Alle componenten dood na PSU/MB perikelen

Pagina: 1
Acties:

• Twixie
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 26-05 15:34
Hallo mede-tweakers,
heb zowat de ergste PC nachtmerrie achter de rug. (Sorry voor het lange verhaal).
Begon met PC die niet meer wou poweren. Had dit probleem eerder al een paar keer gehad, maar ging dan telkens toch weer goed. Deze keer echter niets meer, je zag telkens nog gewoon heel effen de fans bewegen maar voor de rest niets.
Uiteindelijk beslist om een nieuwe/betere PSU te kopen, gezien de PC toch ondertussen al 4j oud was, ondertussen propvol expansies zat en de oude PSU (Antec 400W) dus wellicht de geest gegeven had. De nieuwe werd een Seasonic M12 van 500W. Eens alles aangesloten, probeer ik opnieuw een power-up, maar nu sloeg de PC helemaal tilt met constant power on en off (om de seconde). Ik meende ook een lichte brandgeur waar te nemen :|. Gegarandeerd iets om zeep dus, dacht ik. Ik besliste dan maar om eens alles lost te koppelen en te beginnen met enkel MB+CPU (Asus P4S-533E met 2.4GHz P4). Tot mijn verbazing bleken de fans nu wel mooi te spinnen. Dan maar geleidelijk aan componenten terugsteken, en uiteindelijk bleek ik weer de hele PC ineen te hebben terwijl de fans telkens mooi opspinden. Probleem opgelost, dacht ik dus, en dan herinnerde ik me dat ergens een kortsluitingske er idd voor kan zorgen dat de PC gewoon niet powert.
Ik was echter iets te optimistisch en het was het begin van een grote ellende en ontnuchtering. Om te beginnen kreeg ik immers geen beeld. Achteraf besefte ik ook dat de disks niet spinden. Toen besefte ik dat de speaker niet aangesloten was en ik dus geen feedback van het moederbord kreeg. Dat eenmaal in orde kreeg ik 'System Failed: CPU Test'. Wat ik dus al vreesde: ofwel MB ofwel CPU kapot.
Gezien het beestje toch al voorbij zijn versheidsdatum lag, besliste ik dan maar om een major upgrade te doen : nieuwe CPU (Core 2 Duo), MB, memory (uit noodzaak want had nog DDR), grafische kaart (uit noodzaak want had nog AGP), en disk (half uit noodzaak omdat ik dan ook maar meteen voor SATA wou gaan). Alles in elkaar gestoken, kreeg ik voor het eerst eindelijk terug beeld (POST/BIOS) en kon ik beginnen (her)installeren.
Ik zat nu met een nieuw probleem : ik vond mijn oude IDE CD-ROM en DVD-Writer nergens terug in de BIOS. Gezien ik een total SATA-newbie ben, dacht ik dat ik toch wel ergens iets over het hoofd aan het zien was. Ik was ook nogal in de war omdat in de BIOS er maar eventjes 6 IDE channels vermeld stonden en de nieuwe SATA disk netjes vermeld stond in channel 0. Toen ik uiteindelijk enkel de DVD-writer aansloot, bleek die wél herkend te worden en stond gewoon bij IDE channel 4.
Toen begon ik het ergste te vrezen, want noch mijn CD-ROM, noch mijn 2 oude IDE schijven bleken herkend te worden. Ik hoopte nog stiekem op verkeerde configuratie, maar ook het feit dat het nieuwe systeem eigenlijk allesbehalve stabiel was (verschillende hangs bij de POST) deed me vrezen dat er een probleem was met een van de nieuwe componenten, of erger, dat al mijn oude componenten om zeep waren maar dat leek me nogal onwaarschijnlijk. Wanneer vervolgens de Windows install CD niet eens wou booten via de DVD-writer, was het natuurlijk helemaal om bij te huilen.
Wat ik onmogelijk dacht, bleek toch te kloppen. Ik probeerde de IDE componenten in een andere oudere (IDE) PC en ook daar bleken de devices een voor een onherkenbaar te zijn. Toen ik vervolgens van een andere PC de DVD-ROM in mijn nieuwe PC stak, bleek die probleemloos herkend te worden én te werken. En toen ik tenslotte ook nog mijn oude/dure PCI geluidskaart verwijderde uit het nieuwe systeem, bleken ook ineens alle POST/BIOS problemen met het nieuwe systeem opgelost te zijn. Daarna vervolgens zonder ook maar enige hickup een volledige Windows install kunnen doen.

Uiteraard zit ik nu met een hoop vragen. Hoe is het mogelijk dat een probleem ervoor gezorgd heeft dat ik nu met een kapot MB, kapotte CPU, defecte geluidskaart, 2 dode harddisks, dode CD-ROM en defecte DVD-writer zit (en mogelijk ook nog een kapotte AGP kaart, PCI SCSI-kaart en PCI netwerkkaart, die ik alle nog moet uitproberen) ??? Ironisch: enige dat met zekerheid het incident overleefd heeft is de floppy drive |:(.
Gezien de volgorde van de feiten lijkt overigens de Seasonic M12 de dodelijke stroomstoot gegeven te hebben. Is die dan niet voldoende beveiligd in vgl met die oude Antec voeding ? Of kan een panne op het moederbord ervoor gezorgd te hebben dat er spanning kwam op alle interfaces ? Moet ik nu schrik hebben dat die M12 ook mijn nieuw systeem vroeg of laat elektrocuteert ?

Graag jullie meningen en tips...
Alvast bedankt voor de troostende woorden :P. (PS: ik bekijk het eigenlijk al van de positieve kant, ik heb nu terug een systeem dat top-of-the-line is vandaag ;)).

