E6400 met stock cooler: koelpasta nodig ?

Pagina: 1
Acties:
  • 124 views sinds 30-01-2008

• Twixie
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 26-05 15:34
Hallo, kort vraagje.
Is het gebruik van koelpasta nodig bij een stock Intel cooler op een E6400 c2d ? Volgens de handleiding van mijn moederbord wel (Gigabyte DQ6), niet volgens de handleiding van de E6400 en mijn pc-boer.
Heb gewoon zonder pasta geïnstalleerd en vraag me nu af of ik het zootje weer moet loshalen (niet veel zin in). Ben nog niet van plan te oc'en.
Tnx!

[ Voor 17% gewijzigd door Twixie op 09-10-2006 14:31 ]

• henri8096
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:13

henri8096

BIM is not a software!

Twixie schreef op maandag 09 oktober 2006 @ 14:27:
Hallo, kort vraagje.
Is het gebruik van koelpasta nodig bij een stock Intel cooler op een E6400 c2d ? Volgens de handleiding van mijn moederbord wel (Gigabyte DQ6), niet volgens de handleiding van de E6400 en mijn pc-boer.
Heb gewoon zonder pasta geïnstalleerd en vraag me nu af of ik het zootje weer moet loshalen (niet veel zin in). Ben nog niet van plan te oc'en.
Tnx!
Als het goed is, dan zit er OF zo'n thermal pad onder je koelblok, dan is pasta niet nodig (is wel beter)
OF er zit zo'n spuitje met pasta bij de processor.

(in het geval van een thermal pad wel het bescherfolie er af trekken)

Helemaal geen pasta of thermal pad: --->>>> GAUW NAAR DE WINKEL RENNEN EN PASTA HALEN!!!

--Stuck in the Apple Ecosystem (and happy about it).--

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Altijd pasta of ander spul tussen Heatsink en CPU...anders zal je CPU een kort leven beschoren zijn. :P

• Rhannie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 26-05 10:35

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

Saturnus schreef op maandag 09 oktober 2006 @ 15:01:
Altijd pasta of ander spul tussen Heatsink en CPU...anders zal je CPU een kort leven beschoren zijn. :P
Dat valt wel mee, hoor. Koelpasta is er om de oneffenheden op de core van je CPU en de onderkant van je CPU koeler op vullen. Als je koelpasta gebruikt dan kan de warmte beter afgevoerd worden, maar het is niet zo dat je CPU opeens doodgaat als je het niet gebruikt.

[ Athlon XP 3000+ (Barton) @ 2635MHz | Abit NF7-S2 | Zalman CNPS7000-Cu | 2 x MDT 512MB DDR400 | Sapphire Radeon 9800SE @ 432MHz core/378MHz mem met alle pipelines unlocked + Zalman VF700-AlCu | WD800JB | WD2500JB | Antec SLK3000B | Zalman ZM400B-APS ]

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17-05 17:58

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

Paddixx schreef op maandag 09 oktober 2006 @ 15:04:
[...]

Dat valt wel mee, hoor. Koelpasta is er om de oneffenheden op de core van je CPU en de onderkant van je CPU koeler op vullen. Als je koelpasta gebruikt dan kan de warmte beter afgevoerd worden, maar het is niet zo dat je CPU opeens doodgaat als je het niet gebruikt.
Idd, gemiddeld zal je core temp. 20 graden hoger zijn door slechtere hittegeleiding zonder koelpasta.

Heb je echter een A-merk koeler (Zalman, Thermalright etc) dan is de voet van de heatsink heel erg fijn gepolijst en is de hittegeleiding zelfs beter en zal de temp. misschien maar een graad of 5 slechter zijn zonder koelpasta.

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

• henri8096

henri8096

BIM is not a software!

Paddixx schreef op maandag 09 oktober 2006 @ 15:04:
[...]

Nee, je zult alleen maar regelmatig spontane reboots krijgen.
(cpu temp protectie)
Vooral tijdens processor intensieve taken, omdat de processor de warmte niet kwijt kan . . . .

DIE PASTA IS NIET VOOR DE LOL!!
DJ_The_SP schreef op maandag 09 oktober 2006 @ 15:14:
[...]

