Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Op zoek naar velgen

Pagina: 1
Acties:
  • 153 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Pakjebakmeel
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20-11 15:14
Medetweakers,

Ik wil binnenkort eens op zoek gaan naar wat mooiere velgen voor mijn auto aangezien ik nu van die lelijke wieldoppen heb maar zie door de bomen het bos even niet meer; ik hoor vanalles over verschillende soorten maten, aantal bouten, boutafstand etc. etc.

Is er iets van een velgen FAQ waarin dit alles staat uitgelegd? Ik kan er iig niet veel op vinden.. Waar moet je op letten enzo? Wat is waarmee compatible?

Misschien een idee om een soort van tuning FAQ in het leven te roepen voor de gene die genoeg kennis van zake heeft>? ;)

Sorry voor de magere post :'(

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Iedereen weet alles over wagens dus iedereen heeft het altijd goed in een FAQ. Doe maar niet ;)

Maar waar je op moet letten zijn de steek van de bouten (de afstand tussen de gaten), een keuringsteken (TUV), de offset van de velg (ET waarde) en vooral dat die goedgekeurd zijn voor jouw model van wagen in geval van een ongeluk ( * Chevy454 is een zeikerd bij expertisegevallen)

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• Pakjebakmeel
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20-11 15:14
Hoe zat het met de totale omtrek? Ik hoorde dat als dat groter of kleiner wordt dan wat het nu is de kilometer teller niet meer klopt..

Waar kun je al die techische specs van het betreffende model vinden? boekje? online?

• Chevy454
  • Niet online
andere band monteren met een kleinere wanghoogte.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• Renegade
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-10-2020
Pakjebakmeel schreef op maandag 09 oktober 2006 @ 11:33:
Waar kun je al die techische specs van het betreffende model vinden? boekje? online?
Met de oplossing zoals Chevy die al aangeeft. Nu weet ik dat je in Belgie het PVG nummer hebt, daaraan kun je afleiden wat voor een banden toegelaten zijn voor je auto. In Duitsland heb je daarvoor een groen papiertje waarop de toegelaten types komen te staan, ik moet alleen zeggen dat ik niet weet of we in Nederland een vergelijkbaar systeem hebben. Maar ongetwijfeld zal die info ook in het boekje van de auto staan lijkt me. :)

HAI
CAN HAS STDIO?
VISIBLE "HAI WORLD!"
KTHXBYE
@BasRaayman op twitter

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Hmm, ik heb nog nooit gehoord dat een bepaalde velg niet zou mogen, tenzij natuurlijk het formaat + band totaal niet overeen komen met wat er origineel onder hoort (waardoor je flinke tellerafwijkingen krijgt). Kun je daar wat uitleg over geven, Chevy454?

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• Harry
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-12-2024
Van een dergelijke regelgeving (als in welke velg wel of niet mag) heb ik hier in Nederland ook nog nooit wat van gehoord. Dus zou een zeikerd zijn in dit soort gevallen in expertisegevallen overbodig zijn ;) .

Kan zijn dat de fabrikant een eigen lijst bijhoud, maar dan zou 't wenselijk zijn hier ook publiekelijk iets mee te doen.

BMW 535D

Verwijderd

http://www.velgenland.nl
http://www.pitbox.nl
http://www.tuning2.de
http://www.alcar.nl
http://www.rijsbergen.nl
http://www.rodi-online.nl
http://www.fznederland.com/
http://www.alwaysbemobile.nl/index.asp
http://www.hespo.nl
http://www.nijhofbanden.nl

Zit zelf ook te orienteren voor 17" velgen voor mn 1998 2.0 16V Primera P11 sedan.

