Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Postbank Girokwartaalkrediet - wat kost het me?

Pagina: 1
Acties:
  • 758 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb onlangs een klein kwartaalkrediet aangevraagd van EUR 500,-

ik ga dit bedrag in principe niet gebruiken want het is verschrikkelijk duur volgens mij. maar hoe duur is het nou eigenlijk?

ik kan het namelijk niet duidelijk vinden. Ik lees alleen het volgende:
Hoeveel rente betaal ik over mijn Girokwartaalkrediet?
Met het Girokwartaalkrediet kunt u maximaal 3 maanden rood staan op uw Girorekening tot het bedrag van de met u overeengekomen kredietlimiet. Hiervoor betaalt u rente. U betaalt alleen rente over het bedrag dat u rood staat. De rente bedraagt 14,70 % effectief op jaarbasis, nominaal is dit 13,794%. De rente kan wijzigen. De debetrente wordt aan het eind van de maand automatisch van uw Girorekening afgeschreven.
ok leuk, maar stel:
Ik sta 3 dagen voor 300 euro rood. wat ben ik dan kwijt?
-een heel kwartaal rente (14.7/4 = 3.6% rente) over die 300 euro?
-alleen die dagen?
-niets, aangezien ik meer dan 1 dag per kwartaal in de plus sta.

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Vziw ben je alleen over de dagen en het bedrag dat je rood staat wat kwijt. Dus niet de maximale piek rood staan over het hele kwartaal betalen ofzo.

[ Voor 42% gewijzigd door ACM op 09-10-2006 13:56 ]

Verwijderd

Topicstarter
er staat wel dat het bedrag aan het eind van de maand van de rekening wordt afgeschreven.

zou het dan misschien per maand zijn? op zich vind ik het dan niet eens zo duur, helemaal niet als het per dag is.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

In mijn geval kost het me een paar centen als ik eens een keer rood sta. Het meest wat ik heb betaald was € 0,47. Geen idee welk bedrag ik rood stond. Gebeurt me niet vaak.

De rente is acceptabel als je zo nu en dan maar nooit een lange termijn rood staat.

ARME AOW’er

• DigiK-oz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21-11 13:37
De rente is nu ongeveer 1,2% per maand. Wordt gewoon ieder dag dat je rood staat berekend (ongeveer 0,04% per dag dus). Een dagje 500 Euro rood staan kost dus zo'n Eur 0,20. Lijkt niet veel, maar als je een complete maand op -500 staat ben je wel 6 Euro kwijt.

Whatever

• Pannenkoekkie
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 28-03 18:38

Pannenkoekkie

Sugar or Cheeze?

Verwijderd schreef op maandag 09 oktober 2006 @ 13:34:
Per dag betaal je:
X*(1,147^(1/365))

• Pooh
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

Verwijderd schreef op maandag 09 oktober 2006 @ 13:34:
Ik heb onlangs een klein kwartaalkrediet aangevraagd van EUR 500,-

ik ga dit bedrag in principe niet gebruiken want het is verschrikkelijk duur volgens mij. maar hoe duur is het nou eigenlijk?

ik kan het namelijk niet duidelijk vinden. Ik lees alleen het volgende:

[...]

ok leuk, maar stel:
Ik sta 3 dagen voor 300 euro rood. wat ben ik dan kwijt?
Nee. Je betaalt niet meer dan je gebruikt.
-alleen die dagen?
Plus 1 of 2 dagen, doorgaans. Meestal ligt de rentedag verschoven ten opzichte van de transactiedag, en altijd in jouw nadeel. Als je dus vandaag geld opneemt, moet je rente betalen sinds gisteren, en als je 't meteen weer terugstort, stopt de rentebetaling pas morgen. (e.e.a. staat wel in de algemene voorwaarden).

In de praktijk komt dat dus neer op 300*((0.147/365)*5) = 60 cent (met wat afrondingsfouten, aangezien rente niet lineair maar exponentieel is)
-niets, aangezien ik meer dan 1 dag per kwartaal in de plus sta.
Nee. Als je niet in de plus staat, heb je een probleem. Het postbank-kwartaal-krediet is geen 'echt' krediet (niet aangemeld bij BKR bijvoorbeeld), omdat het korter dan 3 maand duurt. Daar zijn ze dan ook vrij streng in, je krijgt na 2.5 maand een brief dat je binnen 14 dagen moet aanzuiveren. Als je dat niet doet zullen ze wel tot incasso overgaan, dat weet ik niet precies.

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:13

Dido

heforshe

Je betaalt inderdaad gegarandeerd per dag. Ze zouden niet veel klanten overhouden als ze voor 1 dag roodstand een maand of kwartaal aan rente gaan rekenen (dat betekent enkele duizenden procenten rente op jaarbasis, namelijk!).

Hoeveel je per dag betaalt kun je uitrekenen als het het precies wilt weten. Hou er echter rekening mee dat je dat niet berekent door de jaarrente te delen door 365; op dezelfde manier is je kwartaalrente niet de jaarrente gedeeld door vier. ;)

Wat betekent mijn avatar?

