn kaart. :) ja ik weet wel zeker dat ik de 9800 heb :P

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 09-10-2006 16:44 ]

• ReZ1987
Tsjah of eventueel even wat verbuigen... Note: ben niet verantwoordelijk voor het mollen van je R9800 of de VF700 :P Ik zal vanavond even bij m'n eigen systeem kijken of de condensatoren ook op mijn kaart zitten :)

edit:
Anders post je even voordat ik gepost heb :P

[ Voor 11% gewijzigd door ReZ1987 op 09-10-2006 16:45 ]

Verwijderd

Als je iets mod, mod je vf700. Niet aan die condensators (geen batterijen) zitten. Zijn nogal belangrijk namelijk.
Pagina: 1