Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Opzegperiode als je zelf je ontslag geeft in Belgie

Pagina: 1
Acties:
  • 852 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Shaidar
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-11 06:46
Ik heb vorige week vrijdag een contract getekend bij een nieuwe werkgever, en m'n ontslag gegeven bij m'n huidige werkgever.

Ik werk minder dan 5 jaar bij m'n huidige werkgever, en dacht dat m'n opzegperiode daarom wettelijk anderhalf maand (op 6 weken) was.

Maar m'n huidige werkgever zegt me nu dat de wettelijke termijn wel tot 4,5 maanden kan bedragen!

Niet dat ik schrik heb, ik heb er goed vertrouwen in dat er een vlotte oplossing gevonden wordt, maar toch ...

Weet er iemand waar ik correcte informatie vind over die opzegtermijn?
ps: ik woon wel in België, dus misschien dat dat een andere regeling is dan in Nederland?

 iPhone 12 Pro 128GB  MacBook Pro (13-inch, 2020, i7, 16GB, 1TB)

• thomaske
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14-11 08:44

thomaske

» » » » » »

Staar er in je arbeidscontract niets over een opzegtermijn?

Brusselmans: "Continuïteit bestaat niet, tenzij in zinloze vorm. Iets wat continu is, is obsessief, dus ziekelijk, dus oninteressant, dus zinloos."

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:12
opzegtermein in je contract met een maximum van 6 weken dacht ik . (Dus als er 8 weken in je contract staat doet dat te niet, max6 weken) (kan ook 5 zijn hoor :))

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:52
Ik verplaats het topic naar Werk en Inkomen en voeg Belgie aan de titel toe.

• IKKE86
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-11 13:05
zie deze link hier staan de regelingen voor nederland, maar ik vermoed dat het niet veel scheelt met belgie

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Dit vond ik met Google:
Opzegtermijnen:

Bij arbeiders is de opzegtermijn afhankelijk van het aantal jaren dienst, maar met een minimum van 14 dagen en een maximum van 56 dagen voor de werkgever, respectievelijk 7 dagen en 28 dagen voor de werknemer.

Bij bedienden speelt naast het aantal dienstjaren ook het loon een rol en varieert de opzegtermijn van minimaal 1,5 maand tot 27 maanden.

In verschillende sectoren kunnen voor arbeiders afwijkende opzegtermijnen bestaan. Afhankelijk van de sector kan de opzegtermijn korter (bouw, diamant, horeca) of langer (metaal, petroleumnijverheid) zijn dan de wettelijke voorziene periode.

Indien de werkgever opzegt kan men door een tegenopzeg te doen de ontslagperiode verkorten en zo eerder bij een andere werkgever aan de slag.
bron
Je zal maar een opzegtermijn hebben van 27 maanden 8)7

Ey!! Macarena \o/

• djexplo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-10 15:31
Samenvatting van alle ontslag wetten in belgie door rechtenstudent, met onder andere ontslagrecht, opzegtermijn etc..

[ Voor 39% gewijzigd door djexplo op 09-10-2006 11:12 ]

'if it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck it's probably a duck'

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:52
IKKE86 schreef op maandag 09 oktober 2006 @ 10:58:
zie deze link hier staan de regelingen voor nederland, maar ik vermoed dat het niet veel scheelt met belgie
Juist met recht zijn er vaak relevante verschillen tussen landen. Dit soort reacties daarom gaarne achterwege laten.

• Shaidar
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-11 06:46
Thanks allemaal, en het blijkt idd 1,5 maanden te zijn onder 26.148€ en 4,5 maanden daarboven ...

Dat vind ik ook op verschillende websites, maar ik vind nergens een "officieel" document van de overheid waar dat zwart op wit staat ...

Nuja, het zal wel geen probleem zijn, m'n huidige werkgever weet ook dat ik de boel hier serieus kan verzieken als ik wil ... en we komen goed overeen, ik heb niet de indruk dat ze het tot het maximum gaan rekken ...

 iPhone 12 Pro 128GB  MacBook Pro (13-inch, 2020, i7, 16GB, 1TB)

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:01
shaidar schreef op maandag 09 oktober 2006 @ 13:26:
Nuja, het zal wel geen probleem zijn, m'n huidige werkgever weet ook dat ik de boel hier serieus kan verzieken als ik wil ... en we komen goed overeen, ik heb niet de indruk dat ze het tot het maximum gaan rekken ...
Nee, dat moet je vooral niet doen, krijg je rechtszaak aan je broek voor de schade, en mag je dat in je maximum opzegtermein vrolijk (of niet...) gaan oplossen...
Pagina: 1