Toon posts:

GPU 117°C , default clocks

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Nou 2 maanden geleden kwam ik er achter dat me ASUS A8N-sli premium plankje het niet goed deed, door dat je niet alle 4 geheugenbanken kon gebruikt worden.
Ik had hem terug gebracht omdat ik nog 1 jaar garantie had.

Wegens hele rare omstandig heden deed het 2 maanden voor me moederbord terug kwam,
en nog was hij niet gerepareerd.Toen een vervangende MSI bord ( K8N-SLI fi) er voor gekregen.
want om nog is een keer weken te wachten zat me niet zo.
Alles was weer ingebouwd in de winkel.

In die tussentijd stond me hele pc daar ook voor 2 maanden in winkel.

Nu blijkt dat me videokaart gewoon lekker aan de 117 graden aantikt
dat was in het begin niet zo. toen was op fullload max 80 graden .
Ook krijg ik artifacts bij het gamen bij het spel battlefield 2.

de tempraturen zijn uitgelezen door ATI tools, Rivatuner en speedfan

Afbeeldingslocatie: http://img171.imageshack.us/img171/8130/gpu2hg3.th.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img165.imageshack.us/img165/5356/gpu3qf1.th.jpg

Nu is mij de vraag, hoe kan een goed werkende videokaart ineens 40 graden stijgen.
Zelf ziet de videokaart er goed uit, maar ik denk niet dat hij nog een lange levensduur zou hebben.
want het max tempratuur was voor videokaart toch 120 graden?

Mijn specs zijn:

Ati 800XL connect3D
AMD 3800+ 2.4Ghz
2 Gig 4x512 twiinmos
2 hardenschijven van maxtor (200gig)
MSI K8N-sli fi

• wouter37
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-07 14:36
mischien foute uitlezing. voel eens aan de kaart 117 graden kan je niet vastpakken dus pas op!
heb je wel airflow in de kast?
laatste bios versie?

kijk voor mijn kitcar project hier: http://wouters-stekkie.synology.me/joomla/

Verwijderd

Topicstarter
wouter37 schreef op maandag 09 oktober 2006 @ 09:51:
mischien foute uitlezing. voel eens aan de kaart 117 graden kan je niet vastpakken dus pas op!
heb je wel airflow in de kast?
laatste bios versie?
Allemaal gedaan.

Ik had hem ook getest met een openkast. scheelt alleen 2 graden 8)7
En hij voelt net zo warm aan als opogezete thee :>

ik denk geen foute uitlezing want ik krijg ook artifacts bij games.
screenshots kan ik niet leven want het resultaat komt zwart jpeg afbeelding uit.

Verwijderd

mijn x800xt werd ook tegen de 90 graden... maar de x800XL zou daarentegen koeler moeten lopen...
al gecheckt of er stof is op de koeler ? ff schoonmaken...
als dat niets uitmaakt moet je de kaart gewoon terugbrengen want die temps kunnen niet goed zijn...
ik heb er toen zelf een Arctic Silencer 5 op gemonteerd, niet zozeer voor de temps maar meer omdat ik me irriteerde aan het geluid van de originele koeler... De load temp is toen bij mij van 90 graden naar 55 gedaald... misschien dat dat ook een optie is voor jou ? misschien doet de koeler het niet meer zo goed ?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 09 oktober 2006 @ 10:01:
mijn x800xt werd ook tegen de 90 graden... maar de x800XL zou daarentegen koeler moeten lopen...
al gecheckt of er stof is op de koeler ? ff schoonmaken...
als dat niets uitmaakt moet je de kaart gewoon terugbrengen want die temps kunnen niet goed zijn...
ik heb er toen zelf een Arctic Silencer 5 op gemonteerd, niet zozeer voor de temps maar meer omdat ik me irriteerde aan het geluid van de originele koeler... De load temp is toen bij mij van 90 graden naar 55 gedaald... misschien dat dat ook een optie is voor jou ? misschien doet de koeler het niet meer zo goed ?
Bedankt voor de tip.
ik kijk er zo naar :)

eerst nu naar school.

