Toon posts:

[Vista] Nieuwe pc, nu kopen of wachten op Vista?

Pagina: 1
Acties:
  • 144 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik had een vraagje en dit leek mij de plek om deze te stellen.

namelijk:
Ik ben van plan om op zeer korte termijn een nieuwe pc aan te schaffen. De huidige pc werkt voor geen meter meer...
Maar nu zit ik met een aantal vragen...

Ik weet dat ergens begin 2007 de nieuwe versie van Windows uitkomt en eigenlijk is het beste om daar op te wachten, maar de pc moet eigenlijk dus op korte termijn vervangen worden.

Nu las ik op de Microsoft site dat er nu pc's beschikbaar zijn, die je nu nog met XP koopt, maar later uptegraden zijn naar Vista. Deze zijn qua systeemvereisten geschikt voor Vista.
Pc's met dit logo:
Afbeeldingslocatie: http://www.microsoft.com/library/media/1043/netherlands/windowsvista/images/wv_home_img_capable2.png

Maar nu vraag ik mij af of het verstandig is om te wachten, of om er nu eentje te kopen met upgraden.
En hoeveel kosten dat upgraden met zich mee brengt...

Alvast bedankt voor de reacties!! :)

• vormstreber
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 25-04-2023

vormstreber

Neti pot fan sinds 1981

Tja... elke moderne pc die niet onder de budget computers vallen (celeron, 512mb intern, onboard graphics etc) is prima geschikt voor Vista.

Dus je kunt het gewoon kopen hoor, maar als je wacht totdat Vista uit is krijg je meer voor je geld en misschien wel Vista voorgeinstalleerd op je pc (scheelt je toch weer zo'n 200 a 300 euro).

www.gijsbesselink.com

Verwijderd

Topicstarter
vormstreber schreef op maandag 09 oktober 2006 @ 15:36:
Tja... elke moderne pc die niet onder de budget computers vallen (celeron, 512mb intern, onboard graphics etc) is prima geschikt voor Vista.

Dus je kunt het gewoon kopen hoor, maar als je wacht totdat Vista uit is krijg je meer voor je geld en misschien wel Vista voorgeinstalleerd op je pc (scheelt je toch weer zo'n 200 a 300 euro).
Een fatsoenlijke pc is toch de bedoeling (rond de 1000euro), deze moet wel een tijdje meegaan!

Maar gaat het dan ook 200 a 300 euro kosten als je wil upgraden?

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-01 13:20

Gé Brander

MS SQL Server

Je koopt dan een upgrade voor je Windows XP naar Windows Vista, en dat kost waarschijnlijk zo rond de 200 a 300 euro, afhankelijk van de versie.
Alleen de software dus!

[ Voor 7% gewijzigd door Gé Brander op 09-10-2006 16:00 ]

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-03 22:52

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Hier ben ik ook wel benieuwd naar. Waarschijnlijk zeer binnenkort ga ik (eigenlijk mijn vriendin) ook een nieuwe laptop kopen. Ik heb echter geen zin om nu voor een XP licentie te moeten betalen terwijl de houdbaarheid hiervan 0,0 is, en vervolgens weer E100 te moeten uitgeven voor een upgrade.

Eigenlijk wil ik nu al een Vista OEM licentie hebben, of een coupon zodat ik gratis kan upgraden. Desnoods draai ik RC2 totdat hij uitkomt.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Verwijderd

Het gaat je een paar honderd euro kosten om te upgrade naar Vista. Als het goed is worden echter rond de kerstdagen Vista coupons meegeleverd met OEM computers (van Dell/HP, etc). Als ik jou was zou ik daar op wachten, of tot Vista gereleased wordt in Januari.

Je moet wel opletten wat je met de coupons krijgt, niet alles is en gratis upgrade en niet alles is voor de versie die jij wil hebben. (Je kan het beste voor Vista Home Premium gaan, niet Vista Home Basic).

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Verwijderd schreef op maandag 09 oktober 2006 @ 15:03:
Nu las ik op de Microsoft site dat er nu pc's beschikbaar zijn, die je nu nog met XP koopt, maar later uptegraden zijn naar Vista. Deze zijn qua systeemvereisten geschikt voor Vista.

Pc's met dit logo:
Afbeeldingslocatie: http://www.microsoft.com/library/media/1043/netherlands/windowsvista/images/wv_home_img_capable2.png
Ik zou dit even lezen wat de vereisten betreft Windows Vista Capable machines; maar misschien dat je deze link juist bedoelde :)

http://www.microsoft.com/windowsvista/getready/capable.mspx

Er is dus een verschil tussen Capable en Premium Ready pc's

[ Voor 68% gewijzigd door Gunner op 09-10-2006 16:03 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Gunner schreef op maandag 09 oktober 2006 @ 16:01:
Ik zou dit even lezen wat de vereisten betreft Windows Vista Capable machines;

Van die site vind ik dit toch redelijk kwalijk:
Does buying a Windows Vista Capable PC mean that I will receive a free upgrade to Windows Vista?
No. A PC that is Windows Vista Capable or Premium Ready means that the PC is ready for an upgrade from Windows XP. You would still need to purchase the edition of Windows Vista that you want to install on your Windows Vista Capable or Premium Ready PC.
Waarom kan dat niet? Waarom kunnen ze niet een speciale overbruggings XP OEM licentie leveren incl upgrade coupon?

• Ackermans1973
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
Gunner schreef op maandag 09 oktober 2006 @ 16:01:
Ik zou dit even lezen wat de vereisten betreft Windows Vista Capable machines;

Dat je geen gratis Vista krijgt als er een stickertje op je nieuwe PC staat met "Vista capable"?

Ja, duh...

Zou wel lekker zijn. Bij het project waar ik werk staan tientallen PC's die "Vista capable" stickers erop hebben, maar ze draaien allemaal nog op Win2K. Denk niet dat Microsoft het zo leuk zou vinden om al die PC's van Vista te voorzien voor € 0,00 per PC.

Maarre... Die Vista coupon, is dat voor enig welke versie van Vista?

Zou je OEM alle versies kunnen krijgen? Weet iemand dat?

Wil zelf nl. maar Core2Duo op een Asus P5N32 Premium.

Verwijderd

Topicstarter
c70070540 schreef op maandag 09 oktober 2006 @ 16:00:
Je koopt dan een upgrade voor je Windows XP naar Windows Vista, en dat kost waarschijnlijk zo rond de 200 a 300 euro, afhankelijk van de versie.
Alleen de software dus!
Oei! Da's wel veel zeg! :/

Maar ik ben zelf bang dat Vista straks allerlei problemen gaat opleveren, omdat het een nieuwe versie is en dat het nog een hele tijd gaat duren voordat alle applicaties enzo fatsoenlijk ermee kunnen werken.
Want hoe zit dat met spelletjes, en dingen als programmatjes van de mobiel enzo?

