Toon posts:

mid-end pc - upgrade mogenlijkheden

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
  • Moederbord
    Asus P5B Retail, sound, Gb-LAN, RAID, ATX € 139,-
  • Processor
    Intel® Pentium® 4 Processor 524 3Ghz € 79,-
  • Geheugen
    Kingston ValueRAM DIMM 1 GB Retail, KVR667D2N5/1G (DDR2) € 125,-
  • Opslag
    Seagate Barracuda 7200.10 Bulk, ST3250620AS, S-ATA2, 250 GB, 16mb € 85,-
  • Videokaart
    Asus Extreme AX1600PRO/TD Retail, Whitebox versie, 256mb ddr2 € 79,-
  • Voeding
    CoolerMaster ExtremePower Retail 500W €75,-
  • Behuizing
    Casetek ROMA Aluminium Retail, Zilver/Zwart, 2 fans erin € 39,-
Totaal: 621,-

OF

Nieuw optioneel systeem:

* Voeding: HEC 400TR-PTF - 49,-
* Mobo: MSI Neo2F - 85,-
* Processor: Intel® Pentium® 4 Processor 524 3 Ghz - 79,-
* DDR2: MDT DIMM 1 GB(2x512) - 125,-
* HDD: Seagate Barracuda 7200.10 - 85,-
* PCI-E: Asus Extreme AX1600PRO/TD - 79,-
* Kast: CS-323 - 19,90

totaal: 511,90

Het idee achter deze systemen, is dat ik het later kan upgraden met bijvoorbeeld een Conroe processor, betere gfx kaart en eventueel meer geheugen.

Op het moment wordt de pc alleen gebruikt voor:
1. MSN Internet etc
2. Schoolwerk
3. Counter-Strike1.6, Age of Mythology, Warcraft.

Is het slim om 1 van deze systemen zo te kopen, of zeggen jullie dat het zonde is om nu deze setup te kopen en later te upgraden. Het probleem zit hem (uiteraard) in het geld, en eigenlijk is dit al boven budget. Maar met wat goede hulp van bovenaf (lees: ouders ;) ) zal deze prijs nog wel lukken.

Bij voorbaat dank

p.s. cd drive is al aanwezig :9

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 09-10-2006 19:06 ]

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Wat wil je in de toekomst gaan doen? Gamen? Opzich heb je wel uitbreidmogelijkheden. Je kunt geheugen bijzetten, een nieuwe videokaart kopen, en een C2D bijplakken. Dusja, je hebt uitbreidingsmogelijkheden. En als de huidige config voor jou voldoet, lijkt me dat een prima pc. Maar er kan veel veranderen in de toekomst.. wellicht dat er nieuwe procs komen met een ander socket, ed.. dan heeft upgraden weer weinig zin. Imo kun je het beste een systeem kopen waar je een paar jaartjes mee vooruit kan, en waar je incidenteel wel wat aan zou willen upgraden.

• rg-mohwa
  • Laatst online: 16:31

rg-mohwa

Phoe Hé

hey ziet er wel netjes uit maar alsik vragen mag waar bestel je dit systeem want de prijzen zijn nogal goedkoop en ik ben ook op zoek.

Verwijderd

Topicstarter
rg-mohwa schreef op maandag 09 oktober 2006 @ 09:31:
hey ziet er wel netjes uit maar alsik vragen mag waar bestel je dit systeem want de prijzen zijn nogal goedkoop en ik ben ook op zoek.
dit is samengesteld via alternate.nl PC Builder

@RoD
Ja zo kun je bezig blijven in principe, wat je nu koopt is vanavond al weer verouderd in de hardware business, ik vind het niet erg om 1 serie achter te lopen. Dat ik bijvoorbeeld vlak voordat de E6**** uit de verkoop gehaald worden nog even een goede op de kop tik.

Ziet iemand nog dingen die niet goed gaan samenwerken of dingen die eventueel goedkoper/beter kunnen binnen dit budget?

• Cio
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23-01 06:12

Cio

goede keus IMHO. Niet overclocken? Kies een Asrock/MSI board met Intel chipset. Goedkoper en de Asus bied geen meerwaarde in jou geval.

Wellicht een Pentium 805? Als je niet wil/kan overclocken is die 524 ook goed btw. Maar een 805 kan makeklijk 3 GHz en dan wel dual core.

Geen dual channel?!?! Lijkt me niet he, ga liever voor 2x512 PC4200 als je (je conroe) niet gaat OCen, anders PC5300/PC6400 bijvoorbeeld. DDR2 = sowieso overkill voor een P4

Als dat voldoende is, vooral doen.

