Nieuw systeem - waarop bezuinigen?

Pagina: 1
Acties:

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:03
Na lang gebruik te hebben gemaakt van dit systeem, is het nu eens tijd voor iets nieuws. Ik heb een tijdje gespaard en ben van plan heel binnenkort eindelijk te gaan bestellen.

Allereerst: wat wil ik met de nieuwe PC gaan doen?
  • Webdevelopment
  • Photoshop
  • Videobewerking (af en toe)
  • Gamen (vooral World of Warcraft, maar in de toekomst wellicht meer)
  • Surfen, e-mailen, tekstverwerken, enz.
Kortom: ik ben op zoek naar een echte allround machine. Ik heb veel gelezen (onder anderen de Best Buy Guide en verschillende topics in CSL) en aan de hand daarvan mijn "ideale" systeem samengesteld. Dit systeem zal ik hieronder beschrijven, maar eerst het centrale probleem van dit topic:

ik vind het veel te duur!

Ik was eigenlijk uitgegaan van een bedrag van tussen de € 1000 en maximaal € 1250. Nu zit ik op € 1366 en daar zitten nog niet eens de bestelkosten bij. Voordat je roept "zoveel zit je niet boven je maximumbedrag": het is niet voor niets een maximumbedrag.

Wat wil ik nu van jullie? Heel simpel: ik wil aan dit systeem gaan schaven. Maar ik vind het ontzettend moeilijk om te beslissen waarop ik het beste kan bezuinigen. Daarom ben ik erg benieuwd naar jullie ideeën en onderbouwingen.

Dit is het systeem zoals ik het nu in gedachten heb:

Case
Huidige keuze
  • Cooler Master Mystique 631 (ATX, Geen PSU, Zilver)
Prijs
  • € 86,15 - via mijn werk
Alternatieven
Hiervoor heb ik geen alternatieven in gedachten. Op dit onderdeel denk ik dan ook niet te gaan bezuinigen. Aanvulling: dit wordt echt dé kast. Suggesties voor andere kasten mogen, maar de kans dat ik er iets mee doe is heel klein ;)

Uitleg
Wat mij betreft een mooie kast, maar dat is natuurlijk vooral een kwestie van smaak.

Voeding
Huidige keuze
  • Cooler Master RS-450-ACLY Real Power, 450W (ATX)
Prijs
  • € 78,00 - 4Launch
Alternatieven
  • ?
Uitleg
Deze voeding heb ik in mijn huidige systeem ook, en ik ben er tevreden over. Volgens mij valt er hier niet echt iets te bezuinigen. Of toch wel...?

Moederbord
Huidige keuze
  • Asus P5W DH Deluxe, 975X (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID, 1394a)
Prijs
  • € 178,00 - via mijn werk
Alternatieven
  • Zelfde plank, non-deluxe uitvoering: € 132,95 - CoolPrices
Uitleg
Ik lees overal dat dit zo'n mooi moederbord is. Zelf heb ik al heel lang goede ervaringen met Asus. Volgens mij zijn de deluxe en de non-deluxe uitvoering hetzelfde, met als enige verschil dat de deluxe voorzien is van firewire en een RAID controller. RAID vind ik niet zo interessant, maar firewire wel. Nu zal ik het nog niet gebruiken (ik heb geen firewire apparatuur), maar je zal net zien dat ik over een jaar bijvoorbeeld een camera koop.

Eventuele andere alternatieven moeten in ieder geval beschikken over een digitale geluidsuitgang, zodat ik mijn PC digitaal aan mijn versterker aan kan sluiten.

Processor
Huidige keuze
  • Intel Core 2 Duo E6600 (S775, 2x2.4GHz, 4MB, 1066MHz FSB, Boxed)
Prijs
  • € 299,00 - 4Launch
Alternatieven
  • ?
Uitleg
Hier ga ik blind af op een aantal topics hier en op de Best Buy Guide. Uit wat ik zoal lees zou ik met deze processor wel even vooruit kunnen. Maar misschien is dit wel enorme overkill voor mij?

Processor koeler
Huidige keuze
  • Arctic Cooling Freezer 7 Pro (Socket 775)
Prijs
  • € 21,50 - 4Launch
Alternatieven
  • ?
Uitleg
Opnieuw een keuze naar aanleiding van dit forum en de Best Buy Guide. Ik denk niet dat ik hier op wil bezuinigen.

Intern geheugen
Huidige keuze
  • 1GB x2 (2GB) PC6400 DDR2, CL5 (G.Skill, F2-6400PHU2-2GBNR)
Prijs
  • € 259,00 - Pcdrome
Alternatieven
  • 2x1GB DDR2 SDRAM PC5300 CL5.0 - € 222,50 - 4Launch
Uitleg
Ook hier volg ik de Best Buy Guide. Als ik in de pricewatch kijk lijkt dit de goedkoopste manier om aan 2GB te komen. Aanvulling: PC6400 is blijkbaar ietwat overdreven voor mijn gebruik. Daarom nu als alternatief PC5300 geheugen. PC4200 scheelt bijna niets in prijs.