Zit beetje naar deze te kijken:

Borbet LS:

Afbeeldingslocatie: http://www.virag.ru/pic/catalog/models/1513/large.jpg

MAK Cruiser:

Afbeeldingslocatie: http://www.a1gumi.hu/felnik/mak/Nagy/cruiser.gif

Team Dynamics Pro Race 1:

Afbeeldingslocatie: http://www.turrifftyres.co.uk/catalog/images/Pro_Race1_White.jpg

Mijn auto:

Afbeeldingslocatie: http://i110.photobucket.com/albums/n104/DaMasterPNut/IMG_0592.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i110.photobucket.com/albums/n104/DaMasterPNut/IMG_0590.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i110.photobucket.com/albums/n104/DaMasterPNut/IMG_0591.jpg

[ Voor 60% gewijzigd door Verwijderd op 10-10-2006 20:05 ]

• Grrrrrene
  • Niet online
Soulfly schreef op dinsdag 10 oktober 2006 @ 04:55:
Van een dergelijke regelgeving (als in welke velg wel of niet mag) heb ik hier in Nederland ook nog nooit wat van gehoord. Dus zou een zeikerd zijn in dit soort gevallen in expertisegevallen overbodig zijn ;)

Kan zijn dat de fabrikant een eigen lijst bijhoud, maar dan zou 't wenselijk zijn hier ook publiekelijk iets mee te doen.
Het enige wat ik me voor kan stellen is iets van een maximale belasting voor een velg. Bij banden heb je max snelheid en max belasting, maar voor een velg zou dat (iig qua belasting) vast ook wel kunnen gelden. Je ziet het alleen nooit terug in de specs op internet :?

Ik weet zo 1-2-3 ook niet wat voor gevolgen een andere ET waarde heeft op rijgedrag en veiligheid? En uiteraard moet het fysiek passen: te brede banden/velgen en het loopt aan in je wielkasten.

• Chevy454
  • Niet online
Grrrrrene schreef op dinsdag 10 oktober 2006 @ 02:41:
Kun je daar wat uitleg over geven, Chevy454?
Ja. Als de velg niet door de constructeur als geschikt wordt bestempeld dan kan je de lul zijn bij een ongeval want dan kan je hoofdelijk aansprakelijk worden gesteld omdat je met een voertuig rond rijdt welke niet conform de eisen is.

Chevy454 in "[auto] grotere schijven sneller remmen"
Chevy454 in "Vermogen brommer"

* Chevy454 wilt ooit eens voor het gerecht werken. Samen met het witlof enzo :+

[ Voor 20% gewijzigd door Chevy454 op 11-10-2006 12:30 ]

• Grrrrrene
  • Niet online
OK, dus even theoretisch: ik bestel via een niet nader te noemen website velgen door m'n automerk + type + uitvoering te selecteren. Dan weet ik zeker dat die velgen goedgekeurd zijn voor mijn auto en als dat toch niet zo blijkt te zijn is het het probleem van de verkoper die beweert dat het onder m'n auto past?

Ik zie nml veel mensen gewoon maar wat kopen wat onder een andere wagen vandaan komt of wat goedkoop is (in de aanbieding), dus tsja, volgens mij houdt niemand daar rekening mee ;)

[ Voor 22% gewijzigd door Grrrrrene op 12-10-2006 18:00 ]

• tazzman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09 11:52

tazzman

a real boardmonkey

Soulfly schreef op dinsdag 10 oktober 2006 @ 04:55:
Van een dergelijke regelgeving (als in welke velg wel of niet mag) heb ik hier in Nederland ook nog nooit wat van gehoord. Dus zou een zeikerd zijn in dit soort gevallen in expertisegevallen overbodig zijn ;) .

Dit is in Duitsland wel degelijk heel normaal - in mijn kentekenbewijs staat namelijk aangegeven welke typen banden en velgen door BMW goedgekeurd zijn om op mijn auto gebruikt te worden. Voor afwijkende velgen of banden moet ik een goedkeuring aanvragen - geen idee hoe dat exact werkt maar het schijnt wel een gedoe te zijn.

Al die "German Style" auto's met van die kleine maar erg dikke 13" banden enzo.... die kunnen ongelooflijk zwaar de l*l zijn bij een ongeval hier. Er bestaat een kans dat je verzekering gewoon vervalt omdat je op niet goedgekeurde banden rijdt.

Eigenlijk zijn alle veranderingen aan de auto die niet door de fabrikant of TUV goedgekeurd zijn verboden.

