Toon posts:

Nieuw system - windows doet het niet

Pagina: 1
Acties:
  • 118 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo iedereen, ik heb gisteren eindelijk mijn PC in elkaar gezet (eerste keer). Met de hardware lukte het wel aardig, alles ging (voor zover ik weet) goed totdat ik windows wou gaan installeren. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Check mijn signature voor de systeem specificaties.
[Core 2 Duo E6600 + Arctic freezer 7 pro] [Sapphire x1900xt 512 + arctic accelero X2] [Asus p5b] [36 GB raptor] [400 GB 7200.10 Seagate Barracuda] [Dane-Elec PC4200 1024MB x2] [Hiper type-R 580 watt] [Thermaltake armor Jr] [LG 1919]

Probleem: Het probleem is simpelweg dat het mij niet lukt om windows te installeren, dit heb ik wel vaker gedaan op fabrieks computers maar nog nooit eerder op een zelf samengestelde PC.

Oorzaak: <---- Daar wil ik achter komen

Ik maak gebruik van 2 HDD's: 36 GB raptor (bedoeld als boot/win disk) 400 GB Seagate.
De raptor had ik op S-ATA 1 en de Seagate op S-ATA 3 (Master moest op 1-2 volgens Asus P5B handleiding)

Toen ik windows de eerste keer probeerde te installeren op de Raptor (partitie gemaakt) stopte de setup bij 75% van het blauwe scherm "setup kopieert bestanden naar de windows installatie mappen". Ik kreeg de meldingen: De bestanden KS.sys modem.sys Parport.sys etc. kunnen niet worden gekopieerd (Vreemd dacht ik, is de dvd niet goed of ligt het aan mijn lezer?). ALs ik enter drukte om setupt opnieuw te proberen reageerde het systeem niet, dus heb ik met F3 moeten annuleren.

Hierna de PC opniuew opgestart (Raptor nog steeds als boot disk via bios ingesteld) kreeg ik de melding op een zwart scherm "NTLDR ontbreekt" druk ctrl-alt-del om opnieuw op te starten. Dit bericht kreeg ik steeds weer als ik restartte.

Om windows weer te installeren moest ik de Raptor dus weer formatteren, vanaf dit put begon de schijf vreemd te doen. Na de restart kon het system de schijf niet vinden, daarna beweerde het systeem dat de schijf een onbekend formaat was.

Okay dacht ik dus maar proberen op de Seagate van 400GB. Op dit punt heb ik de Raptor kabeltjes van de voeding en mobo eruitgehaald. Op 95% van het setup kopieer proces kreeg ik de melding "setup kan het bestand SPRT0413.dll niet kopieren" Raar dacht ik... is het nou de dvd lezer, de dvd zelf, de HDD of ligt het aan mij? Systeem opnieuw opgestart ----> "NTLDR ontbreekt".

Hierna weer maar geprobeerd op de raptor schijf, na het blauwe windows setup scherm kreeg ik een zwart scherm waarbij de Raptor rare tikkende geluidjes maakte. Ongeveer 3 tikken per 2 seconde. Hierna kreeg ik een blauw scherm "bezig met onderzoeken" --> "F8 akkoord" --> "Setup heeft geen toegang tot deze schijf van 381552 MB, 0 met ID 0 op Bus 0 (ATAP) [MBR]

Hierna voor een laatste keer geprobeerd op de Segate schijf, het kopieren is eindelijk met 100% gelukt (raar dat het nu wel lukt plotseling). Toen liet ik het systeem opstarten met de seagate al master (raptor kabeltjes eruit, klopte ook volgens de bios) en kreeg ik het bericht "Windows kan niet worden gestart vanwege schijfconfiguratie probleem in de computer. Ka de geslecteerde opstart diskette niet lezen. Controleer het pad naar de opstart locatie en de schijf apparatuur".

Dus:
Is mijn raptor kapot?
Is mijn dvd-rw kapot? (de normale dvd speler is ook een Nec, [ATAPI CD ROM] kan ik wel instellen als boot device in de bios maar hij blijft gebruik maken van second boot device [IDE: _NEC dvd_rw ND]
HEb ik een fout gemaakt met het aansluiten? (Kabel van voeding gesplit naar dvd en dvd-rw) (S-ATA aansluitingen van het mobo) Kabel van voeding gesplit naar GPU en Raptor schijf (moest volgens de handleiding).

Help me please I think im gonna go crazy |:(

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 08-10-2006 23:28 ]

• Pkunk
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11:48
Ik gok op een brak moederbord, gezien beide harde schijven raar doen. Kan je die schijven niet op een nadere pc even uittesten? Zelfde verhaal voor je DVD speler.

Hallo met Tim

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal zo snel mogelijk proberen de HDD's en DVD's uit te proberen op een ander systeem, moet dit dan ook een win xp installatie test zijn of is dit niet noodzakelijk?

