Wil eigen noise killer maken, help?

Pagina: 1
Acties:
  • 106 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05-10 11:39

Tijgert

Let the Zen flow. Shit a leak!

Topicstarter
Ik heb een leuk apparaatje dat Noisekiller heet.
Deze om precies te zijn -> Afbeeldingslocatie: http://www.noisekiller.nl/img/ib5trans.gif

Hij werkt redelijk goed in de zin dat hij temperatuur gestuurd het voltage regelt van hoog naar laag, maar niet zo laag zodat de fan stopt.
Nu wil ik juist dat de fan stopt als hij onder een bepaalde temperatuur komt.

De reden is dit: ik heb een NAS (network accessable storage) kastje en daar zit een fan in. Die fan is zelfs met deze noiskiller te horen in een stille kamer. De fan is absoluut niet nodig als de harddrive in sleep modus is en de NAS niet werkt, toch blijft hij draaien. Nee, de fan is dan echt niet nodig, ook niet voor het voedingsgedeelte, trust me.

Wat ik voor elkaar probeer te krijgen is een noisekiller te maken die het voltage reguleert van 12v naar 7v (de fan draait gewoon op 7v, dat heb ik getest) en als de temepatuur laag genoeg is, gewoon de fan uitschakelt. Geen 2v of 3v er doorheen jassen waardoor hij stilstaat, maar echt uitschakelt.

Uiteraard moet hij bij inschakeling wel meteen draaien en dus ook vanaf minimaal 7v beginnen met spanning geven. Omdat het me een systeem lijkt waar een Elco voor de startkick zorgt zou hij ook kunnen starten met 12v en dan zichzelf naar beneden reguleren tot 7v (want dat valt vast wel te schakelen met een transistor en een PTC denk ik).

Het probleem: ik heb er de ballen verstand van.
Ik heb rudimentaire kennis van electronica (ook al heb ik MTS gedaan, maar dat was geen electonica richting) en kan kleine soldeer en knutselwerkzaamheden met schakelaars en ledjes moeiteloos uitvoeren. Mijn knutsel record is overigens wel wat groter dan dat.

Is er iemand met kennis die me kan en wil helpen?

Als kleine escape had ik bedacht dat als niemand kan helpen met het voltage te reguleren dat een simpele aan/uit die temperatuur gestuurd is ook welkom is... maar liever gereguleerd :)
(oh, en hij moet natuurlijk niet aanschakelen bij 100 graden en ut bij 0...)

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:12
Er bestaan schema's van, goed zoeken en je zal ze vinden.
Gewoon aan/uit kan met een comparator die de spanning van een temperatuursgevoelige weerstand (PTC of NTC) vergelijkt met een instelwaarde via een potmetertje. Als je dat enkele keren maakt, met aan de uitgang een weerstandje bij de lagere temperaturen zodat ie trager draait, kan je dat erg simpel en begrijpbaar maken (dan heb je een temp1 waaronder de fan stilstaat, tussen temp1 en temp2 draait de fan op lagere spanning (door weerstandje), boven temp2 draait de fan vollen bak (2e comparator zonder weerstand op de uitgang).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelke
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:03
Je zou kunnen kijken of je iemand vind die je zoiets voor je wil proggen
in een uC is het redelijk goed te doen

tempratuur sensor met I2C
en 2 transistoren 1 voor 12 een voor 7 en bijde uit is geen voltage

nu nog iemand die het progt :P

I've GoT a solution

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-10 11:53
"uC" is echt een toverwoord aan het worden ...
Ik weet niet hoe maar met een pic/avr/whatever moet het kunnen
Dit doe je in no time met een (dual)opampje en wat klein grut.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

Topicstarter
@ naftebakje:
Er bestaan schema's van, goed zoeken en je zal ze vinden.
Heel behulpzaam. Als je deze weisheid al bezit, zou je die dan met me willen delen? Een nuttige searchstring en lokatie zou al helpen. Meer weisheid in replies zou ook een goede slogan zijn voor je (hehe, too easy ;), no offence )
Bladieblablablabla
Right, wat hints zonder enige waardes of grafische representatie brengen mij 0,0 verder. Ik zeg nog zo dat ik GEEN electronica gedaan had. Zie mij als een aannemer, ik kan bouwen wat mij gevraagd word, mits ik een tekening heb. Een beetje van 'een muurtje hier en een wandje daar' kan zelfs de beste aannemer niks mee. Met electro luistert dat nog wat nauwkeuriger ook.

