Toon posts:

Asus A7N8X-X deluxe instabiel

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Sinds enkele dagen heb ik het probleem dat mijn computer op de meest rare momenten uitvalt. Denk hierbij aan het inladen van een .txt bestand, of het laden van msn.

Nadat ik had rondgezocht op het forum, zag ik een aantal oplossingen. Het kon namelijk zijn dat windows "automatisch reboot bij een fout" en dus geen blue screen zou geven. Heb deze optie uitgeschakeld en ubuntu linux op de computer geinstalleerd. In de hoop dat alles voorbij zou zijn,

Echter, zelfs bij linux 'hing' het systeem compleet vast. Niks reageerde meer, dus pc opnieuw opgestart en windows erop geinstalleerd. Nadat de pc bleef uitvallen maar memtest86 uitgevoerd, en deze bleef fouten vinden. Ander reepje geheugen erin, dus ik nam aan dat het probleem voorbij zou zijn.

Nadat ik een dag of 1,5 had gewerkt met de pc viel deze weer uit, ik had alles naar een andere pc kast verhuisd omdat mijn 'oude' pc kast te groot was en ik voor mijn verjaardag een nieuwe had gehad.

De laatste paar uur had ik ook ineens geen 5.1 geluid meer, de uitgang voor "centre" en "Sub" deden het niet meer, alleen de Front deed het nog.

Inmiddels wederom gekeken en nu wordt mijn AMD Athlon XP 2500+ herkend als een AMD1700+ en mijn pc geheugen als 512MB 133Mhz. Mijn beide hardeschijven worden niet meer herkent

Wat heb ik allemaal geprobeerd om het op te lossen
  1. Ander geheugen (resp Corsair 512MB DDR en Kingston 512MB DRR, ieder geheugen ook appart gedraaid, problemen bleven aanhouden
  2. De extra harde schijf eruit gehaald (ik had 120Gb extra bijgeplaatst dus deze verwijderd)
  3. Soundblaster Audigy eruit gehaald
  4. Bios reset door de cmos batterij eruit te halen
  5. Andere voeding geprobeerd (had ik nog liggen, bij de nieuwe kast zat een no-name voeding..maar ik heb al maanden een zalman voeding, superstil en zuinig dus wat wil je nog meer)
  6. Koeler van de CPU gehaald en gekeken of de CPU niet was beschadigd, (dit was niet het geval, koeler natuurlijk terug gezet)
  7. Bios geflashed, bracht geen resultaat
Wat kan ik hier aan doen, het moederbord is 2 maanden buiten de garantie en de winkel waarvan ik hem heb is failiet. De keten bestaat wel, maar de winkel niet meer. Heeft het zin de pc naar mijn vaste pc boer te brengen en hem te laten nakijken a 60 EUro en dan de conclusie te moeten horen dat het toch kapot is en ik een nieuw moederbord belief.

Alvast bedankt

Verwijderd

Heb je de condensatoren gecontroleerd? Staan er misschien een paar bol? Wat zijn de temperaturen van je cpu/mobo?
Het kan zijn dat het moederbord aan het verouderen is...Als ie buiten de garantie valt, zou ik dit doen als ik jou was:
- processor 2500+ voor 40-50 euro verkopen
- moederbord voor 10 euro verkopen
- 2dehands 3000+ of hoger kopen (40-50 euro)
- nieuw moederbord socket 939 Asrock dualsata voor 50 euro kopen

Je kan je oude PC3200 geheugen gewoon in die nieuwe 939 steken, dus je bent in principe maar 40 euro extra kwijt voor een nieuw en sneller systeem. Anders had je 30-40 euro moeten betalen voor een nieuw langzamer nieuw Socket A moederbord...

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Dat je processor als trager wordt herkend, en het geheugen ook komt omdat de bios naar standaardwaarden terug is. Mogelijk ook dat de harde schijven daardoor niet direct worden herkend.

Probeer eens memtest te draaien of een tool om de harde schijf te testen en zie dan of er fouten optreden? Je hebt wel ander geheugen getest en had nog dezelfde problemen, maar als je met memtest toch fouten krijgt duidt het er op dat het moederbord zelf gaar is (of beide geheugenreepjes, maar dat is dan wel heel toevallig).

Mijn zin is niet helemaal helder, hopelijk de bedoeling wel...

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

• SpiriTNL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:09
Een collega had precies het zelfde met dit mobo.
Hij had ook altijd reboots. Ik was er achter gekomen dat het aan de north-bridge lag.
Die was blijkbaar kapot. Hij reboote bij bepaalde schrijf of lees acties van hdd.
Maakte niet uit welke hdd.
Ook memtest klapte eruit bij test 7. Altijd test 7 ??
Uiteindelijk kon ik windows al helemaal niet meer installeren.

