Mid-end PC

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sportsshooter
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20-07 16:31
Hi,

Ik wil een PC'tje voor mijn broertje samenstellen. Hij is voornamelijk een online gamer (Half Life / Fifa / vast nog wel wat), maar verder Office, MP3 en een beetje Photoshop. Belangrijk is verder dat Vista er soepel op loopt (whatever that may mean). Verder gaat dit systeem niet over-clocked worden of zoiets, dus daar hoeft geen aandacht aan besteed te worden.
Momenteel heeft hij een Pentium 1 GHz (I think), dus time voor een upgrade.

Het budget voor dit systeem is MAX € 900,- (het liefst eronder).

Nu heb ik me natuurlijk alweer wat ingelezen in wat nu een aardig systeempje is voor dat geld.
Ik ben tot nu toe op het volgende gekomen (via Cool-prices).

CPU
Intel Core 2 Duo E6400 €211,85
CPU komt in de charts van ome Tom beter uit dan bijvoorbeeld een X2 3800 (Half Life charts)

Motherboard
ASUS P5LD2-VM SE 945G €77,95
Ik ben niet echt thuis in de keuze voor een 'goed' motherboard. Dit lijkt me prijstechnisch wel een leuk board. Als dit niks is, tell me!

Memory
1024MB DDR2 PC5300 667MHz OEM €88,95
1024 MB lijkt me het minimale. PC5300 is redelijk geprijst geheugen.

Videocard
Asus Geforce 7600 GT 256MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI-I) €150,95
Presteerd volgens de Graphic Charts van ome Tom ook als een aardige middenmoter. Natuurlijk geen topsegment maar dat hoeft ook niet. Andere suggesties zijn welkom (in deze prijsklasse).

HDD
Maxtor 320GB SATA II 7200RPM 16MB €92.95
320GB verder weinig over te zeggen. Zelf gebruik ik ook Maxtor en ben tevreden.

Case
Coolermaster Centurion 5 CAC t-05 €48,95
Coolermaster maakt aardige behuizingen. Andere aanbevelingen (goedkopere alternatieven) zijn welkom!

Powersupply
Coolermaster RS-380-PCAR/P Extreme Power 380W €34,95
In voedingen ben ik dus helemaal niet thuis. Maar deze voeding zal wel goed aansluiten op de Coolermaster behuizing. Verder heb ik geen idee of 380W genoeg is. Overclocken zal NIET gaan gebeuren. Suggesties?

Other stuff
NEC 1.44 floppy drive black €5,95
Logitec cordless deluxe 650 desktop €26,95
Logitec R10 2.0 speakerset €14,95
Liteon DVD+/-R DRW-6S160P 16x €28,95
Geen ervaring met Liteon maar het zal best werken.
Assemblage €45,-

Totaal € 828,38

Volgens mij is het zo wel compleet. Heb ik geen components gekozen die niet compatible zijn met elkaar (dat kan gebeuren natuurlijk)?
Alle tips zijn welkom. Mensen die niet willen helpen reageer liever niet.

Alvast bedankt (namens mijn broertje ;))!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hello_moto
  • Laatst online: 20-07 22:01
Voor de videokaart: De MSI 7900GTO is ook een goede keuze denk ik.

Voor het moederbord zou ik een iets nieuwere chipset nemen zoals de MSI p965 NEO-F. (prijs: ongeveer 90-100 euro)

Voor de HD zou ik een seagate barracuda 7200.10 320 GB nemen. Die is volgens mij wat sneller. (prijs: ongeveer hetzelfde)

Voor de voeding zou ik toch een voeding van richting de 60 euro kiezen. Cooler Master is wel een goed merk, maar volgens mij maakt deze nogal wat herrie.

Ook zou je aan het geluid kunnen denken. Misschien een goed 2.1 setje van logitech voor 40-50 euro?

Wat betreft de kast, je zou bijvoorbeeld een mooie thermaltake soprano kunnen nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deCube
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15-06 15:32
Net systeem voor dat budget.

Maar als je niet gaat overclocken, kan je beter PC4200 geheugen kopen, dit is net iets goedkoper en loopt beter samen met Conroe-processors.

Videokaart is snel genoeg voorlopig, maar over een jaar zal hij de nieuwste games niet meer trekken denk ik, mischien overwegen om tegen die tijd een duurdere DX10 kaart te kopen.

Succes met de bestelling :)

Work hard & be brave.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
hello_moto schreef op zondag 08 oktober 2006 @ 12:12:
Voor de videokaart: De MSI 7900GTO is ook een goede keuze denk ik.
Die is €100 duurder ;)

Nee, neem dan, als je toch iets beters wilt, een 7800GT, dat hangt een beetje tussen deze twee in...
Voor de HD zou ik een seagate barracuda 7200.10 320 GB nemen. Die is volgens mij wat sneller. (prijs: ongeveer hetzelfde)
Een Seagate is inderdaad sneller. Ik betwijfel trouwens of er in z'n huidige systeem 80GB zit, ik denk zelfs dat het minder is, en verwacht dus ook niet dat hij de komende jaren die 320GB vol gaat krijgen. Is een 7900.10 250GB met 16MB cache niet een slimmere investering? Scheelt je zo'n 20 euro...
Voor de voeding zou ik toch een voeding van richting de 60 euro kiezen. Cooler Master is wel een goed merk, maar volgens mij maakt deze nogal wat herrie.
€60,- lijkt me niet nodig. Als deze nogal luidruchtig is kun je IMHO beter de fan (of zijn het er 2?) vervangen door Papst dingetjes.
Ook zou je aan het geluid kunnen denken. Misschien een goed 2.1 setje van logitech voor 40-50 euro?
Ik mag aannemen dat hij dat op zijn huidige systeem ook heeft, dus dat lijkt me niet nodig. Je kunt beter nog even met de oude randapperatuur doorkachelen en het later, als je er wél budget voor hebt, vervangen.
Wat betreft de kast, je zou bijvoorbeeld een mooie thermaltake soprano kunnen nemen.
Ik zie niet in wat er mis is met deze kast :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 168482

Maxtor/Seagate maakt qua prestaties weinig uit (zie tomshardware). Wel is de Seagate met 320GB (in mijn shop) goedkoper dan de Maxtor en naar men zegt is Seagate betrouwbaarder. Al heb ik zelf nooit probs gehad met Maxtor (op de berg herrie na dan). Kleine HD is ook goedkoper en manier om te budgeteren voor een betere videokaart oid. (net hoeveel je nodig denkt te hebben)

Qua moederbord zou ik idd ook gaan voor de MSI Neo-F of Asus P5B.

Videokaart: idd MSI 7900GTO - is namelijk gewoon een ondergeclockte GTX met GTX koeler. Dus veel prestaties voor cash. Tenzij je die cash echt niet hebt. Dan is 7600GT op zich prima denk ik.

Kast is moeilijk - erg persoonlijk. Voeding is wat research waard. Maar voor een goede ga je al snel naar 50 - 70 euro.

Audio is iets wat ik niet zou doen als je budget al niet zo hoog is. Die kun je, als je ontevreden bent met onboard, er altijd nog bijprikken.

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 168482 op 08-10-2006 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quacka
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-09-2020
zo'n goedkoop draadloos toetsenbord en muis kan nooit goed genoeg zijn voor iemand die schietspellen speelt.
Wil je draadloos kies dan voor een set met goede lasermuis. Dat gaat best aardig (heb zelf de mx1000, maar er moet inmiddels wel weer een betere draadloze muis zijn, denk ik)
Goede draadloze muizen zitten ook in desktopsets, maar die zijn dus wel duurder

Bijv pricewatch: Logitech Cordless Desktop MX3000 Laser

kies anders voor een niet-draadloos setje, of gebruik huidig toetsenbord in combi met draadloze lasermuis.

