[XP SP2] Hardware problemen

Pagina: 1
Acties:

• Mishmash
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-12-2023
Ik heb problemen met mijn hardware, allereerst even een lijstje:

- Moederbord: Asus A7N8X-XE
- 1024MB DDR
- AMD XP 2800+
- Geforce 6800GT
- Sound Blaster Audigy
- Microsoft multimedia keyboard
- Logitech dual optical mouse
- 160GB Seagate Sata
- 200GB Maxtor IDE

Ik heb reeds mijn oude harde schijf (120GB maxtor) vervangen voor de 160GB Seagate omdat de seagate sata heeft en mijn 120GB nog op IDE draaide.

Na een schone installatie van windows heb ik alleen nog maar problemen gehad met mijn pc! hieronder een lijstje met de problemen:

1. Als ik mijn computer opstart heeft svchost.exe een load van 99% en gebruikt hij 48MB geheugen.

2. Als ik mijn computer opstart doet mijn muis het niet! Ik moet fysiek de kabel van mijn muis uit de usb poort trekken en er weer in terug stoppen, dan doet hij het weer tot de volgende koude reboot.

3. Als ik mijn computer opstart doet mijn geluidskaart het niet! In apparaatbeheer word aangegeven dat mijn SB Audigy correct werkt, echter komt er geen geluid uit. Zodra ik mijn computer opnieuw opstart werkt het geluid echter wel weer...

Op dit moment heb ik een kleine work around voor probleem 1 en 2. Bij probleem 1 kill ik svchost.exe (1 van de 6, diegene met de hoge cpu load). Vervolgens zie je het proces wel weer terugkomen maar heeft nu geen load meer van 99%.
Voor probleem 2 trek ik dus nu telkens de muis eruit en stop hem er weer in.

Deze problemen doen zich allemaal voor sinds ik een schone windows installatie heb. Hiervoor (een week geleden) had ik nog geen problemen! Het moet dus iets softwarematigs zijn.

Heeft er iemand ervaringen met deze problemen en weet diegene hoe ik ze op moet lossen? Ik weet het niet meer.

Het rare is, deze problemen doen zich alleen voor bij een koude start!! Als ik direct na het booten mijn pc reboot zijn alle 3 deze problemen weg....

Zowel Hijackthis als NOD32 geven niks bijzonders aan.

[ Voor 5% gewijzigd door Mishmash op 09-10-2006 15:08 ]

• Tukk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:25

Tukk

De α-man met het ẞ-brein

svchost.exe zijn de processen waarbinnen je services draaien,
je kan kijken of je daar onnodige services hebt aanstaan, of services die je niet verwacht nodig te hebben uit te zetten. Pas daar bij wel op, weet wat je uitzet, enkele services zijn nogal vitaal.

Je kan mogelijk in de event-logging kijken of er processen zijn die daar problemen hebben gelogd.

Q: How many geeks does it take to ruin a joke? A: You mean nerd, not geek. And not joke, but riddle. Proceed.

• Mishmash
Tukk schreef op maandag 09 oktober 2006 @ 15:09:
svchost.exe zijn de processen waarbinnen je services draaien,
je kan kijken of je daar onnodige services hebt aanstaan, of services die je niet verwacht nodig te hebben uit te zetten. Pas daar bij wel op, weet wat je uitzet, enkele services zijn nogal vitaal.

Je kan mogelijk in de event-logging kijken of er processen zijn die daar problemen hebben gelogd.
Hoe kan je zien welke services draaien via svchost? In mijn services lijst van windows zie ik iig niks bijzonders staan

• Tukk

Tukk

De α-man met het ẞ-brein

Mishmash schreef op maandag 09 oktober 2006 @ 15:22:
[...]

Hoe kan je zien welke services draaien via svchost? In mijn services lijst van windows zie ik iig niks bijzonders staan
Mijn 2e hit bij google:
A description of Svchost.exe in Windows XP Pro

Q: How many geeks does it take to ruin a joke? A: You mean nerd, not geek. And not joke, but riddle. Proceed.

• Mishmash
Dit had ik idd ook zelf kunnen vinden ja. Ik heb een scan gedaan maar het lijkt toch niks raars wat svchost.exe draait, hieronder de output:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
svchost.exe                  956 DcomLaunch, TermService
svchost.exe                 1024 RpcSs
svchost.exe                 1124 AudioSrv, CryptSvc, Dhcp, dmserver,
                                          EventSystem, FastUserSwitchingCompatibility,
                                          helpsvc, HidServ, lanmanserver,
                                          lanmanworkstation, Netman, Nla, RasMan,
                                         seclogon, SENS, ShellHWDetection, srservice,
                                          TapiSrv, Themes, TrkWks, W32Time, winmgmt,
                                          wuauserv, WZCSVC
svchost.exe                 1184 Dnscache
svchost.exe                 1332 LmHosts, RemoteRegistry, SSDPSRV, WebClient

• Zware Unit
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-01 22:32
Probeer gewoon de services te stoppen die niet essentieel zijn voor het functioneren van XP. Zo kan je hopelijk achterhalen welke service op hol slaat.

... all gonna wonder how you ever thought you could live so large and leave so little for the rest of us...

• Kalief
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11:20
Je kunt met de Process Explorer van sysinternals.com zien welke svchost wat aan het doen is.

Niemand wordt Kalief in plaats van de Kalief!

• Tukk

Tukk

De α-man met het ẞ-brein

Je kan nu toch uitzoeken welke de problemen veroorzaakt door met de services te spelen (aan/uit te zetten). Mijn vermoeden is dat een service die een driver gebruikt of eentje die met je SATA HDD te maken heeft de oorzaak zal zijn.

Die getallen daar achter, zijn dat niet de PID's? Dan weet je ook meteen welke svchosts die gene is die de problemen veroorzaakt.

• Mishmash
Ik zal hem zo eens een koude reboot geven om te kijken welk PID nou eigenlijk problemen geeft! I'll be back!

• DigiK-oz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-03 14:26
Windows update (wuauserv in svchost) schijnt dat nog al eens te doen. En aangezien je een verse install hebt gedaan, zullen er wel wat updates binnengehaald moeten worden.

@muis en audigy-problemen zou je eens kunnen proberen om deze te verwijderen uit device manager (alles, dus met "show hidden devices" aan), en opnieuw laten detecteren.

Whatever

• Mishmash
Ok! Ik heb de laatste drivers van mijn muis en van de audigy geinstalleerd. Tot op heden nog geen problemen met beide apparaten. Echter heb ik wel nogsteeds problemen met svchost.exe

Ik heb kort geleden met mijn domme harses kazaa geinstalleerd (wou weten of het nog bestond). Kazaa is er inmiddels af maar volgens mij heb ik sindsdien dit probleem. Any ideas?
Pagina: 1