DFI P2XLX Revision B met PII 350

Pagina: 1
Acties:
  • 152 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Cassius
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Hey medetweakers :) ,

Ik heb hier een oud beestje staan met windows 98SE erop. Het beestje heeft de volgende specificaties -->

DFI P2XLX Rev. B i440LX chipset
Intel Pentium II 333Mhz
Apacer 256MB SDRAM PC100
Matrox G450 32MB SDRAM (SingleHead)
Maxtor 8GB Quantum Fireball en 4GB Seagate

Nu heb ik heel wat vooronderzoek gedaan en is dit meer een topic voor een bevestiging. Ik kan erg goedkoop aan een PII 350 komen (Een Deschutes, net zoals degene die ik nu heb). Deze wilde ik erin zetten en ietwat overklokken (eigenlijk naar de 400Mhz) zodat ik er met een gerust hart XP op kan zetten. Waarom? Omdat ik daar een licentie voor heb en mijn zusje met dat OS overweg kan voor haar tekstverwerken, surfen en msn. Ze is gelukkig niet je regular detroy-een-pc-in-3-dagen lieverdje ;) .

Maar nu heb ik de volgende punten -->

- Kan mijn bord wel 100Mhz? De bios moet ge-update worden omdat de ACPI code te oud is, maar nu kan ik 66, 68, 75 en 83Mhz instellen. Ik denk dat het bord sowieso geen 100Mhz ondersteund, maar ik lees wel dat de resultaten met een 440BX goed zijn voor 100Mhz. Is de 440LX veel slechter? Want als ik de 100Mhz niet haal, schiet ik er niet veel mee op.

- Ik heb verhalen gelezen dat die oude PII's heet werden, nou die Deschutes die ik heb (PII 333Mhz --> 5 x 66) wordt op de normale 2.0V toch echt maar 29 graden in de bios (een half uur, langer naar dat bios kijken werd saai)... nou ben ik wel zo'n tweaker dat ik de fan heb schoongemaakt, gesmeerd en Arctic AS5 (of 3, vergeten) op de processor heb zitten :) . Maar kan ik hiermee concluderen dat ik geen heathoofd te pakken heb? Kan ik deze misschien wel stiekem passief draaien O+ ? En zal die andere PII 350 wel een heethoofd zijn, dat kon ik niet vinden?

- Behalve de FSB verschilt die PII 350 niet van die PII 333 als ik het goed begrijp (geen extra cache of juist de cache on-die). Dus als ik de FSB niet op 100Hz krijg lijkt de upgrade me zinloos en ga ik lichtelijk overclocken met deze processor. Het is gewoon een leuke oude speelbak, kan me er prima mee vermaken en rondklooien :) !

Uhm dat was em wel, dat zijn de vragen. Informatie is gebaseerd op oude GoT topics, BalusC server en Google :) . Hopelijk zit er nog wat kennis verstopt of nog beter, ervaringen. Bedankt!

De meeste mensen deugen!

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12:54

strandbal

Was het maar zo'n feest.

De i440LX haalt de 100mhz niet nee, dikke kans dat 'ie al moeite genoeg met 83 heeft ;) Een 100mhz Deschutes heb je dus niets aan met jouw moederbordje helaas.

Wat betreft passief draaien, ik hou altijd aan als je 't koelblok nog redelijk vast kunt pakken zal het wel goed zijn :P Ik heb een hele tijd een PII 350 passief in m'n server gehad, en zelfs op 100% load werd 'ie niet te heet. Zat wel een redelijk koelblok op. Energieverbruik ligt redelijk dicht bij elkaar volgens de site van BalusC. Ik zou zeggen, gewoon proberen, stuk gaan ze niet zo snel :)

Hier stond een dode link.