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

c70070540 schreef op maandag 09 oktober 2006 @ 16:00:
Alleen de software dus!
Dat is niet helemaal waar gezien dit bericht; nieuws: Prijzen Windows Vista officieel gepresenteerd

Upgrade kost tussen 100 en 259 dus.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Ackermans1973 schreef op maandag 09 oktober 2006 @ 16:06:
[...]

Dat je geen gratis Vista krijgt als er een stickertje op je nieuwe PC staat met "Vista capable"?

Ja, duh...
Waar het mij om gaat is dat je op dit moment nog geen Vista aan kunt schaffen. Je moet nog steeds de hoofdprijs betalen voor een OS waarvan MS zelf zegt dat het blijkbaar verouderd is (tenminste, als ik alle reclamepraat moet geloven). Neem daarbij dat de vorige laptop van mijn vriendin al 6 jaar oud is en nog dagelijks wordt gebruikt. De nieuwe zal dus ook een vergelijkbare tijd mee moeten gaan. Ik zie binnen die 6 jaar de support voor XP wel stop gezet worden danwel tot een minimum worden beperkt.

Verwijderd

Topicstarter
Gunner schreef op maandag 09 oktober 2006 @ 16:10:
[...]

Dat is niet helemaal waar gezien dit bericht; nieuws: Prijzen Windows Vista officieel gepresenteerd

Upgrade kost tussen 100 en 259 dus.
En welke versie is standaard voor normaal thuisgebruik?

Er moet video meebewerkt kunnen worden, muziek opnemen en bewerken en spellen en dat soort dingen... lukt dat met home basic of moet dat een andere versie zijn?

En kun je elke versie van XP upgraden naar 1 van de Vista versies? Of kan Proffesional bijvoorbeeld alleen naar Business oid?

• jotheman
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04-03 22:02

jotheman

Was like that when I got here!

Verwijderd schreef op maandag 09 oktober 2006 @ 16:17:
[...]

Er moet video meebewerkt kunnen worden, muziek opnemen en bewerken en spellen en dat soort dingen... lukt dat met home basic of moet dat een andere versie zijn?

En kun je elke versie van XP upgraden naar 1 van de Vista versies? Of kan Proffesional bijvoorbeeld alleen naar Business oid?
Dat is allemaal heel eenvoudig op te zoeken. Heeft heel netjes in een artikeltje gestaan op de frontpage.

I see dead pixels...

• Johny58
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-02 18:18
Ik ben zelf van plan om pas een half jaar nadat vista op de markt is een nieuwe pc te gaan kopen. Op het moment dat XP uitkwam waren er pc's zat die XP 'konden draaien'. Dit waren pc's met vaak 128-256 MB aan geheugen en tegen de 1Ghz procesoren. Persoonlijk vind ik dat een beetje XP machine 512 tot 1024 MB geheugen moet hebben en minimaal 1Ghz. Het hangt natuurlijk sterk af van waar je je pc voor gebruikt, maar ik weet wel dat een half jaar na de release van windows XP de beschikbare (betaalbare) hardware een stuk beter in staat was op windows te draaien.

Maar meningen over wat het 'kunnen draaien' van een OS betekend kunnen natuurlijk verschillen... Een beetje office en IE gebruiken kan overal mee.

Ben zelf nogal een ongeduldige computer gebruiker, hou niet zo van wachten ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Johny58 op 09-10-2006 16:23 ]

"Hippopotomonstrosesquippedaliophobia" is the term used to describe the fear of long words.

Verwijderd

Topicstarter
Wij kunnen eigenlijk niet wachten tot Vista een half jaar uit is...

Onze pc is gewoon zwaar aan vervanging toe...
Is al 7 jaar oud, wel met de nodige hardware en software updates, maar de laatste maanden gaat ie gewoon hard achteruit, het is alleen nog maar frustrerend om er mee te werken...

• multipasser
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:10

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

Een computer gaat niet achteruit, maar de windows vervuilt wel.
Dus installeer eens een nieuwe xp. Kan je weer effe verder.

Een amiga 500 met 512 kb ram !

Verwijderd

Topicstarter
multipasser schreef op maandag 09 oktober 2006 @ 16:27:
Maar hij trekt dus ook de dingen niet meer die we er mee willen doen.
Zo doen bepaalde games het niet, de cd-rom drive is stuk, te weinig geheugen en zo kan ik nog wel even doorgaan...

Heb er wel eens een nieuwe grafische kaart ingezet en een extra harde schijf, maar hij is op het moment gewoon toe aan vervanging...

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

multipasser schreef op maandag 09 oktober 2006 @ 16:27:
Nou, daar sta je nog van te kijken. Mijn vriendin draait nu msn 6.2. Laatst heeft ze geupgrade naar 7.5, maar dat maakte haar computer toch net een stuk trager. Gelukkig nog een 6.2 versie kunnen vinden die niet eist dat je upgrade naar een nieuwere versie.

Je kunt wel zeggen 'installeer maar eens opnieuw', maar XP SP2, Live Messenger en WMP 10 zijn gewoon een stuk zwaarder dan XP (zonder sp), MSN 5 en WMP 8. Aangezien MS een redelijk streng 'update' beleid heeft kom je er niet zomaar onderuit.

Je hebt wel gelijk met je vervuiling, maar dat is zeker niet het volledige plaatje.

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-01 13:20

Gé Brander

MS SQL Server

Janoz schreef op maandag 09 oktober 2006 @ 16:43:
[...]

Nou, daar sta je nog van te kijken. Mijn vriendin draait nu msn 6.2. Laatst heeft ze geupgrade naar 7.5, maar dat maakte haar computer toch net een stuk trager. Gelukkig nog een 6.2 versie kunnen vinden die niet eist dat je upgrade naar een nieuwere versie.

Je kunt wel zeggen 'installeer maar eens opnieuw', maar XP SP2, Live Messenger en WMP 10 zijn gewoon een stuk zwaarder dan XP (zonder sp), MSN 5 en WMP 8. Aangezien MS een redelijk streng 'update' beleid heeft kom je er niet zomaar onderuit.

Je hebt wel gelijk met je vervuiling, maar dat is zeker niet het volledige plaatje.
Helemaal waar. Vorige week nog XP op een 6 jaar oude pc geinstalleerd. Ging prima, en gebruikt nog maar 90Mb na opstarten. Na het installeren van alle sp's en updates was dat opeens 230Mb :D

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• Ackermans1973
Verwijderd schreef op maandag 09 oktober 2006 @ 16:17:
[...]