Hmz.. ik zou liever een XT versie nemen, kijk maar eens naar benchmarks. Dit is toch wel erg zwak (lees: budget crap), een duurdere kaart krijg je zeker geen spijt van!

Iets over 500w is behoorlijk veel, deze voeding is te duur, dit merk niet geweldig. Koop anders een 400w FSP voeding, levert dezelfde prestaties tegen een beter budget. Je PC verbruikt echt niet zoveel!

Hmm.. Cheapass kast = cheapass kast. Die fans zijn toch bagger. Koop de goedkoopste en kit alle randen dicht/aan elkaar (no kidding, anders trilt alles kapot, ook je oren) Scheelt weer 10 euro. Heb nog wel een kast staan incl. 2 crap fans (en 1x papst :P), mag je voor een 2 pakjes Lucky Strike komen ophalen in flevoland. Moraal hier: boeit de kwaliteit van de kast niet, wees creatief.

Vette nieuwe game? Poepluiers zal je bedoelen!

Verwijderd

Topicstarter
Cio schreef op maandag 09 oktober 2006 @ 10:14:
goede keus IMHO. Niet overclocken? Kies een Asrock/MSI board met Intel chipset. Goedkoper en de Asus bied geen meerwaarde in jou geval.

optie: MSI Neo2F Retail, sound, Gb-LAN, RAID 85,-?

Wellicht een Pentium 805? Als je niet wil/kan overclocken is die 524 ook goed btw. Maar een 805 kan makeklijk 3 GHz en dan wel dual core.

optie: Niet van plan te overclocken, dus laat zo

Geen dual channel?!?! Lijkt me niet he, ga liever voor 2x512 PC4200 als je (je conroe) niet gaat OCen, anders PC5300/PC6400 bijvoorbeeld. DDR2 = sowieso overkill voor een P4

optie: MDT DIMM 1 GB Retail, MDTDDR2553C4/1024 (2x512 identiek, is toch dual?) 115,-

Als dat voldoende is, vooral doen.

optie: jup

Hmz.. ik zou liever een XT versie nemen, kijk maar eens naar benchmarks. Dit is toch wel erg zwak (lees: budget crap), een duurdere kaart krijg je zeker geen spijt van!

optie: Hij zal de spellen die ik nu speel wel trekken, en ivm huidige budget... Ik heb een fx5600 xt en die gaat vast niet in een PCI-E slot, anders zou ik dat doen totdat ik gespaard had voor een goede kaart.

Iets over 500w is behoorlijk veel, deze voeding is te duur, dit merk niet geweldig. Koop anders een 400w FSP voeding, levert dezelfde prestaties tegen een beter budget. Je PC verbruikt echt niet zoveel!

optie: Ik koop deze pc met het oog op een upgrade over 1 of 2 jaar, als ik nu een 400W voeding koop, gaat mijn Conroe E6*** er tegen die tijd ook goed op lopen etc?
HEC 400TR-PTF Retail 400W - 49,-

Hmm.. Cheapass kast = cheapass kast. Die fans zijn toch bagger. Koop de goedkoopste en kit alle randen dicht/aan elkaar (no kidding, anders trilt alles kapot, ook je oren) Scheelt weer 10 euro. Heb nog wel een kast staan incl. 2 crap fans (en 1x papst :P), mag je voor een 2 pakjes Lucky Strike komen ophalen in flevoland. Moraal hier: boeit de kwaliteit van de kast niet, wees creatief.

optie: ja je heb gelijk: CS-323 Retail, zwart/zilver 19,90
(opties in toegevoegd!)

Al een stuk beter :).
Weten jullie zeker dat upgrades over 1 of 2 jaar hierop ook gaan werken, upgrades als bijvoorbeeld een Conroe E6***, extra geheugen, nieuwe videokaart.

Nieuw optioneel systeem:

* Voeding: HEC 400TR-PTF - 49,-
* Mobo: MSI Neo2F - 85,-
* Processor: Intel® Pentium® 4 Processor 524 3 Ghz - 79,-
* DDR2: MDT DIMM 1 GB(2x512) - 125,-
* HDD: Seagate Barracuda 7200.10 - 85,-
* PCI-E: Asus Extreme AX1600PRO/TD - 79,-
* Kast: CS-323 - 19,90

totaal: 511,90

Oude geplanned systeem

* Moederbord Asus P5B Retail, sound, Gb-LAN, RAID, ATX € 139,-
* Processor Intel® Pentium® 4 Processor 524 3Ghz € 79,-
* Geheugen Kingston ValueRAM DIMM 1 GB Retail, KVR667D2N5/1G (DDR2) € 125,-
* Opslag Seagate Barracuda 7200.10 Bulk, ST3250620AS, S-ATA2, 250 GB, 16mb € 85,-
* Videokaart Asus Extreme AX1600PRO/TD Retail, Whitebox versie, 256mb ddr2 € 79,-
* Voeding CoolerMaster ExtremePower Retail 500W €75,-
* Behuizing Casetek ROMA Aluminium Retail, Zilver/Zwart, 2 fans erin € 39,-

