Informatica of, naar analogie met de Engelse term, Computerwetenschappen is in de eerste plaats een wetenschap.
Bestuurlijke informatiesystemen zou ik eerlijk gezegd niet willen scharen onder Computerwetenschappen. Voor mijn part schrijf je dat maar toe aan de mensen van toegepaste economische wetenschappen. Ze mogen het houden

. Het zijn softwaresystemen voor het ondersteunen van beslissingsprocessen. Saai. Niets interessants aan. (Hoewel dat het ook zijn technische uitdagingen heeft, dat zeker.).
Een (marginaal?) klein deel van die wetenschap is programmeren. Computerwetenschappen is ontstaan als Toegepaste Wiskunde en de opleidingen hebben bijgevolg typisch een aantal sterk wiskunde-georiënteerde vakken in hun programmas. Ik denk bijvoorbeeld aan Analyse, Algebra, (Computationele) Meetkunde, Algebraïsche Structuren (miv groeptheorie), Automatentheorie en Berekenbaarheid, Complexiteitsanalyse ... Vaak vormen deze vakken ook het struikelblok voor de studenten. Typisch ontbreken deze vakken in HBO-opleidingen; met stip voorop alles wat met Algebra te maken heeft.
Zoals men van een wetenschappelijke opleiding mag verwachten zijn de programmas bij Computerwetenschappen ook veelal theoretisch. Typisch wordt de praktijk ingesloten door programmeeropdrachten te geven waarbij een implementatie wordt gevraagd om een bepaald (abstract) probleem op te lossen. Een mooi voorbeeld is bijvoorbeeld het schrijven van een intelligente lerende AI agent om vier-op-een-rij te leren spelen. Een ander voorbeeld is het schrijven van een efficiënt programma om Slither Link op te lossen. Typisch zijn HBO-opleidingen veel minder gefocussed op de theorie. Als stelregel kan je zeggen dat op het HBO men de theorie voor zijn praktisch nut gebruikt, terwijl men bij het WO theorie voor de theorie heeft.
Verder is het typisch zo dat een WO'er een heel brede kijk op de computerwetenschappen heeft, terwijl HBO-opleidingen typisch mikken op meer bedrijfsgerichte toepassingen. Hetgeen zich vooral vertaalt in programmeren in verschillende talen, ontwerpen, (nutteloze) ontwerpmethodologieën en talenkennis (het sociale aspect van software engineering kan men inderdaad niet onderschatten). Dit komt grosso-modo overeen met Software Engineering. (Het kan zijn dat sommige opleidingen ook andere accenten leggen, maar veelal komt het hier op neer).
Computerwetenschappen bestaat echter uit veel meer dan Software Engineering alleen. Ik denk bijvoorbeeld aan de wiskundige onderbouwing en haar rechtstreekse toepassingen in codetheorie, cryptografie en de analyse van algoritmen. Ook een belangrijke schakel, die de laatste jaren weer opkomt, is Artificiële Intelligentie. Verder heeft men ook Scientific Computing met ondermeer zijn High Performance Computing op parallelle systemen. Andere belangrijke subvelden zijn Netwerken en Gedistribueerde Systemen. Multimedia is ook weer zo'n gebied op zich (compressiealgoritmen voor beeldmateriaal, 3D graphics ...). Ook nog het vermelden waard zijn de logische programmeertalen en hun inferentiemechanismen (huisspecialiteit aan het cw departement van de KUL). (Dergelijke niet-imperatieve programmeertalen - logisch en functioneel - komen typisch niet aan bod bij HBO-opleidingen. Hoewel ze toch erg prettig werken.)
Om tenslotte op je vraag te antwoorden. Waarschijnlijk ben je met een HBO Software Engineering opleiding meer, veel meer, met programmeren bezig dan bij een WO opleiding. Niemand belet je echter om buiten je opleiding om ook leuke dingen te programmeren. Waar ik met deze post vooral op wil aansturen, is dat Informatica - Computerwetenschappen héél wat breder is dan programmeren. (Dan vergeet ik nog een aantal technische onderdelen te vermelden, die meer neigen naar electrotechniek zoals Regeltechniek, Systeemtheorie, Electrotechniek en Signaalverwerking).
Jou droom om expert in iets te worden indachtig genomen, is de kans bijzonder klein dat je als Software Engineer bekend zult worden. Is er iemand die erin slaagt om in 5 minuten 10 prominente Software Engineers te noemen? Ik denk dat het veel eenvoudiger is om een 10 prominente computerwetenschappers te noemen. Bij deze:
A. Turing,
E. Dijkstra,
D. Knuth,
C. Shannon,
Floyd,
S. Cook,
R. Rivest,
Rabin,
Karp,
Hamming,
Fulkerson.
[
Voor 6% gewijzigd door
Nick The Heazk op 16-07-2008 01:58
. Reden: Wikipedia linkjes toegevoegd voor de prominente wetenschappers. ]
Performance is a residue of good design.