De virtuele harde schijf; de volgende killer app?

Pagina: 1
Acties:
  • 199 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebje
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:21

Sebje

Makelaartje

Topicstarter
Met de groeiende behoefte aan mobiele opslag, valt het mij op dat er weinig grote spelers (microsoft/google/etc) zijn die inspelen op deze groeiende behoefte van het beschikbaar hebben van bestanden op lange afstand en op een eenvoudige wijze (zonder hele ingewikkelde inlogprocedures bijvoorbeeld).

Momenteel zijn er een aantal applicaties die dit voorzien:

Gmail Drive
MyDocsOnline
Swapdrive
Xdrive
Yahoo Briefcase
YouSendIt

Elk met hun eigen voor en nadelen. Nu vraag ik mij af, of een os waarbij een dergelijke applicatie ondersteund/geleverd wordt wel eens in een enorme behoefte zou kunnen voorzien. (geen cdrom/usb/etc. meer nodig!).

Hoe kan het dan dat er niemand van de grote jongens hier echt op inspeelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuffert
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12:44
mja klinkt leuk, maar stel je moet ff je OS opnieuw installen en je netwerkkaart wordt niet standaard ondersteunt en je wil er drivers voor installeren. Dan heb je al een probleem en zo zijn er vast wel een hoop situaties te bedenken dat het niet handig is of dat je zelfs erop vastloopt.

hmz...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeeDee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:22

TeeDee

CQB 241

Heart..pumps blood.Has nothing to do with emotion! Bored

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoozer
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08 17:53

Yoozer

minimoog

Sebje schreef op maandag 09 oktober 2006 @ 14:29:
Met de groeiende behoefte aan mobiele opslag, valt het mij op dat er weinig grote spelers (microsoft/google/etc) zijn die inspelen op deze groeiende behoefte van het beschikbaar hebben van bestanden op lange afstand en op een eenvoudige wijze (zonder hele ingewikkelde inlogprocedures bijvoorbeeld).
Daar noem je al 2 dingen. Grote afstand, dus niet makkelijk bereikbaar, dus "niet echt van jou". Beschikbaarheid is ook makkelijk, dus wordt het gezien als niet veilig; sla je paswoord op, laat iemand anders browsen (of spyware die 't afvangt), en hop, weg security.
Nu vraag ik mij af, of een os waarbij een dergelijke applicatie ondersteund/geleverd wordt wel eens in een enorme behoefte zou kunnen voorzien. (geen cdrom/usb/etc. meer nodig!).

Hoe kan het dan dat er niemand van de grote jongens hier echt op inspeelt?
Bandbreedte. Je harddisk doet zonder moeite grote files kopieren; eerdat je iets geupload hebt (zelfs met een snelle kabelverbinding) ben je al een half uur verder.

teveel zooi, te weinig tijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Dit bestaat toch al jaren? Nog even afgezien van thin clients is er al een tijdje WebDAV en kan je onder Linux prima remote partities mounten als de firewall het toelaat :)

Schijfruimte op afstand is inderdaad heel erg handig, zeker als je (zoals ik) regelmatig onderweg bent. Maar het heeft pas nut als je niet van te voren hoeft na te denken over welke bestanden je precies nodig hebt op die share.

Dus bij dergelijke online diensten mis ik zelf in ieder geval nog de combinatie van
- voldoende schijfruimte (GB's)
- voldoende bandbreedte om het realtime te benaderen (via mijn GPRS-je)
- prijs
- vertrouwen in de site, voldoende privacy en copyright op je eigen documenten
- flexibel rechtenbeheer zodat ik bepaalde groepen mensen R en/of W toegang kan geven tot bepaalde directories.

Als dat tzt lukt ben ik overtuigd :)

(trouwens: CSA -> IH omdat ik het iig meer zie als iets in die hoek dan en applicatiegebonden iets :) )

[ Voor 5% gewijzigd door F_J_K op 09-10-2006 14:40 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:11

DarkSide

theres no place like ::1

Je hebt toch tegenwoordig van de NAS systeempjes die je aan het internet kan hangen?
Die hebben een web interface om rechten te geven.
Een ftp server voor data sharing, en zelfs webservertje kan er op gedraaid worden.
overal te benaderen. gewoon via je IP adres.
Nadeel is wel dat het via je eigen ISP gaat. En je met, een evt , beperkte up/download zit.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincenz0
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12-09 09:48

Vincenz0

Coder

ikzelf ben al geruime tijd tevreden gebruiker van gmail drive,
het is snel en makkelijk, nadeel is de bestands limiet, maar met rar parts is dat te omzeilen.
2,7 gig is ook het grootste wat je krijgt op dit gebied.

