Na lang gebruik te hebben gemaakt van dit systeem, is het nu eens tijd voor iets nieuws. Ik heb een tijdje gespaard en ben van plan heel binnenkort eindelijk te gaan bestellen.
Allereerst: wat wil ik met de nieuwe PC gaan doen?
ik vind het veel te duur!
Ik was eigenlijk uitgegaan van een bedrag van tussen de € 1000 en maximaal € 1250. Nu zit ik op € 1366 en daar zitten nog niet eens de bestelkosten bij. Voordat je roept "zoveel zit je niet boven je maximumbedrag": het is niet voor niets een maximumbedrag.
Wat wil ik nu van jullie? Heel simpel: ik wil aan dit systeem gaan schaven. Maar ik vind het ontzettend moeilijk om te beslissen waarop ik het beste kan bezuinigen. Daarom ben ik erg benieuwd naar jullie ideeën en onderbouwingen.
Dit is het systeem zoals ik het nu in gedachten heb:
Zo, dat is het systeem zoals ik het tot nu toe in gedachten heb. Nu ben ik heel benieuwd wat jullie hierover denken. Op dit moment staan er nog niet veel alternatieven in, ik wil deze topicstart gaandeweg aanvullen. Alvast bedankt voor het meedenken allemaal
De vormgeving van deze TS heb ik schaamteloos gejat van Luuk1983 in dit topic. Bedankt Luuk!
Allereerst: wat wil ik met de nieuwe PC gaan doen?
- Webdevelopment
- Photoshop
- Videobewerking (af en toe)
- Gamen (vooral World of Warcraft, maar in de toekomst wellicht meer)
- Surfen, e-mailen, tekstverwerken, enz.
ik vind het veel te duur!
Ik was eigenlijk uitgegaan van een bedrag van tussen de € 1000 en maximaal € 1250. Nu zit ik op € 1366 en daar zitten nog niet eens de bestelkosten bij. Voordat je roept "zoveel zit je niet boven je maximumbedrag": het is niet voor niets een maximumbedrag.
Wat wil ik nu van jullie? Heel simpel: ik wil aan dit systeem gaan schaven. Maar ik vind het ontzettend moeilijk om te beslissen waarop ik het beste kan bezuinigen. Daarom ben ik erg benieuwd naar jullie ideeën en onderbouwingen.
Dit is het systeem zoals ik het nu in gedachten heb:
| Case | |
|---|---|
| Huidige keuze |
|
| Prijs |
|
| Alternatieven | Hiervoor heb ik geen alternatieven in gedachten. Op dit onderdeel denk ik dan ook niet te gaan bezuinigen. Aanvulling: dit wordt echt dé kast. Suggesties voor andere kasten mogen, maar de kans dat ik er iets mee doe is heel klein |
| Uitleg | Wat mij betreft een mooie kast, maar dat is natuurlijk vooral een kwestie van smaak. |
| Voeding | |
|---|---|
| Huidige keuze |
|
| Prijs |
|
| Alternatieven |
|
| Uitleg | Deze voeding heb ik in mijn huidige systeem ook, en ik ben er tevreden over. Volgens mij valt er hier niet echt iets te bezuinigen. Of toch wel...? |
| Moederbord | |
|---|---|
| Huidige keuze |
|
| Prijs |
|
| Alternatieven |
|
| Uitleg | Ik lees overal dat dit zo'n mooi moederbord is. Zelf heb ik al heel lang goede ervaringen met Asus. Volgens mij zijn de deluxe en de non-deluxe uitvoering hetzelfde, met als enige verschil dat de deluxe voorzien is van firewire en een RAID controller. RAID vind ik niet zo interessant, maar firewire wel. Nu zal ik het nog niet gebruiken (ik heb geen firewire apparatuur), maar je zal net zien dat ik over een jaar bijvoorbeeld een camera koop. Eventuele andere alternatieven moeten in ieder geval beschikken over een digitale geluidsuitgang, zodat ik mijn PC digitaal aan mijn versterker aan kan sluiten. |
| Processor | |
|---|---|
| Huidige keuze |
|
| Prijs |
|
| Alternatieven |
|