@roelke
uC? WTF? Ik wist toch zeker dat ik gezegd had geen electronica gedaan te hebben... ;(
I2C? Zie bovenstaande regel :'(

@Sine
Dit doe je in no time met een (dual)opampje en wat klein grut.
Dat dit een kinderlijk simpele schakeling is wist ik, het zit tenslotte ook in een piepklein blokje dus veel kan het niet zijn. Maar een PC samen schroeven is ook kinderlijk eenvoudig, tenzij je het voor het eerst doet.

Lieve mensen, ik begeef mij in terra incognita, ik kan solderen wat ik krijg opgedragen/voorgesteld, maar uit mijn eigen blote hoofd kan ik de juiste schakeling niet verzinnen, de kennis ontbreekt mij.
Als jullie het over jullie hart kunnen verkrijgen wat minder technobabble te gebruiken en ietsie minder 'Wie zoekt zal vinden' spreuken rond te strooien...

O+ please? _/-\o_

Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Tijgert schreef op zondag 08 oktober 2006 @ 21:39:
@ naftebakje:
[...]
Heel behulpzaam. Als je deze weisheid al bezit, zou je die dan met me willen delen? Een nuttige searchstring en lokatie zou al helpen. Meer weisheid in replies zou ook een goede slogan zijn voor je (hehe, too easy ;), no offence )
...
Hmm, je hebt eigenlijk gelijk (ook al kan je wijsheid niet schrijven :+ ook too easy). Op een iets na, je hebt de zoektermen al gekregen. Die dingen die je niet verstaat in mijn post, gooi je door google, en dan zal je wel schema's vinden.
Ik neem aan dat je "comparator" en "PTC of NTC" niet verstaat, dus ga je 2 dingen in google gooien, met name "comparator PTC" en "comparator NTC", op afbeeldingen zoeken want we willen schema's hebben. Met de 2e vind je direct:
Afbeeldingslocatie: http://www.thermistor.com/images/Basic_Temp_Control.gif
Uit de uitleg moet je imho kunnen afleiden dat die weerstand met een ellipsje rond een NTC is, die met een pijltje om de instelling (setpoint) te maken, en door eliminatie moet je wel weten dat die zwarte driehoek een comparator is, en wat het schema doet moet ook beginnen dagen.
Dan weet je welke richting je op moet, en gaan we een eigen bijdrage doen, we gaan nu zoeken op een extra woord dat je zelf moet verzinnen: "comparator NTC schematic" (met PTC hadden we niets interessants, dus die vergeten we). Daarmee komen we binnen de kortste keren op deze site, die in het midden een schema heeft staan (dat van pulse with modulation) waarvan je volgens mij al moet het middenste stukje herkennen uit de principefiguur (dus die dingen rond U1B LM393).
Ik heb dus in 5 minuutjes een schema (die figuur), met juiste waarden (die site) voor de temperatuursmeting. Wat je nog uit moet vogelen, is dat aan de + van die LM393 een potmeter moet komen (= regelbare weerstand, neem een 10K ofzo, waarde maakt niet echt uit), en je hebt een regeling om de ventilator aan en uit te zetten bij een (regelbare) temperatuur, ik mag veronderstellen dat dat in 8 minuutjes klaar moet zijn.
Dan ga je nog eens denken op mijn zever van 2 zo'n dingen zetten, en eentje met een weerstand. Dat zal mss nog 10 minuten duren, voor je het id door hebt, en een minuutje om de wet van ohm te vinden, klaar.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

Topicstarter
(ook al kan je wijsheid niet schrijven ook too easy).
OH - MY - GOD! Ik, taalpuritein der eersten klasse die zo'n taalfout maakt 8)7 ... Nou, daaraan kan je zien hoe hoog het me zit met dat schema ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

Topicstarter
Cool! Kijk, ik zocht op noise en killer en schematic en fan etc. Daar kwam niks op terug. Op de juiste termen zoeken levert dan al heel wat meer op.
Waarom er een NTC i.p.v PTC gebruikt wordt ontgaat me nog even, maar doet er in deze oefening niet echt toe.

De symbooltjes zien er idd bekent uit, dat scheelt weer. Waarom moet ik de pulse width hebben en niet de lineair? ->
Regulator can generate considerable heat which limits the maximum fan power
De Bells&Whistles variant lijkt me trouwens nog beter
a kick-start (capacitor C2 across the thermistor) that runs the fan at full voltage for a few seconds when you first switch on
Onderaan de pagina wordt verwezen naar een andere variant die zelfs de sleep functie heeft die ik wil en ook de fan effies kickstart. Afbeeldingslocatie: http://www.bit-tech.net/content_images/pwm_fan_controller/3small.jpg
Het is alleen een wat ouder artikel en hoewel bovenstaand schema nog wel te behappen valt is de layout van de print niet goed te zien en dus amper te begrijpen.

