phono ingang versterker gebruiken om pc op aan te sluiten?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.061 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 79702

Topicstarter
hey,

Ik heb het volgende probleem: heb een redelijk oude versterker waarin een phono ingang zit, en heb een pc...ik had graag mijn pc op die oude versterker aangeschakeld maar aangezien er enkel een phone ingang op zit, en een pc een totaal ander signaal geeft, kan ik ze niet aansluiten. Is er een manier om mss het signaal dat uit mijn geluidskaart komt te 'veranderen' waardoor het passend is voor die phono input?
Ik kwam dit: http://www.epanorama.net/circuits/phono.html al tegen, maar ik zoek eerder een soort van software oplossing om mijn signaal te veranderen...(als dat al bestaat)

alvast bedankt!

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 79702 op 08-10-2006 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
En als er iemand al ervaring heeft met het maken van die hardware oplossing, gelieve het ook even te laten weten! Ik heb al wat gesoldeerd en zo, maar zoiets in elkaar steken zonder zeker te weten dat het zal werken is ook maar tijdverlies!

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35978

Op zich zal die schakeling wel werken. Wat het doet is het signaal aanpassen met de RIAA curve omdat je phono-ingang op versterker daarvoor compenseert en het signaal wordt verzwakt. Kwaliteit wordt er niet beter op in ieder geval in verband met de mogelijke (on)nauwkeurigheid en extra ruis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 143259

Anoniem: 79702 schreef op zondag 08 oktober 2006 @ 19:21:
hey,

Ik heb het volgende probleem: heb een redelijk oude versterker waarin een phono ingang zit, en heb een pc...ik had graag mijn pc op die oude versterker aangeschakeld maar aangezien er enkel een phone ingang op zit, en een pc een totaal ander signaal geeft, kan ik ze niet aansluiten. Is er een manier om mss het signaal dat uit mijn geluidskaart komt te 'veranderen' waardoor het passend is voor die phono input?
Ik kwam dit: http://www.epanorama.net/circuits/phono.html al tegen, maar ik zoek eerder een soort van software oplossing om mijn signaal te veranderen...(als dat al bestaat)

alvast bedankt!
Een versterker met ENKEL een phono-ingang, raar...Ben je helemaal zeker dat er niets in de zin van aux, tuner ofzo op staat, over welke versterker gaat het hier dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
enkel een phono ingang idd...is eigenlijk een stereotoren, maar ik gebruik het enkel voor de radio en wou het gebruiken voor phono ingang...maar ik ga dat circuitje eens bouwen denk ik...hoeveel zou dat kosten een euro of vijf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-w
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

j-w

je kunt ook proberen ook een goedkope FM-modulator op te kop te tikken. Dan kun je je PC via een FM-signaal aansluiten op je versterker via de tuner. Zal qua kwaliteit niet veel verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:56
Als je aan zou kunnen geven welke versterker het betreft, zouden wij je misschien kunnen helpen om de phono ingang te overbruggen. De beste oplossing lijkt mij om de hele phono ingang uit te schakelen en direct het signaal op lijn niveau aan te bieden. Je kunt er dan meteen je PC aan knopen.
Het correctienetwerk in je link zal wel werken, maar zoals ook al door bootstrap aangegeven gaat de kwaliteit wel achteruit. Niet de beste optie dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarthPlastic
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 03-02 14:57
Via Conrad oid. kun je een kant-en-klaar apparaatje kopen wat je lijnsignaal verzwakt zodat hij op de Phono-ingang past, handig als je niet zelf aan de slag wil :)

Owner SuitIT, https://www.suitit.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyEragon
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 03-07 11:11

FlyEragon

Alien Monkeys

Heb je het wel geprobeerd? Ik had een oude Kenwood versterker waar het bijna niet uitmaakte of ik een externe bron op de CD-in, aux of phono ingang deed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-07 18:18
Ook al zou ie het linesignaal accepteren op z'n phono input, dan nog zal je geluid kut zijn. De RIAAA frequentiecurve die een platenspeler gebruikt tbv ruis en rumble-correctie zal je signaal behoorlijk aantasten.

Een verzwakker is imho niet de beste oplossing en zal kwalitatief niet veel beter zijn dan een eerder genoemde FM modulator.

Vroeger, toen ik een oudere versterker had en te weinig inputs had (tuner, pc, dvd, tv) heb ik ook de phono input gebruikt. Ik heb toen intern in de versterker de phono-preamp getraceerd en gebypassed. En toen was het dus ook een volwaardige line-input en kwam ik precies uit met mn aansluitingen (tuner, 2x tape en phono)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hey,

Bedankt voor de reacties! Zoals al gezegd heb ik enkel een phono ingang (de enige extra ingang op de stereo toren, een cd casette en tuner zit alin de toren zelf) dus een andere ingang gebruiken zit er uiteraard niet in. Ik heb het ook al geprobeerd rechtstreeks (al 2 keer, 1e keer dacht ik dat er gewoon iets mis was met de versterker omdat ik hier een versterker heb staan waar er ook 'phono' op één van de ingangen staat, maar waar het perfect werkt...dat is wel mijn versterker, die toren is voor mijn zus...).