Videokaart
Huidige keuze
  • Asus Radeon X1900 XT 512MB DDR3 (PCI-e, 2xDVI, ViVo) X1900XT/2DHTV
Prijs
  • € 269,87 - Computerfarm
Alternatieven
  • Sapphire Radeon X1900 XT 256MB DDR3 (PCI-e. 2xDVI) - € 238,85 - CoolPrices
Uitleg
Nu komen we op het punt waar wellicht geld te verdienen valt. Want is deze videokaart wellicht veel te overdreven voor wat ik ermee wil? Ik wil in ieder geval World of Warcraft met alle toeters en bellen aan kunnen spelen (in 1600x1200, want dat is de resolutie van mijn TFT), en voorlopig ook nog wel wat andere spelletjes tussendoor. Maar kan ik misschien beter een goedkopere kaart nemen, vooral omdat DirectX10 eraan gaat komen? Ik wil in ieder geval wel een kaart van een A-merk, ik heb teveel gezeur achter de rug met Club3D en andere "budget"merken.

Aanvulling: Het verschil tussen 512MB en 256MB is blijkbaar minimaal. Daarom een goedkopere versie als variant. Dit is geen Asus maar een Saphire wat ook een A-merk zou moeten zijn.

DVD / CD burner
Huidige keuze
  • NEC ND-4571 16x (Dual-layer, Labelflash, Zilver)
Prijs
  • € 37,00 - 4Launch
Alternatieven
  • ?
Uitleg
Ik heb een van de goedkoopste (zilveren) branders genomen die ik kon vinden. Volgens mij zit er tegenwoordig niet zoveel verschil meer tussen. Ik heb geen DVD-fabriek, maar brand zo nu en dan een schijfje.

Harddisk 1
Huidige keuze
  • Seagate Barracuda 7200.9, 80GB (7200rpm, SATA-II, 8 MB, NCQ)
Prijs
  • € 46,00 - 4Launch
Alternatieven
  • WD 160GB SATA II 7200RPM 8MB Caviar SE (WD1600JS) - € 55,65 - CoolPrices
Uitleg
Ik wil mijn systeem/applicatie partitie graag op een fysiek aparte schijf hebben. Dit hoeft dus geen enorme harddisk te zijn. Deze voldoet volgens mij goed en is ook niet heel erg prijzig. Het merk maakt me eigenlijk niet zoveel uit, zolang het maar geen Maxtor is (veel slechte ervaringen).

Aanvulling: het alternatief is iets duurder (wel groter), maar heb ik erbij gezet omdat CoolPrices deze verkoopt, en omdat ik wellicht in deze winkel alles ga kopen (scheelt verzendkosten).

Harddisk 2
Huidige keuze
  • Seagate Barracuda 7200.10, 320GB (7200rpm, SATA II, 16MB)
Prijs
  • € 91,71 - Computerfarm
Alternatieven
  • WD 320GB SATA II 7200RPM 16MB Caviar SE16 (WD3200KS) - € 89,70 - CoolPrices
Uitleg
Hierop komen al mijn documenten, MP3's, foto's, enz. te staan. Volgens mij is dit ook een nette prijs.

Aanvulling: een alternatief erbij gezet. Is iets goedkoper en wordt ook door CoolPrices verkocht.

Zo, dat is het systeem zoals ik het tot nu toe in gedachten heb. Nu ben ik heel benieuwd wat jullie hierover denken. Op dit moment staan er nog niet veel alternatieven in, ik wil deze topicstart gaandeweg aanvullen. Alvast bedankt voor het meedenken allemaal :)

De vormgeving van deze TS heb ik schaamteloos gejat van Luuk1983 in dit topic. Bedankt Luuk! :)

edit:
Toevoeging 08/10/2006 20:20: URL huidige systeem aangepast

edit:
Toevoeging 08/10/2006 21:06: Toevoegingen naar aanleiding van reacties

[ Voor 10% gewijzigd door posttoast op 08-10-2006 21:07 ]

omniscale.nl

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

Is het niet voordeliger om bij 1 computerwinkel alles te bestellen? --> verzendkosten?

Je hebt gekozen voor de E6600 terwijl je met jouw 'plannen' ook makkelijk aan 'n E6400 genoeg hebt!

[ Voor 37% gewijzigd door CLB op 08-10-2006 20:02 ]

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Voeding kan ietsje goedkoper, er zijn andere A merk voedingen die iets minder duur zijn. Als je firewire op je mobo wilt kun je ook kijken naar de MSI P965 Neo-F Platinum. Scheelt weer bijna 40 euro. Alternatief voor je videokaart kan bijvoorbeeld de 7900GTO zijn. Minder dan 240 euro bij sommige shops en kan overgeklokt worden naar een GTX (waardoor je zelfs meer prestaties hebt dan je huidige keus)
PC6400 geheugen is een beetje overkill als je niet gaat overklokken btw, dus daar kun je ook nog bezuinigen.