• Pooh
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

Dido schreef op maandag 09 oktober 2006 @ 14:50:
Je betaalt inderdaad gegarandeerd per dag. Ze zouden niet veel klanten overhouden als ze voor 1 dag roodstand een maand of kwartaal aan rente gaan rekenen (dat betekent enkele duizenden procenten rente op jaarbasis, namelijk!).

Hoeveel je per dag betaalt kun je uitrekenen als het het precies wilt weten. Hou er echter rekening mee dat je dat niet berekent door de jaarrente te delen door 365; op dezelfde manier is je kwartaalrente niet de jaarrente gedeeld door vier. ;)
Daarom geven ze 2 rentepercentages, voor beide berekeningen 1:

14,7 / 365 = 0,0375 % per dag
1 - (1+ (13,794 / 100))^(1/365) = 0,0377 % per dag
De rest komt door afrondingsfouten + daycount conventies (bankjaren hebben doorgaans minder dagen).

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Doordat de rentedatum en de transactiedatum niet hetzelfde zijn, kan het zelfs zijn dat je rente moet betalen als je nooit rood hebt gestaan.

Als je bijvoorbeeld de situatie hebt :

1) 200 euro op je rekening
2) 's Ochtends ga je naar de bank, en storte je 300 bij
3) 's Middags ga je naar een winkel en koop je iets van 400 euro

Dan geldt dus dat die 300 euro die je hebt gestort voor de rente pas morgen mee gaat tellen, en die 400 euro die je gepind hebt van je basisbedrag van die dag af gaat; en dat is dus 200 euro. Voor de rentebetaling heb je dan één dag 200 euro rood gestaan en dan moet je dus enkele centen debetrente betalen :P

Dat merk je overigens alleen bij een rekening waarbij je géén creditrente krijgt, want anders blijf je meestal wel gewoon positief over de hele maand :)

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:13

Dido

heforshe

eamelink schreef op maandag 09 oktober 2006 @ 16:15:
Doordat de rentedatum en de transactiedatum niet hetzelfde zijn, kan het zelfs zijn dat je rente moet betalen als je nooit rood hebt gestaan.
Hangt dus van je definitie van roodstaan af, want je hebt in jouw voorbeeld volgens de bank wel rood gestaan, hoor :)

Er staat vandaag 200 op, er komt morgen 300 bij (want die stort ik vandaag!), er gaat vandaag 400 af. Dan sta ik aan het einde van vandaag gewoon 200 euro rood, en betaal ik dus rente.

Het kan heel goed zo zijn dat als je niet rood kunt staan, je die betaling van 400 euro op je buik kunt schrijven omdat dat geld wel bij de bank, maar niet op je rekening is.

[ Voor 14% gewijzigd door Dido op 09-10-2006 16:28 ]

Wat betekent mijn avatar?

Verwijderd

Topicstarter
dat is dan wel beter. het is zo goedkoper dan een CC waar je een vast bedrag per jaar aan betaald.

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Dido schreef op maandag 09 oktober 2006 @ 16:27:
[...]

Hangt dus van je definitie van roodstaan af, want je hebt in jouw voorbeeld volgens de bank wel rood gestaan, hoor :)

Er staat vandaag 200 op, er komt morgen 300 bij (want die stort ik vandaag!), er gaat vandaag 400 af. Dan sta ik aan het einde van vandaag gewoon 200 euro rood, en betaal ik dus rente.

Het kan heel goed zo zijn dat als je niet rood kunt staan, je die betaling van 400 euro op je buik kunt schrijven omdat dat geld wel bij de bank, maar niet op je rekening is.
Nee, als je het stort bij de Rabobank dan is het er meteen. Anders kan je inderdaad die 400 euro niet betalen ;)

Maargoed, ik heb het dus voor elkaar gekregen bij de Rabobank om 2 cent te moeten betalen zonder dat ik rood heb gestaan, en zonder dat ik uberhaupt rood heb gestaan ;)

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Just my 2 cents:
eamelink schreef op maandag 09 oktober 2006 @ 16:49:
[...]
Maargoed, ik heb het dus voor elkaar gekregen bij de Rabobank om 2 cent te moeten betalen zonder dat ik rood heb gestaan, en zonder dat ik uberhaupt rood heb gestaan ;)
Je moet wel rood hebben gestaan. Al was het maar een dagdeel of nog minder.

Ik zou erg principieël zijn en mijn bankier vragen wanneer het was. Datum, tijd én bewijsmateriaal. :)

ARME AOW’er

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Mijn echte saldo was altijd positief, maar mijn 'rentesaldo' was dat dus niet :P

Je rentesaldo is je saldo aan het begin van de dag, minus alle opnames. Stortingen komen er voor je rentesaldo pas de volgende dag bij.

Dus als je beginsaldo 200 euro is, en je neemt 400 euro op (nadat je gestort hebt), dan moet je wel rente betalen, ondanks dat je niet rood hebt gestaan.

En ja, dat is een gekke regeling :P

Maargoed, het gaat wel slightly offtopic :P

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

eamelink schreef op maandag 09 oktober 2006 @ 17:37:
Mijn echte saldo was altijd positief, maar mijn 'rentesaldo' was dat dus niet.

Maargoed, het gaat wel slightly offtopic.
Valutadatum is de term.

ARME AOW’er

Pagina: 1