Toon posts:

Videokaart kapot? En wat nu?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
specs: Asus A7n8x-xe, hercules radeon 9700 pro, 1024 ddr kingston, audigy, winxp

Beste mensen,

Gisterochtend zette ik mijn PC aan, kreeg geen beeld en het moederbord gaf 1 lange, en daarna 3 korte piepjes, dit betekent meestal dat er iets met je videokaart is. Na ongeveer 5 minuten de PC constant aan en uit te zetten (en telkens dus die piepjes) kreeg ik wel ineens beeld en alles werkte als vanouds.

Vanochtend gebeurde echter weer hetzelfde en na een uur lang proberen kreeg ik maar geen beeld, toen heb ik even mijn 9700 pro vervangen met een geforce2 mx en meteen kreeg ik beeld. Later zette ik mijn 9700 pro er weer in en kwamen die piepjes weer + geen beeld.

De kaart is nu wel ongeveer 3,5 jaar oud, heb 'em nooit overgeclocked en er zijn ook nooit echte problemen mee geweest, zelfs vanacht nog werkte hij perfect, alleen nu wilt m'n pc hem niet meer pakken tijdens de boot.

Is dit het einde van m'n videokaart? Ik hoop het niet want dit is samen met de 9800 pro de enige videokaart die werkt met de Ati HDTV adapter (dvi naar component, op deze manier sluit ik mijn pc aan op m'n LCD tv op een 720p resolutie), op de Ati site staat vermeld dat deze adapter niet met een videokaart nieuwer dan de 9800 pro werkt (best raar of niet?).

Deze videokaarten worden echter nergens meer verkocht, de nieuwere ati cards die met een hdtv component kabel geleverd worden zijn allemaal pci-e kaarten en ik heb natuurlijk geen zin om meteen een hele nieuwe PC aan te schaffen als ik 'em alleen gebruik voor (HD)films. Volgens mij zijn er wel videokaarten die een component uitgang hebben (dus 3 van die tulpjes, niet zo'n 7/9 pins), maar die lijken me niet snel genoeg om HD files af te spelen.

Mijn vraag is dus ongeveer: valt mijn videokaart nog te redden of heeft iemand nog tips mbt het aanschaffen van een nieuwe HDTV agp videokaart?

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:59
Zit de floppy stroom kabel wel in je 9700 pro?
En kijk eens in de pricewatch, daar staan genoeg 9800's te koop.

[ Voor 41% gewijzigd door NitroX infinity op 08-10-2006 16:47 ]

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22-07 10:11

frankknopers

Goud is geen geld

Indien je een andere videokaart moet kopen, twee opties:

1. Zoek een 2e hands kaart uit de ATi X800/X850 of Nvidia 6800 serie. Deze kosten ongeveer 75-125 euro en geven een goede 3D performance (tussen de 5000 en 6500 3Dmark 05).
2. Koop een nieuwe kaart. Een goede keus is de X1650Pro (AGP) van ATi of een 7600GS (AGP) series van nVidia. Wil je de beste performance voor AGP halen, kies dan een 7800GS, dat is het snelste voor aGP naar mijn weten.. :)

Goud is geen geld

Verwijderd

Topicstarter
Ja er zit een stroom kabel op aangesloten, alles werkte goed, ik heb niets veranderd, en van het ene op het andere moment werkt het niet meer.

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 29-07 15:17

Ray

het is maar even een gis maar wellicht heb je de kaart gemold door de verbinding met je tv (hij kan natuurlijk ook spontaan stuk zijn).

Zijn zowel de pc als de tv geaard ? zitten ze op dezelfde groep / fase ? Ik heb het zelf met een geluidkskaart voor elkaar gekregen om dus een lekspanning van de versterker op de card te zetten > einde geluid. Wellicht even iets om naar te kijken

Verwijderd

Topicstarter
Dat lijkt me sterk, heb 'em deze week niet op de TV gehad. Ze zitten ook niet op dezelfde zekering verder. Niet meer gedaan dan wat op internet gesurfd, vrijdag PC uitgezet, zaterdag weer aan en toen was het feest.

Ik heb trouwens wat 9800 pro's gevonden in Duitsland, die ga ik dan maar bestellen. Wel 100 euro, is dat niet een beetje aan de dure kant aangezien de 6600GT's ook al bijna voor 100 euro te krijgen zijn?

• martijn1992
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 30-07 20:30
Koop gewoon een 2e hands 9800 op marktplaats, kost niks meer. Heb laatst een 9800Pro voor 50 euro gekocht.

Verwijderd

Topicstarter
martijn1992 schreef op zondag 08 oktober 2006 @ 17:14:
Koop gewoon een 2e hands 9800 op marktplaats, kost niks meer. Heb laatst een 9800Pro voor 50 euro gekocht.
Hmm beter idee idd :)

• Ernie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 31-05 09:51
Of je gaat even in de pricewatch rondsnuffelen.
Alle ati agp kaarten uit de pricewatch
Als je de prijzen te hoog vindt kun je natuurlijk ook nog even in de Vraag & Aanbod kijken.
Misschien is deze kaart wat voor je. Ik zag hem toevallig staan in de V&A
ATi All-In-Wonder Radeon 9000 Pro 64MB (AGP)

[ Voor 19% gewijzigd door Ernie op 08-10-2006 17:30 ]

Verwijderd

Ik denk dat hij het na 3,5 jaar gewoon gehad heeft en dat er weinig meer aan te doen is. Je kan natuurlijk nog wel laten nakijken bij een computer raperateur, maar ik denk dat het goedkoper is om een 2e handse aan te schaffen.

Verwijderd

Die component adapter is ook niet meer nodig.
De veel van de wat recentere kaarten hebben zelf al component uit en met een DVI naar HDMI kabel kan je ze meestal ook al aansluiten.

dus €100,- voor een 9800 als je voor die prijs b.v. een X1600 kan vinden.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 08 oktober 2006 @ 17:56:
Die component adapter is ook niet meer nodig.
De veel van de wat recentere kaarten hebben zelf al component uit en met een DVI naar HDMI kabel kan je ze meestal ook al aansluiten.

dus €100,- voor een 9800 als je voor die prijs b.v. een X1600 kan vinden.
Idd. je hebt voor rond de 80 tot 100 euro een X1300 XT En een X1600 Pro dacht ik.

[Ik] denk dat je beter voor deze twee kaarten kunnen gaan zijn nieuwer en wat beter dan een 9800 Pro dacht ik??
Maarja het is maar mijn mening.

Ik wens je in iedergeval nog succes met je aankoop!
Pagina: 1