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20:13
Misschien heb je wat aan dit topic:
nieuwe mid/high-end game pc
(3e pagina onderaan)

Een érg mooi systeem van net iets onder de €1250 :)

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

• posttoast
Zo, jullie reageren snel :) Bedankt, ik ga straks even kijken hoe ik het in mijn TS kan verwerken.
CLB schreef op zondag 08 oktober 2006 @ 19:59:
Is het niet voordeliger om bij 1 computerwinkel alles te bestellen? --> verzendkosten?
Ja, dat is zeker zo. Daarom heb ik nu ook geprobeerd zo min mogelijk winkels te "gebruiken". Ik heb dan ook niet overal de goedkoopste winkel genomen. Helaas is er niet één winkel die alles verkoopt wat ik wil hebben.
RoD schreef op zondag 08 oktober 2006 @ 20:01:
Voeding kan ietsje goedkoper, er zijn andere A merk voedingen die iets minder duur zijn. Als je firewire op je mobo wilt kun je ook kijken naar de MSI P965 Neo-F Platinum. Scheelt weer bijna 40 euro. Alternatief voor je videokaart kan bijvoorbeeld de 7900GTO zijn. Minder dan 240 euro bij sommige shops en kan overgeklokt worden naar een GTX (waardoor je zelfs meer prestaties hebt dan je huidige keus)
PC6400 geheugen is een beetje overkill als je niet gaat overklokken btw, dus daar kun je ook nog bezuinigen.
Ik ben zeker niet van plan te overklokken. Is er geheugen dat je mij kunt aanbevelen? Mijn ervaring is dat het merk niet zoveel uitmaakt, maar is dat echt zo?

omniscale.nl

• GamemasterByte
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 04-12-2025
als je niet gaat overclocken, kun je ook best pc4200 nemen, dat scheelt al wat.
Ook zou je kunnen kijken of je je voeding miss uit je oude pc kunt gebruiken? of heb je die nog ook nog nodig?

edit:
ik moet de volgende keer sneller f5 drukken :P

[ Voor 18% gewijzigd door GamemasterByte op 08-10-2006 20:05 ]

who is General Failure and why the hell is he reading my disk?!

• rob1985
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 29-01 21:50
op die kast is in principe nog wel te bezuinigen: Coolermaster Centurion 5, die zit rond de 55 euro. Scheelt toch weer 30 euro ;)

Je mobo is mss ook wel een beetje overkill, ik zou in jou geval sowieso niet de deluxe nemen, aangezien die alleen firewire extra biedt voor jou terwijl je (nog) geen firewire apparatuur hebt. Mocht je toch firewire apparatuur aanschaffen, dan kun je ook gewoon een los pci kaartje erin prikken, die kosten geen drol :)

En "Deze voeding heb ik in mijn huidige systeem ook, en ik ben er tevreden over. Volgens mij valt er hier niet echt iets te bezuinigen. Of toch wel...?" Kun je dat niet gewoon overzetten? Of blijf het oude systeem in gebruik?

En verder kun je mss nog even wachten met het geheugen, ik bedoel dat je nu tijdelijk met 1gb gaat werken en wacht tot de absurd hoge prijzen weer dalen...en dan nog een reepje erbij zet. En zoals hierboven al is gezegd, als je niet gaat overclocken dan is PC4200 voldoende!

Van gpu's snap ik tegenwoordig helemaal niks, maar ik maak uit je verhaal op dat je World of Warcraft speelt. Ik weet niet wat je huidige videokaart is, maar als die goed genoeg is, kun je kijken naar een kaart die daar net een treetje boven zit, ipv meteen een hele dure te kiezen.

Die hd's zijn volgens mij prima, hoewel je voor videobewerking mss raid moet overwegen (2 kleinere schijven in RAID) voor extra snelheid...

[ Voor 29% gewijzigd door rob1985 op 08-10-2006 20:13 ]

• posttoast
GamemasterByte schreef op zondag 08 oktober 2006 @ 20:04:
als je niet gaat overclocken, kun je ook best pc4200 nemen, dat scheelt al wat.
Ook zou je kunnen kijken of je je voeding miss uit je oude pc kunt gebruiken? of heb je die nog ook nog nodig?

edit:
ik moet de volgende keer sneller f5 drukken :P
Mijn huidige PC gaat naar mijn vriendin, en die vindt het wel prettig als er een voeding in zit :)
robvanpraat schreef op zondag 08 oktober 2006 @ 20:05:
op die kast is in principe nog wel te bezuinigen: Coolermaster Centurion 5, die zit rond de 55 euro. Scheelt toch weer 30 euro ;)

En verder kun je mss nog even wachten met het geheugen, ik bedoel dat je nu tijdelijk met 1gb gaat werken en wacht tot de absurd hoge prijzen weer dalen...en dan nog een reepje erbij zet. En zoals hierboven al is gezegd, als je niet gaat overclocken dan is PC4200 voldoende!

Van gpu's snap ik tegenwoordig helemaal niks, maar ik maak uit je verhaal op dat je World of Warcraft speelt. Ik weet niethhhhhhhhhhhh wat je huidige videokaart is, maar als die goed genoeg is, kun je kijken naar een kaart die daar net een treetje boven zit, ipv meteen een hele dure te kiezen.

Die hd's zijn volgens mij prima, hoewel je voor videobewerkt mss raid moet overwegen (2 kleinere schijven in RAID) voor extra snelheid...
Op de kast wil ik eigenlijk niet bezuinigen, omdat ik die Mystique erg mooi vind. De PC komt in mijn huiskamer te staan, dus dit is wel een belangrijke factor. De Centurion is hier op GoT ontzettend populair, maar persoonlijk vind ik het niet zo'n mooie kast.

Wachten op geheugen kan, maar hoe lang zal dat duren? Ik las onlangs ergens dat dit waarschijnlijk niet voor het nieuwe jaar zal zijn (zeker omdat iedereen met de feestdagen weer meuk gaat kopen).

Ik snap ook de ballen van de huidige GPU's. Ik weet alleen dat ik goede ervaringen heb met Ati kaarten. Ik kan hier World of Warcraft niet met alle settings op zijn hoogst (soepel) spelen, maar ik weet niet of mijn videokaart de bottleneck is. Dat is dus een lastige.

