Toon posts:

Hulp nodig bij videocamera keuze

Pagina: 1
Acties:
  • 137 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb al een redelijke fotocamera.
Echter heb ik er veel over nagedacht om een video camera aan te schaffen voor het filmen van vuurwerk show's en eventueel mijn eigen vuurwerk op oudjaars dag.
Het gaat mij dus om kleurrijke vuurwerk opnamens met goed geluid eronder.
Ik heb een beetje rond gezocht op het internet naar een redelijke camera voor een redelijke prijs en ik hoopte dat jullie een keuze voor mij kunnen maken. Want ik heb niet veel verstand van dergelijke appatuur.

Mijn keuzes zijn gevallen op de:
VP-D351 van Samsung
ongeveer 240 euro
omschrijving

VP-D361 van Samsung
ongeveer 230 euro
omschrijving

GR-D325 van JVC
ongeveer 230 euro
omschrijving

NV-GS27 van Parasonic
ongeveer 260 euro
omschrijving

DCR-HC23 van Sony
ongeveer 255 euro
omschrijving

Ik hoop dat jullie mij hier mee kunnen helpen.

Bij voorbaat dank

InProgress

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Verwijderd schreef op zondag 08 oktober 2006 @ 15:48:
Echter heb ik er veel over nagedacht om een video camera aan te schaffen voor het filmen van vuurwerk show's en eventueel mijn eigen vuurwerk op oudjaars dag.
Het gaat mij dus om kleurrijke nachtelijke opnamens met goed geluid eronder.
Fatsoenlijke kleurrijke nachtopnames zijn onmogelijk, al helemaal niet met dit soort goedkope videocamera's. Je kunt wel nachtopnames maken maar dan moet je zorgen dat je nightshot hebt. Bovendien zal er dan veel ruis in het beeld zitten. Het beeld zal niet veel detail bevatten en er zal vrij veel storing in zitten. Dat komt omdat dit soort videocamera's een kleine CCD bevatten waardoor ze het slecht doen in omstandigheden met weinig licht. Beter is een videocamera met een grotere CCD te nemen, zoals de 1/3 inch sony-camcorders zoals bijv. de DCR-HC96 of zo, die doen het beter in het donker maar verwacht er geen wonderen van. Goedkope camera's zijn imho echter wel bruikbaar om nachtopnames te maken maar dan moeten ze wel over nightshot beschikken en wellicht op de computer nabewerkt worden door er een filter over heen te gooien die het contrast en dergelijke aanpast.

Samsung is imho zeer slecht als videocameramerk. Slecht beeldkwaliteit, slechte geluidskwaliteit.

Panasonic is imho vrij goed. Sony is imho ook vrij goed. De panasonic NV-GS27 lijkt me wel een goede koop, ik heb de NV-GS17 en dat ding geeft een goede geluidskwaliteit en een acceptabele beeldkwaliteit. Of de NV-GS27 ook nightshot heeft weet ik niet dus misschien doet de panasonic het niet goed in de nacht.

Eventueel kun je ook een oude video8-camera of iets dergelijks nemen om nachtopnames te maken. Die schijnen namelijk een grotere CCD te hebben waardoor ze meer licht op kunnen vangen.

In an age that prizes truth our greatest obstacle may be the very mind that seeks it.

Verwijderd

Topicstarter
Okee dat was dan een beetje verkeerd geformuleerd.
Ik bedoelde dat het vuurwerk kleurrijk in beeld moet komen.
De omgeving maakt me niet zoveel uit.

Mzzl

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-02 21:41
Zou een 3CCD van panasonic overwegen. Door 3CCD's zijn deze camera's veel beter in filmen in donker of donkere omstandigheden.

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Dat zegt volgens mij weinig. Het gaat in donkere omstandigheden om de oppervlakte van de CCD en niet om de hoeveelheid CCD's. Ook kan een lichtgevoelige lens helpen. En natuurlijk ook de belichtingstijd.

In an age that prizes truth our greatest obstacle may be the very mind that seeks it.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-02 10:59
De genoemde nightshot functie is imho zinloos voor vuurwerk. De cam belicht zelf extra bij dmv IR-licht. Je beeld gaat er dus het alom bekende groen/zwartwit uitzien. Daarnaast is het bereik niet echt voldoende om uberhaupt in de buurt van het vuurwerk te komen ;)

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Nightshot is alleen bij Sony infrarood. Bij panasonic, jvc, canon en samsung is de nightshot een functie die de sluitertijd langer maakt waardoor er meer licht op de CCD valt. Sony heeft die functie trouwens ook.

• martin2005
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13-01 13:38
Volgens mij is het nagenoeg godsonmogelijk om vuurwerk fatsoenlijk te filmen met een consumenten camera. Het contrast zal zo hoog zijn, dat alle automatische instellingen er geen raad mee zullen weten. Beste kans is al genoemd, een 3CCD camera. Maar dan moeten sluitertijd en witbalans ook manueel in te stellen zijn. En dan nog ga ik er geen geld opzetten dat het er fatsoenlijk uit komt te zien.

Ik zou zeker niks kopen, zonder een voorbeeld van vuurwerkopnames met de betreffende camera gezien te hebben.

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

3CCD zegt helemaal niets. Bij opnames met weinig licht gaat het om de lichtgevoeligheid van de lens en de grootte van de CCD. Je kunt wel 3 ccd's hebben, maar als ze alledrie maar 1/6-inch groot zijn, en er geen lichtgevoelige lens op de camera zit dan zal de camera volgens mij niet lichtgevoeliger zijn dan een 1ccd-camera. Bovendien houdt het prisma in een 3-ccd-camera ook nog wat licht tegen waardoor 3ccd misschien zelfs wel slechter in het donker is dan 1ccd. 3 CCD slaat op de kleurechtheid van het beeld en niet op de lichtgevoeligheid.

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-02 21:41
Heb zelf de NV GS280 van Panasonic, een 3CCD camera, en moet zeggen dat filmen in donker erg goed is, veel beter dan een 1CCD variant die ik daarvoor gebruikte. Nu is misschien de lens beter, maar in ieder geval is de ruis sterk verminderd.

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

O. Nou ik heb nog nooit een 3ccd camera getest, maar ik heb zelf de sony HC96 met 1/3-inch CCD. Deze doet het vergeleken met 1/6-inch camera's duidelijk beter in het donker hoewel er nog steeds veel ruis in zit als het echt donker is.

• RandyJC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23-01 01:12
sony zegt dit: 800.000 pixels Advanced HAD CCD

hoeveel is dit dan want hier word ik ook niet veel wijzer van
het betreft deze camera:
http://www.sony.nl/view/S...egory=SDH+Hard+Disk+Drive

RandyJC

Pagina: 1