Toon posts:

Linux Live CD aanpassen (apps verwijderen en 1 toevoegen)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik wil een linux live cd maken voor mezelf met alleen een command line en 1 programmaatje. Verder hoeft er helemaal niets op (ik wil hem lekker klein houden). Heeft iemand enig idee hoe ik zoiets voor elkaar kan krijgen? Ik draai momenteel Vista RC2, dus het liefst windows tips, maar als het alleen kan in Linux kan ik wel even ergens linux op installen.

Alvast bedankt!

• Jk_W
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

Jk_W

I Think...

Waarom wil je perse dat het zo weinig schijruimte in gebruik neemt? Of er nou 50 of 500 Mb op een CD staat maakt toch niet uit?

Of wil je het perse op een zeer kleine USB-stick zetten ofzo? Moet de live CD op een systeem draaien met hele lage specs of zijn er andere redenen voor je eisen?

Een live-CD waar je niks maar aan hoeft te veranderen, die slechts 50Mb groot is en draait op zeer beperkte (met lage systeemeisen) systemen is "Damn Small Linux". Dit heeft wel een grafische interface, maar waarom zou je dat niet willen?

DSL is dus een slimme keus, en een kleine extra uitleg waarom je je eisen stelt zou wel handig zijn!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:15
Ik denk dat het de TS ook vooral om snel booten van de CD gaat. Als je Knoppix bekijkt duurt dat toch al gauw 2 a 3 minuten.

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil inderdaad snel kunnen booten op oude computers. Een grafische interface is zinloos aangzien het progje command line only is. Ook moet het op mijn voorraad oude (en vooral kleine...) USB sticks kunnen draaien. Ik vind het trouwens ook gewoon gaaf om te weten hoe al die distro's gemaakt worden.

Maar even m'n eisen op een rij:
- Een live CD
- Max 50MB
- Eigen openings tekst
- Alleen command line
- 1 eigen progje erop.

Ik kan me vaag iets herinneren van een progje dat Slax aanpaste (eigen modules toevoegen, dingen verwijderen etc.). Weet iemand de naam?

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:46
voor slax is er myslax waarmee je dingen kunt adden maar volgens mij niet verwijderen

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

Verwijderd

Wat je ook zou kunnen doen is gewoon jou favoriete distro als basis gebruiken en deze na wat aanpassingen omzetten naar een LiveCD. Als je bijv. alleen een command line interface en je eigen app nodig hebt, dan zorg je ervoor dat je een willekeurige (kleine) distro zonder grafische omgeving installeert en daarna je app. Met behulp van Linux Live CD/USB scripts zet je het dan om in een LiveCD. Ik heb hier zelf geen ervaring mee.
Tevens kun je, zoals hierboven al aangegeven gebruik maken van MySlax Creator waarmee je bijv. de SLAX Frodo Edition kunt aanpassen, maar deze is zelf al 53 MB. En dan zou je je eigen programmatje nog moeten omzetten in zo'n module.

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05-2025
Morphix is een heel erg modulaire live distribution. Waarschijnlijk is die relatief eenvoudig uit te kleden. Maar als het zo simpel is als wat jij wil heb je aan een kernel en init en je progje waarschijnlijk genoeg. Misschien kun je je progje een init noemen, dan wordt 'ie meteen door de kernel gestart. Ik zou me eens in het boot proces op linux verdiepen en dan zelf gaan knutselen.
Pagina: 1