RAID is voor mij een beetje overdreven. Het videobewerken is incidenteel, echt puur hobby.

omniscale.nl

• storeman
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 01-02 23:24
Je wilt graag die case, maar ik zou toch ook eens kijken naar de Antec Sonata II, ik heb die kast dik een jaar, lekker stil en mooi strak. Bovendien zit er een goede voeding in.

Deze kast kost nu rond de 105 euro, inclusief voeding!

Neem twee hardeschijven die qua gb/prijs verhouding beter zijn. Die 80 gig zijn te duur per gig en de 320 ook. Ik denk dat je met 2 x 250gb wel goedkoper uit bent. Je wilt je besturingssysteem graag op een aparte fysieke schijf, maar een extra partie daarop met bestanden is geen optie? Ik denk dat daar nog wel wat te winnen valt.

Moederbod lijkt me aardig aan de prijs, maar daar zit ik verder niet zo in. Wat betreft mijn eigen moederbord, voor mijn A8N SLI DELUXE komen veel vaker biosupgrades uit dan voor de normale, niet per defnitie goed, maar er lijkt dus wel meer ondersteuning te zijn.

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:53
Kun je je oude kast niet gebruiken?
Of misschien eerst een 'standaard' kast met voeding kopen en later die Cooler Master?

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Je zal moeten afvragen of een Core 2 Duo echt wel nodig is. Het geeft momenteel een goede prijs/prestatie in het hogere segment, maar brengt ook een hogere prijs + hogere prijs van het moederbord met zich mee. Een AMD AM2 processor en bijbehorend moederbord is goedkoper en dan heb je een goede prijs/prestatie uit de budget/midden range. Dan heb je toch dual core en 64 bits, maar de prijs is lager. Prestaties natuurlijk ook, maar dat is een keuze die zelf zal moeten maken met behulp van wat benchmarks en prijslijsten.

Ik kan trouwens je oude systeem niet zien, ik krijg mijn eigen profiel te zien met systeem specificaties in de bewerkingsmode.

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Verwijderd

NitroX infinity schreef op zondag 08 oktober 2006 @ 20:16:
Kun je je oude kast niet gebruiken?
Of misschien eerst een 'standaard' kast met voeding kopen en later die Cooler Master?
Kast en voeding zijn nou net dé dingen waar je niet op moet besparen :| (Da's gewoon mijn ervaring van jarenlang computers bouwen, een fatsoenlijke kast & voeding geven zóveel meerwaarde aan een PC)

Besparen zou ik op het moederbord (neem bijvoorbeeld gewoon de Asus P5B of Gigabyte DS3), en de CPU, (een C2D E6400 ipv E6600), en je hebt je bedrag al gehaalt. Misschien kun je ook nog PC5300 geheugen nemen ipv 6400. (PC6400 is overbodig maar 4200 is te langzaam)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 08-10-2006 20:22 ]

• posttoast
Wow, ik ben echt positief verrast door al jullie snelle reacties :)

@ Motrax: ik heb het linkje naar mijn huidige systeem even aangepast.

Ik wacht nog even op wat er verder nog geroepen wordt voor ik inhoudelijk reageer. Ik wil alleen even zeggen dat die kast écht vast staat, een andere kast is geen optie :)

omniscale.nl

• BRAINLESS01
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 31-01 09:02
Verwijderd schreef op zondag 08 oktober 2006 @ 20:20:
[...]
Besparen zou ik op het moederbord (neem bijvoorbeeld gewoon de Asus P5B of Gigabyte DS3), en de CPU, (een C2D E6400 ipv E6600), en je hebt je bedrag al gehaalt. Misschien kun je ook nog PC5300 geheugen nemen ipv 6400. (PC6400 is overbodig maar 4200 is te langzaam)
Wat ik tot nu toe gelezen heb (vooral op GoT) is PC4200 precies snel genoeg, maar als je wilt gaan overclocken heb je meer nodig... waarom zeg jij dan dat het te traag is?

• RoD
  • Niet online

RoD

Inderdaad, PC4200 is snel genoeg. PC5300/PC6400 is alleen handig als je wilt overklokken, anders is het de meerprijs niet waard. Zoek maar eens rond op GoT naar bronnen die dit bevestigen, eventueel met berekeningen.

Verwijderd

IK zou gaan voor de 256 uitvoering van de x1900xt. Zelf heb ik de 512 maar nadat ik de benchmarks heb bekeken heb ik hier spijt van.. de meerprijs is het (momenteel) echt niet waard. Is meestal maar 1-4% beter en in sommige gevallen kwam zelf de 256 beter uit.

• dennis112
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:30
Ik ben even zo aardig geweest om een systeem voor je samen te stellen. Het is allemaal bij 1 webshop samengesteld en je moet rekenen op 20 euro verzendkosten. De winkel is coolprices.nl waar ik zeer goede ervaringen mee heb.