Idd, gemiddeld zal je core temp. 20 graden hoger zijn door slechtere hittegeleiding zonder koelpasta.

Heb je echter een A-merk koeler (Zalman, Thermalright etc) dan is de voet van de heatsink heel erg fijn gepolijst en is de hittegeleiding zelfs beter en zal de temp. misschien maar een graad of 5 slechter zijn zonder koelpasta.
Hopeloos |:( |:( |:(

[ Voor 28% gewijzigd door henri8096 op 09-10-2006 15:15 ]

• Rhannie

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

henri8096 schreef op maandag 09 oktober 2006 @ 15:14:
[...]

(cpu temp protectie)
Vooral tijdens processor intensieve taken, omdat de processor de warmte niet kwijt kan . . . .

[...]

Leg jij anders eens uit waarom je CPU opeens zo ontzettend heet zou worden als je geen koelpasta gebruikt. :>

[ Athlon XP 3000+ (Barton) @ 2635MHz | Abit NF7-S2 | Zalman CNPS7000-Cu | 2 x MDT 512MB DDR400 | Sapphire Radeon 9800SE @ 432MHz core/378MHz mem met alle pipelines unlocked + Zalman VF700-AlCu | WD800JB | WD2500JB | Antec SLK3000B | Zalman ZM400B-APS ]

• SgtStrider
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 02-12-2025

SgtStrider

Fractal Switchover!

henri8096 schreef op maandag 09 oktober 2006 @ 15:14:
[...]

(cpu temp protectie)

[...]

Volgens mij heb jij geen idee waar de pasta voor dient. De koelpasta maakt de boel niet koeler ofzo; het zorgt voor een betere geleiding van de warmte tussen de koeler en de CPU. Op de stock cooler van de E6400 is volgens mij gewoon een thermalpad pre-applied aanwezig, dus volgens mij hoef je je geen zorgen te maken. Maak hem anders even los en bekijk het? Op deze manier is het speculeren om niets.

CM NR200P | Gigabyte B550i Aorus Pro AX | 5600X | AMD Radeon 6900XT | Crucial P2 1TB | Ballistix 2x16GB 3600CL16 | BQ DarkRock TF | Corsair SF600

• RoD
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Of veel simpeler (aangezien je de boel al aangesloten schijnt te hebben) waarom niet gewoon even de temps checken? Als je proc mooi koel blijft (ook onder load) dan zal het wel prima zijn. Verder weet ik wel bijna zeker dat er een thermal pad aanwezig is.

Overigens is het wel handig om even vantevoren over dit soort dingen na te denken :+

• henri8096

henri8096

BIM is not a software!

Nou dan daag ik de heren die denken zonder pasta of thermal pad te kunnen voor het volgende uit:

Haal de pasta of thermalpad weg, en ga een poosje prime95 draaien of folding o.i.d.
Dus met name een stress test!

• sjorremans
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-05 08:55
henri8096 schreef op maandag 09 oktober 2006 @ 15:35:
Nou dan daag ik de heren die denken zonder pasta of thermal pad te kunnen voor het volgende uit:

Haal de pasta of thermalpad weg, en ga een poosje prime95 draaien of folding o.i.d.
Ik heb geen koelpasta gebruikt, me AMD 64 3000+ draait op @ 2,4Ghz (ivp standaard 1,8Ghz) en doet idle 26/27 graden en stressed komt het niet boven de 40 graden uit met een Zalman ALCU-7000B

dus dat je zo dringend koelpasta nodig hebt? onzin
wat er hierboven al gezegd word, het is beter voor de warmte geleiding, dus dan zou het misschien nog een paar graden koeler kunnen

Gigabyte G1.Sniper B6 | Intel Core i5-4690 @ 3500 Mhz | Ballistix Sport 16GB @ 1600 Mhz | Samsung Evo 850 250GB | Be Queit! Power 430W | CoolerMaster N400 | Synology DS1511 6TB

• Rhannie

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

henri8096 schreef op maandag 09 oktober 2006 @ 15:35:

Ik heb hier al een tijdje een slot 1 Pentium 3 draaien zonder koelpasta en die doet het prima. Ook onder zware omstandigheden als Quake III Arena en Carmegeddon 2. Ik weet niet of die cpu's al tempsensors hadden, anders wil ik het wel een keer checken met speedfan.