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-07 19:53
uitleesfout, 117 graden zou te heet zijn voor het materiaal van je videokaart

PSN: djmurcielago

• InfoTracer
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-07 23:08
ik heb zelf een asus 6800 v9999ge
deze kaart werdt ook boven de 110 graden tijdens gamen.
De kooler werkte bij mij soms helemaal niet en draaide altijd telangzaam.
Heb hem terug gestuurd en nu wordt ie niet warmer dan 80 granden. Hij is idle iets van 58 graden.
Maar boven de 100 is echt te warm voor een videokaart. Dus gewoon terug ermee

En nee boven de 117 graden is niet tewarm voor je marteriaal want bij mij was er ook niets gesmolten

[ Voor 13% gewijzigd door InfoTracer op 09-10-2006 10:35 ]

Verwijderd

Topicstarter
InfoTracer schreef op maandag 09 oktober 2006 @ 10:35:
ik heb zelf een asus 6800 v9999ge
deze kaart werdt ook boven de 110 graden tijdens gamen.
De kooler werkte bij mij soms helemaal niet en draaide altijd telangzaam.
Heb hem terug gestuurd en nu wordt ie niet warmer dan 80 granden. Hij is idle iets van 58 graden.
Maar boven de 100 is echt te warm voor een videokaart. Dus gewoon terug ermee

En nee boven de 117 graden is niet tewarm voor je marteriaal want bij mij was er ook niets gesmolten
Heeft je CPU invloed op de tempratuur op de GPU?
want kwam er achter om me CPU terug te zetten naar default 2.4Ghz aka 2.64Ghz
Dat me grafische kaart gewoon rond de 89/90 graden blijft.
bij het spelen van battlefield 2 (half uur lang)

Dit had ik eerst niet met andere moederbord maar dat zou ten eerste gewoon helemaal geen invloed moeten hebben op me grafische kaart.

CPU een RAM moet je afstellen maar CPU en GPU :?
dit moet nog meer testen maar dat is even niet mogelijk ivm school.

• InfoTracer
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-07 23:08
cpu temperatuur heeft altijd wel een beetje invloed op de temperatuur van de gpu maar niet zoveel lijkt me

Verwijderd

cpu temp KAN invloed hebben op gpu temp, eigenlijk heeft het meer invloed op de case temp en deze heeft weer invloed op je gpu temp :P
maar als je genoeg airflow in je case hebt zal het wel meevallen... De grote temp-drop die ik boven beschreef kwam zeker mede door het feit dat de nieuwe koeler de lucht van buiten de case inzoog en weer naar buiten gooit --> gebruikt dus lucht op kamertemperatuur en verhoogt nauwelijks de case temp door de warme lucht weer naar buiten te mieteren :D

trouwens kwam net bij me op : misschien dat het koelelement beetje loszit ? dus niet meer zoveel contact maakt met de gpu ? enne misschien andere uitleessoftware proberen ?

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 09-10-2006 12:14 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 09 oktober 2006 @ 12:12:
cpu temp KAN invloed hebben op gpu temp, eigenlijk heeft het meer invloed op de case temp en deze heeft weer invloed op je gpu temp :P
maar als je genoeg airflow in je case hebt zal het wel meevallen... De grote temp-drop die ik boven beschreef kwam zeker mede door het feit dat de nieuwe koeler de lucht van buiten de case inzoog en weer naar buiten gooit --> gebruikt dus lucht op kamertemperatuur en verhoogt nauwelijks de case temp door de warme lucht weer naar buiten te mieteren :D

trouwens kwam net bij me op : misschien dat het koelelement beetje loszit ? dus niet meer zoveel contact maakt met de gpu ? enne misschien andere uitleessoftware proberen ?
Toen ik de tests uitvoerde was me kast open. en in me kamer was het best fris.
maar het verklaar toch niet waarom extra 30 graden erbij komt als ik overclok naar 2.64Ghz

Ik ga hem straks stressen onder default settings 2.4Ghz
en kijken wat hij zegt.( want nu is het nog gissen of het wel aan me cpu light of de koelbloekjes)

Amd 2.64Ghz
Met stress Tools is 117/118 graden max, videokaart

Amd 2.4Ghz
BF2 is 89/90 graden, videokaart

• powerflux
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 30-07 14:52

powerflux

Edit zich kapot@375fsb

beetje simpel misschien, maar heb je wel casefans?

[ Voor 42% gewijzigd door powerflux op 09-10-2006 13:07 ]

if computergames really affect us, we would be running around in dark rooms and eating magic pills.

• BlackLight
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-01-2022
Kan het niet zo zijn dat als je je CPU overklokt, je je PCIe poort ook overklokt? Geen idee of dit mogelijk is, maar dat kan een verklaring zijn waarom bij overklokken je GPU heter wordt.

Verwijderd

dat van de pci express -poort overclocken kan zeker aangezien de pci-express snelheid afhankelijk is van de fsb snelheid... meestal kun je die wel zelf instellen of locken op een bepaalde waarde (100 mhz dan)...
maar dit zal geen invloed hebben op de temp van de gpu, je overclockt namelijk de bandbreedte die ter beschikking van de gpu staat en niet de gpu zelf...

• TEAMIKKE
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Idd. Denk eerder dat ze tegen die koeler hebben aangestoten met het vervangen van het mobo ofzo. Daardoor is de kaart een paar keer te warm geworden en is ie stuk. Gewoon weer terug sturen en beetje boos worden dat je vindt dat het niet langer zo kan enz.
Vaak gaat het dan allemaal een stuk sneller.

• robvanderaart
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 30-07 22:33
Kijk eens of je koeler van je videokaart zelf wel draait :) Ik had ook ineens dat me GPU zo warm werd, en ik merkte ineens dat me standaard koeler niet meer werkte. Had een Zalman V700Cu erop gezet en het draait weer als een zonnetje. 33 graden normaal, en stressed komt ie niet hoger dan 45 :D

Specs | Wat is een bos zonder bomen, als je door de bomen het bos niet meer kan zien. | BF2 Stats

Verwijderd

Topicstarter
robvanderaart schreef op maandag 09 oktober 2006 @ 15:27:
Kijk eens of je koeler van je videokaart zelf wel draait :) Ik had ook ineens dat me GPU zo warm werd, en ik merkte ineens dat me standaard koeler niet meer werkte. Had een Zalman V700Cu erop gezet en het draait weer als een zonnetje. 33 graden normaal, en stressed komt ie niet hoger dan 45 :D
Bedankt voor de tips mensen.

Maar zo te zien is deze moederbord zonder heatpipe (ASUS A8N-sli premium)een wat slechtere overcloker voor me videokaart.

Heb op me MSI bord getest op AMD 2.64Ghz en me videokaart word daarmee 8 graden mee warmer.
hij wordt dus 98 Celcius zonder artifacts onder het gamen(battlefield 2).

Het stressen met de ATI tool met 2.4Ghz blijft rond de 117 graden zitten

ik denk dat ik er maar een Arctic silence 5 erop zet :)
of is 100 graden wel te doen?

Wel raar ik dacht dat de GPU en CPU bijna geen effect op elkaar hadden.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 09-10-2006 15:58 ]

• robvanderaart
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 30-07 22:33
Ik heb ongeveer hetzelfde probleem als jouw gehad en mijn GPU werd ook rond de 100 - 110 graden, toen heb ik die Zalman koeler erop gemonteerd en hij liep weer als een trein :) Dus die is zeer aan te raden en kost net iets minder dan 25 euro.

Specs | Wat is een bos zonder bomen, als je door de bomen het bos niet meer kan zien. | BF2 Stats

Verwijderd

InfoTracer schreef op maandag 09 oktober 2006 @ 10:35:

Silicum smelt niet, maar heeft meestal de heel vervelende neiging om bij te hoge temperaturen met zuurstof te gaan reageren. het ontbrand dus met als afval een giftig gas.

ontopic: kijk temps ff in de BIOS, als het daar ook zo warm is>koelblok eraf en kijken naar stof en of er uberhaupt wel koelpasta opzit.
Pagina: 1