Soundblaster = RUIS

Pagina: 1
Acties:
  • 491 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Shadow_Zero
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14-02 22:24
Ik had al een aanvang gemaakt op XP + SB 1024 Value = ruis! maar die is gelocked, dus we proberen het hier maar verder ;)

Even nog een resume.
Ik heb geprobeerd mijn oude Soundblaster Live! Value in mijn vriendin's PC te installeren (Windows XP SP2). Ze had (en heeft) altijd goed audio via de onboard van de Asus A7V8x-x (soundmax), maar met die Soundblaster loop ik te kutten. Er is steeds zware ruis als er ook maar iets wordt afgespeeld. 1 moment had ik dat het werkte, terwijl ik toen alleen 's ochtends de computer aanzetten. Volgende dag weer ruis...
Dit is zowel bij de Windows XP standaard driver als bij de Creative Labs driver.
Ik heb ook verschillende PCI slots geprobeerd maar ook dat mocht niet baten.
Op een gegeven moment heb ik de Live er bij mij in gedaan en dat werkt prima. Mijn Audigy is in haar PC gegaan en dat werkte in het begin ook prima, maar op een gegeven moment was de ruis weer terug.
Ik weet niet precies wanneer dit moment was, maar volgens mij nadat ik de drivers van de Creative Labs website had geinstalleerd (had eerst de installatiecd gebruikt, maar toen ging XP om bestanden vragen die er niet op stonden, maar volgens mij waren deze niet eens noodzakelijk). Handmatig verwijderen (uninstall) en de oude terugzetten haalde ook niks meer uit.
Blijkbaar is het toch op de een of andere manier een driver probleem.
Iemand enig idee wat ik nog kan proberen?

• soepkip
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-01 20:10

soepkip

Kratjes kunnen nu ook voorin

Heb je de KX drivers al eens geprobeerd?

http://kxproject.lugosoft.com/intro.php

Beste film ooit

• Shadow_Zero
Oh ja, vergeten te melden, ik had die ook nog even geinstalleerd maar toen had ik helemaal geen geluid meer.
Misschien moet ik er iets meer in verdiepen, zijn er nog speciale handelingen die je moet verrichten bij installatie van die drivers?

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik heb ook een SB Live! welke ook ruist in Windows XP. Met geen enkele drivers kon ik dat ding normaal aan de praat krijgen. Echter onder Linux doet de geluidskaart het prima zonder enige vorm van ruis. Het lijkt me dus niet echt iets hardwarematig iets.

🌞🍃

• Shadow_Zero
Nee, in mijn PC doen ze het ook prima.
Maar in die andere dus zowel de Live! als de Audigy die ruis vertonen.
Volgens mij als je ze clean installed met de originele install cd dan 'kan' het goed gaan. Doe je die laatste drivers of de Windows XP drivers, dan gaat het niet goed of iets dergelijks.

Nou ja, een format lag al in de planning, dan vestig ik daar mijn hoop op ;)

• soepkip
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-01 20:10

soepkip

Kratjes kunnen nu ook voorin

Hebben jullie ook eens alle line-ins uitgeschakeld ?

Beste film ooit

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12:50

DataGhost

iPL dev

Gaat de ruis ook weg als je in windows / mp3speler / creative controldinges de schuifjes van het volume omlaag schuift en je versterker wat harder zet? Vooral dingen als equalizers zijn hierbij uitstekende kandidaten om af te schieten.

• Shadow_Zero
Ik heb ook de speaker-out als enige aangesloten en zoveel mogelijk gedempt in het volume paneel.

De ruis gaat inderdaad wel weg als ik het main volume heel laag zet, maar als ik het volume van de speakers dan opendraai blijft het uiteindelijk volume nog te laag.
Zoals gezegd, Het KAN goed werken, alleen dan moet ik even de juist fix weten 8)7

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12:50

DataGhost

iPL dev

Shadow_Zero schreef op maandag 09 oktober 2006 @ 21:38:
Ik heb ook de speaker-out als enige aangesloten en zoveel mogelijk gedempt in het volume paneel.

De ruis gaat inderdaad wel weg als ik het main volume heel laag zet, maar als ik het volume van de speakers dan opendraai blijft het uiteindelijk volume nog te laag.
Zoals gezegd, Het KAN goed werken, alleen dan moet ik even de juist fix weten 8)7
nou, klinkt dus alsof er ergens een software-equalizer veel te hard staat en daardoor vervormt als een gek. Kijk ook eens in je mp3-speler. Heb je dit bijv. ook met games?

• Shadow_Zero
De ruis/het gekraak zit gewoon overal. De laatste situatie was dat het elke keer een verrassing was of het goed of niet goed was.
Nu ik er weer eens bezig mee ben geweest krijg ik het helemaal niet meer goed :|
Dus ik ben bang dat ik moet terugschakelen naar onboard audio.

Ik heb trouwens het idee dat elke keer als ik hem deinstalleer dat Windows XP het al weer installeert bij het opstarten. Is dit nog te vermijden?

EDIT:
Ik merk nu net dat MIDI's wel goed werken...