Antec Case Sonata II Black ATX MidiTower True Power 450W
Mooie kast met een 450 watt voeding er bij. €107,95

2 X Twinmos 1024MB DDR2 PC5300 667MHz CL5 M-TEC
Geheugen heb ik zelf ook, draait goed en hij is zelfs nog goedkoper dan pc4200 geheugen. €225,50

NEC ND-4571 16x (Dual-layer. Labelflash. Zwart)
Deze heb je zelf gekozen €33,95

WD 320GB SATA II 7200RPM 16MB Caviar SE16 (WD3200KS)
Snel, groot en SATA ll. Kan je mooi je data opzetten €89,70

WD 160GB SATA II 7200RPM 8MB Caviar SE (WD1600JS)
Deze schijf is dan voor je windows, er stond geen kleinere tussen dus heb ik deze maar gekozen. €55,65

Asus P5B Deluxe. P965 (ATX. PCI-e. Sound. LAN. SATA II. RAID. 1394)
Dit moederbord heeft alle functies die je wil hebben en werkt perfect. €169,25

Sapphire Radeon X1900 XT 256MB DDR3. (PCI-e. 2xDVI)
Videokaart van sapphire, zijn een van de betere makers voor ati videokaarten. Deze is 256MB, verschil zul je echt niet gaan merken tegenover de 512MB versie. €238,85

Intel Core 2 E6400 (2.13GHz. . 266MHz. QDR FSB. 64Kb. L1. 2MB L2) Boxed
Goed genoeg voor de dingen die jij wil doen, de e6600 is maar een beetje sneller maar wel 100 euro duurder €211,85

Arctic Freezer 7 Pro CPU Cooler skt 775
Heb je zelf wederom gekozen, heb hem zelf ook en scheelde 15 graden met de boxed koeler >:) €19,95

Dit komt totaal uit op €1152,65. Mooi binnen je budget en je hebt een systeem waar je echt elk spel mee kunt spelen en waar je wel even mee vooruit kunt.

Asus P6T Deluxe, Intel Core i7 920, 6Gb 1333Mhz DDR3, 2 x Sapphire HD5830 in Crossfire

• posttoast
dennis112 schreef op zondag 08 oktober 2006 @ 20:34:
Ik ben even zo aardig geweest om een systeem voor je samen te stellen. Het is allemaal bij 1 webshop samengesteld en je moet rekenen op 20 euro verzendkosten. De winkel is coolprices.nl waar ik zeer goede ervaringen mee heb.

Antec Case Sonata II Black ATX MidiTower True Power 450W
Mooie kast met een 450 watt voeding er bij. €107,95

2 X Twinmos 1024MB DDR2 PC5300 667MHz CL5 M-TEC
Geheugen heb ik zelf ook, draait goed en hij is zelfs nog goedkoper dan pc4200 geheugen. €225,50

NEC ND-4571 16x (Dual-layer. Labelflash. Zwart)
Deze heb je zelf gekozen €33,95

WD 320GB SATA II 7200RPM 16MB Caviar SE16 (WD3200KS)
Snel, groot en SATA ll. Kan je mooi je data opzetten €89,70

WD 160GB SATA II 7200RPM 8MB Caviar SE (WD1600JS)
Deze schijf is dan voor je windows, er stond geen kleinere tussen dus heb ik deze maar gekozen. €55,65

Asus P5B Deluxe. P965 (ATX. PCI-e. Sound. LAN. SATA II. RAID. 1394)
Dit moederbord heeft alle functies die je wil hebben en werkt perfect. €169,25

Sapphire Radeon X1900 XT 256MB DDR3. (PCI-e. 2xDVI)
Videokaart van sapphire, zijn een van de betere makers voor ati videokaarten. Deze is 256MB, verschil zul je echt niet gaan merken tegenover de 512MB versie. €238,85

Intel Core 2 E6400 (2.13GHz. . 266MHz. QDR FSB. 64Kb. L1. 2MB L2) Boxed
Goed genoeg voor de dingen die jij wil doen, de e6600 is maar een beetje sneller maar wel 100 euro duurder €211,85

Arctic Freezer 7 Pro CPU Cooler skt 775
Heb je zelf wederom gekozen, heb hem zelf ook en scheelde 15 graden met de boxed koeler >:) €19,95

Dit komt totaal uit op €1152,65. Mooi binnen je budget en je hebt een systeem waar je echt elk spel mee kunt spelen en waar je wel even mee vooruit kunt.
Potverdorie, dat ziet er goed uit :)

Ik ben toch stronteigenwijs, want die kast gaat het niet worden. Ik wil echt persé die CoolerMaster hebben. Maar goed, dan nog heb je hier een aardige bezuiniging ten opzichte van wat ik heb geroepen. Ik ga dit even in mijn startpost verwerken.

Bedankt hiervoor!

Edit: ik loop al direct vast op de CoolPrices-site, waar heb je dat geheugen gevonden? Ik zie wat jij aangeeft er niet tussen staan namelijk.

[ Voor 5% gewijzigd door posttoast op 08-10-2006 20:47 ]

omniscale.nl

Verwijderd

ik heb zelf gemerkt dat WoW best zwaar is voor de pc, en heeft veel baat bij snellere cpu...
Ik heb mijn videokaart geupgrade van een x800XT naar een 7900gt en de framerates zijn wel wat beter geworden maar niet bijster veel... Toen heb ik mijn cpu van 3 ghz naar 3.5 ghz geoverclocked en daar leek ie meer baat bij te hebben (misschien ook wel omdat de 3 ghz de 7900gt niet benutte)...
Denk wel dat een E6400 snel genoeg is op zich...

• rapture
  • Laatst online: 19:38

rapture

Zelfs daar netwerken?