• Cassius
  • Niet online
Hmm owke, zou het dan nut hebben om de processor aan te schaffen voor de headroom in het overclocken? Hij werkt met een 100Mhz FSB en volgens mij zijn die gelockt toch? Dus dan zit ik zometeen met maximaal 3.5 x 83 (als het al werkt volgens strandbal) = 290Mhz ... dat is dus niet de bedoeling :) .

Maar ik denk dat die 83Mhz de limiet is van die i440LX of niet? Die processor (de PII 333) zal wel verder kunnen als 415Mhz gok ik zo aan de oude GoT topics te zien. Dan heeft het sowieso geen nut en houdt de chipset me tegen. Dan kan ik hem wel aanschaffen als backup, maar dan krijg ik hem dus nooit zo snel omdat hij gelockt is :/ .

Ik heb overigens nog niet eens geprobeerd of mijn PII 333 een lock heeft, dat doe ik morgen wel. anders zou ik misschien eens 6 x 68 kunnen proberen (geloof dat 68 als overdrive ondersteunt werd, is ook helemaal niets natuurlijk) en daarna 6.5 x 66 ... rustig omhoog zonder de chipset te irriteren of de pci apparaten op hol te laten slaan :P .

De meeste mensen deugen!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:55
marzzman schreef op maandag 09 oktober 2006 @ 17:00:

Maar ik denk dat die 83Mhz de limiet is van die i440LX of niet?
Ja, dat is de limiet, daarnaast draait de PCI bus dan ook 25% sneller (vinden alle insteekkaarten niet even leuk). Dan kun je idd beter eens kijken wat je extra uit de 333 kunt halen, b.v. 5*75=375MHz.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Cassius
  • Niet online
Nou dan gaat dat ook weer aan mijn neus voorbij, dan zou zelfs die processor als backup niet handig zijn omdat ik er dan een veel langzamere (stabiel waarschijnlijk 3.5 x 75 = 260Mhz) proc voor gebruik.

Dan maar pielen met XP en die PII 333, iemand nog tips? In hardware ben ik vrij bekend, maar ik ben erg onbekend met het licht (resource gewijs) maken van een XP Pro SP2 setup. Ik hoorde iets van nLite? Kan ik ook windows als het er al op staat sneller maken?

Daar is vast wel een FAQ over ofzo :P ! Ben onderweg.

De meeste mensen deugen!

• successor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08-05 16:18
ik heb ooit een P2 gehad die 233mhz deed, en dat draaide heel erg goed , maar het toverwoord is hier RAM, een snelle (nieuwe) harde schijf is ook leuk maar met 64mb ram kan je niet veel, met 256MB wat meer , en 384MB is gewoon tof.

ik denk dat je processor een klamath core heeft (heeft een metalen heatspreader) en dus niet veel hoger gaat dan 350mhz.

verder maar 1 ding tegelijk doen en dat beestje vooral niet te hard onder druk zetten.

als je geen windhoos specifieke eisen hebt qua programma's denk dan ook eens aan een eenvoudige linux distro

[ Voor 11% gewijzigd door successor op 09-10-2006 20:14 ]

Out of the box? What box? There is no box.

• Cassius
  • Niet online
Nee zoals ik al zei in de topic start, ik heb een Slot 1 Deschutes met 256MB PC100 erin :) .

De meeste mensen deugen!

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12:54

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Als het goed is is een PII 100mhz Deschutes ook nog niet gelockt, volgens mij pas vanaf de PIII... Pin me er alleen niet op vast.

Wat betreft het lichtgewicht maken: Neem windows 2000! Draait stukken beter op die ouwe doosjes, en draait net zoveel op qua programma's :)

Hier stond een dode link.

• Cassius
  • Niet online
Heb daarvoor geen licentie mate, dan moet ik een hobby bobby versie downloaden. Ik ben niet zo van het illegale OS, ik weet dat het makkelijk kan, maar het belangrijkste software deel heb ik liever legaal. Zit er nu eenmaal in geramd :) . Maar ik heb al heel wat tips gevonden en ga stoeien, na boot staat hij op 120MB gebruik, ik schiet op 80~85 dan ben ik al gelukkig, hou je een dikke 160MB over voor je apps, dat moet prima lukken :) !