Afbeeldingslocatie: http://www.bit-tech.net/content_images/pwm_fan_controller/8.jpg

(in tegenstelling tot degene die je me voorschotelde, die is erg duidelijk).
Afbeeldingslocatie: http://www.cpemma.co.uk/graphics/393th1_vb.gif

Afbeeldingslocatie: http://www.cpemma.co.uk/graphics/393th1_cd.gif

Either way, dit lijkt steeds meer op een project wat kan lukken! (al zal ik nog wel eens af en toe wat vragen als je het niet erg vindt.)

[ Voor 37% gewijzigd door Tijgert op 08-10-2006 23:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Dit is nu waarom ik me niet vermoei om meteen een schema te zetten. Nu ik je een beetje aan het denken heb gekregen (8> ben je tevreden met wat ik als tussenstap had beschouwd. Bij die bells & whistles moet je wel VR2 en D1 niet gebruiken, die zorgen ervoor dat als het fris is (onder 25° ofzo staat erbij) de ventilator toch draait op een minimaal toerental, door dat weg te laten zal ie dan niet meer draaien.
Lineair leek me niet handig omdat de fan niet stil kan vallen, ik wou het comparatorcircuit tonen om er verder mee te bouwen.

PTC of NTC maakt niet zoveel uit (PTC zou naar massa moeten staan, en dan de R6 naar +12V), waarschijnlijk zijn NTC's beter verkrijgbaar en goedkoper.

Het probleem met die laatste zal zijn om aan die MIC502 te geraken, kan je die ergens kopen dan zou ik die gebruiken, dat is het elegantst als ik het zo zie. Van het printje moet je je niet teveel aantrekken, in de datasheet staat het wel duidelijk genoeg vermeld hoe alles moet, en je hebt een schema. Op farnell kost ie 1.6€/st, maar je moet wel 25€ verzending betalen 8)7

[ Voor 21% gewijzigd door naftebakje op 09-10-2006 00:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

Topicstarter
Darn, nou, ik kijk wel bij Rotor of Muco.. wellicht Conrad.

Waarom die VR2 en D1 eruit moeten snap ik niet, ik lees toch echt dat die JUIST zijn voor de sleep modus = fan valt stil. Zie ik dit fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Ik ook niet. D1 zorgt ervoor dat je MIC502 niet stukgaat door de zelfinductie van het motortje van de fan. Die zou ik dus vooral laten zitten.

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
@burne, je hebt het over een ander schema dan ik, het schema waar ik het over heb staat niet in Tijgert's post, maar op de site die ik heb gegeven.
@tijgert: bij dat schema kan je lezen "a diode clamp formed by VR2 and D1 which sets a minimum reference voltage, over-riding that set by a very cold sensor (ie before things in the system being monitored warm up to their usual operating temperatures), so the fan will run even under chilly room conditions. (Once the sensor has warmed up to say 25C the potential at pin #6 set by the Th1:VR1+R6 divider will be greater than that set at the same point by VR2 through the diode, so the diode is reverse-biased, ceases to conduct, and VR2 has no further effect.)"
Deze zorgt er dus voor dat de fan altijd zal draaien, hoe koud het ook is. Nét wat je niet wilt dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

Topicstarter
Ik had een heel verhaal geschreven, toen snapte ik opeens wat je bedoelde |:(

Toch wil ik die MIC502 proberen te vinden.
Wellicht een IA? ;-)

Kan het trouwens kwaad om spanning op een fan te zetten die niet draait?
Ik bedoel, kan zo iets doorfikken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Tijgert schreef op donderdag 12 oktober 2006 @ 20:44:
Ik had een heel verhaal geschreven, toen snapte ik opeens wat je bedoelde |:(

Toch wil ik die MIC502 proberen te vinden.
Wellicht een IA? ;-)
Op GOT worden er geen IA's meer gehouden, maar een linkje mag natuurlijk wel, zie hier voor wat wel/niet mag.
Kan het trouwens kwaad om spanning op een fan te zetten die niet draait?
Ik bedoel, kan zo iets doorfikken?
Nee hoor, ik heb nog geen fans weten kapot gaan doordat ze niet draaiden (hoe vol ze ook hingen met stof, tikje geven en ze zijn weer vertrokken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

Topicstarter
Ja nee, die IA regels ken ik wel. Ik had het meer over de bekende IA sites.
Maar in 2005 was er al een animo check voor dit chipje met maar 9 gegadigden... dus dat schiet niet op.

Als ik het hier niet kan vinden dan kijk ik eens over de grens...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgert

Tijgert

Topicstarter
Crap.. link dead.

[ Voor 90% gewijzigd door Tijgert op 28-10-2006 21:38 ]

Pagina: 1