Heb je überhaupt OOIT weleens op de Vista pagina's van microsoft.com gekeken?

Ga dat maar eens doen, staan alle antwoorden.

• Emiel1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 05-03 15:44

Emiel1984

Made in NL

Waarom wil iedereen meteen Vista bij het uitkomen van die versie. Windows XP was in het begin echt rampzalig vond ik zelf. Ik wacht nog zeker wel tot de zomer voordat ik een upgrade ga uitvoeren.

Win XP doet het nog steeds goed dus waarom zou ik\je overstappen. Iig niet voor de 800 MB aan werkgeheugen die het op dit moment (beta versie) in rust al inneemt.

[LTS][MTS][HTS]

Verwijderd

Janoz schreef op maandag 09 oktober 2006 @ 16:12:
[...]

Waar het mij om gaat is dat je op dit moment nog geen Vista aan kunt schaffen.
Da's niet helemaal waar: ik heb net een Asus laptop bij Laptops4U besteld, en kijk eens wat er bij staat:
Windows XP MCE NL/UK/FR + Gratis Upgrade naar MS Vista!
_/-\o_
Nu staat er Windows MCE op, dus dat gaan dan iets van Vista Home Premium worden? En ik heb geen flauw idee hoe dat gratis upgraden in zijn werk gaat. Maar wel vet :D, en zo hoef je niet te wachten met het aanschaffen van een pc.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 10-10-2006 00:16 ]

• HaseMike
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Grappig dat hier een hoop mensen schrijven dat het upgraden naar vista een "paar honderd euro" gaat kosten. Onzin ; je koopt straks voor je bestaande pc een OEM versie net als er OEM versies zijn voor xp, xp-pro en mediacenter. Dus reken op 90-150 euro voor vista OEM, afhankelijk van de versie.

Vista kost je dus exact hetzelfde als je nu een pc koopt + straks een OEM, of straks een pc koopt met vista erop waar de prijs van de OEM in de pc verwerkt zit.

Als er geen OEM versies waren dan zouden alle pc's ook met xp dik 200 euro duurder zijn, met als resultaat dat vrijwel niemand meer een origineel van xp/vista zou draaien.

400 euro voor een OS ? dacht het niet, 95% van de verkopen aan tweakers worden gewoon weer de OEM versies.

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

HaseMike schreef op dinsdag 10 oktober 2006 @ 07:16:
Grappig dat hier een hoop mensen schrijven dat het upgraden naar vista een "paar honderd euro" gaat kosten. Onzin ; je koopt straks voor je bestaande pc een OEM versie net als er OEM versies zijn voor xp, xp-pro en mediacenter. Dus reken op 90-150 euro voor vista OEM, afhankelijk van de versie.

Vista kost je dus exact hetzelfde als je nu een pc koopt + straks een OEM, of straks een pc koopt met vista erop waar de prijs van de OEM in de pc verwerkt zit.

Als er geen OEM versies waren dan zouden alle pc's ook met xp dik 200 euro duurder zijn, met als resultaat dat vrijwel niemand meer een origineel van xp/vista zou draaien.

400 euro voor een OS ? dacht het niet, 95% van de verkopen aan tweakers worden gewoon weer de OEM versies.
Als ik nu een PC koop, zit er XP OEM bij. Ik heb nog nooit een OEM Upgrade gezien, omdat een OEM niet los verkocht mag worden. Dus kom je automatisch op de normale retail upgrade prijs terecht. En die zijn gewoon in de prijsklasse die gemeld zijn.

Ey!! Macarena \o/

• HaseMike
  • Niet online
RaZ schreef op dinsdag 10 oktober 2006 @ 07:25:
[...]

Als ik nu een PC koop, zit er XP OEM bij. Ik heb nog nooit een OEM Upgrade gezien, omdat een OEM niet los verkocht mag worden. Dus kom je automatisch op de normale retail upgrade prijs terecht. En die zijn gewoon in de prijsklasse die gemeld zijn.
Jij hebt ze misschien nog nooit gezien maar ze zijn er bij bosjes en los te koop, want als je zelf een pc in elkaar zet mag je ze aanschaffen. Ze staan gewoon hier in de pricewatch : http://tweakers.net/price...riceMin=0&priceMax=&land=

Daarbij liggen er dozen vol oem versies hier in de Mediamarkt waar ik woon. Dus even verder kijken dan je neus lang is ;)

Misschien ken jij mensen die xp los gekocht hebben voor dik 300 euro, maar ik ken ze niet. Dat zelfde gaat ook weer bij vista gebeuren. Als zelfs de mediamarkt de oem versies heeft liggen dan is dat duidelijke zaak. Microsoft is ook niet gek, ze verkopen liever een OEM versie dan dat de potentiele klant een illegale download installed.

[ Voor 17% gewijzigd door HaseMike op 10-10-2006 08:41 ]

• marquis
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20-12-2025
Er is een deal mogenlijk met de computerleverancier, waarbij het mogenlijk is om voor een niet al te groot bedrag Vista te installeren wanneer deze uit is.
Om Vista aantrekkelijk te maken stelt Microsoft de systeemleverancier om tegen een gereduceerde prijs dit te kunnen leveren. Hier en hier vind je meer info.

En HaseMike, volgens de regels mag een OEM inderdaad niet los verkocht worden, Raz heeft dus gelijk. Deze mag alleen geleverd worden als je een nieuw systeem koopt. Dus dat ze bij de mediamarkt liggen, wil nog niet zeggen dat het mag. Hier vind je meer info.

[ Voor 28% gewijzigd door marquis op 10-10-2006 08:58 ]

Adem in...... adem uit. Poeh, weer gered :-)

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

HaseMike schreef op dinsdag 10 oktober 2006 @ 08:37:
[...]

