Afkorting Firefox, "FF"?

Pagina: 1
Acties:

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-02 18:05

DeMoN

Pastafari

Topicstarter
Ok, ik ben dan nog wel (heel even ;( ) op vakantie :P Maar ik moet toch eventjes snel Tweakers checken ;)
En wat zie ik in het nieuws van vrijdag staan?
Overal wordt Firefox als "FF" afgedaan terwijl dat "Fx" moet zijn.
Ok, misschien wat gemierenneuk, dat wel, maar Mozilla wijst er nadrukkelijk op en ik vind het gewoon niet mooi staan op zo'n grote (en als goed bekend staande) techsite als Tweakers :)

How do I spell Firefox? How do I abbreviate it?

Ik vond het net niet in het grote spellingstopic passen dus daarom maar even zo.
Misschien ook wel goed aangezien erg veel mensen dit fout doen.
Nogmaals, geen gezeik dit, maar 'just to let you know' :)

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

• Glabbeek
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 24-02 08:10

Glabbeek

Dat dus.

Er staat:
The preferred abbreviation is "Fx" or "fx".
Het is dus de aangeraden afkorting. Ik vind FF trouwens een veel logischere afkorting dan Fx. Dan denk ik eerder aan Effects, zoals 'sound effects'.

En zo is het maar net.

• doctormetal
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22-02 12:02
Glabbeek schreef op zondag 08 oktober 2006 @ 16:05:
Er staat:
[...]

Het is dus de aangeraden afkorting. Ik vind FF trouwens een veel logischere afkorting dan Fx. Dan denk ik eerder aan Effects, zoals 'sound effects'.
Dat is inderdaad de eerste gedachte die ik ook bij de afkorting fx heb. Fx doet mijn niet zo snel aan firefox denken. FF had duidelijker geweest.
Maar de 'wijze' heren bij mozilla zijn nou eenmaal niet goed in productnamen ;)

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Ik vraag me af of het wenselijk is dat degene die een productnaam verzint ook bepaalt welke afkorting er gebruikt moet worden.

Als de afkorting gewoon op de normale nederlandse manier wordt gedaan (zo'n beetje leuk medeklinkers pakken aan het begin van iets dat op een woord lijkt :P) dan denk ik dat het veel leesbaarder is voor de mensen die precies die specifieke afkorting niet kennen :)

FF vind ik dan ook beter dan Fx.

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:31

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Het overgrote deel van de GoTters gebruikt FF en persoonlijk vind ik het ook veel mooier. Ik wist voor de startpost niet eens wat Fx betekende (behalve special effects). Het is toch ook meer logisch de beginletters van de twee woorden te pakken: FireFox.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Het is wel logisch inderdaad... maar dus niet correct (ook al is het mierenneuken). Ik zou zeggen, als Fx niet leuk staat, kort het dan gewoon niet af. Sowieso vind ik in een nieuwspost FF niet staan. Ik zou er dan gewoon Firefox van maken.

[/mening]

• DEVoTi0N
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15-02 07:33
Iemand eigelijk een idee, waarom ze niet gewoon voor FF hebben gekozen?

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
DEVoTi0N schreef op zondag 08 oktober 2006 @ 17:14:
Wellicht omdat "FF" al zo vaak gebruikt wordt voor vanalles en Fx stukken minder?

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Bor de Wollef schreef op zondag 08 oktober 2006 @ 17:06:
Het overgrote deel van de GoTters gebruikt FF en persoonlijk vind ik het ook veel mooier. Ik wist voor de startpost niet eens wat Fx betekende (behalve special effects).
FX (en dan alleen met hoofdletters) betekent niet 'special effects', maar 'effects' omdat de uitspraak in het Engels effex is. Je bedoelt SpecialFX of SFX.
Het is toch ook meer logisch de beginletters van de twee woorden te pakken: FireFox.
Firefox is spelled F-i-r-e-f-o-x - only the first letter capitalized (i.e. not FireFox...)

In dat geval zou het dus nog altijd Ff moeten zijn. Dat ziet er niet uit, maar is wel herkenbaar :P
RoD schreef op zondag 08 oktober 2006 @ 17:08:
Het is wel logisch inderdaad... maar dus niet correct (ook al is het mierenneuken). Ik zou zeggen, als Fx niet leuk staat, kort het dan gewoon niet af. Sowieso vind ik in een nieuwspost FF niet staan. Ik zou er dan gewoon Firefox van maken.

[/mening]
Mee eens.
DEVoTi0N schreef op zondag 08 oktober 2006 @ 17:14:
Omdat het ten eerste Ff zou zijn, zoals hierboven aangegeven en omdat ze dat simpelweg prefereerden. Als ze voor FF (of Ff) hadden gekozen, zou je dan gevraagd hebben waarom ze niet voor Fx hadden gekozen? Dan blijf je bezig. Waarom heb jij bijvoorbeeld gekozen voor DEVoTi0N en niet voor DeVoTioN? Interesseert niemand, het is gewoon zo :)

Verder moet je natuurlijk niet gaan denken dat je hierdoor beperkt wordt. Kort het gewoon af zoals je dat zelf fijn vindt, of kort het niet af. Ik mag ervan uitgaan dat men toch wel zal snappen wat je bedoelt.

[ Voor 6% gewijzigd door Rone op 08-10-2006 17:30 ]

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

Pagina: 1