DUs een andere mobo gekocht. Dat is denk ik in jou geval ook de beste oplossing.
Gewoon een tweedehands of een nieuwe mobo van asrock ofzo kopen.

[ Voor 5% gewijzigd door SpiriTNL op 08-10-2006 13:38 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 08 oktober 2006 @ 13:31:
Heb je de condensatoren gecontroleerd? Staan er misschien een paar bol? Wat zijn de temperaturen van je cpu/mobo?
Het kan zijn dat het moederbord aan het verouderen is...Als ie buiten de garantie valt, zou ik dit doen als ik jou was:
- processor 2500+ voor 40-50 euro verkopen
- moederbord voor 10 euro verkopen
- 2dehands 3000+ of hoger kopen (40-50 euro)
- nieuw moederbord socket 939 Asrock dualsata voor 50 euro kopen

Je kan je oude PC3200 geheugen gewoon in die nieuwe 939 steken, dus je bent in principe maar 40 euro extra kwijt voor een nieuw en sneller systeem. Anders had je 30-40 euro moeten betalen voor een nieuw langzamer nieuw Socket A moederbord...
Vanochtend had ik alles in de nieuwe pc kast gebouwd, (ik ben vandaag jarig dus kreeg ik een nieuwe pc kast) ik had altijd een ruime miditower, en nu een wat kleinere. Mijn dvd-rom zat net iets dicht op een condensator. De ruimte er tussen was ongeveer 3 a 5 mm, heb de dvd-rom verplaatst naar boven en mijn lichtgevend-iets-fan-controler naar beneden. De condensator ligt nu vrij.
Motrax schreef op zondag 08 oktober 2006 @ 13:36:
Dat je processor als trager wordt herkend, en het geheugen ook komt omdat de bios naar standaardwaarden terug is. Mogelijk ook dat de harde schijven daardoor niet direct worden herkend.

Probeer eens memtest te draaien of een tool om de harde schijf te testen en zie dan of er fouten optreden? Je hebt wel ander geheugen getest en had nog dezelfde problemen, maar als je met memtest toch fouten krijgt duidt het er op dat het moederbord zelf gaar is (of beide geheugenreepjes, maar dat is dan wel heel toevallig).

Mijn zin is niet helemaal helder, hopelijk de bedoeling wel...
Heb memtest zojuist gedraaid, de memtest die op de ubuntu cd stond. In de eerste instantie vond hij ontzettend veel fouten. Allemaal rond de 152Mb en de 347MB. Echter toen zag ik dat de cpu snelheid op 1100Mhz stond. (volgens manual is dit safe modus) dus het systeem uit de safe modus gehaald en de test weer laten werken. Dit maal geen fouten. Test uiteindelijk nog 3x uitgevoerd en geen fouten. geheugen in andere pc gedaan en getest en ook geen fouten.
SpiriTNL schreef op zondag 08 oktober 2006 @ 13:37:
Een collega had precies het zelfde met dit mobo.
Hij had ook altijd reboots. Ik was er achter gekomen dat het aan de north-bridge lag.
Die was blijkbaar kapot. Hij reboote bij bepaalde schrijf of lees acties van hdd.
Maakte niet uit welke hdd.
Ook memtest klapte eruit bij test 7. Altijd test 7 ??
Uiteindelijk kon ik windows al helemaal niet meer installeren.

DUs een andere mobo gekocht. Dat is denk ik in jou geval ook de beste oplossing.
Gewoon een tweedehands of een nieuwe mobo van asrock ofzo kopen.
Helaas beschik ik niet over ongelimiteerde financien. Schoolgeld wordt afgeschreven en andere vaste lasten zijn ook zojuist betaald. Ik ben blij dat ik nog wat ruimte had om een schoolboek te kopen. Loon komt morgen wel binnen, maar nog. Dan staat de pc op de tweede plaats

• henri8096
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:13

henri8096

BIM is not a software!

bla

[ Voor 95% gewijzigd door henri8096 op 09-10-2006 21:44 ]

--Stuck in the Apple Ecosystem (and happy about it).--

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

hmm klinkt als hetzelfde probleem als ik heb gehad met mijn A7N8X.

Northbridge zou stuk kunnen zijn, maar het schijnt ook in de voltageregelaar circuits te kunnen zitten.
Na lang gebruik kunnen ze minder goed gaan preseteren en dan niet meer genoeg vermogen leveren voor je CPU/RAM en daardoor krijg je problemen met RAM uitlezen.

Iets definitiefs over de toedracht kan ik je niet zeggen, maar wel dat het bij mij niet te verhelpen was.
Ondertussen heb ik ook maar een andere PC gekocht, al had ik liever even wat later geupgrade (begin volgend jaar ergens)

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Pagina: 1