Vakantiedagen opnemen einde contract

Pagina: 1
Acties:
  • 4.547 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PleXtor
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-04 18:17
Half september heb ik mijn ontslag ingediend bij mijn huidige werkgever. Per 31 oktober 2006 wordt mijn contract beëindigd. Maar nu heb ik met mijn werkgever wat gezeur over mijn op te nemen vakantiedagen.

Ik heb direct bij mijn ontslag aangegeven dat ik graag de laatste twee weken van oktober vrij zou willen hebben (zoveel vakantiedagen heb ik nog). Hier wordt nogal moeilijk over gedaan. Ze laten mij weten, dat ze mij pas laten gaan als de lopende projecten afgerond worden. Mag dit? Moeten ze mij niet duidelijkheid verschaffen over wat ik kan verwachten? (vrij of niet vrij)

Nu heb ik het volgende op internet gevonden, maar de werkgever geeft aan dat dit niet op deze situatie van toepassing is (Ik heb dit jaar al een vakantie van drie weken gehad).

Opnemen van vakantie-uren

In sommige organisaties kunt u zonder overleg uw vakantie-uren opnemen op het moment dat het u het beste uitkomt. Maar dat is lang niet altijd zo: meestal gaat het in overleg tussen de werknemer en werkgever. Uw werkgever moet uw wensen in principe honoreren; hij mag alleen weigeren u vrij te geven als hij daar een hele goede reden voor heeft. Bijvoorbeeld een deadline of veel zieke collega's. Hij moet dit dan binnen twee weken na uw verzoek aan u laten weten. Hoort u binnen die tijd niets, dan kunt u uw vakantie gewoon opnemen.
Worden u en uw werkgever het niet eens, dan mag uw werkgever uiteindelijk zelf bepalen wanneer u uw vakantie kunt opnemen. Hij mag dat niet op het laatste moment doen, u moet nog genoeg tijd hebben om voorbereidingen te treffen.

http://www.kennisring.nl/smartsite.dws?id=33421#p3

N.a.v. dit stukje heb ik het idee dat zij mij binnen twee weken moeten laten weten of ik vrij ben de ja of de nee. Maar ze blijven zeggen: Als de projecten klaar zijn, dan mag je weg....

Ook is er net een nieuwe software engineer aangenomen, maar die heeft nu eerst cursus. Daardoor kan ik hem niet het werk overdragen in mijn normale werktijd, maar dit zou dan dus moeten wanneer ik toe ben aan mijn vakantiedagen (half oktober).

Wie weet wat mijn recht is in deze? Hebben ze inderdaad hun twee weken verspeeld, door mij niet duidelijk een uitsluitsel te geven? Help!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfz11
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 30-03 16:35
Wat wij altijd doen is dat je vakantie dagen gewoon opgenomen worden je hebt recht op die vakantie dagen. normaal plan je je vrije dagen altijd in overleg maar gezien het voor jouw einde kontrakt is. neem je die gewoon op voor dat je kontrakt ten einde is.

Het uitbetalen van die dagen hoef je niet mee akkoord te gaan. Vrije dagen zijn namelijk een recht je hebt recht op 5 weken vakantie per kalender jaar. deze dagen mogen niet uitbetaald worden zonder jouw toestemming hier is onlangs (maand of 3 geleden) een uitspraak over geweest van het hoog gerechtshof.

Je bent dus ook verplicht om de laatste 2 weken vrij te nemen want doorwerken tot 31 oktober en dan 2 weken vakantie is helaas niet mogelijk je werkt er dan niet meer en kan dus ook geen vrij nemen. Je werkgever kan nog voorstellen nu 2 weken vrij te geven maar daar hoef je zeker niet op in te gaan en uitbetalen is ook geen optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-06 22:25
PleXtor schreef op maandag 09 oktober 2006 @ 13:06:
Half september heb ik mijn ontslag ingediend bij mijn huidige werkgever. Per 31 oktober 2006 wordt mijn contract beëindigd. Maar nu heb ik met mijn werkgever wat gezeur over mijn op te nemen vakantiedagen.

Ik heb direct bij mijn ontslag aangegeven dat ik graag de laatste twee weken van oktober vrij zou willen hebben (zoveel vakantiedagen heb ik nog). Hier wordt nogal moeilijk over gedaan. Ze laten mij weten, dat ze mij pas laten gaan als de lopende projecten afgerond worden. Mag dit? Moeten ze mij niet duidelijkheid verschaffen over wat ik kan verwachten? (vrij of niet vrij)
De wetgever heeft er specifiek rekening mee gehouden dat vrije dagen *niet* opgenomen kunnen worden bij het einde van het dienstverband. Het afronden van projecten is daarvoor een goed argument.

Daar staat echter tegenover dat het een maand van tevoren vrij vragen, buiten een piekperiode een heel redelijke termijn is om vrij te vragen. Je werkgever moet er in alle redelijkheid rekening mee houden dat je je vrije dagen op wilt nemen.
mfz11 schreef op woensdag 11 oktober 2006 @ 11:07:
Het uitbetalen van die dagen hoef je niet mee akkoord te gaan. Vrije dagen zijn namelijk een recht je hebt recht op 5 weken vakantie per kalender jaar. deze dagen mogen niet uitbetaald worden zonder jouw toestemming hier is onlangs (maand of 3 geleden) een uitspraak over geweest van het hoog gerechtshof.