Coding 4 Fun!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebje

Sebje

Makelaartje

Topicstarter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebje

Sebje

Makelaartje

Topicstarter
Vincenz0 schreef op maandag 09 oktober 2006 @ 14:49:
ikzelf ben al geruime tijd tevreden gebruiker van gmail drive,
het is snel en makkelijk, nadeel is de bestands limiet, maar met rar parts is dat te omzeilen.
2,7 gig is ook het grootste wat je krijgt op dit gebied.
Toch blijf ik het raar vinden dat google hier niet op inspeelt en gmail drive nog klandestien wordt aangeboden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Laatst online: 09:39

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Ik denk niet dat dit de volgende killer-app gaat worden en wel om de volgende redenen:
1 - Bandbreedte die dit gebruikt is redelijk hoog dus voor de leverancier redelijk duur
2 - Het staat niet op een site, maar gewoon geintegreerd in je OS waardoor er voor de aanbieder geen strategisch geplaatste ads neer kan zetten.
3 - Vanwege bovenstaande redenen zal er dus door de gebruiker betaald meoten worden en dat wil toch niemand doen. Iig niet in die mate dat er uiteindelijk een nieuwe 'killer app' uit rolt.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Sebje schreef op maandag 09 oktober 2006 @ 14:51:
[...]

Toch blijf ik het raar vinden dat google hier niet op inspeelt en gmail drive nog klandestien wordt aangeboden.
De reden dat gdrive klandestien aangeboden wordt is precies vanwege mijn 2e reden. Als je je google mail acount mount hebben ze geen inkomsten meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebje

Sebje

Makelaartje

Topicstarter
Janoz schreef op maandag 09 oktober 2006 @ 14:54:
[...]

De reden dat gdrive klandestien aangeboden wordt is precies vanwege mijn 2e reden. Als je je google mail acount mount hebben ze geen inkomsten meer.
ik kan met voorstellen dat een interface met zichtbare reclame in de werkvensters geen onmogelijkheid is. Een soort active desktop dus met reclame in de werkvensters (bijv. onderin ofzo).

[ Voor 9% gewijzigd door Sebje op 09-10-2006 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebje

Sebje

Makelaartje

Topicstarter
DarkSide schreef op maandag 09 oktober 2006 @ 14:44:
Je hebt toch tegenwoordig van de NAS systeempjes die je aan het internet kan hangen?
Die hebben een web interface om rechten te geven.
Een ftp server voor data sharing, en zelfs webservertje kan er op gedraaid worden.
overal te benaderen. gewoon via je IP adres.
Nadeel is wel dat het via je eigen ISP gaat. En je met, een evt , beperkte up/download zit.
en een apparaat wat je dus kunt vergeten of wat log/breekbaar/onpractisch is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-09 21:02
Ik vertrouw dit soort diensten niet.. voor je het weet mag de CIA, NSA etc erop query'en

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincenz0
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12-09 09:48

Vincenz0

Coder

alles rarren met een wachtwoord dan, m3gA! ;)

doe ik al tijden, ik gebruik met mijn hele werkgroep dezelfde gmail drive, hierop kun je alles tegelijk uitwisselen onder verschillende ip's en het is aardig betrouwbaar, natuurlijk maak ik dagelijkse backups maar het is zeker een goed alternatief voor de betaalde diensten.

wat ik eigenlijk nog mis in de code van gmail drive is dit:

- Automatic splitten van grote files zonder dat je dat zelf handmatig moet doen met bv winrar.
- mogenlijkheid tot meerder gmail drives bijv 1 voor je werk en 1 voor prive gebruik.

maar laten we eerlijk zijn, het is GRATIS, geen reclame en het is gewoon handig om te hebben.

zoals al aangegeven in het topic, het is moeilijk om aan dit soort diensten geen verlies te draaien, band breete kost (veel) geld, dat de advertenties waarschijnlijk niet zullen opleveren.

