Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

Topicstarter
Hola,

Ik ben bezig met het overzetten van mijn C.V. naar het Engels omdat ik in Luxemburg een baan zoek en ik loop tegen nogal wat kleine dingetjes aan waarvan ik niet helemaal zeker ben hoe ze professioneel over te laten komen en te zorgen dat een niet engelsman ook snapt wat er bedoeld wordt zeg maar.

Ik vroeg me af of er mensen zijn die tips hebben hoe je CV in het engels op te stellen, wellicht is er ook iemand die een voorbeeld heeft van hoe hij/zij het heeft gedaan. Ik loop bijvoorbeeld nu ff aan tegen mijn vakkenpakket op het VWO (Grammar school, pre-university school, ook niet 100% zeker, zie het allebei gebruikt worden). Heb vakkenpakket er bij staan maar hoe vertaal je bijv. Economie I en II naar het engels (general economics en accounting oid, of zijn daar betere woorden voor).

Wat kan ik aangeven bij driving licence, B International oid?

Wellicht zijn er hier mensen die wat tips hebben die ik ff mee kan nemen :)

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald Koeman
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-05 09:27
Beetje flauw misschien, maar probeer dit eens:
http://www.google.nl/sear...l&q=engelstalige+cv&meta=

Ik heb 1 minuut gekeken en sowieso al gevonden wat de Engelse "vertaling" is van VWO....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Toevallig heb ik dit v/d week ook moeten doen, en dat was prima te doen met google idd.

Ik kwam bijv. deze pagina tegen, waar je al een eind mee komt.

Mail me als je mijn cv wilt zien. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamstra
  • Niet online

kamstra

ipso iure

Topicstarter
als je goed had gelezen had je gezien dat ik dat zelf ook wel wist. Maar als je beter had gelezen had je ook kunnen zien dat er dus meerdere vertalingen zijn, aangezien ook pre-university wel wordt gebruikt. Daarnaast kan je idd standaard gaan googlen wat ik ook uiteraard heb gedaan, maar het lijkt me zeker niet vreemd om gewoon op een forum wat er voor bedoeld is nog enkele tips te vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Luxemburg is niet Engeland.
Dus: je schrijft waarschijnlijk een Engelstalig CV voor een niet (natief) Engelssprekende.
Daarom kun je het beste "begrijpelijke taal" schrijven, en niet op zoek gaan naar de finesses van de taal.
Dus: VWO=secondary school
Economie I/II = economics en accounting
Drivers license: car

Denk eraan dat jij je CV moet kunnen verdedigen in een interview: als jij met een "taalkundig te mooi CV" aankomt, dan ga je door het ijs in een gesprek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-w
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

j-w

Iemand die weet wat de officiele vertaling van Wiskunde A en Wiskunde B is? (Graag ook de bron noemen als je die weet.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

j-w schreef op zondag 08 oktober 2006 @ 20:27:
Iemand die weet wat de officiele vertaling van Wiskunde A en Wiskunde B is? (Graag ook de bron noemen als je die weet.)
Bij welk bedrijf ga je solliciteren en waarom zouden ze geinterreseerd zijn in je vakkenpakket van je VWO? Dit is totaal niet relevant, IMHO. Op mijn CV heb ik alleen mijn hogere opleidingen aangegeven.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r5d
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

r5d

Read more, write less...

_DH schreef op zondag 08 oktober 2006 @ 20:38:
[...]

Bij welk bedrijf ga je solliciteren en waarom zouden ze geinterreseerd zijn in je vakkenpakket van je VWO? Dit is totaal niet relevant, IMHO. Op mijn CV heb ik alleen mijn hogere opleidingen aangegeven.
Wie zegt dat hij "hogere opleidingen" heeft genoten? Of ga je daar voor het gemak maar even van uit :? Als je enkel VWO hebt gedaan lijkt het me zeker relevant om te vermelden.

On-topic: Verder sluit ik me aan bij AlterEgo.

[ Voor 4% gewijzigd door r5d op 08-10-2006 21:44 ]

Later betaal je meer, maar dan heb je wel een gratis datalimiet....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:31

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
kamstra schreef op zondag 08 oktober 2006 @ 17:57:
Wat kan ik aangeven bij driving licence, B International oid?
Is het internationaal (kan wel, maar is het niet). En wat is B voor iemand die totaal nul verstand heeft van het systeem in NL, wat moet hij met die B? Kortom, dingen vertalen is leuk, maar ik moet het ook kunnen begrijpen zonder enig verstand te hebben van de scholen en rijbewijstypes in NL. Hou daar rekening mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-w
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

j-w

_DH schreef op zondag 08 oktober 2006 @ 20:38:
[...]

