AVM Fritz!box icm ISDN, uitgaand nummer?

Pagina: 1
Acties:
  • 107 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• teigetjuh
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik heb een AVM Fritz!box FON WLAN 7170 (bijna dezelfde als de 7050). Hierop zit mijn ISDN en VoIP aangesloten. Alles werkt goed, maar ik maak normaal gesproken gebruik van een ander nummer dan het hoofdnummer. Als ik een telefoon bel dan ziet deze het hoofdnummer van mijn ISDN-aansluiting.
Ik zou graag willen dat dit een ander nummer is (namelijk een van de andere MSN-nummers). Ik kan dit echter niet zo snel terugvinden in de configuratie. Is er hier iemand met een vergelijkbare setup die dit wel kan? Dus een fritzbox icm met isdn. Zo ja, hoe?

• teigetjuh
  • Niet online
Kan niet geloven dat er niemand met een fritzbox dit nog nooit geprobeerd heeft.

• OrakelJos
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
(overleden)
De Fritz!Box kan alleen de nummers doorgeven die in je huis ISDN centrale zijn geprogrammeerd. In principe is het handigst als je alle MSN's zowel in de huiscentrale als in de Fritz!Box opneemt. Het VoIP nummer in de Fritz!Box geef je hetzelfde nummer als je ISDN hoofdnummer. Dit staat dus los(!) van het echte VoIP nummer.
Als je nu uitbelt met het ISDN hoofdnummer zal de Fritz!Box automatisch een uitgaande VoIP verbinding opbouwen omdat voor hem het ISDN nummer en het VoIP nummer hetzelfde zijn en VoIP automatisch voorrang krijgt. De ontvanger van het telefoontje ziet echter het echte VoIP nummer. Daar is niets aan te veranderen en is ook geen omissie van de Fritz!Box. Geen enkel VoIP modem kan en mag dat namelijk. In Duitsland schijnt het wel mogelijk te zijn je vastenetnummer te laten registreren bij je provider zodat dit dan meegestuurd kan worden.
Als je op je toestel een ander MSN nummer selecteert voor een uitgaand gesprek zal dat (ISDN) nummer worden gebruikt en ook toonbaar zijn aan de andere kant mits het was ingegeven als één van de ISDN nummers in de Fritz!Box. Daarom, zoals al gezegd, ze alle 4 inkloppen!
Het staat je natuurlijk vrij voor het VoIP nummer een van de andere ISDN nummers te nemen als je daarop voornamelijk uitbelt.

• teigetjuh
  • Niet online
Klopt wel wat je zegt, echter ik heb geen ISDN-centrale meer achter mijn fritzbox in gebruik. Het stuk callrouting gaat prima en geeft dan ook mijn VoIP-nummer weer, dat lijkt mij ook niet meer dan logisch.
Maar als ik via KPN (ISDN) uitbel dan verschijnt mijn hoofdnummer en niet het MSN waar mijn toestel op reageert. Ik heb alle MSN's in de fritzbox gezet, maar vanaf een analoog toestel kan ik helaas erg slecht selecteren wat mijn uitgaande MSN is. ;)

• bartsidee
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19-01 08:59
Ik geloof dat dat te maken had dat de MSNs in de fritzbox zonder netnummer moesten worden ingesteld. Misschien dat je in deze google group er wat meer over kan vinden.

• OrakelJos
  • Niet online
(overleden)
Heb je bij de toestelgegevens in de Fritz!Box gezet dat een bepaald toestel op alle nummers moet reageren? Niet doen! Zet als hoofdnummer het nummer waarop je wilt uitbellen en gebeld wil worden en daaronder de andere nummers waarop het toestel mag reageren. Dan zou het moeten werken, Ikzelf heb een draadloze ISDN Gigaset centrale dus heb het probleem niet maar op het Duitse http://www.ip-phone-forum.de/forumdisplay.php?f=361 daar wel eens zoiets gelezen.

• teigetjuh
  • Niet online
bartsidee schreef op dinsdag 10 oktober 2006 @ 13:32:
Ik geloof dat dat te maken had dat de MSNs in de fritzbox zonder netnummer moesten worden ingesteld. Misschien dat je in deze google group er wat meer over kan vinden.
Ik ga eerst de tip hieronder eens proberen en anders eens die postings eens uitspitten.
OrakelJos schreef op dinsdag 10 oktober 2006 @ 15:48:
Heb je bij de toestelgegevens in de Fritz!Box gezet dat een bepaald toestel op alle nummers moet reageren? Niet doen! Zet als hoofdnummer het nummer waarop je wilt uitbellen en gebeld wil worden en daaronder de andere nummers waarop het toestel mag reageren. Dan zou het moeten werken, Ikzelf heb een draadloze ISDN Gigaset centrale dus heb het probleem niet maar op het Duitse http://www.ip-phone-forum.de/forumdisplay.php?f=361 daar wel eens zoiets gelezen.
Dat heb ik er dus wel instaan... vanavond eens kijken of uitzetten wat verbetering biedt. en anders dat forum eens doorspitten.

• OrakelJos
  • Niet online
(overleden)
Voor de duidelijkheid: de Fritz!Box gebruikt het eerste nummer bij ieder neventoestel als uitgaand MSN als je zelf de keuze op je toestel niet kan maken.

• teigetjuh
  • Niet online
OrakelJos schreef op woensdag 11 oktober 2006 @ 10:50:
Voor de duidelijkheid: de Fritz!Box gebruikt het eerste nummer bij ieder neventoestel als uitgaand MSN als je zelf de keuze op je toestel niet kan maken.
Daar staat al het juiste MSN-nummer, maar kan nooit verkeerd omdat toch even extra in mijn geheugen te prenten. :)

• teigetjuh
  • Niet online
Ik heb nu het abonnee-nummer (zonder net-nummer) er in gezet het vinkje weggehaald dat een toestel op alle nummers reageert. En..... het werkt nu inderdaad zoals ik wil. Het eerste nummer (dus ander MSN dan het hoofdnummer) wordt gebruikt bij het bellen via ISDN.

Tnx voor alle tips.

• OrakelJos
  • Niet online
(overleden)
Je moet het complete nummer er in zetten dus incl. netnummer maar zonder de nul. Dat is de standaard schrijfwijze voor MSN's. Doe dit in de Fritz!Box en eventueel achtergeschakelde ISDN centrale.

• bartsidee
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19-01 08:59
OrakelJos schreef op woensdag 11 oktober 2006 @ 23:12:
Je moet het complete nummer er in zetten dus incl. netnummer maar zonder de nul. Dat is de standaard schrijfwijze voor MSN's. Doe dit in de Fritz!Box en eventueel achtergeschakelde ISDN centrale.
Bij de Fritz!Box dus niet altijd het geval dat blijkt dus ook aangezien bij teigetjuh alles nu naar behoren werkt.

• teigetjuh
  • Niet online
bartsidee schreef op donderdag 12 oktober 2006 @ 10:52:
[...]

Bij de Fritz!Box dus niet altijd het geval dat blijkt dus ook aangezien bij teigetjuh alles nu naar behoren werkt.
Lijkt er inderdaad op, maar toch voor de zekerheid ook de netnummers er in gezet en ook dat werkt.

• OrakelJos
  • Niet online
(overleden)
De Fritz!Box checkt nummers van rechts naar links. Zodra een match is gevonden met een extern ISDN/MSN accepteert hij het. Maar zoals gezegd: je kunt je beter aan de standaards houden.
Pagina: 1