• Da_maniaC
  • Laatst online: 17-05 17:58

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

Leer AUB eerst uberhaupt was 'basics' omtrend computerhardware voordat je dit soort kansloze uitspraken doet.

Ik heb hier in mijn 3de systeem een 3 GHz Prescott s478 in het systeem zitten met een Zalman CNPS5700D-CU ; ZONDER koelpasta.

Dat ding is 55-60 graden stressed.

Aangezien de topic starter een E6400 op stock speeds heeft, zou hij nog minder hoeven te vrezen.

Oh en ik weet niet of je ooit Natuurkunde hebt gehad op school, maar verdiep je maar eens in het verschijnsel genaamd 'Radiatie'. :z

Tip: Als bij jullie thuis de verwarming aanstaat zit er tussen jou en de verwarming ook geen koelpasta maar krijg je het nog steeds warm. B)

[ Voor 32% gewijzigd door Da_maniaC op 09-10-2006 15:53 ]

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

• henri8096

henri8096

BIM is not a software!

Nou dan zit ik hier met mijn dure AS5 en watergekoelde PC

Ik geloof dat ik het allemaal maar weg ga gooien en mjin stock koelertje er op
ga zetten ZONDER pasta en thermal pad.
Leer AUB eerst uberhaupt was 'basics' omtrend computerhardware voordat je dit soort kansloze uitspraken doet.
Hé het dingetje past niet in het dangetje, dan nou maar met geweld.
Hé het doet het niet meer . . . . . had ik nou maar de 'basics' geleerd.

[ Voor 43% gewijzigd door henri8096 op 09-10-2006 16:00 ]

• SgtStrider
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 02-12-2025

SgtStrider

Fractal Switchover!

henri8096 schreef op maandag 09 oktober 2006 @ 15:55:
Nou dan zit ik hier met mijn dure AS5 en watergekoelde PC

Ik geloof dat ik het allemaal maar weg ga gooien en mjin stock koelertje er op
ga zetten ZONDER pasta en thermal pad.

[...]

Hé het dingetje past niet in het dangetje, dan nou maar met geweld.
Hé het doet het niet meer . . . . . had ik nou maar de 'basics' geleerd.
In plaats van dat je gaat zitten te hakken op posters kan je misschien ook eens lezen wat er word verteld, dit komt erg arrogant over. Feit blijft dat er blijkbaar al meerdere mensen het hebben gedaan. Ik denk ook niet dat iemand jouw stelling hoeft te onderbouwen, zoals je zelf zegt is het redelijk "hopeloos" ;)

CM NR200P | Gigabyte B550i Aorus Pro AX | 5600X | AMD Radeon 6900XT | Crucial P2 1TB | Ballistix 2x16GB 3600CL16 | BQ DarkRock TF | Corsair SF600

• Twixie
Als het goed is, dan zit er OF zo'n thermal pad onder je koelblok, dan is pasta niet nodig (is wel beter)
OF er zit zo'n spuitje met pasta bij de processor.
(in het geval van een thermal pad wel het bescherfolie er af trekken)
In het midden van het koelblok zaten idd 3 stukjes tape-achtige materie (lichtgrijze kleur) in specifieke vorm, een schijfje met errond twee halve cirkels: (o)
Beschermfolie heb ik niet gezien. Ik heb eigenlijk gewoon de handleiding van Intel gevolgd die bij de processor zat, dus dat zou wel goed moeten zijn, denk ik.
Anyway, systeem is nog niet onder load geweest (ben nog aan het installeren), dus zal nu wel de temperatuur een beetje in de gaten houden. Idle zat het rond de 27°C, herinner ik me.

• Twixie
Of een video voor dummies : http://cache-www.intel.com/cd/00/00/24/12/241209_241209.wmv
Dus geen koelpasta nodig, want onderkant koeler heeft dus reeds 'thermal interface pad' (maar bij mij waren dat dus 3 kleine pads eerder dan 1 groot vierkant...).

