WK 2026: Scoor de beste deals! Stel jouw winnende opstelling samen met behulp van ons advies.
Toon posts:

Database maken in excel

Pagina: 1
Acties:
  • 2.745 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Voor mijn stagebedrijf dat een makelaarskantoor ik zou graag een database ontwerpen waarin een aantal gerelateerde gegevens worden opgeslagen. Alleen ik heb een gebrek aan kennis van excel dus zou mooi zijn als iemand mij kan helpen hiermee.

Een formulier:
De volgende gegevens moeten worden ingevoerd:
- Straat
- Nummer
- Originele prijs
- opmerkingen

Database:
In de database moeten alle gegevens geplaatst worden en wanneer de prijs is veranderd dat de orginele prijs word behouden in het orginele prijs vakje. En de veranderde prijs word dan in het prijs vakje geplaatst.

Is dit mogelijk in excel is mijn eerste vraag?
En mijn tweede vraag is hoe?

[ Voor 78% gewijzigd door Verwijderd op 09-10-2006 12:08 ]

• bigbeng
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-11-2021
Excel is een rekenmachine met macro's en dus geen database.

Je kunt nu wel een heel stuk DBMS afhandeling zelf gaan schrijven en veel moeite erin steken, maar uiteindelijk zal het aanschaffen van een licentie Access goedkoper zijn dan zelf gaan stoeien met DBMS issues.

Maar goed, het antwoord op je eerste vraag is, het kan inderdaad, maar is af te raden.
Het hoe is lastiger te beantwoorden. Je kunt hidden sheets aanmaken in excel, deze zou je kunnen gebruiken om de data in op te slaan. Met een vba formulier kun je de gegevens laten zien en eventueel ook weer op laten slaan. Het kopieren van de prijs naar originele prijs kun je doen op het moment dat de gebruiker op Opslaan drukt.

• Oceria
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:59

Oceria

I've been in between....

Volgens mij kun je dat toch VEEL beter doen met Microsoft Access; dat is een betere database programma dan excel. Je kunt zelf een database opbouwen met cross referenties en een input form, alsmede een zoekform. Access komt zelfs met templates die al een heel stuk lijken op wat jij nodig hebt!

In Excel is het wel mogelijk om gegevens van het ene blad naar het andere te brengen en ik denk dat het zelfs wel mogelijk is om scripts te schrijven die controleren of inhoud al eens ingegeven is, maar dat kost relatief veel rekenkracht (want inefficiënt) en is moeilijk te controleren op juistheid. Ook zoeken naar data en het in leesbare vorm presenteren is erg omslachtig. Mijn advies is om toch access aan te schaffen.

Natuurlijk zou je ook naar een wat grotere oplossing kunnen kijken: een webserver met php+mysql: als dat op de server draait kunnen gelijk alle workstations daar op werken. Het kost meer tijd om op te zetten, maar is wel zeer goed schaalbaar.

Oceria doesn't know where this repeatbutton -repeatbutton is...

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-05 18:45

Gé Brander

MS SQL Server

Ik zou dan Access als front end gebruiken en SQL Server Express als back end gebruiken. Dan heb je de voordelen van beide. Niet Excel gebruiken voor een database. Als front end zou het nog kunnen maar is ook niet wenselijk.

Over het hoe, daar zou ik als ik jou was, eerst maar eens naar zoeken. Er is genoeg over te vinden.

[ Voor 45% gewijzigd door Gé Brander op 09-10-2006 13:12 ]

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 14:47
Waarom gebruik je niet Word ?? Dit universele pakket is naast tekstverwerken, tabellen en kolommen ook prima in te zetten als database (bv samenvoegen) en als tekenpakket.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

c70070540 schreef op maandag 09 oktober 2006 @ 13:11:
Ik zou dan Access als front end gebruiken en SQL Server Express als back end gebruiken. Dan heb je de voordelen van beide. Niet Excel gebruiken voor een database. Als front end zou het nog kunnen maar is ook niet wenselijk.

Over het hoe, daar zou ik als ik jou was, eerst maar eens naar zoeken. Er is genoeg over te vinden.
Maar is al een heel ingewikkelde oplossing, als het gaat om 2-3 users zeg maar ;) Het ligt er aan hoeveel gebruikers er komen.

Maar goed... Excel als database? Hmm Google zegt dat het wel mogelijk is. Maar lijkt me een hoop geklooi met formulieren, vba e.d.

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:44

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

GarBaGe schreef op maandag 09 oktober 2006 @ 13:14:
Waarom gebruik je niet Word ?? Dit universele pakket is naast tekstverwerken, tabellen en kolommen ook prima in te zetten als database (bv samenvoegen) en als tekenpakket.
Nee man, word gebruik je voor je mail.

En nu serieus:

Excel is een spreadsheet programma. Een spreadsheet programma gebruik je bij boekhoudkundige bewerkingen en andere berekeningen. Voor een database applicatie gebruik je een database applicatie zoals access. Hoewel dit natuurlijk uber logisch klinkt zijn er complete volksstammen die het toch andersom wensen te doen....

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Verwijderd

Waarom zou je dit in godensnaam in Excel willen maken? Zoals hier boven ook al gezegd wordt is Access (met of zonder SQL backend) een veel betere oplossing. Ik beh het idee dat er niet al te veel mensen tegelijk in gaan werken, dus lijkt alleen Access me voldoende.

Gezien de in te voeren gegevens lijkt het voldoende om 1 tabel te hebben: tbl_huis (oid) in tbl_huis maak je de velden
fld_huisid (autonummer)
fld_straat (varchar)
fld_nummer (varchar) -> varchar omdat er ook huisnummers zoals 7bis bestaan
fld_woonplaats (varchar)
fld_prijs (decimal)
fld_orginele_prijs (decimal)
fld_opmerkingen (memo)

Eventueel kun je ook een tabel met persoonsgegevens (tbl_klant) maken van de mensen die geinteresseerd zijn. Op die manier kun je eenvoudig geinteresseerden koppelen aan woningen.
In tbl_klant maak je bijvoorbeeld:
fld_klantid (autonummer)
fld_voornaam (varchar)
fld_tussenvoegsel (varchar)
fld_achternaam (varchar)
fld_straat (varchar)
fld_nummer (varchar)
fld_woonplaats (varchar)
fld_telefoonnummer (integer)

Met een koppeltabel (tbl_klant_huis) kun je klanten aan huizen koppelen:
fld_huisid
fld_klantid

Met een query kun je vervolgens de volledige gegevens van de klanten en bijbehorende huizen laten zien.

Verwijderd

Topicstarter
heel erg bedankt voor alle reacties! De reden waarom ik het eerst in excel wou doen was omdat ik geen acces op de computer op mijn stagebedrijf heb staan.

Ik heb nu mijn laptop meegenomen met acces. Dus ik ga lekker even prutsen met acces om er achter te komen hoe ver ik kan komen. ik ben in ieder geval al heel blij met de reacties!

en ik zie dat er heel wat mensen zijn met verstand van zaken dus misschien zou ik graag nog beroep op jullie willen doen.
Pagina: 1