Toon posts:

Goede componenten?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik moet voor iemand een zo goedkoop mogelijk systeem samen stellen dat aan de volgende eisen voldoet:
  • Internet (Websites maken)
  • Word
  • Fotobewerking (beginnend)
Ik heb de volgende Componenten van de website cool-prices:
  • [b]DVD brander[/b]
  • AOpen DUW1616L 16x (Dual-Layer. Retail)
  • [b]Geheugen[/b]
  • Kingston 1*512MB DDR PC3200 CL3
  • [b]Hardeschijf[/b]
  • Maxtor 80GB SATA II 7200RPM 8MB Diamond Max 10
  • [b]MoBo[/b]
  • Asus P5VDC-MX. P4M800 Pro (mATX. AGPx8. 1 x PCI-e x1. Sound. LAN. SATA II. RAID. VGA)
  • [b]Processor[/b]
  • Intel Pentium 4 D 805 Dual Core (S775. 2.66GHz. 533MHz. 2x1MB. Boxed)
  • [b]Voeding[/b]
  • Sumvision 350 watt P4 incl. voedings kabel
  • [b]Case[/b]
  • Sweex EX4 Miditower ATX 350 Watt Zilver
Prijs:316.80

Ik ga het zelf allemaal installeren.
Mijn vragen;
Zijn alle componenten compitable met elkaar( volgens mij wel)?
Kun je met deze pc een tijdje voor uit?
Goede Prijs of beter een compleet systeem bij bijv. de aldi kopen voor weinig geld :P

[ Voor 61% gewijzigd door Verwijderd op 09-10-2006 11:23 ]

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-01 09:42
met een rechthoekje kun je niet zoveel

maak een lijst, plaats de prijzen
en zet daarna een motivatie erbij waarom je dit hebt gekozen.

PSN: djmurcielago

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

wauw... blanko lijstje...

Als ik bij Coolprices kijk staan daar een aantal goedkope PC's die allemaal ruimschoots voldoen.
Je moet alleen wel ff meer RAM er in laten monteren, maar dat kan je gewoon kiezen.
Denk niet dat je het zelf goedkoper samen kan stellen iig.

http://www.cool-prices.nl/index.php/19,hid--8,conf_id--335
http://www.cool-prices.nl/index.php/19,hid--8,conf_id--310
http://www.cool-prices.nl/index.php/19,hid--8,conf_id--274

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Verwijderd

Topicstarter
klikte op de verkeerde knop 8)7 vandaar dat het verkeerd stond

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 09-10-2006 11:24 ]

Verwijderd

Wat voor budget heb je?
Als die hoger is dan zou ik eerst eens een meer ram erin gooien.
Dan een grotere harddisk(80 gig is niks voor fotobewerking)

Verwijderd

Topicstarter
budget: rond de 400
zoals ik zei beginnend foto bewerking. Misschien heb je gelijk en is 80 gig te weinig. Maar ik heb nog geld over dus een schijf van 160 lijkt me inderdaad een betere optie

• dewil1990
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02-02 14:10
ik zou iig een moederbord met pci-express kopen ipv met agp slot. En mis je geen videokaart of ben ik blind? en zoals hierboven miss een iets grotere harde schijf als het in je budbet past.

Verwijderd

whiplash1990 schreef op maandag 09 oktober 2006 @ 11:34:
ik zou iig een moederbord met pci-express kopen ipv met agp slot. En mis je geen videokaart of ben ik blind? en zoals hierboven miss een iets grotere harde schijf als het in je budbet past.
Dat dacht ik dus in het begin ook, maar er zit een onboard op.

Verwijderd

Topicstarter
hij heeft toch 1x pci E?
en volgens mij is het onboard videokaart maximaal 128mb volgens de site.
"Grafische chip VIA UniChrome Graphics Max. videogeheugen 128 MB"

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

waarom een extra 350watt voeding als je al een kast met voeding koopt?

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:43

Theo

moederbord

McKaamos schreef op maandag 09 oktober 2006 @ 11:55:
waarom een extra 350watt voeding als je al een kast met voeding koopt?
misschien omdat sweexvoedingen niet echt pc waadig zijn en alleen bedoeld zijn om je systeem stuk te krijgen??

