Toon posts:

Verlagen van cpu snelheid versus levensduur laptop

Pagina: 1
Acties:
  • 396 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb onlangs een acer aspire 5672 aangeschaft. De laptop bied de mogelijkheid om je cpu snelheid en de brightnes van je beeldscherm te verlagen i.v.m. besparing van de accu.

Nou vroeg ik mij af of je door het verlagen van deze zaken tijdens het uitvoeren van eenvoudige zaken (word e.d.) je de levensduur van de laptop vergroot? Bespaar je bijvoorbeeld de levensduur van het beeldscherm door de brightnes te verlagen.

Wie weet hier het antwoord op.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Hoe het met het scherm zit weet ik niet maar ik weet wel dat een CPU op standaard snelheid echt iets van 20 of 30 jaar mee kan gaan. Zelf als CPU's dik overgeklokt zijn gaan ze nog meer dan 10 jaar mee.

Verwijderd

Topicstarter
Hmm 30 jaar.... zolang zal ik de laptop vast niet gebruiken :)

Maar dan vraag ik mij nog af hoe dat zit met het beeldscherm (back light).
Wie o wie?

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Als je de brightness lager zet bespaar je inderdaad stroom. Is dat wat je wilde weten?

• wooley
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-01-2025
als je de blacklight uitzet slijt hij niet,als hij brandt is hij na x-uren defect.
zelfde geldt voor andere hardware zoals cd,dvd,hd,cpu,gpu etc.....
het is wel zo dat een cpu of gpu die altijd tegen de maximale grens
qua temperatuur loopt iets eerder slijt.

AMD 3900x@5Ghz intellkiller

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Client Software Algemeen = software. Complete Systemen & Laptops = laptops. Dus ik verplaats je topic even ;)

Koop trouwens de laatste c't (dus NIET C!T) even, daar wordt energiebeheer in behandeld.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:59
Onder hoge temperaturen slijten materialen sneller. Als de CPU snelheid lager staat verbruikt deze minder energie en wordt er minder warmte gevormd. Hetzelfde geldt voor je backlight. Maar of dit nou in de praktijk een flinke invloed heeft op de levensduur van je laptop waag ik te betwijfelen. Als je laptop bij normaal gebruik 100 jaar mee zou gaan zou hij met een lagere CPU snelheid en lagere backlight misschien 100 jaar en 1 maand meegaan. Het verschil is niet echt significant genoeg om er rekening mee te houden denk ik.

Verwijderd

Topicstarter
@ Rod : Ik snap dat ie dan minder energie verbruikt. Het ging om de levensduur van de backlight.

@ Wooley : Ok, dit wilde ik weten. Ik begrijp dat als mijn backlight minder fel brand, dat hij dan langer mee gaat. Weet jij wat een normale levensduur is? Mijn vorige laptop hield ermee op na 3 jaar (redelijk intensief gebruik) En ja.. gekocht als showmodel.. dat doe ik dus nooit weer!

@ J F K: Dat tijdschrif zal ik eens kopen. Mischien steek ik er nog wat van op. Mijn accu houd er al na twee uur mee op. (en dan hou ik al rekening met een lagere cpu speed en backlight)

@ MarcoC: ook bedankt voor je reactie. Maar nu weet ik nog steeds niet of de backlight een langere levensduur heeft. :)

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:55
Voor je CPU maakt het niet uit. Hooguit voor de koeler die op een lager toerental/helemaal niet draait.

In theorie zou het langer moeten leven, maar meestal heb je al een nieuwe voordat de backlight kapot is. En je kan echt niet meer voor je laptop vragen als je zegt dat je de brightness altijd laag hebt gehad.
Je moet het zo instellen dat de levensduur van je ogen niet omlaag gaat...En als je je laptop op schoot hebt raad ik een lagere CPU snelheid ook erg aan.

Rightmark CPU Clock Utility is een goede

[ Voor 7% gewijzigd door bredend op 08-10-2006 19:26 ]

• vozzie
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20-01 00:07

vozzie

Zo beter?

Of ie langer meegaat of niet, dat weet ik niet.
Maar ik heb wel mijn Pentium M 1,73 GHz op 799 MHz lopen standaard. Doe ik voornamelijk wegens de ventilator. Op 799 MHz slaat hij maar af en toe aan en daarnaast is de warmte uitstoot stuk minder. Snelheids verschil is minimaal met normale werkzaamheden in Windows. Ik heb hem wel vol draaien als ik is een spel speel.

• wooley
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-01-2025
lcd schermen gaan 50-75.000 uren mee vlgs fabrikanten.....
echter de backlight lamp gaat al na 30-40.000 uren stuk
(bron http://www.extradvd.nl/html/flattv.htm)
echter sommige hebben het over 10-25.000 uur
(bron http://www.shop.licht-geluid.nl/help_flatscreens.aspx )
m.vr.gr.They

[ Voor 23% gewijzigd door wooley op 08-10-2006 22:40 ]

AMD 3900x@5Ghz intellkiller

Verwijderd

Topicstarter
wooley schreef op zondag 08 oktober 2006 @ 22:36:
echter de backlight lamp gaat al na 30-40.000 uren stuk
ok.. dus als ik hem 24 uur per dag aan zou laten staan, dan kan ie 3,4 jaar mee (uitgaande van 30000 uur). Da's best lang, want wie laat hem nou 24 uur p.d. aanstaan.

Thanks voor alle info iedereen.
Pagina: 1