Coding 4 Fun!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-09 15:02
de winst voor deze bedrijven die nu uit reclame en kalntenbinding moet komen vervalt zodra je de advertenties uitsluit.

en als een os op een gegeven moment in iedere window een advertentie zit, dan geloof ik dat de maker daarvan daarmee alle nagels van zijn doodskist tegelijkertijd in zijn kist heeft geslagen.

er is tioch niemand die een os KOOPT dat overal advertenties laat zien.

als de applicatie of alleen de "verkenner" en de OPEN dialogen dit doen, dan valt het nog te "relativeren"maar dan nog is het een gigantische inbreuk op privacy, en het baas zijn op eigen systeem, en het lijkt me er met die advertentieruimte, die natuurlijk weer allerlei multimedia zaken moet ondersteunen, ook niet veiliger op worden.

mocht het toch zo ver komen, dan zie ik de bedrijven die adblokkers, en anti advertentie patches maken ook als paddestoelen uit de grond schieten.

maar dan echter weer alleen als dat OS breed( lees bijvoorbeeld microsoft-breed) zou zijn of worden geaccepteerd.

die reclame zooi zit nu al in msn, maar ik denk niet dat microsoft het in heel het os durft te implementeren, en een nieuwe speler... waar zou die vandaan moeten komen?

de open source / linux ed. gemeenscha is niet zo van de reclame in applicaties.

ook de protesten van de micorosoft valued partners die nu boos zijn op het feit dat de msn-plus ontwikkelaar ook de MVP titel heeft gekregen spreken wat dat betreft boekdelen, omdat het argument daar ook de met MSN-plus! meegeleverde adware is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-07 15:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Lijkt me niet zinnig... Voor de mensen die er behoefte aan hebben, is er voor elkele euro's per maand aan honderden gigabites "webruimte" te komen: gewoon FTPen en klaar!
Verder wil ik mijn data niet bij een of ander groot bedrijf stallen, dus las ik iets nodig heb FTP ik het van m'n eigen computer, of sleep ik het mee:)
De reden dat grote bedrijven zich er niet aan wagen, zijn ongetwijfeld de kosten. 100 GB gratis aanbieden lukt gewoon niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Bij @home heb je ook homedrive, maar dat is maar iets van 50 of 100mb. Daarnaast betaal je in principe voor die dienst omdat je al een abbo bij die aanbieder hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebje

Sebje

Makelaartje

Topicstarter
Janoz schreef op maandag 09 oktober 2006 @ 17:06:
Bij @home heb je ook homedrive, maar dat is maar iets van 50 of 100mb. Daarnaast betaal je in principe voor die dienst omdat je al een abbo bij die aanbieder hebt.
ik kan me daarom ook voorstellen dat een abonnementsvorm wél winstgevend zou kunnen zijn.
RemcoDelft schreef op maandag 09 oktober 2006 @ 17:05:
Lijkt me niet zinnig... Voor de mensen die er behoefte aan hebben, is er voor elkele euro's per maand aan honderden gigabites "webruimte" te komen: gewoon FTPen en klaar!
Verder wil ik mijn data niet bij een of ander groot bedrijf stallen, dus las ik iets nodig heb FTP ik het van m'n eigen computer, of sleep ik het mee:)
De reden dat grote bedrijven zich er niet aan wagen, zijn ongetwijfeld de kosten. 100 GB gratis aanbieden lukt gewoon niet.
nee, maar 2 a 3 GB lukt wel, zie googles dienst bijvoorbeeld. Er is maar een fractie van de gebruikers die de volle capaciteit zal benutten. Zeker als je de bestandsgrootte beperkt tot bijv. 100mb ofzo. Ik zie er wel een markt voor.

[ Voor 52% gewijzigd door Sebje op 09-10-2006 23:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pduh
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-12-2024
Sorry hoor maar groter kan wel, zoek maar eens op

omnidrive (beta 10Gb, bestand tot ???, wordt betaald na periode??)
mydatabus (GRATIS 5Gb bestand tot 500mb)
xdrive (GRATIS 5Gb bestanden tot ??? hele mappen kunnen)
mediamax (GRATIS 25Gb bestand tot 25 mb (al is 270mb bij mij gelukt) en mogelijkheid tot uploaden van veel bestanden tegelijk [handig voor backup foto's])

en ik denk dat er zo nog wel meer zijn.
Ik moest dit zelf laatst onderzoeken ivm versturen van grote bestanden. Bij sommigen mogen bestanden tot 150mb ofzo en sommigen kunnen zelfs complete mappen uploaden (Xdrive)

P.Duh! lekker puh!

Pagina: 1