Dus we kunnen beginnen met het snoeien.

Smaken verschillen, van de kast blijven we af.
Cooler Master Mystique 631 (ATX, Geen PSU, Zilver) € 87

Deze voeding is nogal populair wegens goede prijs/kwaliteit-verhouding. Je Cooler Master heeft een hoog rendement zodat er weinig stroom verloren gaat.
Tagan TG380-U01, 380W (ATX) € 52

ff rondgekeken in de chipsettabellen en een P965 chipset is voldoende. 2 PCI-E sloten is eerder uitzondering dan de regel, SLI draaien is nogal zeldzaam. S/PDIF-uitgang en Firewire samen op een mobo is nogal een speciale eis, dit drijft de prijs van het mobo op.
MSI P965 Platinum, iP965 (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID, 1394) € 132

Zou je 41% meer willen betalen voor 13% meer performance?
Intel Core 2 Duo E6400 (S775, 2x2.13GHz, 2MB, 1066MHz FSB, Boxed) € 212
Intel Core 2 Duo E6600 (S775, 2x2.4GHz, 4MB, 1066MHz FSB, Boxed) € 299

Arctic-koelers zijn populair als een betaalbare alternatief voor Zalman.
Arctic Cooling Freezer 7 Pro (Socket 775) € 18

PC4200 geheugen in dual channel is voldoende om de FSB van je processor te voederen.
1GB x 2 (2GB) PC4200 DDR2, CL4 (G.Skill, F2-4200PHU2-2GBLA) € 169

Voor goede driverondersteuning, zuinigheid en minder warmte kiezen we voor een GeForce 7900 GT.
MSI GeForce 7900 GTO 512MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI) NX7900GTO-T2D512E € 232

Nec had de eerste betaalbare DVD-brander aan het grote publiek geleverd, vandaar is deze A-merk populair.
NEC AD-7170 18x (Dual-layer, Labelflash, Zilver) € 33

ff het subtotaal uitrekenen, ik ga ervan uit dat je voor de goedkopere processor kiest en we komen uit op € 902.

De harde schijven laat ik zo.
Seagate Barracuda 7200.9, 80GB (7200rpm, SATA-II, 8 MB, NCQ) € 43
Seagate Barracuda 7200.10, 320GB (7200rpm, SATA II, 16MB) € 92

We komen uit op € 1035 als je een goedkopere processor kiest. Nu kan je de prijs opdrijven door misschien toch voor een duurdere processor te kiezen en/of een WD 74GB Raptor als systeemschijf.

Verwijderd

_BRAINLESS schreef op zondag 08 oktober 2006 @ 20:27:
[...]

Wat ik tot nu toe gelezen heb (vooral op GoT) is PC4200 precies snel genoeg, maar als je wilt gaan overclocken heb je meer nodig... waarom zeg jij dan dat het te traag is?
Omdat de FSB efficiënter werkt dan de geheugenbus! Dat in theorie PC4200 precies snel genoeg is om de FSB bij te houden wil niet zeggen dat dit in de praktijk ook zo is. Je geheugenbus heeft wat meer overhead etc dus de effectieve doorvoersnelheid is in de praktijd iets lager dan in theorie. Misschien maakt het maar een paar % prestaties verschil, maar omdat PC4200 vrijwel even veel kost als PC5300 zou ik voor die paar euro je geheugen niet de bottleneck laten zijn.

Edit: Misschien is de Asus P5B-e een goede. Is eigenlijk gewoon een P5B maar dan mét firewire

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 09-10-2006 00:35 ]

• Cio
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23-01 06:12

Cio

Helemaal eens met "rapture" hier, brander, voeding & mobo. Eventueel Antec Solo kast of boxed koeler (30 euro besparing max, kan je nog op je 1000 euro uitkomen :))

Vette nieuwe game? Poepluiers zal je bedoelen!

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

en toch zou ik voor de E6400 gaan! Heb je rond de 210 euro en bespaart je dus makkelijk 90 euro!

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

• robvanderaart
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21-12-2025
En valt makkelijk over te klokken onder stock voltage, 381mhz / Multiplier 8x. 3 Ghz dus :) Voor 36 eurie heb je trouwens 1 van de nieuwere NEC branders, ook al scheelt het maar 1 eurie :P Videokaart kan je idd beter voor de GTO kiezen die met stock koeler gewoon overgeklokt kan worden naar een GTX. En de voeding wat Rapture is een beetje minder, al wil je uitbreiden en je heb toch al een stevige videokaart met de GTO en de processor als je die wil overklokken, dus dan zou ik voor de Tagan 480 gaan die 25 eurie meer kost. Voor de rest goed systeem.

Specs | Wat is een bos zonder bomen, als je door de bomen het bos niet meer kan zien. | BF2 Stats

• Motrax
  • Niet online

Motrax

Profileert

offtopic:
Verdorie, naar aanleiding van dit onderwerp kom ik in de verleiding om mijn bankrekening te gaan controleren! Jouw fout posttoast! :P

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

• RoD
  • Niet online

RoD

Verwijderd schreef op maandag 09 oktober 2006 @ 00:30:
[...]

Omdat de FSB efficiënter werkt dan de geheugenbus! Dat in theorie PC4200 precies snel genoeg is om de FSB bij te houden wil niet zeggen dat dit in de praktijk ook zo is. Je geheugenbus heeft wat meer overhead etc dus de effectieve doorvoersnelheid is in de praktijd iets lager dan in theorie. Misschien maakt het maar een paar % prestaties verschil, maar omdat PC4200 vrijwel even veel kost als PC5300 zou ik voor die paar euro je geheugen niet de bottleneck laten zijn.

