Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

de simpelste radio (citroenradio)

Pagina: 1
Acties:
  • 678 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Vroeger heb ik ooit eens een jongensboek gehad waarin stond beschreven hoe je met een citroen, een plaatje koper, een plaatje zink en nog een of twee onderdelen een simpel radiootje kon maken. Ik zoek nu al ruim drie uur op het internet maar vindt nergens iets,

Wie kan mij helpen?

Reply'en op mail is niet iets waar we hier aan doen. Lees de replies hier maar.

[ Voor 13% gewijzigd door Sprite_tm op 09-10-2006 01:19 ]

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
ik kwam uit op dit, wellicht niet helmaal wat je zoekt maar toch:

http://www.een.be/televis...troenbatterij/index.shtml

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

• markvt
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-11 23:59

markvt

Peppi Cola

je hebt ook nog een aardappel batterij maar van een citroen radio heb ik nog nooit gehoord.

van-tilburg.info -=- meka (sega emulator) - Proud MEDION fanclub member - KOPPIG VOLHOUDEN !

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:52

Sjaak_Afhaak

Bleh!

idd, met een citroen maak je in eerste instantie een batterij.. deze zou je aan een homemade radiootje kunnen koppelen.

Hier staat tekst

• Spike_wolf
  • Registratie: Maart 2003
  • Nu online

Spike_wolf

Genius Or Madman?.. You Decide

De batterij van een citroen is easy idd... maar een radio heb ik nog nooit gehoord.. zou wel gaaf zijn :D
signaal ontvangen zou helemaal niet zo moeilijk zijn.. maar hoe wou je dat iva een citroen laten horen dan? :?

Wat doet Ctrl+W ook alweer?
Humankind… be both.
Star Wars Awakens | Instagram

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Van een citroen kun je een zwakke bron maken. En een radio heeft in principe niks nodig, al het vermogen dat een radio/stereo nodig heeft is voor het versterken. Een simpele antenne (+afregelkringetje) en een oortje is dus normaal voldoende. Dan kan je alle stroom van die citroen gebruiken voor het versterken.

Het kan dus ook zelfs nog simpeler, zonder citroen. :)

[ Voor 8% gewijzigd door kluyze op 08-10-2006 23:03 ]

• JuuL20
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-11-2021
Ja idd, je kunt AM radio ontvangen zonder een batterij/andere voeding.
Met een lange draad als antenne ontvang je ook de energie. Een afstembare ontvanger (instelbare condensator met spoel) en een hoogohmig oortje eraan moet lukken.
Vraag me niet om de details maar heb het een keer gezien :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb dankzij de beschrijving van Juul20 een enorm simpel schema gevonden voor een radio waarvoor je zelfs helemaal geen voeding voor nodig hebt.
http://home.wanadoo.nl/avschaik/schema/hfschema.html kan iemand mij nog zeggen waar ik eventueel de voeding aan kan sluiten om meer geluid (harder) te realiseren?
Het gaat gewoon lukken!

• sdomburg
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09-2024
Wat dacht je van een versterker toevoegen op het uitgangssignaal en die van stroom voorzien?

http://nl.wikipedia.org/wiki/Operationele_versterker

[ Voor 37% gewijzigd door sdomburg op 09-10-2006 00:22 ]

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Verwijderd schreef op zondag 08 oktober 2006 @ 22:48:
Vroeger heb ik ooit eens een jongensboek gehad waarin stond beschreven hoe je met een citroen, een plaatje koper, een plaatje zink en nog een of twee onderdelen een simpel radiootje kon maken.
Verder nodig: een kristal-oortelefoon (lastig te vinden, tegenwoordig..), een draad-antenne van een paar meter en een aardaansluiting. Zet de hele meuk in serie en je bent er. Dus: antenne aan 1 van de twee plaatjes, het andere plaatje aan de oortelefoon, en het overgebleven draadje aan de aardaansluiting. Steek beide plaatjes in de citroen, en je hoort afhankelijk van het tijdstip 1, 2 of meer radiozenders door elkaar. Bij gebrek aan citroen kun je ook een germanium-diode nemen, maar da's even moeilijk te vinden als een kristal-oortelefoon. Met toevoegen van een spoel (wc-rol met een paar honderd wikkelingen) en een afstem-condensator kun je je beperken tot 1 zender tegelijk, en tevens een stuk harder.

Over dat schema: De ferriet-kern verhoogt de zelfinductie van de spoel, en bespaart je dus een berg wikkelingen.

[ Voor 5% gewijzigd door burne op 09-10-2006 00:24 ]

I don't like facts. They have a liberal bias.

• Arnold-D
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12-06 23:16

Arnold-D

Nad - Feel The Power

Burne schreef op maandag 09 oktober 2006 @ 00:23:
[...]

Verder nodig: een kristal-oortelefoon (lastig te vinden, tegenwoordig..), .
wij kunnen ze gewoon bij de lokale electroboer halen hoor...

http://www.eijlander.nl/article.php?group=1057&id=4937

NAD 320BEE, NAD 512, Sony 32p3000, Kimber kable....

Pagina: 1