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

• Chevy454
  • Niet online
Grrrrrene schreef op donderdag 12 oktober 2006 @ 17:53:
Ik zie nml veel mensen gewoon maar wat kopen wat onder een andere wagen vandaan komt of wat goedkoop is (in de aanbieding), dus tsja, volgens mij houdt niemand daar rekening mee ;)
Dat klopt. Berouw komt nu eenmaal na de daad als de expert langskomt bij een (dodelijk) ongeval.

[ Voor 3% gewijzigd door Chevy454 op 12-10-2006 20:17 ]

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:22
Zolang je steek en je ET waardes etc kloppen is er toch niks aan de hand? :?

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

• Banpei
  • Laatst online: 21-11 11:32
MewBie schreef op woensdag 18 oktober 2006 @ 11:31:
Zolang je steek en je ET waardes etc kloppen is er toch niks aan de hand? :?
MWa, zou niet zomaar een setje 12 of een 17 inch onder mijn auto duwen... Naast dat het gewoon niet past zal het het weggedrag van mijn auto behoorlijk beinvloedden. Ik merk al een behoorlijk verschil nu ik van 15" naar 14" ben gegaan. :|
Tellerafwijking is niet zo verschrikkelijk: ik rij nu al een jaar met een tellerafwijking, maar het is wat minder erg geworden met de 14 inchjes. Je past je vanzelf wel aan... ;)

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

tazzman schreef op donderdag 12 oktober 2006 @ 19:26:
[...]

Dit is in Duitsland wel degelijk heel normaal - in mijn kentekenbewijs staat namelijk aangegeven welke typen banden en velgen door BMW goedgekeurd zijn om op mijn auto gebruikt te worden. Voor afwijkende velgen of banden moet ik een goedkeuring aanvragen - geen idee hoe dat exact werkt maar het schijnt wel een gedoe te zijn.

Al die "German Style" auto's met van die kleine maar erg dikke 13" banden enzo.... die kunnen ongelooflijk zwaar de l*l zijn bij een ongeval hier. Er bestaat een kans dat je verzekering gewoon vervalt omdat je op niet goedgekeurde banden rijdt.

Eigenlijk zijn alle veranderingen aan de auto die niet door de fabrikant of TUV goedgekeurd zijn verboden.
ik dacht dat het niet uitmaakte zolang je velg+band specs (dus omtrek, ET en Steek) niet buiten de maximale opgegeven door de fabrikant vielen er niks aan de hand was (en je Velg TUV goedgekeurd is)

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:25

JT

VETAK y0

Ik wil er ook even het volgende bij zeggen: bedenk goed wat je wilt. Als in: performance of looks. 17" is mooi, maar ik ben nu terug gegaan van 15" naar 14". Dit heeft mij een paar 10en van een seconde opgeleverd naar de 100. Hoe dat kan ?
1.) De velgen zijn lichter. Nou boeit het gewicht op zich niet zo, wat wel boeit is dat het gewicht aan je aandrijflijn vast zit. Dus lichtere velgen kan misschien 2% van je totaal gewicht schelen, dat niet zoveel uitmaakt, maar het kan wel zomaar 15 a 20% gewicht schelen aan je aandrijfas. En dat maakt WEL uit.
2.) Het gewicht van de velg zit meer naar het midden van je as.

Deze 2 dingen zorgen ervoor dat het minder energie kost om je wielen te laten draaien en daardoor ga je dus sneller naar de 100.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:09
maar je top is wel lager, waarschijnlijk..

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Om tellerafwijking te voorkomen is deze pagina er handig. Vul je originele bandenmaat in en je kunt kijken hoeveel een andere bandenmaat scheelt in omtrek.

🖥️ | 🚗

• JT

JT

VETAK y0

418O2 schreef op donderdag 19 oktober 2006 @ 01:33:
Nog niet getest, maar dat hoeft niet. Het kan namelijk zo zijn dat je met grotere velgen meer energie nodig hebt om een bepaalde snelheid te bereiken en daardoor dus minder toeren kan draaien in z'n 5. Goed punt, ik ga van het weekend denk ik is de autobahn opknallen om te testen.