Edit: Misschien is de Asus P5B-e een goede. Is eigenlijk gewoon een P5B maar dan mét firewire
Ik heb gelezen dat de C2D vooral baat heeft bij lagere CL's.. Vaak heb je PC5300 CL5 en PC4200 CL4 voor hetzelfde geldt. Als je dan niet gaat overklokken kun je beter voor het langzamere geheugen met strakkere timings gaan denk ik.

• TgR_KILLER
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01-02 20:06
Tis al een tijd geleden dat ik wow heb gespeeld ( nooit verder gekomen als level 40 in me trail maand beetje boring spel als je anders gewent bent :p )

maar draaide uitstekend op mijn pc. amd 64 3700+ @ 2.4isch en 1.5 gb ram pc 3200 + een 7800 GT vid.

nieuwste van het nieuwste draait altjid net 2 fsb meer maar heb echt nooit te never in any place lag gehad door me comp in wow.. tho speelde ook niet zon hoge res als jij maar denk dat je met een dual core als de 6400 ruim voldoende hebt :)

en as said 512 heeft met de games van tegenwoordig echt nog geen nut 256 is meer dan genoeg.tegen de tijd dat je 512 wil op een kaart moet je toch weer upgraden naar een dx10 kaart ofzo.

voor de rest niet zoveel aan te merken anders word je alleen maar gekker ;) zou in ieder geval wel alles bij 1 / 2 shops bestellen en niet bij 5 verschillende :p als je enkel alleen die kast bij een andere shop besteld betaal je daar mischien 12 euro meer op kwa verzendkosten maar als je de rest bij 1 koopt kan je aardig bezuinigen

AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”
Lenovo IdeaPad Pro 5 14APH8, AMD Ryzen 7 7840HS, 32GB RAM, 1TB SSD

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:01
Even voor de duidelijkheid, als je een Core 2 Duo neemt, kan je echt beter voor PC4200 geheugen gaan dan voor PC5300. Dit lijkt vreemd omdat 667 MHz toch meer is dan 533 MHz. Maar, die 533 MHz is wel net de helft van je FSB. Dus loopt het geheugen mooi synchroon met je processor. Bij 667 MHz is dit niet het geval. Heb in een ander topic (moet het nog even zoeken) ook een site gevonden waar dit getest is.

Edit: heb de bewuste site ondertussen gevonden, zie hier.

[ Voor 13% gewijzigd door LievenD op 09-10-2006 13:33 ]

• robvanderaart
Je ziet wel dat de PC4200 CL3 beter presteert dan de PC5300 maar doet toch nog onder voor de PC6400, maar de PC4200 CL3 kost wel rond de 315 euro voor 2 Gb, ipv 225 - 250 voor de PC5300.

Specs | Wat is een bos zonder bomen, als je door de bomen het bos niet meer kan zien. | BF2 Stats

• posttoast
Wederom bedankt voor al jullie reacties.

@ LievenD: potverdorie, het lijkt tegenwoordig wel of je hogere wiskunde gestudeerd moet hebben om een PC samen te stellen. Dat was vroeger toen ik voor het eerst zelf een PC ging bouwen (een 486) wel anders! Ach ja, nostalgie...

Maar goed, het gaat dus waarschijnlijk PC4200 worden :)

omniscale.nl

• rob1985
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 29-01 21:50
Ik heb juist overal gelezen dat de C2D juist weinig baat heeft bij lage CL's...levert minimale winst op. Bovendien is het overclocken makkelijker met PC5300 geheugen dan pc PC4200.

Verwijderd

Hou er ook rekening mee dat toekomstige CPU's (kentsfield) een FSB van 1333 mhz krijgen en je je PC4200 geheugen dus kunt weggooien als je ooit besluit te upgraden. Je kunt je PC5300 geheugen prima op 533Mhz laten draaien en dan waarschijnlijk nog lagere timings gebruiken dan op 667Mhz mogelijk is ook. Als het maar een paar euro verschil maakt en binnen je budget zit zou ik dus zeker voor PC5300 of zelfs PC6400 gaan dan kun je de verschillende instellingen gewoon uitproberen en is je geheugen ook in de toekomst nog bruikbaar!

• dennis112
Dat geheugen staat gewoon in de lijst van ddr2 geheugen op hun website. Moet je ff bij merk twinmos kijken en dan is het wel 2 X 1 Gb maar het is geen dualchannel kit. Dus ik heb gewoon 2 maal 1 Gb gepakt.

Asus P6T Deluxe, Intel Core i7 920, 6Gb 1333Mhz DDR3, 2 x Sapphire HD5830 in Crossfire

• robvanderaart
Verwijderd schreef op maandag 09 oktober 2006 @ 20:36:
Hou er ook rekening mee dat toekomstige CPU's (kentsfield) een FSB van 1333 mhz krijgen en je je PC4200 geheugen dus kunt weggooien als je ooit besluit te upgraden. Je kunt je PC5300 geheugen prima op 533Mhz laten draaien en dan waarschijnlijk nog lagere timings gebruiken dan op 667Mhz mogelijk is ook. Als het maar een paar euro verschil maakt en binnen je budget zit zou ik dus zeker voor PC5300 of zelfs PC6400 gaan dan kun je de verschillende instellingen gewoon uitproberen en is je geheugen ook in de toekomst nog bruikbaar!
Je krijgt weliswaar nieuwe toekomstige CPU's met een FSB van 1333 mhz, maar dit moederbord ondersteund het niet, en het lijkt me als die nieuwe CPU komt je dus ook een nieuw moederbord aan moet schaffen...