De meeste mensen deugen!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

marzzman schreef op maandag 09 oktober 2006 @ 21:40:
Heb daarvoor geen licentie mate, dan moet ik een hobby bobby versie downloaden. Ik ben niet zo van het illegale OS, ik weet dat het makkelijk kan, maar het belangrijkste software deel heb ik liever legaal. Zit er nu eenmaal in geramd :) . Maar ik heb al heel wat tips gevonden en ga stoeien, na boot staat hij op 120MB gebruik, ik schiet op 80~85 dan ben ik al gelukkig, hou je een dikke 160MB over voor je apps, dat moet prima lukken :) !
Ik weet niet of het bij alle XP versies zo is, maar iirc is het bij een aantal zo dat je gewoon windows 2000 mag installeren als je een XP licentie hebt (maar goed, als je het echt helemaal legaal wilt doen moet je dat navragen bij MS).

Verder is het zo dat 2000 wel een stuk sneller zal werken op zo'n bakkie. Windows XP draait op zich al wel vanaf een P90 met 128MB ram, maar 2000 draait gewoon sneller en kun je evt ook nog een eind uitkleden om het sneller te maken :)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

^^^
De Win2K-freak meldt zich weer :+

Als je WinXP goed uitkleedt is het geen haar trager dan Win2K. Verschil zit'm vooral in de features - de meeste extra features van WinXP wil je niet, maar een paar zijn wel handig. Zelf zou ik eedere een WinXP uitkleden dan 2K draaien, maar dat is een keuze voor jezelf :z

Om XP uit te kleden moet je vooral twee dingen doen:
- alle visual effects uitzetten (zou ik trouwens zelfs op een Conroe of X2 aanraden, ze zijn gewoon overbodig ;) )
- gaan snuffelen tussen de services en zaken uitzetten die je niet nodig gaat hebben (hangt ervan af hoe je die bak gebruikt, maar multiple logons zijn meestal vrij zinloos).

Los van software zijn er twee erg zinnige dingen om aan je hardware te doen:
1) prop er meer geheugen in - volgens Intel kan de i440LX maar 512MB SDRAM aan, maar Abbadon en ik hebben ooit eens proefondervindelijk aangetoond (zie GoT topic van paar jaar terug, is iirc naar gelinkt in de FAQ) dat hij in praktijk evenveel aankan als de i440BX , dus 1GB - mits je 256MB DIMMs met 16 stuks 128Mbit chips neemt. 1GB is allicht overkill, maar alles wat je erbij kunt doen helpt.
2) geloof het of niet, de meest beperkende factor in dat systeem gaat je harddisk zijn. Vervang het als het enigzins kan met een snellere 7200rpm versie. 8GB is misschien zat ruimte, maar die oude 8GB schijven zijn zo traag dat je met een fatsoenlijke 40GB schijf het idee zult hebben een 2x zo snelle PC te hebben :o

Oslik blyat! Oslik!

• Cassius
  • Niet online
Ik ga het gewoon met Windows XP doen en deze zo netjes mogelijk strippen. Maar zeker bedankt voor de adviezen.

Ik kan nog wel 256MB PC100 ergens vandaan halen denk ik voor een zachte prijs, maar ik ga er niet nog eens 50 euro bij gooien. Harde schijven heb ik altijd te weinig :( ! Ik heb er echt geen extra, 250GB extern sleep ik overal mee naartoe. Verder zitten in die pc mijn twee oudste nog (prima) werkende schijfjes en in de andere werkbak een 20GB en op mijn kamer een pc met een 40GB. Mijn laptop heeft 60GB :) . Ik ben niet zo'n enorme grootverbruiker dus heb aan één 250GB externe schijf genoeg om al mijn backups volledig op te doen van 4 computers. Of er moet een 40GB schijf voor een habbekrats zich voordoen, of ik moet het even hiermee doen.