[ Voor 10% gewijzigd door JT op 19-10-2006 01:41 ]

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

• Chevy454
  • Niet online
418O2 schreef op donderdag 19 oktober 2006 @ 01:33:
waarom zou je top lager zijn?

• Harry
  • Laatst online: 13-12-2024
Een paar tienden van een seconde verschil door 't plaatsen van andere velgen?
Hoe heb je dat getest & hoevaak heb je die test uitgevoerd? Daarnaast hoeft een 14" niet per definitie lichter te zijn dan een 15" of wat mijn part 17".

Tellerafwijking hoeft niet groter danwel kleiner te worden. Door gebruik van de juiste maat band om de rolomtrek gelijk te houden kan je dit nagenoeg gelijk houden of gelijk.

BMW 535D

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Soulfly schreef op donderdag 19 oktober 2006 @ 10:29:
Hoe heb je dat getest & hoevaak heb je die test uitgevoerd? Daarnaast hoeft een 14" niet per definitie lichter te zijn dan een 15" of wat mijn part 17".

[...]
Een kennis van mij heeft onder z'n 323F 1.5 nu 17" lichtmetaal ipv 14". Door het hogere gewicht van de wielen gaat het optrekken nu merkbaar trager.
Misschien was het verschil kleiner geweest als ie hiervoor op staal had gereden, maar een inch lucht met een beetje rubber weegt veel minder dan een inch aluminium of staal van een velg.

🖥️ | 🚗

Verwijderd

Meester Pinda:
Ik zou voor jouw auto geen veel-dunne-spaken-velgen kopen. Past niet echt bij je auto en voor je het weet vind je em terug in het grote foute styling/ tuning topic op dit forum.
Je zou wellicht de velgen met wat dikkere spaken kunnen kiezen.
Als dit indruist tegen jouw gevoel, dan sorry... ben maar een doorsnee kenner...

• Rev!
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 19 oktober 2006 @ 20:52:
Meester Pinda:
Ik zou voor jouw auto geen veel-dunne-spaken-velgen kopen. Past niet echt bij je auto en voor je het weet vind je em terug in het grote foute styling/ tuning topic op dit forum.
Je zou wellicht de velgen met wat dikkere spaken kunnen kiezen.
Als dit indruist tegen jouw gevoel, dan sorry... ben maar een doorsnee kenner...
me overbuurjongen heeft een primera met van die OZ velgen en dat staat super.. ;)

• JT

JT

VETAK y0

Keertje of 6 getest met een G-Tech Pro. Ik merkte ook dat hij gewoon harder optrekt. Dat is ook zeker geen placebo effect want ik had het totaal niet verwacht. Maar toen ik het merkte en had gemeten ging ik redeneren en op zich is het ook best logisch. En nee, het hoeft idd niet lichter te zijn (Rota 18" velgen wegen soms zelfs maar 5kg per velg !), maar in mijn geval scheelde het zo een 4-5kg per wiel (!). Dat is 8 a 10kg minder aan je aandrijflijn. Ter vergelijking: een vliegwiel draaien ze als ik het zo ff goed bedenk max een kg of 5 vanaf. En daar haal je al een beetje winst mee. Laat staan met 20kg minder aan je aandrijflijn en gewicht dat dichter bij het middelpunt van een draaiend deel ligt :)

[ Voor 11% gewijzigd door JT op 20-10-2006 22:40 ]

Ecodan warmtepomp

• Chevy454
  • Niet online
Tellerafwijking hoeft niet groter danwel kleiner te worden. Door gebruik van de juiste maat band om de rolomtrek gelijk te houden kan je dit nagenoeg gelijk houden of gelijk.
Nee. Er bestaat nog iets als de dynamische rolstraal en die is bij een 14" band groter dan bij een 18" band bij dezelfde omtrek sinds de wang van de 18" band steviger moet zijn. Voor een visuele voorstelling moet je eens kijken naar een topfueler wanneer die aan de burn-out fase begint ;)
Ja, minder parasitair vermogen.

[ Voor 9% gewijzigd door Chevy454 op 20-10-2006 23:05 ]

Pagina: 1