Jij hebt ze misschien nog nooit gezien maar ze zijn er bij bosjes en los te koop, want als je zelf een pc in elkaar zet mag je ze aanschaffen. Ze staan gewoon hier in de pricewatch : http://tweakers.net/price...riceMin=0&priceMax=&land=

Daarbij liggen er dozen vol oem versies hier in de Mediamarkt waar ik woon. Dus even verder kijken dan je neus lang is ;)

Misschien ken jij mensen die xp los gekocht hebben voor dik 300 euro, maar ik ken ze niet. Dat zelfde gaat ook weer bij vista gebeuren. Als zelfs de mediamarkt de oem versies heeft liggen dan is dat duidelijke zaak. Microsoft is ook niet gek, ze verkopen liever een OEM versie dan dat de potentiele klant een illegale download installed.
Aangezien een OEM verse enkel bij een nieuwe lege pc verkocht kan worden lijkt mij een OEM upgrade natuurlijk compleet onmogelijk. Daarnaast wens ik niet E100 te betalen voor iets dat normalitair 4 tot 5 jaar mee moet gaan, maar nu maar een paar maanden meegaat (de XP licentie)

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

emiel1984 schreef op dinsdag 10 oktober 2006 @ 00:04:
Waarom wil iedereen meteen Vista bij het uitkomen van die versie. Windows XP was in het begin echt rampzalig vond ik zelf. Ik wacht nog zeker wel tot de zomer voordat ik een upgrade ga uitvoeren.

Win XP doet het nog steeds goed dus waarom zou ik\je overstappen. Iig niet voor de 800 MB aan werkgeheugen die het op dit moment (beta versie) in rust al inneemt.
Omdat ik nu eenmalig een investering wil doen en daarna voor de komende 5 jaar van het gezeik af wil zijn. Het probleem is dat je, wanneer je nu een nieuwe laptop koopt, je over 5 jaar zit opgescheept met een niet meer ondersteunde windows XP. Er zullen vast in het begin wel vervelende bugjes in zitten, maar dat lijkt me minder vervelend dan alle non support vanwege het pushen naar vista die zich vast over 3 jaar wel zal openbaren.

• HaseMike
  • Niet online
Janoz schreef op dinsdag 10 oktober 2006 @ 09:05:
Aangezien een OEM verse enkel bij een nieuwe lege pc verkocht kan worden lijkt mij een OEM upgrade natuurlijk compleet onmogelijk. Daarnaast wens ik niet E100 te betalen voor iets dat normalitair 4 tot 5 jaar mee moet gaan, maar nu maar een paar maanden meegaat (de XP licentie)
Daar heb ik het toch niet over, omdat er nu nog geen oem vista's zijn haal ik even de xp versie erbij.
Straks als vista in de winkel ligt, dan zal je ook overal de OEM versie kunnen vinden. Een OEM upgrade heb ik en velen met mij, totaal geen interesse in.

Of MS het legaal vind of niet is geen probleem, als ik er een bij een gerenomeerde zaak als de mediamarkt kan kopen, is het hun probleem of dat wel of niet mag van MS en niet die van mij.

Geen idee waarom iedereen ineens over mij heenvalt, het enige wat ik probeerde te zeggen is : Of je nu straks of direct een pc koop waar je vista op wilt draaien : De kosten zullen hetzelfde zijn als je ervan uitgaat dat je een OEM licentie koopt.

Desnoods koop je een moederbord + OEM als je zo nodig 100% aan de USA regeltjes van MS wilt houden. Ik zie daar echter geen reden toe als een groot internationaal bedrijf als de Mediamarkt ze kennelijk gewoon heeft liggen. Zou het misschien niet mogelijk zijn dat jullie ernaast zitten en dat de Mediamarkt het bij het rechte eind heeft en geheel legaal zijn OEM's in de schappen heeft liggen ?

Je hoeft niet roomser dan de paus te zijn nietwaar.

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Geen idee waarom iedereen ineens over mij heenvalt, het enige wat ik probeerde te zeggen is : Of je nu straks of direct een pc koop waar je vista op wilt draaien : De kosten zullen hetzelfde zijn als je ervan uitgaat dat je een OEM licentie koopt.
Dat is dus niet waar. Het heeft niks te maken met of je nu op legale of minder legale wijze aan een OEM komt. In het ene geval betaal je voor een Vista OEM en in het andere geval betaal je voor een Vista OEM en een XP OEM. Je bent dus alsnog E100 meer kwijt!

• HaseMike
  • Niet online
Janoz schreef op dinsdag 10 oktober 2006 @ 09:26:
Dat is dus niet waar. Het heeft niks te maken met of je nu op legale of minder legale wijze aan een OEM komt. In het ene geval betaal je voor een Vista OEM en in het andere geval betaal je voor een Vista OEM en een XP OEM. Je bent dus alsnog E100 meer kwijt!
Wel waar! (wellus nietus mijn mijn wat een nivo hier) als je uitgaat van een tweaker die nog geen pc heeft, die zijn er echter niet anders kan de TS hier niet eens posten. Zelfs MS verwacht niet dat je 2x betaald voor je xp, die neem je dus mee van je oude pc naar je nieuwe nietwaar, heb ik zelf ook gedaan.

Binnenkort kan je ook deals vinden waar je een nieuwe pc koop + xp + een coupon voor een gratis update naar vista. Die 100 euro kan je dus rustig in je zak houden.

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Misschien heb je ergens overheen gelezen, maar eerder zei ik dat ik een laptop ging kopen. Probeer die maar eens zonder een windows te vinden (en nog steeds dezelfde keuzevrijheid over te houden). Daarnaast hebben we inderdaad wel een bestaande XP thuis, maar die staat op een computer die ook nog gewoon in gebruik blijft.

Als ik het bestaande OS over wil nemen van de oude laptop dan zal ik op de nieuwe Windows ME moeten installeren.
Binnenkort kan je ook deals vinden waar je een nieuwe pc koop + xp + een coupon voor een gratis update naar vista. Die 100 euro kan je dus rustig in je zak houden.
En dat is nu precies waar dit topic over gaat. Waarom faciliteerd MS hier zelf niet in? Waarom gebeurt dit pas vlak voor de kerst? Waarom moet ik nu nog steeds E100 betalen voor XP terwijl ze zelf al weten dat de houdbaarheid van dit OS (vanwege support) nihil is?

[ Voor 48% gewijzigd door Janoz op 10-10-2006 09:44 ]

Verwijderd

Janoz schreef op dinsdag 10 oktober 2006 @ 09:42:
Misschien heb je ergens overheen gelezen, maar eerder zei ik dat ik een laptop ging kopen. Probeer die maar eens zonder een windows te vinden (en nog steeds dezelfde keuzevrijheid over te houden). Daarnaast hebben we inderdaad wel een bestaande XP thuis, maar die staat op een computer die ook nog gewoon in gebruik blijft.

Als ik het bestaande OS over wil nemen van de oude laptop dan zal ik op de nieuwe Windows ME moeten installeren.

[...]

