Ik ben op dit moment bezig met het installeren van MRTG omdat ik mijn Copperjet 816-2P via SNMP wil gaan uitlezen. De MRTG installatie word uitgevoerd op Ubuntu Dapper met de laatste updates.
MRTG is op de volgende wijze geinstalleerd:
Naast de config die cfgmaker zelf in de config file zet is de volgende info toegevoegd aan /etc/mrtg.cfg
De volgende cron job loopt waarmee MRTG zal gaan samplen elke 5 minuten:
Goed opstarten doet MRTG echter niet. De index file laat alleen placeholders voor de grafieken zien. De afzonderlijke pagina's per device bestaan niet.
Zoals in de cron job is te zien word er logging opgeslagen. In de /var/log/mrtg/mrtg.log file vind ik de volgende entries:
File /usr/bin/mrtg bestaat gewoon.
Wie helpt?
MRTG is op de volgende wijze geinstalleerd:
code:
1
2
3
4
5
| apt-get update apt-get upgrade apt-get install mrtg mrtg-contrib (install vraagt hier of ik de config file owned by user mrtg wil maken - ja) cfgmaker public@172.19.3.1 > /etc/mrtg.cfg indexmaker /etc/mrtg.cfg > /var/www/mrtg/index.html |
Naast de config die cfgmaker zelf in de config file zet is de volgende info toegevoegd aan /etc/mrtg.cfg
code:
1
2
3
4
5
6
7
| # Global Settings RunAsDaemon: yes EnableIPv6: no WorkDir: /var/www/mrtg Options[_]: bits,growright WriteExpires: Yes |
De volgende cron job loopt waarmee MRTG zal gaan samplen elke 5 minuten:
code:
1
2
| # cat /etc/cron.d/mrtg 0-55/5 * * * * root if [ -x /usr/bin/mrtg ] && [ -r /etc/mrtg.cfg ]; then env LANG=C /usr/bin/mrtg /etc/mrtg.cfg >> /var/log/mrtg/mrtg.log 2>&1; fi |
Goed opstarten doet MRTG echter niet. De index file laat alleen placeholders voor de grafieken zien. De afzonderlijke pagina's per device bestaan niet.
Zoals in de cron job is te zien word er logging opgeslagen. In de /var/log/mrtg/mrtg.log file vind ik de volgende entries:
Het nummer achter de lockfile is steeds anders, de "line" is altijd hetzelfde.ERROR: Creating templock /var/lock/mrtg/_etc_mrtg.cfg_l_4896: No such file or directory at /usr/bin/mrtg line 1645.
File /usr/bin/mrtg bestaat gewoon.
Wie helpt?
Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum