Onbekend databasebestand: hoe kom ik achter de indeling?

Pagina: 1
Acties:
  • 297 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• SysRq
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:29
Ik heb hier een database-bestand, alleen weet ik niet in welk formaat deze database is. Is er iets van een tooltje (zoals G-spot voor video) om het databaseformaat te achterhalen?

Via notepad is er van de header ook niet veel te bakken, ik heb het al door Google gehaald, maar daarbij kreeg ik ook geen resultaten. Het gaat om een enkel bestand met de naam "database". De leverancier geeft verder geen ondersteuning op dit bestand, dus die kan ik ook niet benaderen. Belangrijkste vraag dus:
Is er iets van een tooltje (zoals G-spot voor video) om het databaseformaat te achterhalen?

-

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17:14
weet je wel de extensie van het bestand?

Computer says no

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:54

lier

MikroTik nerd

Lijkt me dat de header de enige (eerste) aanpak is...

Je kan eventueel een aantal bekende extensies toekennen om te zien of je ze op die manier kan openen.

Wat wil je eigenlijk met dit bestand doen ?
Waarom doet de leverancier geen uitspraak ?

My guess: rename naar database.mdb en probeer hem te openen met Access...

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23:09

Boss

+1 Overgewaardeerd

Grote kans dat het Access is. Zeker als het ergens in de directory staat waar ook het programma bestaat.

En anders kan je misschien iets vertellen over het programma waar het bestand bij zit? Dan kunnen we misschien ook wat beter raden.

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:16

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Aangezien het topic vrij weinig met daadwerkelijk ontwikkelen te maken heeft move ik het topic naar DTE.

Een programma dat een bestand gaat onderzoeken naar wat voor type bestand het is ken ik niet. Vaak zijn losse bestanden als database een Access database. Mochten er twee of meer bestanden voor zijn dan is het vaak een Dbase formaat (.dbf, .idx).

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

• SysRq
Moshe85 schreef op maandag 09 oktober 2006 @ 09:49:
weet je wel de extensie van het bestand?
.nld, maar dit betekend alleen dat het om een Nederlandstalig bestand gaat
lier schreef op maandag 09 oktober 2006 @ 09:56:
Lijkt me dat de header de enige (eerste) aanpak is...
Inderdaad, het gaat om deze header (gedeelte van):
code:
1
ZdV!20040705
Hierna volgt een stapel NULL en ENQ,SOH
Wat wil je eigenlijk met dit bestand doen ?
Waarom doet de leverancier geen uitspraak ?
Ik wil dit bestand vanuit mijn eigen applicatie benaderen, het gaat om een postcode database. De leverancier heeft aangegeven dat het bestand ook door een andere applicatie benaderd mag worden (als er natuurlijk een licentie voor het bestand is, maar dat is het geval), maar verder mag ik het zelf uitzoeken. :P
My guess: rename naar database.mdb en probeer hem te openen met Access...
Nee helaas, dat heb ik ook al geprobeerd.
Boss schreef op maandag 09 oktober 2006 @ 09:58:
En anders kan je misschien iets vertellen over het programma waar het bestand bij zit? Dan kunnen we misschien ook wat beter raden.
Het gaat om het CRM pakket Perfectview.
Creepy schreef op maandag 09 oktober 2006 @ 09:58:
Aangezien het topic vrij weinig met daadwerkelijk ontwikkelen te maken heeft move ik het topic naar DTE.
tnx
Een programma dat een bestand gaat onderzoeken naar wat voor type bestand het is ken ik niet. Vaak zijn losse bestanden als database een Access database. Mochten er twee of meer bestanden voor zijn dan is het vaak een Dbase formaat (.dbf, .idx).
Het gaat om één bestand, .dbf kan ik nog even proberen, maar ik ben bang dat dat het niet is.

-

Verwijderd

Perfectview, dat zijn toch dBase achtige bestanden?
http://www.pv.nl/template...ry.asp?page_id=1516&t=104
In Winfax Pro 8.0 is het mogelijk een telefoonboek te koppelen aan een database. Winfax vraagt om een Dbase-bestand. De koppeling tussen het phoneboek van Winfax en het dbf-bestand van PerfectView 7.1 gaat dan ook prima. Altijd up-to-date gegevens uit je PV-bestand in Winfax! So far so good. Alleen kan Winfax de gegevens niet sorteren omdat daarvoor een Dbase indexbestand is vereist met de extensie *.ndx. PerfectView gebruikt voor haar indexbestanden de extensie *.ix(1) Mijn vraag is, waarom de database-bestanden van PV wel compatibel zijn met het dbase-formaat en de indexbestanden van PV niet? Misschien is hier wel een oplossing voor te bedenken. Zo niet dan nog geen ramp, want die koppeling is op zich al heel mooi. Een gesorteerde lijst in je scherm is echter nog veel mooier :-) robert ziaja
Lijkt me idd dBase. Moet je alleen een nieuwe index bouwen.

[ Voor 90% gewijzigd door Verwijderd op 09-10-2006 10:18 ]

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
De perfectview (postcode)database kun je prima via COM benaderen, ik zou niet zelf met de bestandslayout gaan zitten prutsen.

Visual Basic 6:
1
2
3
4
Dim oPV as Object

Set oPV = CreateObject("PVEngine.PVScript")
MsgBox oPV.StreetFromPC("3811 NA", "31B", 0)  '0 = anNen

[ Voor 41% gewijzigd door RobIII op 09-10-2006 10:25 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Met linux / unix kun je het commando "file" proberen, dit vertelt je bij de meeste gangbare bestandsformaten wat het is. Maar dan nog is de kans groot dat "file" het niet herkent.

Is het ook niet te "reverse engineeren" m.b.v. een hex-editor ?

Is het een groot bestand ? Als je ergens de header (bijv eerste 2kb) online kunt gooien kan ik
het wel eens proberen met "file"

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• SysRq
Verwijderd schreef op maandag 09 oktober 2006 @ 10:16:
Perfectview, dat zijn toch dBase achtige bestanden?
Lijkt me idd dBase. Moet je alleen een nieuwe index bouwen.
Hmm, als ik het bestand probeer te openen met DBase viwer krijg ik vreemde fouten, maar dat zou dus aan de index kunnen liggen?
RobIII schreef op maandag 09 oktober 2006 @ 10:17:
De perfectview (postcode)database kun je prima via COM benaderen, ik zou niet zelf met de bestandslayout gaan zitten prutsen.
Mja, is dat makkelijk te doen? Ik heb al even lopen zoeken naar de functies die ik zou kunnen gebruiken , maar ik kon zo snel niets vinden. Krijg je dan ook geen problemen met de snelheid via COM?

-

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
SysRq schreef op maandag 09 oktober 2006 @ 10:23:
[...]

Hmm, als ik het bestand probeer te openen met DBase viwer krijg ik vreemde fouten, maar dat zou dus aan de index kunnen liggen?

[...]

Mja, is dat makkelijk te doen? Ik heb al even lopen zoeken naar de functies die ik zou kunnen gebruiken , maar ik kon zo snel niets vinden. Krijg je dan ook geen problemen met de snelheid via COM?
Zie mijn edit voor een voorbeeld. Dit is overigens prima te vinden in de PerfectView documentatie (daar heb ik het in een grijs verleden ook allemaal uit gehaald).

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Over mij

• SysRq
Ok, bedankt. Ik ga dit vandaag of morgen even proberen. Je had geen problemen met de snelheid?

-

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
SysRq schreef op maandag 09 oktober 2006 @ 10:37:
Je had geen problemen met de snelheid?
Nee, maar ik query dan ook maar een paar keer per dag een postcode->straatnaam (zeg hooguit 1500 keer per dag). Maar over wat voor "snelheid" hebben we het hier? Heb je zulke hoge eisen dan?

[ Voor 13% gewijzigd door RobIII op 09-10-2006 11:35 ]

Over mij

Pagina: 1