Toon posts:

halve foto's? (Canon 300D)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik was net foto's aan het maken tijdens de 4 mijl in Groningen, toen plotseling het volgende gebeurde:

Afbeeldingslocatie: http://i58.photobucket.com/albums/g277/studentenkrant2/IMG_0362Small.jpg

Opeens maakt de camera (Canon Eos 300D) alleen nog maar halve foto's.... :'( Er is niet echt een aanleiding voor geweest. Was plaatjes aan het schieten, toen opeens deze halve foto's verschenen.

Heeft iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn? Een andere lens had geen effect, dus dat kan het (misschien wel helaas) niet zijn.

Bedankt alvast voor de reactie(s).

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 08-10-2006 16:34 ]

• Sijhtam
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14:15
een hangende sluiter kan vaak het probleem zijn, was laatst ook iemand met dit probleem, met een 300d, het is slijtage, het is al een wat oudere camera waarschijnlijk

[ Voor 55% gewijzigd door Sijhtam op 08-10-2006 16:40 ]

huidige opstelling

• -DG-
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-01 23:08
Probeer eens een langere sluiterstijd (8 sec. ofzo) en kijk of je spiegel wel helemaal goed omhoog klapt.

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Dit lijkt me inderdaad een sluitergordijn dat blijft hangen of een spiegel die niet goed opklapt. Haal het objectief er eens af en kijk of dat goed functioneert?

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de camera twee jaar geleden tweedehands gekocht. Denk dat hij nu zo'n drie jaar oud is.

Volgens mij sluit de spiegel wel goed, maar ik heb er niet erg veel verstand van, dus heb er maar een filmpje van gemaakt. Zodat jullie ook even kunnen kijken. Hoop dat het filmpje duidelijk genoeg is.

Filmpje (WMV)

Bedankt alvast!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Filmpje is wel erg donder, schijn eens een lichtje bij?

Ik kan de reflectie zien waar ik de sensor verwacht, het lijkt er op dat de spiegel maar half opklapt, maar omdat het zo donker is zie ik het bijna niet.

• Sijhtam
maak eens een foto met je body ondersteboven, dus de interne flitser onder.... krijg je dan wel normale foto's?

zo ja, dan is je spiegel stuk, dan kan je hem repareren bij Rofa.
Zo nee, dan contact opnemen met een reparatiebedrijf als Rofa

[ Voor 14% gewijzigd door Sijhtam op 08-10-2006 18:08 ]

huidige opstelling

Verwijderd

Topicstarter
Een tweede filmpje
(webcam met de losse hand, dus nog steeds niet geweldig)

Als ik de fotocamera ondersteboven houd, krijg ik exact hetzelfde resultaat. Dus weer een halve foto.

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:58

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Verwijderd schreef op zondag 08 oktober 2006 @ 18:15:
Een tweede filmpje
(webcam met de losse hand, dus nog steeds niet geweldig)

Als ik de fotocamera ondersteboven houd, krijg ik exact hetzelfde resultaat. Dus weer een halve foto.
Dat filmpje is een stuk duidelijker.

Je spiegel klapt niet goed op. De spiegel die naar de zoeker spiegelt klapt goed weg, maar de spiegel daaronder, voor de lichtmeting blijft steken. Zet je camera in sensor-cleaning stand en probeer voorzichtig met je vinger deze kleine spiegel weg te klappen.

[ Voor 22% gewijzigd door Kanarie op 08-10-2006 18:25 ]

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

Verwijderd

Topicstarter
THW Arie, je hebt gelijk. Zie nu inderdaad dat het kleine spiegeltje blijft steken. Ik heb de sensor cleaning aangezet en de kleine spiegel omhoog gebracht. Zal straks kijken of het heeft geholpen...ik hoop het maar.

Heel erg bedankt voor de reacties!

• Sijhtam
heeft het gewerkt .....

huidige opstelling

Verwijderd

Topicstarter
Ja! Het werkt! M'n 300D maakt weer 'hele' foto's :)

Bedankt voor de geweldige tips _/-\o_

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:02

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

waarschijnlijk is dat opklapsysteem wel brak en zal je snel weer merken dat het spiegeltje blijft staan.

Ondanks dat het nu goed is verwacht ik dat je binnenkort wel moet laten repareren.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

• LoneGunman
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
foutje

[ Voor 98% gewijzigd door LoneGunman op 10-10-2006 23:31 ]

• -DG-
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-01 23:08
LoneGunman schreef op dinsdag 10 oktober 2006 @ 22:18:
[...]

Dat is pech hebben, camera moet opgestuurd worden. Sluitergordijn is stuk. Dit kan alleen gerepareerd worden bij de Canon. :'( :'(
Heb je het topicje wel doorgelezen. :P

Verwijderd

heb zelft is gebeurt bij een kennis, als je je spiegel op klapt zie je een flap je uitsteken. ik had dit flapje voorzichtig dicht geklapt en toen kon je wel hele fotos maken maar de autofocus werkte niet meer. ik dacht dat de reparatie iets van 250 euro heeft gekost.
sterkte

• Zandor
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11-03-2025
hoeveel fotos heeft de camera gemaakt?

E8400, P5K EPU, patriot extreme 800 4GB, EN9600gt, hoontech dsp24v, samsung F1 1TB, dell 2407wfp, canon LBP5200
Canon 50D, 17-85IS, 28-135 IS, 100-300mm, 50mm 1.8

• ThomasW
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:54
Het is al opgelost dames... dat staat er toch... ;)

[ Voor 3% gewijzigd door ThomasW op 13-10-2006 21:01 ]

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-01 15:23

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

ThomasW schreef op vrijdag 13 oktober 2006 @ 21:00:
Het is al opgelost dames... dat staat er toch... ;)
Ja, maar niet voor de lange termijn.

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

MartijnGizmo schreef op vrijdag 13 oktober 2006 @ 23:13:
[...]

Ja, maar niet voor de lange termijn.
Als het ding versleten is, is het idd zo weer terug, maar mijn pa heeft het ooit (25+ jaar geleden) gehad met zijn Canon AE1, het gordijn klapte half op. Die heeft ie toen met veel angst en zweten een klein zetje gegeven.

Het ding werkt tot op de dag van vandaag perfect, is maar 1 keer voorgekomen.

PS. Waarom staat er een streep door je grip en 10-22. Beviel niet :?
Pagina: 1