Random BSOD / vastloper tijdens booten FS Amilo XI1546

Pagina: 1
Acties:

• svdvlist2
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Zoals de titel het al meld. Ik heb een laptop sinds twee weken en sinds anderhalve week heb ik het volgende wazige probleem.

Bijna elke keer als de pc een tijdje heeft uitgestaan ('s nachts) boot de pc de volgende dag heel slecht. Heel vaak random bsod tijdens het laden van windows, twee keer voordat ik het windows laadbalkje zag (één keer tijdens password invoeren), foutmeldingen in windows (vaak explorer en/of andere applicaties). Soms ook een bsod na het aanklikken van een account.

Verder af en toe een bsod indien de pc afgesloten wordt, meestel meteen na het klikken op 'afsluiten'.

Het rare is dat als windows volledig geladen is de pc perfect werkt, dus gewoon constant en nog nooit een bsod of iets dergelijks gehad na het volledig laden van windows. Ook een keer gewoon Age of Empires 3, 3 uur online gespeeld zonder een centje pijn.

Nog even de specs voor het geval dat nodig mocht zijn.
FS Amilo Xi1546.
Intel Core 2 Duo T5600
2048MB DDR2 RAM (1*533 + 1*667)
2* 120GB WD SATA 2.5" schijf
Ati Mobility Radeon X1800
BIOS versie 1.15 (nieuwste + standaard op machine)

Driver probleem lijkt me stug ivm het random gebeuren en één keer tijdens passwoord en één keer vlak daarna (nog voor windows laadbalk).

Wat heb ik al gedaan om te kijken waar de fout zit.
- 19 uur memtest gedraaid (geen errors)
- 1 uur lang orthos_exe_20060420 (2 kernen prime95) + 3dmark05 gedraaid (tegelijkertijd), temp loopt op naar 70 graden, maar systeem geeft geen enkele krimp.
- DEP in de bios uitgezet vanwege foutmeldingen waarin DEP voorkwam, dat DEP die en die applicatie had uitgeschakeld ivm mogelijk risico.
- schijfcontrole c:\ schijf, daar kwam de eerste keer het volgende opmerkelijke resultaat uit.
Er is in een eerder stadium een schijfcontrole gepland.
Windows zal de schijf nu controleren.
Bezig met het herstellen van kleine inconsistentiefouten op het station.
Bezig met het opruimen van 2182 ongebruikte indexingangen in de index $SII
van het bestand 0x9.
Bezig met het opruimen van 2182 ongebruikte indexingangen in de index $SDH
van het bestand 0x9.
Bezig met het opruimen van 2182 ongebruikte security descriptors.
CHKDSK is bezig met het controleren van de bestandsgegevens (stap 4 van 5)...
De controle van bestandsgegevens is voltooid.
CHKDSK is bezig met het controleren van vrije ruimte (stap 5 van 5)...
De controle op vrije schijfruimte is voltooid.
Deze schijfcontrole is op 3-10 uitgevoerd, op 7-10 nog een keer gedaan, nadat de problemen niet waren opgelost. Toen kreeg ik precies dezelfde resultaten, alleen ipv 2182 39, want ik wel heel erg veel vind in vier dagen tijd.

Maar ondanks dit blijf ik het vreemd vinden dat als windows gewoon geladen is alles stabiel werkt, ik zou verwachten dat als de hdd gaar is dat je ook meldingen tijdens windows moet krijgen.

ToDo: schijftest met wd applicatie (pass)
nog een keer schijfcontrole van C:\, mochten er weer dingen gevonden zijn, wat zou dat betekenen?

EDIT: een halve dag na de vorige schijfcontrole het nog eens gedaan met de volgende resultaten
Er is in een eerder stadium een schijfcontrole gepland.
Windows zal de schijf nu controleren.
Bezig met het herstellen van kleine inconsistentiefouten op het station.
Bezig met het opruimen van 17 ongebruikte indexingangen in de index $SII
van het bestand 0x9.
Bezig met het opruimen van 17 ongebruikte indexingangen in de index $SDH
van het bestand 0x9.
Bezig met het opruimen van 17 ongebruikte security descriptors.
CHKDSK is bezig met het controleren van de bestandsgegevens (stap 4 van 5)...
De controle van bestandsgegevens is voltooid.
CHKDSK is bezig met het controleren van vrije ruimte (stap 5 van 5)...
De controle op vrije schijfruimte is voltooid.
CHKDSK heeft vrije schijfruimte in de MFT-bitmap gevonden die als toegewezen
is gemarkeerd.

Het bestandssysteem is hersteld.
Het wd hdd checkprogramma leverde niks op, maar weer 17 indexen en de dikgedrukte melding vermoeden toch aan gare hdd. Blijf het dan wel vreemd vinden dat als de pc geboot is alles werkt en blijft werken. totdat ik de pc afsluit en soms meteen een (random) bsod krijg.

[ Voor 26% gewijzigd door svdvlist2 op 08-10-2006 13:25 ]

Verwijderd

Zie die fout veel op het internet vermeldt, zelden een gare harddisk, denk eerder aan een driver probleem, chipset soms nf4? Al eens andere/oudere chipset drivers geprobeerd?

• svdvlist2
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 08 oktober 2006 @ 19:37:
Zie die fout veel op het internet vermeldt, zelden een gare harddisk, denk eerder aan een driver probleem, chipset soms nf4? Al eens andere/oudere chipset drivers geprobeerd?
Nee het is een notebook met een 945 chipset.
Helpdesk raadde me aan om één van de geheugenmodules te verwijderen ivm ongelijke snelheid, eentje 533 en eentje 667, mocht dat niet helpen, dan wordt het een reparatie.

Verwijderd

Wat zou er kapot kunnen zijn? Denk eerder dat microsoft kan helpen. Voor het zelfde probleem met win2000 heeft de telefonische hulplijn een hotfix, misschien voor jou ook?
http://support.microsoft.com/kb/327009 over win2000 error

Verwijderd

Staat alles in je BIOS goed ingesteld? Soms staat er een setting te hoog / verkeerd waardoor BSOD het gevolg is ... is in mijn kringetje meestal het geval :) Zoals RAM settings etc ..

• svdvlist2
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 09 oktober 2006 @ 22:48:
Wat zou er kapot kunnen zijn? Denk eerder dat microsoft kan helpen. Voor het zelfde probleem met win2000 heeft de telefonische hulplijn een hotfix, misschien voor jou ook?
http://support.microsoft.com/kb/327009 over win2000 error
Bedankt, ik zal er eens naar kijken
Verwijderd schreef op maandag 09 oktober 2006 @ 22:52:
Staat alles in je BIOS goed ingesteld? Soms staat er een setting te hoog / verkeerd waardoor BSOD het gevolg is ... is in mijn kringetje meestal het geval :) Zoals RAM settings etc ..
Het is een laptopbios waarin je op de bootvolgorde na niks kan instellen. Je ziet alleen de hoeveelheid RAM, snelheden niet.

• svdvlist2
  • Niet online
Het probleem is gevonden.
Mijn moederbord (intel i945pm chipset) houdt niet zo van Elixer/Nanya 667mhz so-dimm DDR2 geheugen.
Deze levert tijdens het booten (nadat de pc een paar uur heeft uitgestaan) een random bsod op. Blijf het vreemd vinden dat alles na het booten wel werkt.

Maar wat mij betreft, kan deze topic nu gesloten worden.
Pagina: 1