• posttoast
Nou, ik ben er redelijk uit wat het gaat worden. Ik zal het hier posten zodra ik er zeker van ben.

Maar, ik heb nog één vraagje: ik las op een aantal sites dat de Asus P5B alleen met een Intel Conroe werkt als hij voorzien is van een recentie biosversie. Hoe weet ik of het moederbord dat ik koop dit heeft? Het is nogal lastig om zelf te gaan flashen als ik geen werkende processor heb. Ik heb net gebeld met CoolPrices om te vragen wat zij hiervan weten, en zij gaven aan dat ze sowieso veel problemen hadden met de P5B in combinatie met verschillende hardware. Dit lijkt mij onzin, aangezien ik over juist heel goede verhalen lees. Wat vinden jullie?

omniscale.nl

Verwijderd

kan je dit systeem niet via je werk kopen en dan krijg je later de BTW terug :)

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:19

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Je Firewire eis vind ik een beetje raar. Je moederbord wordt flink duurder omdat je eventueel verwacht dat je hem over meer dan een jaar misschien wel eens nodig zou kunnen hebben. Mijn mening:

Moederbord zonder firewire en mocht je die volgend jaar nodig hebben dan gewoon een insteekkaart erbij!

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• dennis112
posttoast schreef op donderdag 12 oktober 2006 @ 13:02:
Nou, ik ben er redelijk uit wat het gaat worden. Ik zal het hier posten zodra ik er zeker van ben.

Maar, ik heb nog één vraagje: ik las op een aantal sites dat de Asus P5B alleen met een Intel Conroe werkt als hij voorzien is van een recentie biosversie. Hoe weet ik of het moederbord dat ik koop dit heeft? Het is nogal lastig om zelf te gaan flashen als ik geen werkende processor heb. Ik heb net gebeld met CoolPrices om te vragen wat zij hiervan weten, en zij gaven aan dat ze sowieso veel problemen hadden met de P5B in combinatie met verschillende hardware. Dit lijkt mij onzin, aangezien ik over juist heel goede verhalen lees. Wat vinden jullie?
Dat is onzin, ik heb ook een P5B en heb er geen enkele problemen mee gehad. En ik heb ook nog een systeem voor iemand anders in elkaar gezet met een P5B en daar heb ik ook geen problemen mee gehad.

En dat je het moederbord moet flashen om het te laten werken met de C2D is al helemaal klinklare onzin want die chipset is gemaakt voor de Core 2 duo.

Verwijderd

Op de Asus site wordt alleen melding gemaakt over mogelijke boot problemen (+ mogelijke oplossing) met P5W DH Deluxe borden en niets over de P5B.

( "...As this motherboard launched before Intel Core 2 processors, the corresponding microcodes were forced to be updated after the launch of these CPUs".)

http://nl.asus.com/products2.aspx?l1=3&l2=11 (bijna geheel onderaan).

Stuur anders een mailtje naar Asus: http://support.asus.com/c...therlands&SLanguage=en-us.

Begrijp alleen niet waarom ze bij CoolPrices zoiets zouden verzinnen? Ze hebben daar toch niets aan als het niet waar is?

• posttoast
Inderdaad een raar verhaal van coolprices dan.

Ik kan trouwens inderdaad de btw terugkrijgen. maar dat maakt dit topic niet minder interessant natuurlijk ;) Ik zag op de vorige pagina al dat ik iemand anders ook enthousiast heb gemaakt. Zie het maar als de budgeteditie van de best buy guide. :p

Ik geef toe: die firewire is misschien een beetje overdreven, vandaar ook de nondeluxe versie van dat mobo als alternatief.

omniscale.nl

• rapture
  • Laatst online: 19:38

rapture

Zelfs daar netwerken?

Het doet mij eerder denken aan geheugen-kieskeurigheid. Bepaalde moederborden willen niet met alle geheugens werken, dan moet je de goedgekeurde-geheugen-lijstjes volgen.

• posttoast
rapture schreef op donderdag 12 oktober 2006 @ 23:30:
Het doet mij eerder denken aan geheugen-kieskeurigheid. Bepaalde moederborden willen niet met alle geheugens werken, dan moet je de goedgekeurde-geheugen-lijstjes volgen.
Domme vraag misschien, maar heb je het dan over een lijstje van de moederbordfabrikant? Dus een lijst op de Asus-site?

omniscale.nl

Verwijderd

www.kingston.com, alleen euh ja, dit is voor 1 merk. Maar wel goed en levenslange garantie.

• posttoast
Verwijderd schreef op vrijdag 13 oktober 2006 @ 00:42:
www.kingston.com, alleen euh ja, dit is voor 1 merk. Maar wel goed en levenslange garantie.
OK, ik moet het dus andersom bekijken: of Kingston werkt op de P5B? Komt op zich mooi uit, aangezien ik toch Kingston wilde kopen. Morgenochtend even kijken :)

omniscale.nl

Pagina: 1