Je bent dus ook verplicht om de laatste 2 weken vrij te nemen want doorwerken tot 31 oktober en dan 2 weken vakantie is helaas niet mogelijk je werkt er dan niet meer en kan dus ook geen vrij nemen. Je werkgever kan nog voorstellen nu 2 weken vrij te geven maar daar hoef je zeker niet op in te gaan en uitbetalen is ook geen optie.
Dit klopt niet. Zoals ik hierboven al zei, heeft de wetgever er juist rekening mee gehouden dat de wettelijke vrije dagen (overigens geen 5 maar 4 weken) bij het einde van het dienstverband uitbetaald worden. Daarom is de nieuwe werkgever verplicht je die dagen onbetaald op te laten nemen.

[ Voor 31% gewijzigd door StevenK op 11-10-2006 11:21 ]

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfz11
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 30-03 16:35
http://ontslag.blog.nl/al...oop_minimum_vakantiedagen

Vrije dagen zijn een recht en mogen niet zonder toestemming van de werknemer uitbetaald worden. einde dienstverband doet daar niks aan af. als ik de TS was zou ik er dan ook op aandringen om je vrije dagen te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-06 22:25
mfz11 schreef op woensdag 11 oktober 2006 @ 11:49:
http://ontslag.blog.nl/al...oop_minimum_vakantiedagen

Vrije dagen zijn een recht en mogen niet zonder toestemming van de werknemer uitbetaald worden.
Dat recht wordt gewaarborgd door de verplichting van de nieuwe werkgever om die vrije dagen onbetaald te honoreren. De werkgever moet echter wel een goede reden hebben. Het gaat niet zo ver dat er een 'zwaarwegend bedrijfsbelang' geëist wordt, maar afronding of overdracht van bijvoorbeeld een project is een goede reden.

Bij de afweging van deze belangen speelt ook mee hoe lang van tevoren de werknemer het dienstverband heeft opgezegd.,

[ Voor 27% gewijzigd door StevenK op 11-10-2006 11:57 ]

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
Is er ook reden dat je vrij wilt hebben? Geld krijg je namelijk toch uitbetaald.
Weet verder niet of je een nieuwe baan hebt, maar je kunt vragen of ze het als periode uitbetalen, dus niet samen met de laatste uitbetaling, maar een paar weken later als afrekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PleXtor
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-04 18:17
Iblies schreef op woensdag 11 oktober 2006 @ 12:36:
Is er ook reden dat je vrij wilt hebben? Geld krijg je namelijk toch uitbetaald.
Weet verder niet of je een nieuwe baan hebt, maar je kunt vragen of ze het als periode uitbetalen, dus niet samen met de laatste uitbetaling, maar een paar weken later als afrekening.
Er is zeker een reden dat ik vrij wil hebben. Ik wil niet op vakantie, maar mijn flat opknappen. Daarvoor zijn twee weken ideaal. Ik heb al wel een nieuwe baan en daar begin ik gewoon 1 november.

Mijn baas heeft een planning gemaakt en hij denkt dat ik 20 oktober klaar ben met werken. Dat zou betekenen, dat ik 4 dagen door zou moeten werken. Met mijn nieuwe baas heb ik ook al afgesproken dat ik in totaal 2 weken vrij kan nemen. Ik heb mij er eigenlijk al bij neergelegd dat ik nog een paar dagen langer moet werken...

Bedankt voor de reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 15354

Ik dacht dat de EU onlagns had besloten dat vakantiedagen uberhaupt niet meer verkocht mogen worden. Ook niet als de werknemer het zelf wel wil, om "gedwongen vrijwilligheid" te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Je hebt het recht op die dagen, maar de werkgever kan je verplichten ze eerder op te nemen.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan_V
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:29
Onlangs (in mei) heb ik ook ontslag genomen bij m'n ex-werkgever. Aangezien ik toen nog zo'n 2 of 3 weken vakantiedagen had staan wilde ik de maand juni 3 weken vrij nemen. M'n directe manager zei dat het onmogelijk was om dit te doen gezien de drukte en zo. Uiteraard zouden deze dagen wel gewoon uitbetaald worden.
Uiteindelijk heb ik de 6 weken lang helemaal niets nuttigs gedaan op het werk, aangezien er niets te doen was. Op zich ook wel makkelijk geld verdienen, maar had liever thuis in de tuin of op het strand gelegen.
Naderhand was het op zich ook wel fijn dat er nog zoveel dagen open stonden, aangezien er nog een lease termijn boete kwam. Nu zijn al m'n vrije dagen op gegaan aan deze boete. Op zich wel vervelend, aangezien ik dit jaar nu maar zo'n 16 vrije dagen heb gehad of zo, maar ach volgend jaar beter.

Volgens mij kunnen/mogen je gewoon door laten werken. Misschien als je veel trammelant hierover maakt dat het wel zou kunnen.

Battle.net - Jandev#2601 / XBOX: VriesDeJ

Pagina: 1