[ Voor 9% gewijzigd door Quacka op 08-10-2006 12:26 ]

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZeroorez
  • Niet online
Quacka schreef op zondag 08 oktober 2006 @ 12:25:
zo'n goedkoop draadloos toetsenbord en muis kan nooit goed genoeg zijn voor iemand die schietspellen speelt.
Wil je draadloos kies dan voor een set met goede lasermuis. Dat gaat best aardig (heb zelf de mx1000, maar er moet inmiddels wel weer een betere draadloze muis zijn, denk ik)
Goede draadloze muizen zitten ook in desktopsets, maar die zijn dus wel duurder

Bijv pricewatch: Logitech Cordless Desktop MX3000 Laser
Het is Logitech, geen Thrust ofzo. Het zit echt wel goed. Natuurlijk is een MX3000 beter, maar deze is echt niet onstabiel ofzo hoor..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snippertje
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13:06

Snippertje

Light up your life

Anoniem: 168482 schreef op zondag 08 oktober 2006 @ 12:21:
Maxtor/Seagate maakt qua prestaties weinig uit (zie tomshardware). Wel is de Seagate met 320GB (in mijn shop) goedkoper dan de Maxtor en naar men zegt is Seagate betrouwbaarder. Al heb ik zelf nooit probs gehad met Maxtor (op de berg herrie na dan). Kleine HD is ook goedkoper en manier om te budgeteren voor een betere videokaart oid. (net hoeveel je nodig denkt te hebben)

Qua moederbord zou ik idd ook gaan voor de MSI Neo-F of Asus P5B.

Videokaart: idd MSI 7900GTO - is namelijk gewoon een ondergeclockte GTX met GTX koeler. Dus veel prestaties voor cash. Tenzij je die cash echt niet hebt. Dan is 7600GT op zich prima denk ik.

Kast is moeilijk - erg persoonlijk. Voeding is wat research waard. Maar voor een goede ga je al snel naar 50 - 70 euro.

Audio is iets wat ik niet zou doen als je budget al niet zo hoog is. Die kun je, als je ontevreden bent met onboard, er altijd nog bijprikken.
Aangezien hij niet gaat overklokken heeft het niet veel zin om een 7900GTO te kopen...

Discord kanaal: https://discord.gg/X3CqdTKd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb altijd met draad. Goedkoper en ik loop er toch niet mee door m'n huiskamer. Dus tja, tis net wat je ermee doet. Kvind wireless altijd zonder van m'n geld.

Alleen met LANs kan het wel lekker makkelijk zijn natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hello_moto
Razor.Timo schreef op zondag 08 oktober 2006 @ 12:29:
[...]

Aangezien hij niet gaat overklokken heeft het niet veel zin om een 7900GTO te kopen...
Waarom niet? Je hoeft hem toch niet over te klokken?
TheZeroorez schreef op zondag 08 oktober 2006 @ 12:18:
[...]
Die is €100 duurder ;)

Nee, neem dan, als je toch iets beters wilt, een 7800GT, dat hangt een beetje tussen deze twee in...

[...]
Een Seagate is inderdaad sneller. Ik betwijfel trouwens of er in z'n huidige systeem 80GB zit, ik denk zelfs dat het minder is, en verwacht dus ook niet dat hij de komende jaren die 320GB vol gaat krijgen. Is een 7900.10 250GB met 16MB cache niet een slimmere investering? Scheelt je zo'n 20 euro...

[...]
€60,- lijkt me niet nodig. Als deze nogal luidruchtig is kun je IMHO beter de fan (of zijn het er 2?) vervangen door Papst dingetjes.

[...]
Ik mag aannemen dat hij dat op zijn huidige systeem ook heeft, dus dat lijkt me niet nodig. Je kunt beter nog even met de oude randapperatuur doorkachelen en het later, als je er wél budget voor hebt, vervangen.

[...]

Ik zie niet in wat er mis is met deze kast :?
Die kast is mooier :) Maar ik heb de 320 GB versie aanbevolen, omdat hij zelf voorstelde de Maxtor met 320 GB te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZeroorez
  • Niet online
hello_moto schreef op zondag 08 oktober 2006 @ 12:35:
[...]

Waarom niet? Je hoeft hem toch niet over te klokken?
Aangezien het een ondergeklokte GTX is is het vooral een leuke GPU als je overklokker bent ;)
[...]