Ben ik helemaal met je eens. Maar, sommige bedrijven vragen toch naar de cijfers van je middelbare school.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-04 17:27
Sommige bedrijven vragen wel naar middelbare school cijfers, maar dat zijn geen bedrijven die op zoek zijn naar buitenlanders. Iemand uit het buitenland halen doe je omdat hij (relatief) zeldzame skills heeft. Zelfs VWO is te algemeen.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

MSalters schreef op zondag 08 oktober 2006 @ 23:01:
Sommige bedrijven vragen wel naar middelbare school cijfers, maar dat zijn geen bedrijven die op zoek zijn naar buitenlanders. Iemand uit het buitenland halen doe je omdat hij (relatief) zeldzame skills heeft. Zelfs VWO is te algemeen.
HIJ gaat naar het buitenland en zoekt een baan, hij wordt niet vanuit gevraagd om vanuit Nederland naar het buitenland te verhuizen oid.

Overigens, als je net je diploma hebt gehaald en je VWO/HAVO oid, dan lijkt het mij wel raadzaam om dit soort info op je CV te zetten. Hoe meer 'speciale' ervaringen je hebt opgedaan, hoe eerder je dat soort dingen later weg haalt. Die boeien dan al snel niet meer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamstra
  • Niet online

kamstra

ipso iure

Topicstarter
We Are Borg schreef op zondag 08 oktober 2006 @ 22:26:
[...]
Is het internationaal (kan wel, maar is het niet). En wat is B voor iemand die totaal nul verstand heeft van het systeem in NL, wat moet hij met die B? Kortom, dingen vertalen is leuk, maar ik moet het ook kunnen begrijpen zonder enig verstand te hebben van de scholen en rijbewijstypes in NL. Hou daar rekening mee :)
Nou dat is dus precies wat ik bedoel, wat is relevant en wat niet. Hoe vertel je idd aan een niet native sprekend iemand waarmee je in het engels communiceert wat je hebt gedaan. En je rijbewijs is net zo'n (wellicht triviaal, maar toch) voorbeeld.

Iig iedereen alvast bedankt voor de tips, ik kom er wel uit zo. Lijkt me wel een mooi topic om meer algemeen verder te gaan qua hoe je een CV voor een buitenlands bedrijf op moet stellen, omdat het toch per land idd ook nog best kan verschillen hoe je iets vermeldt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:31

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Uiteraard is een rijbewijs gewoon een belangrijk onderdeel op je CV. Juist dan is de vertaling "Type B" niet goed genoeg, al kan de vertaling wel gewoon correct zijn. Wat kan ik met dat rijbewijs is veel belangrijk, namelijk een persoonlijk voertuig besturen. Kortom, handig om er bij te vermelden ;)

School idem. Systemen zitten anders in elkaar, cijfers verschillen in waarde, etc etc. Kortom, blijf inderdaad niet hangen bij puur het vertalen van woorden en begrippen maar bedenk je gewoon elke keer: "wat kan iemand met deze info zonder ook maar iets te begrijpen van het NL systeem?".

Zelf heb ik alleen een CV in het Engels, moet nog eens een keertje vertalen naar NL :X

Succes ermee

[ Voor 5% gewijzigd door We Are Borg op 09-10-2006 07:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 9942

Hangt helemaal van het land af. Met Luxemburg heb ik geen ervaring, maar bijvoorbeeld in Zwitserland wordt er van buitenlanders (net als van Zwitsers) verwacht dat ze met een pagina's dik dossier met beoordelingen en cijfers aankomen, waarin de middelbare school een standaard hoofdstuk is en er veel meer verwacht wordt dan alleen je afsluitende cijfers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:19

Qwerty-273

Meukposter

Wat ook nog wel eens kan helpen is http://nuffic.nl/ en dan door klikken naar de Nuffic Glossary.
Ze 'vertalen' ook eventueel tegen betalingen diploma's naar het engels toe, met daarbij een overzicht van het Nederlandse scholingsstelsel.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

We Are Borg schreef op maandag 09 oktober 2006 @ 04:55:
School idem. Systemen zitten anders in elkaar, cijfers verschillen in waarde, etc etc. Kortom, blijf inderdaad niet hangen bij puur het vertalen van woorden en begrippen maar bedenk je gewoon elke keer: "wat kan iemand met deze info zonder ook maar iets te begrijpen van het NL systeem?".
Sinds dit jaar word er standaard een supplement bij je diploma gevoegd volgens de bolognaverklaring. Dit supplement geeft objectief het niveau van de (voor-)opleiding en instelling aan. Ook geeft het een uitleg van het puntensysteem bij je puntenlijst. Hiermee is het makkelijker om van de ene universiteit naar de andere over te gaan voor Master of PhD, maar je kan dit natuurlijk ook gebruiken voor je sollicitatie.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Pagina: 1