Dat de TS een sweexkast koopt kan ik voorstellen, het s geen geweldige kast, maar het is er wel één. Maar een sweex voeding, dat wil je gewoon niet in je systeem hebben...

Nu met WP, PV, EV en PC

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Sumvision klinkt nou ook niet echt bepaald als een topmerk voeding...
Misschien dat ik daar verkeerd zit, maar is het niet handiger om bijvoorbeeld een Coolermaster, Antec, Zalman oid voeding te halen?

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-01 11:05
Waarom eigenlijk een apparte losse voeding kopen? Ok, Sweex is niet top-off-the-bill maar, dat is ook helemaal niet nodig met een budget systeem.
Ik zou die losse voeding links laten liggen en gewoon de sweexvoeding gebruiken...

(zo, en nu wachten tot de eerste tweaker begint over de noodzaak van een voeding van meer dan 100 euro ;)

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Neem dan een Huntkey voeding. Goedkoop, maar wel A merk. Dat zal wel voldoen voor zon systeem dat niet zoveel vraagt. Verder zijn er wel meer goedkope kasten, en zou ik dus geen Sweex nemen.

Op de vraag of je met deze pc vooruit kan is geen antwoord op te geven. Je koopt nu behoorlijk verouderde onderdelen. Mocht je ooit willen gamen gaat dat niet lukken bijvoorbeeld. Maar als je eisen niet veranderen kun je er bij wijze van spreken wel 20 jaar mee doen.

• BigFast
  • Laatst online: 24-11-2021

BigFast

Cantona.

Antec Power Supply ATX 350W SmartPower 2.0 voor nog geen 53 euro bij de PCzaak. Is een goede voeding en perfect voor wat dat systeem nodig heeft.

Of een Tagan TG-330-U01 330watt PSU voor nog geen 44 euro.

^^ het gaat uiteraard niet om hoe duur een voeding is, maar sweex en q'tec gezever is ronduit rotzooi. Kun je beter iets meer geld uitgeven. Ik heb overigens geen idee hoe duur die sumvision is, maar deze voedingen passen mooi binnen het budget en zijn gewoon betrouwbaar.

[ Voor 8% gewijzigd door BigFast op 09-10-2006 12:49 ]

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Voor dat systeem heb je idd geen hele dure voeding nodig, maar als je ooit wil upgraden moet je wel rekening houden met de mogelijkheid dat de nieuwe hardware meer stroom vreet en dus een zwaardere PSU nodig is.

Ik zou het sowieso niet riskeren om een Sweex/Qtec/ander-bout-merk voeding te gebruiken.
Er zijn zat goedkope voedingen op de markt van gerenomeerde merken. Zoals BigFast al aandraagt eigenlijk
Denk dat je met een Sweex behoorlijk op het randje zit qua vermogen vraag/aanbod.

edit: zoek anders voor de lol eens naar de tests van de Sweex/Qtek Bigfan 650watt...
Als je die tests mag geloven hoef je daar niet meer als 350watt output vermogen van verwachten.
Als die voeding tegen de 400watt output moet leveren, zuiptie al 1.1kilowatt(1100 watt dus), en dan ploft'ie (mooie rookwolk, steekvlam enzo).
Bedenk dat eens dat die voeding gewoon opgeschaald is van de lagere modellen...

[ Voor 29% gewijzigd door McKaamos op 09-10-2006 13:33 ]

• ChojinZ
Toch blijf ik er bij dat een met een sweex/qtec/whatever goed genoeg is voor een systeem van 300 euro.
Ok, de 12/5 volt lijnen zullen wel niet helemaal mooi afgerond zijn maar dat is als je niet gaat overklokken, ook nodig? Zolang het binnen de marges is maakt dat weinig uit.

En ja, boven genoemde voedingen leveren vaak niet wat er op de verpakking staat. Maar bij dit lowend systeem maakt dat weinig uit. Zoveel zal het niet trekken.

Ik heb zat ervaringen met voedingen, van Aopen tot Qtec, en in 99 procent van de gevallen merkte ik geen verschil.