| Uitleg | Hier ga ik blind af op een aantal topics hier en op de Best Buy Guide. Uit wat ik zoal lees zou ik met deze processor wel even vooruit kunnen. Maar misschien is dit wel enorme overkill voor mij? |
| Processor koeler | |
|---|---|
| Huidige keuze |
|
| Prijs |
|
| Alternatieven |
|
| Uitleg | Opnieuw een keuze naar aanleiding van dit forum en de Best Buy Guide. Ik denk niet dat ik hier op wil bezuinigen. |
| Intern geheugen | |
|---|---|
| Huidige keuze |
|
| Prijs |
|
| Alternatieven |
|
| Uitleg | Ook hier volg ik de Best Buy Guide. Als ik in de pricewatch kijk lijkt dit de goedkoopste manier om aan 2GB te komen. Aanvulling: PC6400 is blijkbaar ietwat overdreven voor mijn gebruik. Daarom nu als alternatief PC5300 geheugen. PC4200 scheelt bijna niets in prijs. |
| Videokaart | |
|---|---|
| Huidige keuze |
|
| Prijs |
|
| Alternatieven |
|
| Uitleg | Nu komen we op het punt waar wellicht geld te verdienen valt. Want is deze videokaart wellicht veel te overdreven voor wat ik ermee wil? Ik wil in ieder geval World of Warcraft met alle toeters en bellen aan kunnen spelen (in 1600x1200, want dat is de resolutie van mijn TFT), en voorlopig ook nog wel wat andere spelletjes tussendoor. Maar kan ik misschien beter een goedkopere kaart nemen, vooral omdat DirectX10 eraan gaat komen? Ik wil in ieder geval wel een kaart van een A-merk, ik heb teveel gezeur achter de rug met Club3D en andere "budget"merken. Aanvulling: Het verschil tussen 512MB en 256MB is blijkbaar minimaal. Daarom een goedkopere versie als variant. Dit is geen Asus maar een Saphire wat ook een A-merk zou moeten zijn. |
| DVD / CD burner | |
|---|---|
| Huidige keuze |
|
| Prijs |
|
| Alternatieven |
|
| Uitleg | Ik heb een van de goedkoopste (zilveren) branders genomen die ik kon vinden. Volgens mij zit er tegenwoordig niet zoveel verschil meer tussen. Ik heb geen DVD-fabriek, maar brand zo nu en dan een schijfje. |
| Harddisk 1 | |
|---|---|
| Huidige keuze |
|
| Prijs |
|
| Alternatieven |
|
| Uitleg | Ik wil mijn systeem/applicatie partitie graag op een fysiek aparte schijf hebben. Dit hoeft dus geen enorme harddisk te zijn. Deze voldoet volgens mij goed en is ook niet heel erg prijzig. Het merk maakt me eigenlijk niet zoveel uit, zolang het maar geen Maxtor is (veel slechte ervaringen). Aanvulling: het alternatief is iets duurder (wel groter), maar heb ik erbij gezet omdat CoolPrices deze verkoopt, en omdat ik wellicht in deze winkel alles ga kopen (scheelt verzendkosten). |
| Harddisk 2 | |
|---|---|
| Huidige keuze |
|
| Prijs |
|
| Alternatieven |
|
| Uitleg | Hierop komen al mijn documenten, MP3's, foto's, enz. te staan. Volgens mij is dit ook een nette prijs. Aanvulling: een alternatief erbij gezet. Is iets goedkoper en wordt ook door CoolPrices verkocht. |
Zo, dat is het systeem zoals ik het tot nu toe in gedachten heb. Nu ben ik heel benieuwd wat jullie hierover denken. Op dit moment staan er nog niet veel alternatieven in, ik wil deze topicstart gaandeweg aanvullen. Alvast bedankt voor het meedenken allemaal
De vormgeving van deze TS heb ik schaamteloos gejat van Luuk1983 in dit topic. Bedankt Luuk!
edit:
Toevoeging 08/10/2006 20:20: URL huidige systeem aangepast
Toevoeging 08/10/2006 20:20: URL huidige systeem aangepast
edit:
Toevoeging 08/10/2006 21:06: Toevoegingen naar aanleiding van reacties
Toevoeging 08/10/2006 21:06: Toevoegingen naar aanleiding van reacties
[ Voor 10% gewijzigd door posttoast op 08-10-2006 21:07 ]