Maar dan nog, ik weet nu in ieder geval dat de harde schijf me zal benadelen in snelheid, daar had ik nog niet eens goed over nagedacht! Het is nog een ATA33 geloof ik :) .Services zal ik zo veel mogelijk uitzetten, ik wilde eigenlijk wel ruimte creëren voor 2 beveiligingsprogjes die ik op alle computers samen uitstekend gebruik, Windows Defender en AVG Free. Loopt echt super en nog nooit rotzooi mee gehad. Ik weet dat het moeilijk wordt op deze oude pc, maar ik ga eens kijken hoe die programma's met de resources omspringen. Desnoods gaat alleen AVG erop en scan ik voor rotzooi online.

Ik heb al weer zin om te knutselen met die oude bak :) .

De meeste mensen deugen!

Verwijderd

Vergeet niet dat je waarschijnlijk geen schijven groter dan 32 gig gaat kunnen laten werken. En een 120 gig kopen en die dan naar 32gig limitten is dom.

Maar inderdaad is een iets rappere schijf geen overbodige luxe. Mijn bijna fossiele quantum 6.4's halen ongeveer 12MB/S, een iets minder fossiele 17gig haalt al 20-24.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

marzzman schreef op maandag 09 oktober 2006 @ 23:59:
Ik ga het gewoon met Windows XP doen en deze zo netjes mogelijk strippen. Maar zeker bedankt voor de adviezen.

Ik kan nog wel 256MB PC100 ergens vandaan halen denk ik voor een zachte prijs,
Dat zou al veel kunnen schelen - met name als je een trage HDD hebt (meer RAM = minder swappen)
maar ik ga er niet nog eens 50 euro bij gooien. Harde schijven heb ik altijd te weinig :( ! Ik heb er echt geen extra, 250GB extern sleep ik overal mee naartoe. Verder zitten in die pc mijn twee oudste nog (prima) werkende schijfjes en in de andere werkbak een 20GB en op mijn kamer een pc met een 40GB. Mijn laptop heeft 60GB :) . Ik ben niet zo'n enorme grootverbruiker dus heb aan één 250GB externe schijf genoeg om al mijn backups volledig op te doen van 4 computers. Of er moet een 40GB schijf voor een habbekrats zich voordoen, of ik moet het even hiermee doen.
Zet Direct Messaging even aan O-)
Maar dan nog, ik weet nu in ieder geval dat de harde schijf me zal benadelen in snelheid, daar had ik nog niet eens goed over nagedacht! Het is nog een ATA33 geloof ik :)
Dat zegt nog niet zoveel - dat is hoe snel de electronica van de HDD met de IDE controller kan communiceren. 33MB/s is mooi, maar no way dat die 8GB schijf dat fysiek haalt. Reken op tussen de 10 en de 15MB/s.
Services zal ik zo veel mogelijk uitzetten, ik wilde eigenlijk wel ruimte creëren voor 2 beveiligingsprogjes die ik op alle computers samen uitstekend gebruik, Windows Defender en AVG Free. Loopt echt super en nog nooit rotzooi mee gehad. Ik weet dat het moeilijk wordt op deze oude pc, maar ik ga eens kijken hoe die programma's met de resources omspringen. Desnoods gaat alleen AVG erop en scan ik voor rotzooi online.
AVG draait prima op dit soort bak. Om die reden gebruik ik het ook overal. Laatst nog voor testdoeleinden een Celeron 333 met 256MB van WinXP voorzien. AVG ging prima, single apps gingen ook prima, alleen bij multitasking liep het wel moddertraag.
Ik heb al weer zin om te knutselen met die oude bak :) .
:)
Verwijderd schreef op dinsdag 10 oktober 2006 @ 09:53:
Vergeet niet dat je waarschijnlijk geen schijven groter dan 32 gig gaat kunnen laten werken. En een 120 gig kopen en die dan naar 32gig limitten is dom.
32GB is een limiet, 33MB/s is een andere aangezien dit bord niet boven de ATA-33 ondersteunt. Dus is 120GB waarschijnlijk op twee vlakken overkill. Wat je idealiter wilt is een schijf die rond de 40MB/s kan trekken. De meeste 32/40GB schijven doen dat met gemak. En kosten geen zak.
Maar inderdaad is een iets rappere schijf geen overbodige luxe. Mijn bijna fossiele quantum 6.4's halen ongeveer 12MB/S, een iets minder fossiele 17gig haalt al 20-24.
Idd ;)