Totaal: 621,-

109,1 euro bespaard.
Weegt deze besparing op tegen de (eventuele) kwaliteitsvermindering?
Is de Chipset van het MSI Moederbord voldoende? (ivm upgrades)
Is er ergens eventueel nog te besparen? (ik gebruik nu puur alternate.nl, wel zo handig.. Maar niet gebonden)

Verwijderd

Topicstarter
startpost bijgewerkt met het 2e systeem erbij gevoegd.

Ik neig zelf meer naar de 2e ivm de prijs uiteraard, maar ik wil graat uitsluitsel hebben van jullie experts of deze setup echt uit te breiden is met een Conroe processor E6800 ofzoiets over 1 a 2 jaar.

Bvd.

edit: Bij dat MSI Moederbord lees ik nergens bij beschrijvingen dat er ook Conroe processoren op kunnen... Dus dat gaat sowieso al niet werken?

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 09-10-2006 19:41 ]

• RoD
  • Niet online

RoD

Ik vind je oude systeem een beter idee. Daarmee kun je uitbreiden naar een C2D. En ik zou niet 2x512MB RAM doen zoals je bij je nieuw systeem hebt neergezet. Als je dan in de toekomst wilt uitbreiden, zul je 2x512MB erbij moeten kopen om dual channel te moeten behouden. Dan zou ik nu 1x1GB kopen, en later 1x1GB bijzetten.
Verder zou ik als moederboard de MSI P965 Neo-F doen. Relatief goedkoop bordje, en geschikt voor C2D's.
Over je voeding.. Van een HEC voeding heb ik eigenlijk nog nooit gehoord.. weet je zeker dat het een A merk is? Sowieso zou ik een A merk voeding nemen, aangezien je niet wilt dat een instabiele brakke voeding al je hardware opblaast. De Coolermaster uit je vorige systeem is een prima voeding, echter 500W is een beetje overkill. Ik zou een 400W voeding nemen.

Met die setup zou je wat mogelijkheden tot uitbreiding moeten hebben. :)

Verwijderd

Topicstarter
onwijs bedankt, dat moederbord ziet er idd goed uit, alleen past deze processor er niet op(verkeerde FSB) maar ik neem wss een iets hogere processor (3,2 ghz 800 fsb) dus gaat goedkomen :).

tnx

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 30-01 00:03
nou ehm als je dan toch iets in het segment van de pentium D wilt kopen kun je net zo goed een Athlon 64 nemen met een AM2 socket, want de Athlon 64's presteren beter dan de Pentium D's, en aangezien de prijzen atm nu zeer aantrekkelijk zijn vanwege de 'prijzenoorlog'. Kun je later altijd nog een K8L (of hoe die dingen ook mogen heten) nemen, die backwards compatible zijn met socket AM2. Bovendien heb je voor een lage prijs al een goed moederbord met nForce chipset (denkend aan de M2N-E en M2N-SLI dingen).

• RoD
  • Niet online

RoD

Maar dan zijn de upgrademogelijkheden naar een C2D wel weg ;)

Verwijderd

Topicstarter
RoD schreef op dinsdag 10 oktober 2006 @ 20:40:
Maar dan zijn de upgrademogelijkheden naar een C2D wel weg ;)
dus dat dus

• Cio
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23-01 06:12

Cio

RoD schreef op dinsdag 10 oktober 2006 @ 15:47:
..Als je dan in de toekomst wilt uitbreiden, zul je 2x512MB erbij moeten kopen om dual channel te moeten behouden. Dan zou ik nu 1x1GB kopen, en later 1x1GB bijzetten.
Beter nu dual channel gebruiken omdat je anders een dikke bottleneck aan memory bandwith hebt (50%) dus 4x512 lijkt me een strakker plan. Dat MSI board heeft als het goed is 4 memory slots.

Edit:

MSI P965 Neo-F
Pricewatch link
specs link
http://www.reghardware.co...20/review_msi_p965_neo-f/
http://www.hardwarezone.c...es/view.php?cid=0&id=1987

Voor: Gbit LAN, 2,4v memory voltage, DDR800 (@333fsb word dat DDR1002)
Tegen: maar 1x IDE, geen vCore instelling, max FSB 333

[ Voor 35% gewijzigd door Cio op 10-10-2006 21:46 . Reden: mobo ]

Vette nieuwe game? Poepluiers zal je bedoelen!

Pagina: 1