En dat is nu precies waar dit topic over gaat. Waarom faciliteerd MS hier zelf niet in? Waarom gebeurt dit pas vlak voor de kerst? Waarom moet ik nu nog steeds E100 betalen voor XP terwijl ze zelf al weten dat de houdbaarheid van dit OS (vanwege support) nihil is?
Zoals ik al eerder aangegeven heb, kijk eens bij laptops4u, daar hebben ze al Asus lapops met gratis upgrade naar Vista zodra deze uitkomt. Zullen binnekort vast ook wel andere merken komen anders zullen de verkopen vlak voor de uitkomst van Vista instorten ben ik bang

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 10-10-2006 09:55 ]

• marquis
HaseMike schreef op dinsdag 10 oktober 2006 @ 09:17:
[...]
Desnoods koop je een moederbord + OEM als je zo nodig 100% aan de USA regeltjes van MS wilt houden. Ik zie daar echter geen reden toe als een groot internationaal bedrijf als de Mediamarkt ze kennelijk gewoon heeft liggen. Zou het misschien niet mogelijk zijn dat jullie ernaast zitten en dat de Mediamarkt het bij het rechte eind heeft en geheel legaal zijn OEM's in de schappen heeft liggen.
Heb je die onderstaande link van mij al eens bezocht? Dan zie je wat microsoft zegt, niet wat wij zeggen.

[ Voor 10% gewijzigd door marquis op 10-10-2006 09:58 ]

• ronny
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-02-2024

ronny

Trotse vader

HaseMike schreef op dinsdag 10 oktober 2006 @ 09:17:
[...]

Daar heb ik het toch niet over, omdat er nu nog geen oem vista's zijn haal ik even de xp versie erbij.
Straks als vista in de winkel ligt, dan zal je ook overal de OEM versie kunnen vinden.

Desnoods koop je een moederbord + OEM als je zo nodig 100% aan de USA regeltjes van MS wilt houden.
Je zegt dat je eerst een XP licentie haalt en dan volgend jaar een Vista. Volgens jou kost dat niets meer als in 1 keer een Vista Licentie! Moet je mij toch eens uitleggen, 2 maal licentie is volgens mij nog altijd duurder als 1.
Daarnaast na een half jaar heb je net de PC helemaal op orde alle prog's mooi geinstalleerd zoals jij dat wilt hebben en dan moet je met een nieuwe OEM licentie de hele PC weer opnieuw installeren.
Dat de Media Markt het verkoopt wil nog niet betekenen dat jij het als particulier het ook mag kopen en installeren. Tuurlijk zal MS er niet zo gauw iets van zeggen omdat XP toch op de laatste poten loopt. Ik verwacht niet dat het zosnel zal gaan met Vista.

Daarnaast is volgens de richtlijnen van MS verplicht om een OEM licentie bij een volledige PC, voorgeinstallerd te leveren!
Dat het kan wil wil nog niet zeggen dat het mag. Officeel ben je net zo illegaal bezig al dat je helemaal niet betaald. Alleen is het moeilijker om aan te tonen. Je dient dan natuurlijk wel de licentie stikker op de computer te plakken!

[toegevoegd]
Aangezien ik kennelijk te traag ben nog maar even een aanvulling
een qoute uit de link van Marquis
6. PRE-INSTALLATIEVEREISTEN. Wanneer u een individuele softwarelicentie voor een desktopbesturingssysteem of toepassingssoftware distribueert, moet u het vooraf installeren op de vaste schijf van het volledig geassembleerde computersysteem met de OEM-pre-installatiekit (‘OPK’) die in dit pakket wordt meegeleverd of op andere wijze aan u ter beschikking wordt gesteld. Deze pre-installatievereiste is niet van toepassing op de serversoftware. Raadpleeg www.microsoft.com/oem/sblicense/OPK voor een lijst met beschikbare OPK’s (OEM-pre-installatiekit), informatie over het gebruik van pre-installatieprogramma’s voor OEM’s, ondersteuning voor OPK’s en hoe u OPK’s kunt krijgen. Pre-installatie is beperkt tot één exemplaar van elke individuele softwarelicentie. U mag de OPK en bijbehorende instructies niet kopiëren of wijzigen. U mag de OPK of bijbehorende instructies niet distribueren aan een eindgebruiker.
Dat lijkt mij vrij duidelijk.
Daarnaast stel jij dat zelfs MS niet verwacht dat jij 2x betaald voor een XP.
Als het echter om een OEM gaat verwachten ze dat wel. Een OEM licentie hoort bij de computer waarbij het geleverd is en is niet overdraagbaar naar een andere computer. Het is dus niet toegestaan om dit op een nieuwe computer te installeren. Hiervoor is een Retail licentie benodigd. Dan moet er nog wel aan gedacht worden dat je het op de oude computer verwijderd. Anders ben je wederom illegaal bezig.

Dat de meeste mensen wat ruimer met deze regels omspringen is goed te begrijpen. Je moet echter niet verkondigen als zijnde waarheid terwijl het niet zo is.
Bovendien worden de checks steeds verder aangescherpt en is het straks helemaal niet meer mogelijk om een OEM op een andere computer te installeren omdat de activatie dan weet dat een OEM op een andere computer staat en dus blokeerd.

[ Voor 49% gewijzigd door ronny op 10-10-2006 10:31 . Reden: toevoeging ]

specs werkpaard Youngtimer Touring Car Campionship

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

HaseMike schreef op dinsdag 10 oktober 2006 @ 08:37:
[...]

Dat de mediamarkt ze los verkoopt, en daarom per definitie illegaal zijn, kan ik ook niets aan doen. Een OEM versie van een Microsoft product geldt alleen bij aanschaf van nieuwe hardware. Vroeger kon je dus een OEM versie kopen bij een 5 gulden trust muis, maar die regels zijn tegenwoordig wel aangescherpt. Paar jaar terug had ik een paar XP Pro licenties nodig, zakelijk, en kon ik prima OEM kopen, maar dan moest er wel een harddisk bij.

Elke tent die een Microsoft OEM Licentie los verkoopt, is dus in overtreding met de voorwaarde.

Ik vind het leuk dat je roept dat ik verder moet kijken dan m'n neus lang is, maar als je je in de voorwaarde van de licenties had verdiept, had je het zelf ook kunnen ontdekken dat dit niet een legale manier is.
Kurios schreef op dinsdag 10 oktober 2006 @ 10:20:
[..]
Gekraakt zal die zeker niet gelijk worden, dus origineel is wel zo handig!
[..]
Daar zal je je aardig in vergissen. Ik denk zelf dat een gekraakte Vista eerder te downloaden is dan dat je het legaal kan aanschaffen. Was met XP Pro ook.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/i.dsp/1139502080.jpg

[ Voor 14% gewijzigd door RaZ op 10-10-2006 10:29 ]

Ey!! Macarena \o/

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Duidelijk wachten!!