• Cassius
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Cassius

Moogles!

Ik zie ook niet wat ik lees? 5 Graden eraf met een high-end koeler? Ik geloof mijn ogen niet, hebben jullie iets, maar dan ook maar iets om dit te staven?

Dus bijvoorbeeld -->
situatie 1 = Proc -zonder iets, dus geen pad of pasta- 60 graden stressed met goede koeler
situatie 2 = Proc -met thermal pad of pasta- 55 graden stressed met goede koeler

Met alle respect medetweakers, maar dat lijkt me echt sterk. Sorry maar ik heb een dubbele ervaring die dit tegenspreekt en ik geloof persoonlijk dat ik niet computer vreemd ben. Zelfs van thermal pad naar goede pasta scheelde 8 graden op een Thunderbird 1.2Ghz hier. Ik heb 1 keer een PIV bij een vriend gerepareerd, koeler zat er perfect op, maar zat niets tussen. Ding schoot richting de 80 graden (niet tijdens boot, maar in windows ook langzaam maar zeker en in games veeel sneller) en schakelde uit. Hij had er een Thermaltake 9+ ofzo opzitten? Fan gewoon goed en strak erop. Ik eraf, schoonmaken, AS5 dun ertussen, stressed 58 graden yah ... neuh scheelt maar 5 graden :/ ... hier dus minimaal 22 ...

Sorry maar moest het even luchten, ik zou het wel eens willen zien.

De meeste mensen deugen!

• henri8096

henri8096

BIM is not a software!

SgtStrider schreef op maandag 09 oktober 2006 @ 16:42:
[...]

In plaats van dat je gaat zitten te hakken op posters kan je misschien ook eens lezen wat er word verteld, dit komt erg arrogant over. Feit blijft dat er blijkbaar al meerdere mensen het hebben gedaan. Ik denk ook niet dat iemand jouw stelling hoeft te onderbouwen, zoals je zelf zegt is het redelijk "hopeloos" ;)
Laat mij dan maar arrogant overkomen.
Ik hoop alleen dat iedereen die dit topic leest gewoon koelpasta o.i.d. blijft gebruiken.
Ik heb eerder gezien dat iemand zo stom was geweest er niks tussen te doen, die processor
heeft het niet lang uitgehouden.
Ik hoop op deze manier mensen daarvoor te behoeden.

Dat jullie blijven strooien met dat het niet nodig is, vind ik kwalijk.
Jullie zeggen dat het niet noodzakelijk is, vervolgens leest iemand hier dat, die rookt zijn processor op en kan naar de garantie fluiten.
Vergoeden jullie die proc.? Ik d8 het niet.

Dus gewoon gebruiken dat spul!!
Neem het risico niet!!
Ik heb 1 keer een PIV bij een vriend gerepareerd, koeler zat er perfect op, maar zat niets tussen. Ding schoot richting de 80 graden (niet tijdens boot, maar in windows ook langzaam maar zeker en in games veeel sneller) en schakelde uit. Hij had er een Thermaltake 9+ ofzo opzitten? Fan gewoon goed en strak erop. Ik eraf, schoonmaken, AS5 dun ertussen, stressed 58 graden yah ... neuh scheelt maar 5 graden :/ ... hier dus minimaal 22 ...
Dit komt overeen met de ervaringen die ik tot nogtoe gehad heb met processoren zonder pasta of thermal pad.

Het gevaar zit er ook in dat de processor niet gelijk overhit raakt, maar dat het "langzaam" gebeurd.
Daardoor "lijkt" er niks aan de hand te zijn.
Totdat het te laat is . . .

[ Voor 25% gewijzigd door henri8096 op 09-10-2006 17:48 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Dit gaat weer nergens meer over.

henri: je hebt natuurlijk een paar goede punten, maar de manier waarop je het overbrengt is verre van fatsoenlijk. Werk daar eens aan :) Zie ook de Algemene gedragsregels (Netiquette).

Twixie: kijk eens rond in de FAQ van Tweaking & Cooling Algemeen.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.