Die kast is mooier :)
Daarover kun jij niet oordelen. Kijk voortaan gewoon naar de mogelijkheden en degelijkheid. Over smaak valt niet te twisten..
Maar ik heb de 320 GB versie aanbevolen, omdat hij zelf voorstelde de Maxtor met 320 GB te nemen.
Ja, en ik heb het advies erbij gegeven om een iets kleinere te nemen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 167619

verbaasd me dat nog niemand de 7900GS heeft aangeraden, die zit er toch wel het best tussenin.

en doe voor memory geen OEM, maar een merk, dat scheelt heel wat aan RMA als je pech hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:46
Anoniem: 167619 schreef op zondag 08 oktober 2006 @ 12:38:
verbaasd me dat nog niemand de 7900GS heeft aangeraden, die zit er toch wel het best tussenin.

en doe voor memory geen OEM, maar een merk, dat scheelt heel wat aan RMA als je pech hebt.
Inderdaad, voor een euro of 5-10 meer heb je Kingston geheugen met dezelfde specs. Ik zou trouwens ook een betere voeding nemen, bijvoorbeeld een Enermax Liberty 400W, ik weet niet in hoeverre dit in jou budget kan, maar ik vertrouw jou gekozen voeding niet echt. Wat ook een mogelijkheid is, is de Antec Sonata II kast nemen met ingebouwde 450W voeding.

EKBuilds.nl - Op maat gemaakte PC's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quacka
TheZeroorez schreef op zondag 08 oktober 2006 @ 12:26:
[...]

Het is Logitech, geen Thrust ofzo. Het zit echt wel goed. Natuurlijk is een MX3000 beter, maar deze is echt niet onstabiel ofzo hoor..
Voor een office-gebruiker zal het echt geen slechte muis zijn, dat heb ik ook niet beweerd.

Maar hij wil oa schietspellen gaan spelen (nouja het broertje). Ik heb zelf een tijdje met een gewone draadloze muis gespeeld (hoewel die toen ik hem kocht nog vrij prijzig was), maar je gaat je toch een beetje ergeren aan de vertraging.
Sommige 'draadjes'-spelers geven dat zelfs als nadeel bij de draadloze lasermuizen, maar die zijn in mijn beleving snel genoeg. (in elk geval kunnen ze mijn snelheid bij houden, en daar gaat t om).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quacka
lama

[ Voor 98% gewijzigd door Quacka op 08-10-2006 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18:33

Theo

moederbord

Betreft de voeding, ik kan de voeding aanraden. Ik heb zelf de voeding en hij is erg stil. Bovendien is je voeding ruim voldoende voor je gekozen systeem

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:46
theodouma schreef op zondag 08 oktober 2006 @ 20:21:
Betreft de voeding, ik kan de voeding aanraden. Ik heb zelf de voeding en hij is erg stil. Bovendien is je voeding ruim voldoende voor je gekozen systeem
Nou zeker mooi, scheelt ook geld vergeleken bij de top voedingen!

EKBuilds.nl - Op maat gemaakte PC's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hello_moto
TheZeroorez schreef op zondag 08 oktober 2006 @ 12:37:
[...]
Aangezien het een ondergeklokte GTX is is het vooral een leuke GPU als je overklokker bent ;)

[...]
Daarover kun jij niet oordelen. Kijk voortaan gewoon naar de mogelijkheden en degelijkheid. Over smaak valt niet te twisten..

[...]

Ja, en ik heb het advies erbij gegeven om een iets kleinere te nemen :)
Maar hij is ook nog wel snel als hij op stock speeds draait toch :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZeroorez
  • Niet online
hello_moto schreef op zondag 08 oktober 2006 @ 21:26:
[...]

Maar hij is ook nog wel snel als hij op stock speeds draait toch :)
Natuurlijk, maar dat ging moeilijk in dit budget passen, en was daarom zonde. Hij kon beter voor de GS of GT gaan dan.. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sportsshooter
Bedankt voor de mensen die gereageerd hebben in dit topic.

