Toon posts:

[W2K3] DHCP Relay Agent werkt niet.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Sinds kort draai ik een W2K3 in de privé sfeer.
Dit in verband met het MCSE traject dat ik volg.

Ik heb het nu zo voor elkaar dat ik middels een VPN verbinding van buitenaf m'n systeem kan overnemen. Expleciet hiervoor gekozen, daar het de bedoeling is meerdere systemen te kunnen beheren.

Server fungeert niet als een DHCP server, IP-leasing blijft in beheer van de router.
Derhalve een DHCP Relay Agent geinstalleerd en verwezen naar de DHCP server / router, IP 192.168.1.1.
VPN werkt, alleen het verkrijgen van een IP-adres met correcte Subnetmask niet. Het IP-adres ligt in de juiste range, echter, Subnetmask is 255.255.255.255.
Dit is incorrect daar dit 255.255.255.0 zou moeten zijn.

Iemand een idee?

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Dat heb je altijd toch bij een tunnel? Wat voor probleem heb je hiermee dan?

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Verwijderd

Topicstarter
Begin het vermoeden te krijgen dat ik dan verkeerd ben voorgelicht door de MCSE cursusleider.

Ik was cq. ben in de veronderstelling dat ik een tunnel aan kan leggen naar mijn Windows 2003 server om vervolgens overige systemen ook te kunnen beheren.
Naar zeggen zou Subnet 255.255.255.255 dit niet mogelijk maken.
Derhalve was ik ook in de veronderstelling dat een DHCP Relay Agent de correcte gegevens zoals IP / Subnetmask door zou geven.

Maar dit is enkel en alleen een IP-adres binnen de correcte range?

De bedoeling van het hele verhaal is dat ik een VPN verbinding opzet naar m'n server en zo de server alswel een client kan beheren doormiddel van het overnemen van de desktop.

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Dit subnet heb je enkel op de verbinding naar de host, ligt aan de verdere configuratie aldaar welke machines je nog meer kan benaderen. Probeer het anders eens?

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Verwijderd

Topicstarter
Gisteravond op afstand nog even bezig geweest om het voor elkaar te krijgen.
MCSE-guru tevens over het probleem na laten denken.
Het zou normaliter dus toch mogelijk zijn om een VPN-verbinding op te zetten, server over te nemen via RDP om vervolgens werkstations in het domein weer over te kunnen middels RDP op de server.

Nog niet gelukt overigens, waarschijnlijk toch iets wat de verbinding tegenhoudt. Lijkt op een firewall, al ben ik er haast zeker van dat de Windows firewall niet aan staat.

Vanavond maar weer even verder stoeien. Dat is, als ik de tijd er voor heb. Binnen 2 weken moet ik op voor 70-291.

Mocht ik het antwoord vinden, post ik deze hier. Wellicht handig voor anderen in de toekomst.

• Yezz
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-12-2025
Heb je in het tabblad IP IP routering ingeschakeld? Anders kom je ook niet verder dan de server zelf.
Mocht dit niet helpen, zou ik je willen adviseren om je setup even te vereenvoudigen, daarmee vind je de oplossing het snelst.
Pagina: 1