De beste oplossing die hier aangeboden wordt is denk ik wel die preamp opsporen en bypassen. Maar hoe vind ik die het gemakkelijkst, het enige dat ik van preamp ed gehoord heb is in m'n tweede jaar ind ingenieur toen ik nog elektronica studeerde...ben daarna overgeschakeld op biochemie dus heb er enkel theoretische uitleg over gehad, geen praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem2
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01-07 08:12

Willem2

Ω is futile

Gewoon vanaf de Phono ingang de lijntjes volgen op de printplaat, dan kom je de preamp vanzelf tegen! :)

Zo heb ik het zelf ook al een paar keer gedaan met altijd een goed eindresultaat.

en nee, ik houd niet van voetbal... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
en hoe ziet die preamp er dan uit? Klein, groot? Zwart doosje? en bypassen met een gewoon dun draadje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem2

Willem2

Ω is futile

de meeste die ik tot nu toe heb gezien zijn kleine zwarte IC'tjes met wat losse meuk eromheen (weerstandjes, condensatoren, etc). Als je twijfelt kun je van de gevonden IC altijd even een spec sheet van internet halen om te checken of het echt een voorversterker is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
oké bedankt! Ik zal over de middag die toren eens opendraaien, en dan gewoon koperdraadje over in- en uitgang solderen toch? Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem2

Willem2

Ω is futile

Anoniem: 79702 schreef op maandag 09 oktober 2006 @ 09:48:
oké bedankt! Ik zal over de middag die toren eens opendraaien, en dan gewoon koperdraadje over in- en uitgang solderen toch? Alvast bedankt!
Nou, ik zou iig de phono ingang (achterop je stereo) wel los solderen; anders heb je je preamp circuit parallel staan aan je koperdraden en dat zou wel eens rare dingen kunnen gaan doen.

Misschien dat je ook de preamp uitgang moet los koppelen (doorsnijden met een stanley mesjes werkt meestal wel en is goed terug te draaien indien nodig) omdat je anders een ingangs signaal op de uitgang van de preamp zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ah ok, ik dacht dat hem kortsluiten voldoende was, zal uitgang afsnijden!

Wat bedoel je precies met dat lossolderen van die ingang? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 62011

Gewoon de pc op een ingang aansluiten die al bezet is door een apparaat dat uit te schakelen is (of in iedere geval zo te schakelen dat het geen geluid geeft).
Afbeeldingslocatie: http://www.cellcom.cz/data/zbozi/12135x2.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
voor alle duidelijkheid, het is zo'n stereo toren die volledig toe is, dus geen losse componenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem2

Willem2

Ω is futile

Anoniem: 79702 schreef op maandag 09 oktober 2006 @ 11:48:
ah ok, ik dacht dat hem kortsluiten voldoende was, zal uitgang afsnijden!

Wat bedoel je precies met dat lossolderen van die ingang? :?
De aansluiting achterop je stereotoren die je wilt gaan gebruiken, zit of direct op de print (dan op de print iig signaal doorsnijden, aarde kun je laten zitten) of met draden naar de print. In het laatste geval kun je die draad los solderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnnaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04-07 17:22

EnnaN

Toys in the attic

wat ik gedaan heb om dit bij mijn allesineen setje voor elkaar te krijgen, is het aanwezig filter uit de stereo weghalen.

Wat mijn stereo deed was het signaal direct na de ingang filteren met zo'n RIAA filter, en daarna hetzelfde behandelen als de interne radio, tape en normale AUX.
Het is dan dus een kwestie van het localiseren van de schakeling die het filteren doet, en die kortsluiten.

volledige beschrijving hier:
http://www.huiges.nl/arch...luiting+gebruiken+als+aux

(edit: voor de duidelijkheid: dit komt neer op hetzelfde als wat hierboven wordt geopperd)

[ Voor 8% gewijzigd door EnnaN op 09-10-2006 13:30 ]

sig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
hey,

bedankt voor de antwoorden! Dat linkje is erg handig, wordt het nog eens mooi uitgelegd...Dat van dat los solderen heb ik nog niet helemaal mee maar ik kom juist van training en alles moet nog een beetje 'inzinken'.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 62011

Het schijnt ook passief te kunnen (inverse riaa):
http://www.euronet.nl/~mg...uk_riaa_background_6.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 62011 schreef op maandag 09 oktober 2006 @ 11:58:
Gewoon de pc op een ingang aansluiten die al bezet is door een apparaat dat uit te schakelen is (of in iedere geval zo te schakelen dat het geen geluid geeft).
[afbeelding]
Of bedoel je dat ik intern moet werken?

Er is een cd speler die niet werkt in die toren kan ik dan intern die cd loskoppelen en de uitgang van de pc erop aansluiten? (vooral hoe? heb al ees opengedraaid maar niet gevonden).
Pagina: 1