Iemand verder nog ideen?

Edit: Ik maak even gebruik van Timlog zn homepage om te laten zien hoe ik de HDD's heb aangesloten. _/-\o_ Afbeeldingslocatie: http://www.timlogtenberg.nl/upload/HDDconnects.JPG

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 08-10-2006 21:03 ]

Verwijderd

Wat doet die GPU aansluiting daarnu? ( of ik zie het even verkeerd )
Je HD heeft enkle de Power cable en de SATA(2) kabel nodig.

Heb je voor het installeren op de RAID Raptors wel de Raid driver geinstalleerd, via de lop of USB stick?
Anders installeer je enkel op 1 HD. NON RAID dus.

Wel vaag dat al je andere HD's ook niet werken.
heb je al de partie op de schijf al eens verwijdert en een nieuwe NTFS partitie aan gemaakt?

Voor de rest geld dat ik ook wel eens problemen heb gehad, jammer dat je niet een andere DVD speler hebt of CD waarmee je zoeken naar de fout.

• mandroid
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-02 07:50
Fouten bij het kopieeren van bestanden kan ook en slecht geheugen liggen. Test je geheugen eens na met memtest.

• shootguy2
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 31-12-2025
Gast.. je hebt 2 maal een voedings kabel aan je HDD hangen. (GPU is HEEL wat anders). Haal als de bliksem die molex (tis een Molex, geen GPU) eraf. Je GPU heeft waarschijnlijk stroom nodig, als dat is wat je bedoeld, en daar moet dan een PCI-E voedings kabel in , of een Molex, die het liefst/ECHT NIET van de HDD stroom af tappen. Zelfs het liefst niet op de zelfde stroom-boom als de HDD zit.
Dat zou verklaren waarom je HDD zo gek doet.

Asrock 775DualVSTA-C2D6600-1GB-1,2TB-X800AIW

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:47

Thandor

SilverStreak

CSL policy
Vragen over problemen horen hier niet thuis alsmede vragen en/of discussies over een bepaald hardware onderdeel, daar zijn de andere fora voor. Heb je specifieke vragen over een moederbord, dan moet je in Processors, Mobo's & Geheugen zijn, voor disken in Opslagmedia & I/O Controllers en voor TFT’s in Videoplanken & Beeldkanonnen.
Dit topic hoort hier dus niet thuis ;)

Verder lees ik
Check mijn signature voor de systeem specificaties.
Doe dat liever niet. Reden? Simpel, die signature kan aangepast worden. De informatie die in dit topic gegeven wordt is informatie die mogelijk gerelateerd is naar die hardware. Als iemand dit topic over een halfjaar doorleest met hetzelfde probleem dan leest hij de sig. van dat moment met daarin mogelijk andere specificaties dan nu :o

Wat betreft dit probleem. Pak eerst de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter erbij. Werkt deze door en kijk of je het probleem kunt vinden. In die troubleshooter staat het één en het ander vermeld over de voeding (en het testen daarvan) en het geheugen (wederom ook het testen daarvan).

Verdere mogelijkheden om dit probleem op te lossen: Haal alle overbodige hardware eruit. Ga niet verder met installeren als je 2 optische stations aangesloten hebt. Één is ook voldoende :)
Mocht het met de DVD speler niet werken probeer dan de DVD writer. Kun je dit niet goed selecteren in het BIOS dan ontkoppel je simpelweg een drive :z

Wat betreft de hardeschijven: Check of de kabels goed zijn. Check of de stroomverdeling goed is. (Voeding voor de videokaart en de hardeschijf van één kabel aftappen? Wellicht kun je dat beter verdelen :)) Zo zijn er nog talloze dingen die je kunt proberen.