[ Voor 6% gewijzigd door Shadow_Zero op 22-04-2007 01:41 ]

Verwijderd

klinkt duidelijk als een equalizer probleem, aangezien MIDI's geen geluids zijn maar meer instructies om voorgeprogrammerde geluiden uit de hardware te laten komen. MIDI's klinken dan ook op verschillende hardware vaak anders en equalizers of volume is dan ook niet van toepassing.

je kunt in "device manager" de driver verwijderen door recht te klikken op het device -> properties -> driver tab -> uninstall. dan de rest in het "add/remove programs" verwijderen en dan opnieuw opstarten.

zelf ben ik bij de SB Live gestopt met creative omdat de drivers echt een RAMP zijn. op hun website is het zelfs zo geweest dat ze alleen een update aanboden. als je de originele drivers cd kwijt was had je gewoon geen drivers en als je die cd nog wel had dan was het op goed gelukt dat je windows nog boote en stabiel was.

echt voor mij geen creative meer. perfecte hardware maar compleet nutteloze geld verspilling zonder werkende drivers. de open-source linux drivers daar in tegen werken perfect en dat is de enige reden dat ik hier nog een creative kaart in huis heb voor mijn linux dev-bak.

• Sir_Hendro
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-02 14:55
Zowel mijn SB Live! 5.1 value als mijn SB Live! 24bit werken beide gewoon perfect onder XP.

Voor de SB Live 24bit gebruik ik altijd deze driver pakket:
SB24_WEB64_LB_1_04_0055.exe

Die van die andere SB Live! was ook zo een web geval van de Creative site maar daar weet ik de naam zo 1 2 3 even niet van. Iig moet alles gewoon goed werken na een juiste driver installatie.

GTA VI - All aboard the hype train!!

Verwijderd

Als ik nu roep : Aarding van de PC is zeer belangrijk.....

Toen was bij mij alle ellende weg..

Ook een goede spanning (stroom is belangrijk).

Tijdje terug stopte mijn DDS5 er ineens mee, ding leek wel dood, alsmede een SCSI schijf.

(De stroom is wel eens uitgevallen, maar ach.....daar denk je thuis niet zo bij na.)

Toch maar een UPS aangeschaft.....en uiteindelijk kon ik uit de vuilnisbak mijn schijf nog pakken, getest...en gek genoeg geen ENKELE storing, of Bad Blocks meer.

En voor de ruis over mijn oude soundblaster...die is weg....nog steeds.
Ook als ik nu b.v. tv kabel aansluit op mijn pc (wel even aardlus weghalen..) dan is er nog steeds geen ruis of brom.

Denk dat je hiermee wel even zoet bent, maar het loont je zeker de moeite, en bevorderd ook nog eens de levensduur van je apparatuur!

• Skinkie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-06-2020

Skinkie

Op naar de 500

Verwijderd schreef op zondag 22 april 2007 @ 02:41:
Als ik nu roep : Aarding van de PC is zeer belangrijk.....

Toen was bij mij alle ellende weg..

Ook een goede spanning (stroom is belangrijk).

Tijdje terug stopte mijn DDS5 er ineens mee, ding leek wel dood, alsmede een SCSI schijf.

(De stroom is wel eens uitgevallen, maar ach.....daar denk je thuis niet zo bij na.)

Toch maar een UPS aangeschaft.....en uiteindelijk kon ik uit de vuilnisbak mijn schijf nog pakken, getest...en gek genoeg geen ENKELE storing, of Bad Blocks meer.

En voor de ruis over mijn oude soundblaster...die is weg....nog steeds.
Ook als ik nu b.v. tv kabel aansluit op mijn pc (wel even aardlus weghalen..) dan is er nog steeds geen ruis of brom.

Denk dat je hiermee wel even zoet bent, maar het loont je zeker de moeite, en bevorderd ook nog eens de levensduur van je apparatuur!
Ik ken dezelfde 'problemen' met een 350W voeding van een paar jaar geleden uit een AOpen kast. Die voeding is nu vervangen door een 500W voeding en alles doet het weer perfect.

Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!

• Shadow_Zero
De PC zit op een geaard stopcontact. Ik heb de driver van de Creative website, maar ik kan puzzelen wat ik wil tussen die, de Windows XP en de originele cd driver, het wil niet lukken.

Zoals gezegd, soms doet ie het wel goed, en soms niet. Dat hangt per boot af, terwijl er dan niks aan gewijzigd wordt. Dat is op zich wel heel vreemd.

En zoals gezegd, steek ik de kaart in mijn eigen PC, werkt het gewoon de hele tijd prima. Dus het lijkt dan toch iets van een driver ding, conflict of wellicht een moederboord iets. Maar ja, onboard sound in BIOS uitzetten en driver uninstallen, maakt ook allemaal niks uit.

Ik kan de driver van de Creative wel uninstallen via Device Manager, maar na een reboot staat ie er gewoon weer tussen. Dus eigenlijk zoek ik iets dat ie dat niet doet, zodat ik clean andere drivers kan installeren...

Maarrem, equilizer probleem? Wat doe ik daar dan aan?

Verwijderd

Hmm, ik heb wel, dat ik met oudere drivers, als ik kies tussen 2 of 4 speakers, die dan helemaal crasht. Test dit even......(je hoort dan een harde klik, of anders zie je een BSOD.)

Zowiezo vindt ik het jammer, dat creative zo belabbert met hun producten omgaat, qua support.

Er zijn wel betere drivers (driver-update packs) te vinden....suc6...

(Ik heb hem er uit gegooid, na 10x crash is het bij mij wel over.)
Pagina: 1