Zodra Vista uitkomt zullen er veeeeeel aanbiedingen zijn voor nieuwe (kant en klare) pcs met vista erop geinstalleerd. Dan ben je echt veel goedkoper uit dan wanneer je nu je hardware koopt en dan straks apart weer een vista licensie moet kopen.

Gekraakt zal die zeker niet gelijk worden, dus origineel is wel zo handig!

Maar je kan ook nu een pc kopen en daar goedkoop windows xp bijkopen. Je hebt nl Vista echt niet nodig. Je bent niet ouderwets, je bent niet veel veiliger en alle software doet het ook nog altijd op XP.

Tis dus een keuze: wil je perse vista, zou ik wachten. Wil je gewoon een werkende pc, koop er nu een met een xp sp2.

Enige nadeel wat je nu hebt is dat het geheugen nogal duur is!

• Kurios
  • Niet online
RaZ schreef op dinsdag 10 oktober 2006 @ 10:09:

Daar zal je je aardig in vergissen. Ik denk zelf dat een gekraakte Vista eerder te downloaden is dan dat je het legaal kan aanschaffen. Was met XP Pro ook.
[afbeelding]
Tja, kan. Maar het is gewoon gokken. Dus om nou te zeggen dat ik me daar in ga vergissen is ook gokken van jouw kant.

XP is niet Vista en dat probeert MS iedereen te vertellen. Ik neem aan dat ze wel wat geleerd hebben van de kraakbaarheid van XP.

• HaseMike
  • Niet online
ronny schreef op dinsdag 10 oktober 2006 @ 10:08:
Dat de meeste mensen wat ruimer met deze regels omspringen is goed te begrijpen. Je moet echter niet verkondigen als zijnde waarheid terwijl het niet zo is.
Bovendien worden de checks steeds verder aangescherpt en is het straks helemaal niet meer mogelijk om een OEM op een andere computer te installeren omdat de activatie dan weet dat een OEM op een andere computer staat en dus blokeerd.
Correct me if i am wrong : Als ik bij de mediamarkt een oem versie van Vista zou kopen, heb ik een koopovereenkomst met de MM niet met MS. Als de MM zich niet aan de voorwaarden houdt van MS is dat niet mijn probleem, ik heb immer de software van de MM gekocht.

De detailist is dan in overtreding NIET de consument.

Verder inderdaad wat boeit het eigenlijk a.b.cd ;)
En voor zover we weten zit er ook geen starforce op...

[ Voor 3% gewijzigd door HaseMike op 10-10-2006 11:19 ]

Verwijderd

HaseMike schreef op dinsdag 10 oktober 2006 @ 11:18:
[...]

Correct me if i am wrong : Als ik bij de mediamarkt een oem versie van Vista zou kopen, heb ik een koopovereenkomst met de MM niet met MS. Als de MM zich niet aan de voorwaarden houdt van MS is dat niet mijn probleem, ik heb immer de software van de MM gekocht.

Denk gewoon eens na voor je deze belachelijke redeneringen produceert. Volgens mij kan jij nog rechtlullen dat de zon geen licht geeft.

Als jij een OEM pakket koopt, dan koop je een licentie met beperkt gebruiksrecht. Naast deze licentie krijg je een cd of dvd met Windows er bij. De licentie met beperkt gebruiksrecht mag je enkel gebruiken binnen de beperkingen van dit gebruiksrecht.

De beperkingen van een OEM pakket zijn dat je deze enkel op één systeem mag installeren en enkel als je dit systeem nieuw maakt. Je mag het dus niet op bestaande systemen installeren.

Zie ook: Verwijderd in "[XP] OEM, mag dat nu wel of niet?"

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:24
Binnenkort worden de OEM XP licenties uitgerust met een upgrade voucher naar Vista. Vanaf Home zal er bij moeten worden betaald... MCE en Prof zullen een free upgrade krijgen.

Verwijderd

dominator schreef op dinsdag 10 oktober 2006 @ 12:05:
Binnenkort worden de OEM XP licenties uitgerust met een upgrade voucher naar Vista. Vanaf Home zal er bij moeten worden betaald... MCE en Prof zullen een free upgrade krijgen.
Het is volgens mij nog de vraag naar welke versie. Is dat een gratis upgrade naar Home Basic of Home Premium>?

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:24
Daar zit een NDA op... ook op de datum waarop die vouchers erbij gaan zitten.... :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 10 oktober 2006 @ 12:09:
[...]

Het is volgens mij nog de vraag naar welke versie. Is dat een gratis upgrade naar Home Basic of Home Premium>?
Dat vraag ik me ook af... Voor MCE lijkt het me Home Premium? Aangezien home Basic geen media-center functionaliteit heeft?

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 10-10-2006 12:15 ]

• HaseMike
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 10 oktober 2006 @ 11:54:
[...]

Denk gewoon eens na voor je deze belachelijke redeneringen produceert. Volgens mij kan jij nog rechtlullen dat de zon geen licht geeft.

Als jij een OEM pakket koopt, dan koop je een licentie met beperkt gebruiksrecht. Naast deze licentie krijg je een cd of dvd met Windows er bij. De licentie met beperkt gebruiksrecht mag je enkel gebruiken binnen de beperkingen van dit gebruiksrecht.

De beperkingen van een OEM pakket zijn dat je deze enkel op één systeem mag installeren en enkel als je dit systeem nieuw maakt. Je mag het dus niet op bestaande systemen installeren.

Zie ook: Verwijderd in "[XP] OEM, mag dat nu wel of niet?"
Uit de door jezelf aangegeven link : "Echter, als je zelf een System Builder bent, dan mag je een OEM pakket kopen om op je nieuw te assembleren systeem te installeren"

Ik ben toch zelf een system builder, ik hem mijn eigen pc gemaakt, dus geen probleem. Als vista uitkomt dan koop ik een oem versie, haal mijn pc uit elkaar, zet hem weer in elkaar en klaar jij tevreden. ;)

Overigens zijn mijn redeneringen niet belachelijk ; verdiep je maar eens een klein beetje in het consumenten recht, je hebt een koop overeenkomst met winkel waar je het product koop, NIET de producent waar het product vandaan komt. Buiten dat is het bijzonder interessant dat als ik in een nederlandse winkel een engelse OEM koop, de EULA ook in het engels is en niet rechtsgeldig voor mij. Nogmaals en duizend excuus als iemand kan aantonen dat ik het fout heb : De detaillist is hier in de fout door een OEM aan te bieden, wat hij eigenlijk niet mag. De consument koopt ter goeder trouw en is de "lachende" derde in dit geval.