Omdat het probleem tot nu toe te maken heeft met het optische station (en/of de media maar dat terzijde), de hardeschijven danwel de controllers voor deze hardware zal het topic naar Opslagmedia & I/O Controllers verplaatst worden :)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 08 oktober 2006 @ 21:36:
Wat doet die GPU aansluiting daarnu? ( of ik zie het even verkeerd )
Je HD heeft enkle de Power cable en de SATA(2) kabel nodig.
Er staat in de handleiding van mijn sapphire x1900xt heel duidelijk aangegeven dat dit zo moet. Er is ook een plaatje bij die aangeeft dat de kabel van de voeding gesplit wordt en naar de GPU en HDD gaat. Dit vond ik ook vreemd :s Ik snap niet waarom het zo moet.
Wel vaag dat al je andere HD's ook niet werken.
heb je al de partie op de schijf al eens verwijdert en een nieuwe NTFS partitie aan gemaakt?
Ik heb geprobeerd de partities op de raptor te verwijderen, dit is 1 keer gelukt maar daarna ook niet meer.
shootguy2 schreef op zondag 08 oktober 2006 @ 21:53:
2 maal een voedings kabel aan je HDD hangen. (GPU is HEEL wat anders). Haal als de bliksem die molex (tis een Molex, geen GPU) eraf. Je GPU heeft waarschijnlijk stroom nodig, als dat is wat je bedoeld, en daar moet dan een PCI-E voedings kabel in , of een Molex, die het liefst/ECHT NIET van de HDD stroom af tappen. Zelfs het liefst niet op de zelfde stroom-boom als de HDD zit.
Dat zou verklaren waarom je HDD zo gek doet.
Ja die 2 kabels vond ik zelf ook raar... dat zou het idd kunnen verklaren.. maar de Seagate is niet met de GPU verbonden en die doet ook vreemd (but then again.. de seagate is wel met de raptor verbonden).
De GPU heeft inderdaad stroom nodig en volgens de handleiding gaat het zo: Kabel van voeding ( A ) ---> Split: GPU ( B ) en HDD ( C ). Ik zal de GPU met een eigen kabel voorzien van voeding.. kijken wat er dan gebeurt.
Thandor schreef op zondag 08 oktober 2006 @ 22:05:
Dit topic hoort hier dus niet thuis ;)
Forgive me :o
Doe dat liever niet. Reden? Simpel, die signature kan aangepast worden. De informatie die in dit topic gegeven wordt is informatie die mogelijk gerelateerd is naar die hardware. Als iemand dit topic over een halfjaar doorleest met hetzelfde probleem dan leest hij de sig. van dat moment met daarin mogelijk andere specificaties dan nu :o
k had het bewust gedaan omdat mijn post al zo vervelend lang was :) Je hebt helemaal gelijk..
Wat betreft dit probleem. Pak eerst de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter erbij. Werkt deze door en kijk of je het probleem kunt vinden. In die troubleshooter staat het één en het ander vermeld over de voeding (en het testen daarvan) en het geheugen (wederom ook het testen daarvan).
Zal ik nu meteen doen, hopelijk vind ik wat ik nodig heb.
Wat betreft de hardeschijven: Check of de kabels goed zijn. Check of de stroomverdeling goed is. (Voeding voor de videokaart en de hardeschijf van één kabel aftappen? Wellicht kun je dat beter verdelen :))
Hoe zou ik kunnen checken of de kabels goed zijn..? ze zijn splinternieuw en zien er goed uit.
Ik kan dat met de videokaart idd beter verdelen, en dat ga ik ook doen als ik thuis ben maar het moest dus echt zo volgens de handleiding :s
Zo zijn er nog talloze dingen die je kunt proberen.
Tja.. ik probeer het liefst niet al te veel aangezien ik een 'noob' ben wat dit betreft en het een redelijk duur systeem is :p

Iedereen bedankt voor de reacties tot nu toe.. heb ik iig wat ideetjes om uit te proberen :p

edit:
Heb je voor het installeren op de RAID Raptors wel de Raid driver geinstalleerd, via de lop of USB stick?
Anders installeer je enkel op 1 HD. NON RAID dus.
Uhh.. nee heb ik niet gedaan, zitten die RAID drivers op de bijgeleverde mobo cd?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 08-10-2006 23:27 ]

Verwijderd

Topicstarter
UPDATE: DVD-RW en HDD's op eigen voeding kabel aangesloten.

Het is mij vannochtend gelukt windows te installeren. Na weer 4 keer te hebben gefaald met de raptor (ik kreeg in het win xp setup programma het bericht "Setup heeft geen toegang tot de schijf" + alles ging heeel langzaam met rare tik geluidjes) heb ik het maar met de seagate geprobeerd. Dus S-ATA 1 op de seagate, voeding erin, PC aan, win xp cd boot.. setup bla bla bla windows XP is eindelijk gelukt.

Dus: de Western Digital Raptor werkt niet...? :s

Wat zouden jullie doen als dit het geval is? Ik dacht eraan om naar een PC zaak te gaan zodat zij de raptor kunnen testen, om dit te bevestigen.Daarna probeer ik een nieuwe te krijgen van Salland.

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-12-2025
't zou me niets verbazen als je de Raptor gesloopt hebt door er 2x voeding in te stoppen

Verwijderd

Topicstarter
_-= Erikje =-_ schreef op maandag 09 oktober 2006 @ 12:55:
't zou me niets verbazen als je de Raptor gesloopt hebt door er 2x voeding in te stoppen
Ouch.. daar was ik al bang voor ja... cheapy ass handleiding van sapphire. Maarja va fouten leer je.. en dit was een dure les die ik nooit zal vergeten.
Maar nu ik eraan denk, de raptor deed al raar voor ik hem had aangesloten met de VGA, dus ligt het probleem niet helemaal bij mij 8)7

Verder doet de PC het prima, ik zal vandaag proberen wat benchmarks te runnen etc, heb alleen wat probleempjes met mijn internet verbinding.
Pagina: 1