Het gezeur op tweakers over goedkope voedingen is vaak ook elkaar napraten ipv een mening gebasseerd op kennis en ervaring. NOFI, maar dat is iets wat mij wel opvalt.... :X

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Verwijderd

Wat dacht je van Windows ?

Of wil je met al dat WGA gedoe elke keer langkomen om die meldingen weg te halen :+

[edit]Vroeger ( :o ) toen wij nog veel PCs maakte zijn er aardig wat voedingen afgeschreven waarvan denk ik 1 op de 10 merk en de rest noname troep. Dit wil denk ik wel wat zeggen...

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 09-10-2006 15:17 ]

• RoD
  • Niet online

RoD

ChojinZ schreef op maandag 09 oktober 2006 @ 14:08:
Toch blijf ik er bij dat een met een sweex/qtec/whatever goed genoeg is voor een systeem van 300 euro.
Ok, de 12/5 volt lijnen zullen wel niet helemaal mooi afgerond zijn maar dat is als je niet gaat overklokken, ook nodig? Zolang het binnen de marges is maakt dat weinig uit.
Het gaat er niet zozeer om dat ze het niet kunnen leveren, maar de kwaliteit is vaak gewoon erg slecht. Je hebt bij dat soort rommel meer kans op een instabiele voeding die je hardware sloopt.

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02:51

rapture

Zelfs daar netwerken?

Verwijderd schreef op maandag 09 oktober 2006 @ 11:32:
budget: rond de 400
zoals ik zei beginnend foto bewerking. Misschien heb je gelijk en is 80 gig te weinig. Maar ik heb nog geld over dus een schijf van 160 lijkt me inderdaad een betere optie
Is er een upgradepad voorzien? Naar welke richting wilt de gebruiker met zijn systeem gaan?

Het ziet eruit als een webdevelopment-computer eruit.

Je start met een prijs/kwaliteitkast.
AOpen QF50A (ATX, 350W, Zwart) € 47

Een degelijke mobo uitkiezen, deze kan je upgraden met Core 2 Duo processors. Onboard Intel-gigabit-netwerkkaart. 8)
Asus P5LD2-VM, 945G (mATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, VGA) € 70

1GB ram voor fotosoep en sites tegelijkertijd maken is broodnodig. De laptops van de hoge school zijn default van 1GB voorzien om ze beetje bruikbaar te houden. PC4200 dual channel staat klaar om 1066MHz FSB te voederen.
512MB x 2 (1GB) PC4200 DDR2, CL4 (Kingston KVR533D2N4K2/1G) € 98

subtotaal: € 215

Er is weinig budget voor een dualcore processor, Pentium D 805 is populair wegens overklokbaarheid en het is goedkoop.
Intel Pentium D 805 (S775, 2.66GHz, 533MHz, 2x1MB, Boxed) € 93

subtotaal: € 308

Goedkope DVD brander van Nec erin.
NEC ND-3550 16x (Dual-layer) € 29

En een goedkope harde schijf erin. Hitachi levert goedkope 160GB harde schijven.
Hitachi Deskstar 7K160, 160GB (7200rpm, SATA II, 8MB) € 45

totaal: € 382 (exclusief winkelkeuze en verzendingskosten)

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

ChojinZ schreef op maandag 09 oktober 2006 @ 14:08:

En ja, boven genoemde voedingen leveren vaak niet wat er op de verpakking staat. Maar bij dit lowend systeem maakt dat weinig uit. Zoveel zal het niet trekken.

Ik heb zat ervaringen met voedingen, van Aopen tot Qtec, en in 99 procent van de gevallen merkte ik geen verschil.

Het gezeur op tweakers over goedkope voedingen is vaak ook elkaar napraten ipv een mening gebasseerd op kennis en ervaring. NOFI, maar dat is iets wat mij wel opvalt.... :X
Wat Rod zegt.
En daarnaast heb ik weldegelijk ervaring met Sweex, Qtek en nog een paar andere goedkope merken (Maxus/Maxpower, SafeForcer).
Pasgeleden is er nog 1 ontploft in de PC van mijn Pa.
Dat was een 230Watt model, in een AthlonXP 1500 (@ 1Ghz) systeem met een GF MX4000 VGA kaartje. Dat mag niet zoveel stroom trekken right? Hij heeft het ook wel een tijdje gedaan met die voeding, maar uiteindelijk wordt het die voeding toch teveel en dan klaptie er geheid uit.
Ook nog met de kans dat je hardware sloopt.