Oslik blyat! Oslik!

• Cassius
  • Niet online
Ik denk dat ik via een attent persoon wel aan een snellere harddrive komen kan O-) .

Ook heb ik geheugen geregeld vandaag, valt iets tegen, het is 128MB PC100 geworden voor 12 euro bij een bekende. Gaaf dat ik het heb kunnen krijgen en zoals eerder in dit topic genoemd werd denk ik dat je de overgang van 256MB naar 384MB zeker wel merkt O+ .

Verdere ervaringen, overclock pogingen en snelheidstweaks worden allemaal nog gemeld. Het systeem staat in het ouderlijk huisje :> ... en dat ligt niet in de buurt bij mijn huidige plekje in Eindhoven :) . Ik ga daar dit weekend of volgend weekend heen, maar we hebben geen haast dacht ik zo ;) .

Nogmaals bedankt allemaal!

De meeste mensen deugen!

• Cassius
  • Niet online
Nou het volgende is gebeurd :) !

Ik heb de bio geflashed naar een nieuwere versie waarin DFI op de site vermeldde dat daarin de ACPI code ge-update was. Flash ging goed (dat was al geluk met dat gekke floppy medium ;) ). Ik booten, Windows XP SP2 installen. Installeert prima (net als vorige keer overigens). Reboot voor eerste keer windows, boem, crash, blauw, neeee, auw :( ! Dat Windows dat tijdens de install even meld dat die ACPI code niet goed is, grrr.

Wederom dus de ACPI foutmelding, de optie nog uit- en aangezet in het bios, het mocht niet baten :/ ! Gespeeld met alle energie instellingen, help topics gelezen, maar het schoot echt niet op met die BSOD pc. Afijn. Mijn zusje ging verhuizen naar Utrecht en had tijdelijk een pc nodig, ineens werd deze oude bak belangrijk!

Owke, Windows 2000 SP4 geregeld, dan maar even zo. Installen, fingers crossed, woei hij boot door :) ! Update ... 54 updates ... wow :o ! Helaas na alle updates het standaard geheugengebruik met 58MB omhoog, dat vind ik niet zo netjes, maar wat doe je eraan (behalve niet updaten ;) ).

Nu draait de bak perfect! Op de volgende specificaties -->

DFI P2XLX Rev. B i440LX chipset met nieuwe bios
Intel Pentium II 333Mhz @ 375Mhz
Apacer 384MB SDRAM PC100 @ 75Mhz (uit zijn neus aan het eten :) )
Asus Geforce4 MX440 (werkte perfect, mijn zusje is van een 17" met 1024x768 naar een scherpere 19" met 1280x1024 gegaan, vond ze echt wel tof)
Maxtor 8GB Quantum Fireball en 4GB Seagate (mijn andere schijf is er nog niet, zodra deze er is ga ik daar mee spelen, ik denk namelijk dat de oude schijfjes nu zorgen voor die lange (ja echt lange) laadtijden.

Maar uhm super. Lekker prutsen, niet zo lang, 3 uurtjes mee bezig geweest :) !

De meeste mensen deugen!

Pagina: 1