Maar zoals gezegd we kunnen hier eindeloos over bomen, uiteindelijk haalt een groot deel van de tweakers zijn vista toch bij de grote gratis internet shop...

• Ackermans1973
Dit zal wel niet op NL van toepassing zijn, maar goed:

http://www.neowin.net/index.php?act=view&id=35460

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

HaseMike schreef op dinsdag 10 oktober 2006 @ 11:18:
[...]

Correct me if i am wrong :
Ga ik eens even doen
Als ik bij de mediamarkt een oem versie van Vista zou kopen, heb ik een koopovereenkomst met de MM niet met MS.
Dat klopt, je koopt iets van de MM. Maar software is niet te koop. De maker geeft jou alleen het recht om het voor een x bedrag te mogen gebruiken. Je bent dus nooit eigenaar van software, zelfde geld voor muziek en films. Het enige wat je koopt is de verpakking en de drager. Zelfs de inhoud van de handleiding is niet van jouw.
Als de MM zich niet aan de voorwaarden houdt van MS is dat niet mijn probleem, ik heb immer de software van de MM gekocht.
Nee, je koopt de drager, niet de software. Als je tijdens de aanschaf eigenaar zou worden, zou piraterij niet bestaan ;)
Ben ik het idd volledig met je eens. De detailist mag een OEM product enkel verkopen als het aan de voorwaarde voldoet van de eigenaar van de software.
Niet dat ik op Vista zit te wachten, XP bevalt me prima. Sowieso koop ik geen software los, dus als er een systeem vervangen moet worden, en Vista zit er bij, leuk, eerder ga ik niet over.

Ey!! Macarena \o/

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

De OEM licentie discussie is hier offtopic in dit topic en is al zo ontzettend vaak gevoerd in WOS de afgelopen maanden dat ik hem niet ook hier weer wil hebben :)

Aub dus ophouden over OEM licenties en wat wel/niet legaal is :)

Verwijderd

Iets is mij nog niet helemaal duidelijk. Zijn de coupons alleen geldig als je tegelijkertijd een kant-en-klaar systeem hebt aangeschaft van bijv Dell of ook als je zelf je systeem hebt samengesteld?

Moet je voor de upgrade bewijzen dat je er een volledig systeem bij hebt gekocht of is één of een paar onderdelen voldoende? M.a.w. welke eisen stelt MS voor de gratis upgrade vanaf XP MCE? Een paar maanden geleden heb ik namelijk een gloednieuw systeem samengesteld waarop ik graag voor een aangename prijs Vista wil installeren.

Is er iets bekend over de prijs als je wilt upgraden naar Vista Ultimate met een coupon?

• marquis
Verwijderd schreef op donderdag 09 november 2006 @ 02:40:
Iets is mij nog niet helemaal duidelijk. Zijn de coupons alleen geldig als je tegelijkertijd een kant-en-klaar systeem hebt aangeschaft van bijv Dell of ook als je zelf je systeem hebt samengesteld?

Moet je voor de upgrade bewijzen dat je er een volledig systeem bij hebt gekocht of is één of een paar onderdelen voldoende? M.a.w. welke eisen stelt MS voor de gratis upgrade vanaf XP MCE? Een paar maanden geleden heb ik namelijk een gloednieuw systeem samengesteld waarop ik graag voor een aangename prijs Vista wil installeren.

Is er iets bekend over de prijs als je wilt upgraden naar Vista Ultimate met een coupon?
Zoals al eerder aangeveven, zie hier, is deze regeling tussen een paar systeembouwers/leveranciers en Microsoft. Voor zelfbouwers geld dit dus niet. Hier nog een link.

[ Voor 4% gewijzigd door marquis op 09-11-2006 12:37 . Reden: Staat allemaal al een keer vermeld :-) ]

Verwijderd

marquis schreef op donderdag 09 november 2006 @ 12:34:
[...]

Zoals al eerder aangeveven, zie hier, is deze regeling tussen een paar systeembouwers/leveranciers en Microsoft. Voor zelfbouwers geld dit dus niet. Hier nog een link.
Er zijn winkels waar gewoon een coupon in iedere OEM-verpakking van Windows XP MCE zit. Maar los van het feit hoe je er aan komt: garandeert een coupon een gratis upgrade of vraagt MS om meer bewijs dan alleen de coupon zelf?

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op zaterdag 11 november 2006 @ 05:22:
garandeert een coupon een gratis upgrade of vraagt MS om meer bewijs dan alleen de coupon zelf?
Uiteraard meer bewijs dan alleen de coupon.
Ik kan me zo voorstellen dat de PID die voor XP gebruikt wordt bij het daadwerkelijk upgraden geregistreerd en óf omgezet wordt óf geblokkeerd wordt na een verificatieproces (nummercode op de coupon bijvoorbeeld).

Bedenk zelf een upgrade proces waarbij je rekening houdt met dat soort zaken.
Kom je al gauw op een dergelijke constructie uit toch?
Janoz schreef op dinsdag 10 oktober 2006 @ 09:05:
Daarnaast wens ik niet E100 te betalen voor iets dat normalitair 4 tot 5 jaar mee moet gaan, maar nu maar een paar maanden meegaat (de XP licentie)
Dat is toch je eigen keuze als je besluit van die upgrade mogelijkheid gebruik te maken? Niemand verplicht je binnen 2 maanden na aanschaf te upgraden naar Vista hoor.
XP sp2 mainstream support is tot en met 2009 (2 jaar na release van de opvolger, Vista dus) nog geldig.
http://support.microsoft.com/gp/lifecycle .

[ Voor 32% gewijzigd door alt-92 op 11-11-2006 11:05 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

hey, ergens op een andere topic van dit forum las ik dat Dell vista niet in het Nederlands zal leveren omdat het Microsoft teveel zou kosten vanwege de lange leveringstermijnen.
Is er iemand die dit kan bevestigen? Ikzelf kan er niets van op de site vinden.

alvast bedankt voor de reacties _/-\o_

• geert1
  • Laatst online: 27-02 22:47
Om even terug te komen naar het onderwerp van dit topic: Nu kopen of wachten op Vista.

In dit PDF-document van Microsoft zelf staat alles uitgelegd over het upgraden met Vista-coupons. Deze coupons zijn nu al te kopen bij verschillende winkels, dus kijk even op de website van de winkel(s) van je keuze en zoek uit of die winkels meedoen aan het upgrade-programma.