Ook een Qtek 400Watt DualFan gehad die er uit is geklapt, maar die nam de hardeschijven van de betreffende PC mee (Eveneens een AthlonXP systeempje, met een TNT2 kaartje, zou toch met gemak moeten kunnen zou je zeggen...)

In mijn PC hing een SafeForcer 350Watt voeding. Ook die is er uit geknald na ongeveer een jaar.
Ook hier de HDD's stuk. Verdere specs waren net als de rest weer AthlonXP. Dit keer met een GF4-Ti4200.

Dus mag ik nu even zeggen dat je vreselijk moet oppassen met bagger voedingen?
Voor hetzelfde geld (of hooguit een tientje meer) kan je gewoon iets beters krijgen.
Iets waarbij je niet constant hoeft te gaan zitten huiveren bij het idee dattie er binnen nu en maximaal 2 jaar er uit klapt.

• RoD
  • Niet online

RoD

Je kunt trouwens ook leuke verhalen lezen over dit soort voedingen als je even met Google zoekt. Sweex/Qtec voedingen zijn door sommige reviewers aan erg leuke tests onderworpen :P

• ChojinZ
McKaamos schreef op maandag 09 oktober 2006 @ 17:21:
[...]

Wat Rod zegt.
En daarnaast heb ik weldegelijk ervaring met Sweex, Qtek en nog een paar andere goedkope merken (Maxus/Maxpower, SafeForcer).
Pasgeleden is er nog 1 ontploft in de PC van mijn Pa.
Dat was een 230Watt model, in een AthlonXP 1500 (@ 1Ghz) systeem met een GF MX4000 VGA kaartje. Dat mag niet zoveel stroom trekken right? Hij heeft het ook wel een tijdje gedaan met die voeding, maar uiteindelijk wordt het die voeding toch teveel en dan klaptie er geheid uit.
Ook nog met de kans dat je hardware sloopt.

Ook een Qtek 400Watt DualFan gehad die er uit is geklapt, maar die nam de hardeschijven van de betreffende PC mee (Eveneens een AthlonXP systeempje, met een TNT2 kaartje, zou toch met gemak moeten kunnen zou je zeggen...)

In mijn PC hing een SafeForcer 350Watt voeding. Ook die is er uit geknald na ongeveer een jaar.
Ook hier de HDD's stuk. Verdere specs waren net als de rest weer AthlonXP. Dit keer met een GF4-Ti4200.

Dus mag ik nu even zeggen dat je vreselijk moet oppassen met bagger voedingen?
Voor hetzelfde geld (of hooguit een tientje meer) kan je gewoon iets beters krijgen.
Iets waarbij je niet constant hoeft te gaan zitten huiveren bij het idee dattie er binnen nu en maximaal 2 jaar er uit klapt.
Tja, kan gebeuren maar is volgens mij vooral toeval. Maar de ervaringen die jij met b-merken hebt, die heb ik ook gehad maar dan met Aopen & Antec (antec die na 1 1/2 maand niets meer doet/ Aopen die na 9 maanden in rook op gaat)
Volgens mij valt die uitval wel mee. Ok, hij zal ongetwijfeld procentueel hoger liggen dan bij een a-merk voeding, maar om nou te roepen dat elk b-merk vragen is om problemen, nee dat geloof ik niet.

Vergeet ook niet dat er veel meer b-merk voedingen worden verkocht dat a-merk voedingen wat zorgt voor meer uitval van b-merken. Ik denk dat er dagelijk honderden pc's met een b-merk voedingen worden verkocht tegen tientallen a-merk voedingen. Dus ja, de klachten over bmerken zullen ook in de meerderheid zijn.

En als voedingen echt slecht zijn, ja dan zal een gerenomeerde pc-boer direct de voeding uit de handel nemen. Immers, geen 1 winkel zit te wachten op boze klanten (uitzonderingen daar gelaten).

[ Voor 4% gewijzigd door ChojinZ op 09-10-2006 17:37 ]

Pagina: 1