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-04 11:40
http://www.extremeoverclo.../Seasonic_S12_500W_7.html
ik denk dat je gelijk hebt, de reviewer schrijft hier toch duidelijk dat er iets mis is met de overspanningsbeveiliging (als die er dan wel is...)

is de Antec voeding nu eigenlijk kapot (was mij niet heel duidelijk)?
aangezien een ATX mobo zelf de PSU aan/uit zet, vind ik dit eignelijk een tricky concept omdat die chips dus constant onder spanning staan

wel jammer van alle onderdelen natuurlijk :'(

• Twixie
Tnx, maar gaat het daar niet eerder over overload ? Maw, dat de PSU gewoon verder blijft werken maar aan te lage spanningen bij een te hoge load, eerder dan een shutdown te doen. Het gevolg zou dan zijn dat je systeem onstabiel wordt ipv dat het gewoon niet meer werkt.
De Antec voeding leek me idd dood, want nadat de fans spinden met de Seasonic, nog effen de Antec geprobeerd maar de PC gaf dan geen kik meer. Kan natuurlijk ook weer aan defect MB gelegen hebben... Zal gewoon alle oude componenten eens moeten uitproberen, maar voorlopig absoluut geen zin om daar nog veel tijd in te steken.

[ Voor 37% gewijzigd door Twixie op 09-10-2006 14:35 ]

• Twixie
Bon, ondertussen een stabiel nieuw systeem en toch al een heel aantal oude componenten getest:
Antec voeding: kapot, PC geeft geen kik met deze voeding
HDD1: kapot, wordt niet meer gedetecteerd
HDD2: kapot, wordt niet meer gedetecteerd
CD-ROM: kapot, wordt niet meer gedetecteerd
DVD-Writer: kapot, wordt wel nog gedetecteerd maar leest geen enkel schijfje niet meer
Audio-kaart: kapot, doet POST hangen, PC boot niet meer
SCSI-kaart: kapot, doet PC constant rebooten tijdens POST.

Nog te testen maar passen niet in nieuwe PC :
Geheugen en AGP videokaart

MB+CPU durf ik niet testen uit schrik van nog componenten om zeep te helpen. Die vliegen rechtstreeks de container in.

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 26-05 07:00
Ik neem trouwens aan dat je nu een andere voeding dan die seasonic 500 watt hebt gekocht? Anders zou je nieuwe systeem het ook wel eens kunnen begeven als ik zo die review bekijk.

http://specs.tweak.to/16567

• freezer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08-02 20:00

freezer

er komt geen end 'an

Het lijkt erop dat je Mobo het probleem is geweest. En dat die de rest om zeep heef geholpen.

• TheoNeo_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15-01-2024
Een belangrijk punt is dat de voeding aangesloten is op een wandcontactdoos waarop een aardedraad is bevestigd, (klik voor meer info; zie stap 2 + de tip bij stap 1, of zie hier voor een plaatje van hoe een aardedraad er uit ziet).

Wanneer er geen aardedraad is bevestigd en er ontstaat binnen je PC een lekspanning (bijvoorbeeld door een los draadje) dan zou deze spanning normaal op je behuizing komen te staan.
Deze staat in contact met de 'aarde' van je systeem en dus je voeding.

Zo'n soort (voor componenten UITERST) gevaarlijke situatie wordt doorgaans door elke moderne huisinstallatie (lees 220v stroomvoorzienning van na 1975) automatisch opgelost door de 'aardlekschakelaar' automatisch op onderbreken te schakelen. De stroom naar (wanneer correct aangesloten) alle groepen (lees; zekeringen) wordt dan onderbroken, je PC valt uit en het gevaar wijkt.

LET WEL:
Deze automatische beveiliging werkt alleen wanneer de aardlekschakelaar doorverbonden is met de aardedraad van jou PC voeding !!

Zo niet, dan kan er (zoals waarschijnlijk nu het geval is) blijvende onherstelbare schade aan de onderdelen of componenten ontstaan.

N.B.
Ik stel niet dat dit het geval is, ik ga er alleen van uit, daar slaapkamers vaak zonder aardedraad worden uitgerust en PC's vaak (inderdaad!) op slaapkamers staan. :)

[ Voor 6% gewijzigd door TheoNeo_ op 17-10-2006 16:47 . Reden: Link naar plaatje toegevoegd ter verduidelijking 'aardedraad' ]

• Twixie
Ik stel niet dat dit het geval is, ik ga er alleen van uit, daar slaapkamers vaak zonder aardedraad worden uitgerust en PC's vaak (inderdaad!) op slaapkamers staan. :)
Ik ben er vrij zeker van dat dat allemaal wel snor zit. Het huis waarin we wonen is zeer recent en overal zijn er geaarde stopcontacten.
Wellicht heeft freezer gelijk : gewoon defect in Mobo waardoor die effen spanning gezet heeft op interface-pinnen die daar niet goed tegen kunnen...
Wel scary dat zoiets kan...

• TheoNeo_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15-01-2024
Twixie schreef op dinsdag 17 oktober 2006 @ 17:10:
[...]en overal zijn er geaarde stopcontacten
Dit kan best, was hier in ons huis ook.
Echter waren deze geaarde wandcontactdozen niet doorverbonden met de aardlekschakelaar!

Ik zou het voor de zekerheid toch ef controleren, straks gebeurt het je opnieuw.
Hang maar eens met een 9V batterij en een klein draadje de + van de batterij op de aardedraad (DUS NIET IN DE GAATJES VAN HET STOPCONTACT, DE RAND !! :P ).

Als het goed is valt alle spanning uit de stopcontacten in het huis dan weg, en dus alles uit (!)Mischien dat de plafond-lichten aan blijven; deze zitten soms appart geschakeld.
Pagina: 1