[wifi & internet] 54mbs of 100mbs ?

Pagina: 1
Acties:

• Twanjo
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 04-11-2019
Ik zelf heb gewoon internet via adsl met een router. Bij mijn netwerkverbindingen verbinding geeft hij aan dat hij is verbonden met een snelheid van 100.0 Mbs (lan-verbinding) .

Mijn neef heeft pas een laptop gekocht met wifi en heeft thuis een router staan met daaran een accespoint. Zijn verbindingssnelheid met netwerk/lan is 54.0 Mbs

Ik heb al het een en ander gezocht op google en in de Faq maar snap het nog steeds niet helemaal. Wat houd dat nu in die 100.mbs of 54 mbs, is dat de snelheid (bandbreedte ) waarme de pc naar de router communiceerd? En heeft het voor hem nut om een zwaarder internet abonnoment af te sluiten? Hij heeft nu een abonnement met een downstream van 1mb/s. Heeft het nut om over te stappen naar een downstream van 3 mb/s of zal hij nooit die volledige snelheid kunnen benutten?

Het zal wel een domme vraag zijn. Maar ik zou gewoon graag willen weten hoe dit allemaal in elkaar steekt. En wat nu allemaal met elkaar te maken heeft. Ik hoop dat iemand mij verder wil helpen of weet waar ik dit allemaal na kan lezen in duidelijke taal.

• .Tom
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08-03 11:47
100 mbs of 54 mbs is de doorvoersnelheid. Bij het gewone internetten (downloaden etc.) zal je het niet veel merken. Je merkt het pas als je (grote) bestanden via een netwerk gaat doorgeven naar een andere PC, dan is 54 mbs of 100 mbs wel een groot verschil.

Duidelijk genoeg? :)

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Die 100 Mbps (Mega bit per seconde) geeft de verbindingssnelheid tussen je PC en je router aan.
Hetzelfde geldt dus ook voor de 54 Mbit per seconde.
Dit is puur de verbindingssnelheid tussen PC of laptop naar de router. Als er meerdere computers op de router verbinden, hebben deze een onderling netwerk op die snelheid.
De verbinding naar het internet toe, is afhankelijk van het abonnement. Kan dus bij een 1 MBit verbinding max. 1 MBit zijn, dus ongeveer 125kilobyte per seconde (theoretisch).
Dus ja, een zwaarder abonnement zal voor hogere downloadsnelheden zorgen.

• Twanjo
Bedankt voor de informatie. Ik zat dus op de juiste weg met mijn denkwijze en dat is nu bevestigd en duidelijk :) . Maar nog even een korte vraag.

Krijgt hij door een sneller abonnoment ook een betere ping in multiplayer spellen? Of heeft die ping weer juist te maken met de snelheid tussen pc en router?

[ Voor 58% gewijzigd door Twanjo op 09-10-2006 09:36 ]

• Twanjo
Heeft die 54mbs og 100mbs dan ook invloed op je ping?

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 28-03 23:48

Gerco

Professional Newbie

Twanjo schreef op maandag 09 oktober 2006 @ 08:25:
Krijgt hij door een sneller abonnoment ook een betere ping in multiplayer spellen? Of heeft die ping weer juist te maken met de snelheid tussen pc en router?
Ja en nee.

Ja omdat er gewoon meer data per seconde door de lijn kan en je dus in theorie minder lang hoeft te wachten voor er ruimte op de lijn is voor je pakket.

Nee omdat het niet gaat om hoeveel data je per seconde kan versturen, maar om hoe lang het duurt voor de data daar is waar hij moet zijn (en weer terug). Dat is afhankelijk van de snelheid en het aantal routers wat er tussen jou en je bestemming (de gamesserver) zit.

Op een draadloos netwerk zul je altijd een 3-10 ms hogere ping hebben dan op een bedraad netwerk, simpelweg omdat de latency van een draadloos netwerk standaard wat hoger ligt.

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 29-03 14:33
wlan kan voor storingen zorgen
maar een pingverschil zit er niet echt tussen, is meer afhankelijk van het netwerk van je isp

PSN: djmurcielago

• Twanjo
oke dat is dan duidelijk. Het zit namelijkzo, aan zijn huis grenst zijn bedrijf, daar staat de router. Daaraan heeft hij een accespoint gezet. In zijn woning heeft staat zijn laptop en die is dus verbonden met een snelheid van 54 mbs maar loopt soms op naar rond de 80 mbs. Dus waarschijnlijk is zijn signaal nog niet optimaal omdat hij bij multiplayer soms ineens een lag heeft. We gaan nu proberen het accespoint dichterbij te zetten zodat zijn verbindingssnelheid gewoon 100mbs wordt.

Bedankt voor de reactie's

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 28-03 23:48

Gerco

Professional Newbie

Murcielago schreef op dinsdag 10 oktober 2006 @ 08:36:
wlan kan voor storingen zorgen
maar een pingverschil zit er niet echt tussen, is meer afhankelijk van het netwerk van je isp
Op elk draadloos netwerk waar ik geweest ben (stuk of 10), is de ping naar de router een ms of 3-5. Bedraad daalt dat naar <1ms (meestal zo'n 200µs - 500µs). Die ping moet je natuurlijk optellen bij de ping van de router naar de gameserver en dus is je ping op draadloos gemiddels wat hoger dan bedraad.

Bij een ping van 50 ga je dat verschil niet zo merken, maar een beetje verbinding zit rond de 20-25 aan ping tegenwoordig en die extra 5ms ga je dan toch echt wel voelen. Speel je alleen draadloos, merk je er waarschijnlijk nooit wat van, dan wen je aan die paar extra ms.

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

• Twanjo
Dus even kort samengevat:

De snelheid van je lan verbinding die aangegeven wordt in mbs, is puur de snelheid van de pc naar de router en heeft niks te maken met de snelheid waar je mee internet&download of met je ping in multiplayer games. Iemand met een goede provider en abonnement zou zelfs al had hij maar een lan-verbinding van 11mbs met zijn router i.p.v 54mbs of 100mbs snel kunnene downloaden. Echter de snelheid van je lan-verbinding met de router is wel van grote invloed als je 2 pc's aan je router zet , en grote bestanden tussen deze 2 wilt overzetten in een lokaal netwerk. Verder moet je altijd rekening houden wanneer je draadloos internet , je ping in multiplayer spellen iets hoger is.

Verbeter me als ik iets verkeerd heb geschreven
Pagina: 1