Videorecorder voor grootmoeder

Pagina: 1
Acties:

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Beste tweakers,

Vandaag heeft de videorecorder van mijn grootmoeder het na 12 jaar trouwe dienst begeven. Er moet dus een nieuwe videorecorder komen. Het probleem is dat veel videorecorders ingewikkeld in elkaar zitten zodat het zeer moeilijk is een nieuw systeem aan mijn grootmoeder aan te leren. Zelfs bij mijn vader heb ik dat probleem in mindere mate bij onze DVD recorder hoewel die toch een zeer handige functie heeft: "Easy Guider". Hiermee kan je alle veel voorkomende taken uit één duidelijk menu uitvoeren. Waarom koop ik dat apparaat dan niet voor mijn grootmoeder? Wel, er zijn toch een aantal minder duidelijke dingen aan die ik makkelijk kan uitleggen aan mijn vader maar niet aan mijn grootmoeder zoals het legen van de opnamelijst. Ook heeft een videorecorder de voorkeur.

Ik heb op Google proberen te zoeken naar een videorecorder "speciaal" voor senioren maar al wat ik vind zijn cursussen voor het gebruik van een videorecorder. Bij het zoeken naar een gebruiksvriendelijke recorder vind je veel reviews van jonge mensen die het een eenvoudige recorder vinden maar bij nader onderzoek blijkt het toch weer een, voor oudere mensen, ingewikkelde user interface te hebben.

De eisen zijn nochtans niet zo hoog, er moet gewoon met een timer of eventueel met Showview opgenomen kunnen worden. Voor de rest moeten er geen speciale dingen aanzitten. Het belangrijkste is de gebruiksvriendelijkheid. Eventueel mag een DVD recorder ook maar een videorecorder heeft wel de voorkeur.

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Verwijderd

Ik denk dat een DVD-recorder (liefst met harde schijf) na enige gewenning toch gebruiksvriendelijker zal uitvallen, ook voor oudere mensen (geen geklooi meer met banden)
Is wel een stukje duurder natuurlijk.

• Admiral Freebee
  • Niet online
Geld is (tot een redelijke limiet natuurlijk) niet zo een probleem. Hoe goedkoper, hoe beter natuurlijk maar als het echt gebruiksvriendelijk is mag het wel wat meer kosten.

Ik heb echter maar ervaring met één DVD recorder (met harde schijf) en deze heeft toch wel een aantal minpuntjes die hem minder gebruiksvriendelijk maken. Zo kan je bijvoorbeeld wel een begintijd instellen maar geen eindtijd, je moet een bepaalde tijdsduur opgeven. Maar mijn grootmoeder is al 12 jaar gewoon een eindtijd in te stellen. Ook leegt de opnamelijst zich niet automatisch waardoor deze volloopt en je niets meer kan programmeren.

• TomSwinnen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14-06-2024

TomSwinnen

Is er ook helemaal klaar voor!

Mijn grootouders hebben een videorecoder van SBR, paar jaar geleden gekocht. Zeer makkelijk mee overweg te kunnen, doet ook aan Showview, groot display op de videorecorder en erg duidelijk OSD-menu. :)

Feiten in de audio zijn zoals feiten in de liefde, redelijk onbestaand of op z'n minst zeer persoonlijk.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:33

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik heb hier zelf een betrekkelijk nieuwe Sony staan. Worden ook nog steeds verkocht. Kwestie van TV en video aan zetten, op de Timer knop van de afstandsbediening drukken en het ding programmeren met begin- en eindtijd. Simple as that. DVD-combi apparaat van mijn ouders (ook een Sony, maar wat is die DVD-unit brak :X :( ) werkt ook zo, en die haal je voor iets boven de 100 euro bij de lokale BCC.
Ik zie overigens net dat Sony er nog maar twee maakt; wil je een stereo videorecorder dan moet je deze hebben :) Alleen geen idee waar ie te koop is.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• TomSwinnen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14-06-2024

TomSwinnen

Is er ook helemaal klaar voor!

Overigens iets totaal ongerelateerd, best wel erg dat nu de DVD-spelers zo goedkoop zijn en zo veel gemaakt worden, zelfs de instap videorecorder gigantisch duur is geworden (vaak zit je rond de 175 euro) en de keuze zo schaars. Beetje sneu voor de mensen die nog een VCR willen. :)

Feiten in de audio zijn zoals feiten in de liefde, redelijk onbestaand of op z'n minst zeer persoonlijk.

• mentalmadnizz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:33

mentalmadnizz

Deze nick was hip in de 90's.

Wat voor merk had je grootmoeder eerst?

Mijn opa heeft een Philips, en nadat ik hem heb uitgelegd hoe alles werkte snapte hij het, en gebruikt hem zonder problemen.

Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl

• dik_voormekaar
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19-02 12:44
Ik heb een DVD recorder van Philips (DVDR 3330H)
Daarmee kun je gewoon begin en eindtijd instellen.
Ik weet natuurlijk niet hoeveel moeite het gaat kosten om over te schakelen van VHS naar DVD,
vind ik zelf een harddisk recorder ideaal. Uiteraard vooral als je 'm gebruikt om TV programma's mee op te nemen en later 1 keer terug kijken.
Bediening is echter niet zo eenvoudig denk ik voor oudere mensen.
Zeker als je ze zo'n nieuwe apparaat moet aanleren.

• mentalmadnizz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:33

mentalmadnizz

Deze nick was hip in de 90's.

Houd er rekening mee dat grootmoeder wellicht haar oude VHS tapes nog af wil spelen. Dan moet je al zon DVD/VHS combo hebben en dan wordt het al nodeloos ingewikkeld.

Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl

• Admiral Freebee
  • Niet online
mentalmadnizz schreef op maandag 09 oktober 2006 @ 08:26:
Wat voor merk had je grootmoeder eerst?

Mijn opa heeft een Philips, en nadat ik hem heb uitgelegd hoe alles werkte snapte hij het, en gebruikt hem zonder problemen.
Ze had een JVC. Eentje met een afstandsbediening met een schermpje erin.

Een DVD recorder is misschien wat minder geschikt omdat je meestal door een paar menuutjes moet ploegen om iets te bekijken.

Compatibiliteit met oude VHS tapes is niet vereist, ze gebruikt de recorder alleen om iets op te nemen en de dag erna te bekijken. De videorecorder van Sony (die met 6 koppen) heb ik al ergens gezien.

• Admiral Freebee
  • Niet online
Ik heb uiteindelijk de Sony SLV-SE640 gekocht op aanraden van The Eagle en na wat opzoeken op het internet. Ik heb een prentje van de afstandsbediening gemaakt met wat uitleg erbij en ze lijkt het goed te snappen :)

Overigens is het wel opvallend dat er bijna nergens nog een ruime keuze aan videorecorders is. Meestal is het beperkt tot 3 à 4 modellen. En ze zijn ook duurder geworden. Maarja, mijn grootmoeder is weer gelukkig :)

Bedankt voor jullie hulp!

[ Voor 3% gewijzigd door Admiral Freebee op 15-10-2006 13:20 ]

Pagina: 1