Heel in het kort komt het hier op neer: Koop je nu Windows XP Home met vista coupon, dan kun je voor een klein bedragje (admin kosten en verzendkosten) upgraden naar Vista Home Basic. Windows XP MCE brengt je naar Vista Home Premium voor dezelfde kosten. Deze Vista Home Premium is de meest ideale versie, alles wat een normale gebruiker/gamer nodig heeft zonder de hoge kosten van de ultimate editie. Andere upgrade-trajecten met de coupons kosten wel geld, maar minder dan een upgrade zonder coupon. Nogmaals, alles wordt uitgelegd in die PDF. De kosten voor de Retail Vista DVD's en de upgrade DVD's zijn al genoemd in dit topic, en staan ook hier.

Conclusie: Windows XP kopen zonder coupon is niet slim. Je bent dan best veel geld kwijt aan de upgrade. Nu kopen met zo'n coupon is prima te doen (als je winkel het verkoopt), en is niet duurder dan wachten op de release van Vista. Het enige nadeel is dat je over een tijdje zelf Vista moet installeren, drivers moet zoeken, enz. Maar dat proces gaat redelijk makkelijk in Vista zoals ik het begrijp. Afhankelijk van de situatie kan het wel betekenen dat er geformatteerd moet worden, en dus back-ups gemaakt enz. Het kost dus wat tijd en moeite, maar dat is alles.

[ Voor 4% gewijzigd door geert1 op 12-11-2006 18:14 ]

Verwijderd

ok

nu weer effe on-topic;

zoals je kan lezen bij het installeren van XP-SP2 Corporate edition,
bezit XP op het moment dus DirectX 9

DirectX 9 is een groen beestje dat de draadjes in je pc aan elkaar bindt
en de bruine beestje blokkeert.

lang verhaal kort;
Windows Vista gaat DirectX 10 voeren.

DirectX10 heb je eigenlijk een nieuw video kaart voor nodig.
DirectX10 heeft namelijk ook andere hardware nodig,
de ouwe kaarten kunnen dit misschien wel aan, maar echt 100%
krijg je het niet.
deze nieuwere video kaarten komen pas in December-Januari 2007 uit
(er is er al 1 op de markt, maar de rest volgt)

ook geef je aan dat je een ouwe pc hebt,
je zal dus zoiezo over moeten gaan op PCI-e en 64 bit,
dus je ouwe video kaart, je ouwe geheugen, je ouwe moederbord
kan je vuilnis in.

wacht dus tot januari-feb met aanschaf computer en aanschaf Vista.

ik zit namelijk met hetzelfde probleem,
pc is 4-5 jaar oud; AMD 2500 (overgeklokt tot 3200), nvidea 4100 128mb,
1 gig geheugen.
alleen vanwege de nvidea 4100 kan ik dus nu geen BF2142 draaien
(half-life 2, flatout enz als een speer en gewoon stabiel)

wil ik dus op mijn AGP gleuf een video kaart kopen, geef ik net zo
veel uit als een video kaart op 8x PCIe.
maar die 8x PCIe is veel sneller.
voor een moederbord met 8x PCIe heb ik ook een nieuwe processor nodig
en eigenlijk ook nieuw geheugen.

ga ik dan kijken, ben ik voor een nieuwe video kaart zoo 200 euro kwijt,
terwijl een hele upgrade (inclusief DirectX10) dus 400 euro kost.

tja, en als je dan toch aan het vervangen ben, geef ik liever nog effe 400 euro
meer uit, heb ik 800mhz geheugen (liefst 2 gieg voor Vista)
een dubbel PCIe-aansluiting op het moederbord voor 2 videokaarten (is nog sneller)
en een 4600+ AMD processor.

geheel waterkoelen en je kan weer 5 jaar verder,
inclusief DirectX10,
inclusief goede basis voor Vista
en gewoon gelijk klaar

• Aapie
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Janoz schreef op maandag 09 oktober 2006 @ 16:01:
Hier ben ik ook wel benieuwd naar. Waarschijnlijk zeer binnenkort ga ik (eigenlijk mijn vriendin) ook een nieuwe laptop kopen. Ik heb echter geen zin om nu voor een XP licentie te moeten betalen terwijl de houdbaarheid hiervan 0,0 is, en vervolgens weer E100 te moeten uitgeven voor een upgrade.

Eigenlijk wil ik nu al een Vista OEM licentie hebben, of een coupon zodat ik gratis kan upgraden. Desnoods draai ik RC2 totdat hij uitkomt.
ik heb volgens mij gezien dat dit kan ff opzoeken..

gevonden.. als je bijv deze laptop koopt ! dan kan je hem gratis upgraden..
check de link op de pagina

http://www.progress.nl/sh...5-4A9B-A406-C8BBFA3F15FB}

https://upgradeweb.modusl...))/GlobalLandingPage.aspx

Verwijderd

het schijnt dat als je nu een hardware ding voor in je pc koopt.
dat je dat de oem versie van vista kan kopen voor niet zo duur.
maar ik kan hier verder vrij weinig info over vinden.
wie weet hier meer van?

• -Niels-
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 04-03 22:27
Je kunt beter even zoeken met google ipv een half jaar oud topic te gebruiken.

En let een beetje op de leesbaarheid en correct nederlands.... voor niet zo duur 8)7

[ Voor 41% gewijzigd door -Niels- op 24-05-2007 18:28 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 24 mei 2007 @ 18:23:
het schijnt dat als je nu een hardware ding voor in je pc koopt.
dat je dat de oem versie van vista kan kopen voor niet zo duur.
maar ik kan hier verder vrij weinig info over vinden.
wie weet hier meer van?
De meeste PC winkels verkopen de OEM versie zo, zonder extra aankoop

Verwijderd

RaZ schreef op dinsdag 10 oktober 2006 @ 07:25:
[...]

Volgens mij mocht een oem van vista gewoon verkocht worden. En OEM upgrades bestaan ook gewoon (die upgrade coupons)

90 euro voor vista home premium OEM noem ik toch een zéér nette prijs..

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 24-05-2007 19:57 ]

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Daar is Microsoft anders vrij duidelijk over:
http://www.microsoft.com/...s/licentievormen/oem.aspx

Alleen met systeem essentiele hardware.
Je ziet ze wel met muisjes, AB's, harddisks en zelfs los verkocht worden, maar strikt gesproken is dat tegen de licentievoorwaarden die de desbetreffende shop heeft getekend.

Verder snap ik niet waarom je dan vervolgens dit topic omhoog kickt terwijl we daarvoor een PriceWatch hebben op de Frontpage?

Omdat de discussie nu compleet afwijkt van de topicstart en alleen maar verder offtopic kan gaan gaat deze dicht.

[ Voor 26% gewijzigd door alt-92 op 24-05-2007 21:45 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.