Al met al is de conclusie dat ik een aardig systeempje had samengesteld voor het beschikbare budget.
Wel wordt er door sommigen gezegd dat ze een ander motherboard zouden kiezen (met een nieuwere chipset). Wat is hier exact het profijt van? Is het huidige (ASUS P5LD2-VM SE 945G €77,95) motherboard niet geschikt?
Daarnaast wil ik vragen of dat Cool-prices een geschikte winkel is (prijs en het aanbod aan hardware dat ze in hun assortiment hebben). Of is er een goedkoper alternatief (maar betrouwbaar) met meer diepte keuzes?

Nogmaals bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sportsshooter
* Bump *

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iet
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17-06 13:00

Iet

Sportsshooter schreef op zondag 08 oktober 2006 @ 11:35:
Intel Core 2 Duo E6400 €211,85
CPU komt in de charts van ome Tom beter uit dan bijvoorbeeld een X2 3800 (Half Life charts)
Maar hoe duur is de X2 3800+?
Ik zou waarschijnlijk ook voor de goedkoopste C2D gaan, maar het is toch de afweging wel waard.

I use a <insert heavy config>."Dude! Solitaire must load like instantly"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 15:05
Voor een systeem van max 900 euro, vind ik een processor van 200+ euro wel erg duur.
Is het niet interessanter (gezien je toch nooit zal gaan upgraden) om een goedkoop single-core Athlon64 of sempron erin te zetten. Geen X2 (gamen heeft toch nog weinig voordeel van de 2e core).
Wellicht een 3500+ of 3800+ (van rond de 100 euro)

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19-07 18:46

Mojo

The Power Within

Persoonlijk zou ik gaan voor een moederbord met een nieuwere chipset. Zoals eerder al voorgesteld dus iets met de p965. Welk moederbord het dan wordt maakt niet zo gigantisch veel uit. Daarnaast lijkt de rst van het systeem me wel in orde. Je zou kunnen kiezen voor een snellere videokaart als dat nog in het budget past.

Alleen waarom laat je het voor €45,- assembleren als je dat zelf ook kan?

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bakvis
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:33

bakvis

Tweakers.Nerd

Cool-prices is zeker een goede winkel, altijd goede service, en geen gezijk met garantie.

Mijn Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Mojo schreef op donderdag 12 oktober 2006 @ 09:08:
Persoonlijk zou ik gaan voor een moederbord met een nieuwere chipset. Zoals eerder al voorgesteld dus iets met de p965. Welk moederbord het dan wordt maakt niet zo gigantisch veel uit. Daarnaast lijkt de rst van het systeem me wel in orde. Je zou kunnen kiezen voor een snellere videokaart als dat nog in het budget past.

Alleen waarom laat je het voor €45,- assembleren als je dat zelf ook kan?
Ik doe het altijd ivm garantie. Krijg je niet het gezeur van ja, je hebt het er verkeerd in gezet, onzorgvuldig mee omgegaan etc ... al vind ik 45 euro wel wat veel. Maar het is een overweging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Kijk eens naar de Asrock moederborden, wel niet de nieuwste chipsets maar een 945 doet niet veel onder voor een 965 begrijp ik uit de reviews en ik heb goede verhalen gehoord over de betrouwbaarheid en stabiliteit van die borden.
Kast, kijk eens naar de Arctic T1 t/m T5 serie, rond de 90 euro incl voeding en erg stil.
HD idd seagate, stiller en 5 jaar garantie dacht ik.
Videokaart, Misschien is de X1300XT wat en dan vooral de speciale versies met DDR3 ipv DDR2 (gelijk aan X1650pro ongeveer voor onder de 100 euro) Geloof alleen niet dat hij al leverbaar is.
En ik zou ook niet draadloos gaan, kost je alleen maar batterijen

En dan bv een X3800 mag dan wel niet zo snel zijn als de Core Duo, de cpu blijft natuurlijk wel snel en 100 euro goedkoper ;)

[ Voor 7% gewijzigd door hjs op 12-10-2006 09:37 ]

Pagina: 1