Toon posts:

Waar casefan en blaasrichting?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste alle,

Ik heb een extra casefan aangeschaft echter weet ik niet helemaal wat de meest optimale plaatsing is. Aan de achterkant of de voorkant?
Moet de lucht naar binnen geblazen of juist naar buiten?

Mvg,
Ramon

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:03
Onder naar binnen blazen, boven naar buiten blazen. Je kan zelf bedenken wat er meer nodig is, warmte afvoeren of koude lucht aanvoeren :)

The devil is in the details.

Verwijderd

Topicstarter
Ehhh ....

Dat was nou net wat ik miste in de FAQ, wat is de effectiefste optie? Dus eerst voor en dan achter?

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Tuurlijk zit dat niet in de FAQ: Frequently Asked Questions T&C

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Verwijderd

Dat ligt er natuurlijk helemaal aan wat je huidige opstelling is; heb je al casefans? Zo ja, hoeveel en hoe zijn die geplaatst? Je hebt waarschijnlijk ook een fan in je voeding. Misschien is het handig een intakefan te combineren met harde schijfkoeling? Zorg er in ieder geval voor dat de verhouding in/uit een beetje gelijk is.
Je kunt natuurlijk ook gewoon testen wat efficiënter is... (meten is weten... ;) )

Verwijderd

Topicstarter
Hoi allen,

Ik kon niet in de FAQ vinden wat nou het beste is om mee te beginnen (had hem wel gelezen). Waarschijnlijk dus even uitproberen. Wat ik nu heb is een fan van de voeding en een extra casefan. In de kast heb ik twee plaatsen om hem te installeren. Eentje bovenin de kast net beneden de voeding en eentje voorin helemaal onderin.

Mijn vraag is dus, wat is de beste optie of valt dit niet zo generiek te stellen en moet ik ff zelf een beetje klooien om het uit te vinden?

Wordt in de FAQ met de fan bovenin, de fan van de voeding bedoeld? Als dat zo is dan lijkt het me namelijk het beste om de exta case fan aan de voor/onderkant te doen. Aan de andere kant zit bij de plek achter/bovenin de CPU en die maken natuurlijk de meeste warmte. Ik denk dat ik dus nog wel ff aan het zoeken ben naar de beste optie.

mzzl

Verwijderd

Topicstarter
Hoi alle,

Net even testje gedaan. Prime95 laten draaien met casefan aan en een window even snel bewegen. Na een tijdje casefan uitgezet en dan blijkt dat de CPU fan harder gaat draaien. De casefan helpt dus wel. Heb hem waarschijnlijk verkeerd om erin zitten (aan achter/bovenkant). Hij blaast nu lucht de kast in, als ik de faq moet geloven zou deze het eruit moeten blazen. Echter blaast ie nu wel koude lucht op de processor, dus ik weet het zo net zo min nog niet. Morgen even andersom erin zetten en kijken wat ie doet.

Waarschijnlijk zal het nog beter zijn om het plaatje na te doen en er nog eentje bij te zetten. Heb echter geen aansluitpunten meer op mijn moederbord ... Werken die fans die je je voeding aansluit ook eenbeetje?

mzzl

• Iavak
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 30-01 09:18

Iavak

no savegame

Ja het werkt heel goed.

All mijn casefans zijn gewoon aangesloten op de voeding d.m.v. 4-pins molex. Alleen verlies je wel de mogelijkheid om de fanspeed te regelen via programmatjes als SpeedFan o.i.d.

• RSD1982
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-12-2025
Van casefans ben ik ook nog altijd niet goed op de hoogte...Nu hebben mijn casefans allemaal een molex plus eejn 3 pin aansluiting. echter de 3pin aansluiting daar zit maar 1 draadje op en wel dr ground...als ik alleen die 3pin aansluit op mijn moederbord gaan ze niet draaien. Wat doe ik dan fout? heb nu zowel de 3pin als de molex aangesloten

Verwijderd

Dat draadje in de 3pin is niet de ground, maar de RPM kabel. Als je deze op het moederbord aansluit, zul je de kunnen uitlezen met hoeveel toeren je fan draait. Dit is een speciaal draadje, omdat dat via het moederbord moet en niet via de voeding kan.

• RSD1982
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-12-2025
Verwijderd schreef op dinsdag 10 oktober 2006 @ 13:26:
Dat draadje in de 3pin is niet de ground, maar de RPM kabel. Als je deze op het moederbord aansluit, zul je de kunnen uitlezen met hoeveel toeren je fan draait. Dit is een speciaal draadje, omdat dat via het moederbord moet en niet via de voeding kan.
Het draadje op 3 pin connector gaat in t pinnetje op t moederbord...het boekje van de moederbrod vertelt mij dat dat pinnetje waar de connector op is aangesloten en waar een draadje zit de ground is de andere 2 zijn rpm en nog iets....Overigens kan mijn moederbord ze niet lezen dus het is echt iets anders dan de rpm

[ Voor 6% gewijzigd door RSD1982 op 10-10-2006 16:38 ]

Pagina: 1